Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har toppfågeljakten kommit igång?

Featured Replies

Publicerat

Mmm mitt med. Inte jagat så mycket och det bästa jag lyckats åstadkomma är en bom på orre. Jaja imorgon bär det nog iväg så då hoppas jag på en bra avslutning

• Svar 165
  • Visningar 14,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Min toppjakt detta år = :'( :'( :'( :-[

Kan inte annat än att hålla med.

Först uteblir snön o när den väl kommer tokblåser det VARENDA helg.

Jaja, 4 heldagar i skogen o många erfarenheter rikare har man ju ändå blivit.

Hade tänkt smyga mig ut en sväng idag. Men ICKE. De SPÖREGNAR.

Hoppas hoppas hoppas at de blir vindstilla o soligt imorgon. Kan iof åka ut först kl 11.00.

Men vem vet  :P  ;D

Publicerat

sista dagen blev fiasko. Hittade ingen hundvakt så då tog jag med henne på en kort tur för hon orkar inte så långt. Inte blev de nå många fåglar då inte  ;D

Jaja bättre lycka nästa år

Du förresten Fredde_piteå... Vad använder du för bössa till bisamjakten? Vilka skjutavstånd blir det? Vet inte vilket avtånd jag ska skjuta in horneten på.. Ifall det nu blir läge att jag får följa :)

Vad ska man ha för kula då? Sakos 50grain FMJ skjuter bra i min och den är väldigt spetsig. Borde vara bra mot rikoschetter(hur fan stavas det) på vattenytan.

Publicerat
  • Författare

Jaa, grabbar...det blev inte den jakt som jag förväntade mig. :'( Första dagen skulle vi prova ett helt nytt område, vi såg ca. 10st orrar på vägen dit och hade stora förhoppningar. Inte en enda pippi... :'( :'(

Dag två, efter en lång runda förbi där vi sett orrarna (inte en orre) så fortsatte vi till en stor myr. Väldigt trötta så skulle vi igenom en tallplandering (ca.3000 tre meters tallar= svårt att se) så flög en tjäder därifrån... :'( :'( :'( vi åkte vidare ännu tröttare och ser inte tjädern som sitter i en tall på 70! meter, i en tall ö... >:( när den flyger så hakar en tjäder polare med... :'( :'( :'( :'(

Dag tre, hittar ca. 30 orrar ute på en myr, men... ??? :P :- :'( dagen avslutas med att Jarmo som är med lyckas med att skjuta en tjäder tupp tillslut. Så...nu inväntas fjällen :D :D

Publicerat
Jaa, grabbar...det blev inte den jakt som jag förväntade mig. :'( Första dagen skulle vi prova ett helt nytt område, vi såg ca. 10st orrar på vägen dit och hade stora förhoppningar. Inte en enda pippi... :'( :'(

Dag två, efter en lång runda förbi där vi sett orrarna (inte en orre) så fortsatte vi till en stor myr. Väldigt trötta så skulle vi igenom en tallplandering (ca.3000 tre meters tallar= svårt att se) så flög en tjäder därifrån... :'( :'( :'( vi åkte vidare ännu tröttare och ser inte tjädern som sitter i en tall på 70! meter, i en tall ö... >:( när den flyger så hakar en tjäder polare med... :'( :'( :'( :'(

Dag tre, hittar ca. 30 orrar ute på en myr, men... ??? :P :- :'( dagen avslutas med att Jarmo som är med lyckas med att skjuta en tjäder tupp tillslut. Så...nu inväntas fjällen :D :D

Det låter som att Du skulle behöva ladda upp batterierna till fjälljakten. ;)

Publicerat

Låter som en repris på min jakt i Helgen!

Kan inte rå för de men "LITE" skadegla e man  ;) ;D :D :D

Skoja bara  ;)

Vi får hoppas på bättre lycka i Vougga.

Ses där!

Publicerat

Tjenare!!!

Igår hade jag den bästa jakten på hela säsongen. Trots detta avlossades int ett ända skott. -5 Solen sken , blå himmel god fika i ryggsäcken. Fågel i topp. Behöver jag säga mer. Tyvärr såg jag ingen fågel själv, utan bara han som hade hagel såg fågeln men på alldelles för långt håll för en hagelpipa. Men va gör det när det fanns korv i ryggsäcken. Satt där i bara skjortan och sola och käka korv så jag fick ont i magen. Vilken kanon dag. såna dagar som sätter sig i huvudet. De dagar man kan leva på restan av året fram till nästa säsong......

Mvh tomas :D

Publicerat
  • Författare
Det låter som att Du skulle behöva ladda upp batterierna till fjälljakten.

Japp. :D

Publicerat
Du förresten Fredde_piteå... Vad använder du för bössa till bisamjakten? Vilka skjutavstånd blir det? Vet inte vilket avtånd jag ska skjuta in horneten på.. Ifall det nu blir läge att jag får följa :)

Vad ska man ha för kula då? Sakos 50grain FMJ skjuter bra i min och den är väldigt spetsig. Borde vara bra mot rikoschetter(hur fan stavas det) på vattenytan.

Jag använder 22lr med en snabb hålspetskula för att få så snabb död som möjligt...dom är relativt hårdskjutna faktiskt...så ibland hinner dom ner i vattnet och under isen, så jag skulle rekomendera en snabb och explosiv kula, både för att döda snabbt och för att det bor folk kring sjön, så man vill helst inte ha några rickoshetter. Horneten är nog helt optimal till Bisam, hållen kan bli allt från alldeles vid fötterna til 100m...så skjut in den på ett håll som gör att du kan hålla "mitt i" på avstånd mellan 10-100m ungefär.

Men går Sakos FMJ bra så skjut med den...bara man tänker sen åt vilket håll man skjuter så löser det sig ;)

Mvh Fredde

Publicerat

Ok, jo den går bra men då ska jag ska ta och ladda upp sierras hornet varminter istället och försöka hitta en laddning till den.

Synd man inte har någon bil bara så det är långt mellan gångerna man kan fara på banan :(

Publicerat
Ok, jo den går bra men då ska jag ska ta och ladda upp sierras hornet varminter istället och försöka hitta en laddning till den.

Perfekt :)...du behöver inte stressa...det är ju jakt året om på dom små gynnarna...men högsesongen är inte föräns april - maj när isen släppt runt kanten...det ska vara ungefär 20m ut från land till isen, för då simmar dom där imellan och käkar, sen sätter dom sig på isen, vilket kan bli det sista dom gör 8)...Det ska bli skitkul! :D...längtar som tusan till bisamjakten, det är enda jakten som jag ägnar mig åt där man inte behöver vänta längre än en kvart mellan skottchanserna :D...vid en bra kväll kan väl nämnas ;)

Vi hörs!

Förlåt Hallen om vi kapar din tråd :-[

Mvh Fredde

Publicerat
Förlåt Hallen om vi kapar din tråd

Mvh Fredde

Tänkte på samma men eftersom toppfåglejakten är över så får den väl verka som bisamtråd  :P

Publicerat
  • Författare

Lungt kompisar. ;):)

Publicerat

Fredde_Piteå: inte var du på F&V idag? Skulle in och köpa nå kulor till horneten och såg någon som var misstänkt lik dig. Dock var jag inte säker så jag avstod från att fråga  ;D

Publicerat
Fredde_Piteå: inte var du på F&V idag? Skulle in och köpa nå kulor till horneten och såg någon som var misstänkt lik dig. Dock var jag inte säker så jag avstod från att fråga  ;D

Japp!...kring 15:00-15:30 :D

Publicerat

Eftersom vi inte rasdefinerat toppfågeln än ;)...så sköt jag en kråka i topp idag bara för att se om effekten skulle bli densamma som på skatan. Nix...denna pippi klarade sig... inte från kulan, men från sprängning...så nu kan man sova lungt :)

Mvh Fredde