Publicerat Januari 26, 200620 yr Tur för dig att det inte var en stor vacker tjädertupp................................. Kan man lungt säga Mvh Fredde
Publicerat Januari 26, 200620 yr Författare Jag har endast en gång råkat ut för samma missöde, samma ammo som du och min orre var färdigurtagen. Jag vet ej om det tog i en kvist men jag tror inte det, men...en orre av ca. 20st orrar och 3 tjädertuppar. Då gör det inte så mycket. /Ruger 243. :-*
Publicerat Januari 26, 200620 yr Jag har skjutit sönder ganska mycket fågel. Det har skett med olika kalibrar, kulor och hastigheter. Det sker oftare med snabba, lätta kulor. Ännu oftare med hålspets förstås. Jag pratar förstås om skott där kulan inte påverkats av kvistar. Vid skott bakifrån och ganska rak vinkel (Långt håll, eller lågt sittande fågel) orsakar ibland ryggbenet att kulan tippar eller deformeras och ger stor förstöring i bröstköttet, i värsta fall sprängning av fågeln. Skott i vingknoge kan ge liknande effekt om man har otur. Korta,långsamma kulor verkar mer sällan ge sönderskjutningar och jag har många gånger skjutit fågel där kulan slagit in på tvären (syns väl om kulan slår igenom vingen på ingångssidan) och inte gett nämnvärda skador med kaliber 7X33. Det har i och för sig orsakats av kvist framför fågeln vilket det inte var tal om här men visar på skillnaden mellan kulor då liknande träffar med en lång 6,5 kula oftast ger totalsprängning. 222 rem ger också ofta stora skador vilket nog får skyllas på hög hastighet då kulan ju inte är särskilt lång och jaktmatchen 975m/s förstör betydligt mer än fågelammunition runt 850m/s. Skott framifrån ger också stora skador om kulan tar i vingbenet men bröstköttet klarar sig i regel. Dock blir fågeln ibland "urtagen" vid träffen. Detta är mina egna reflektioner och andra kan ha andra erfarenheter. Vore kul att höra om ni vill dela med er!
Publicerat Januari 27, 200620 yr Författare Skott framifrån ger också stora skador om kulan tar i vingbenet men bröstköttet klarar sig i regel. Dock blir fågeln ibland "urtagen" vid träffen. Detta är mina egna reflektioner och andra kan ha andra erfarenheter. Vore kul att höra om ni vill dela med er! Det var nog det som hände min orre, jag misstänkte att kulan ev. slagit i vingbenet för bröstköttet hade klarat sig.
Publicerat Januari 27, 200620 yr Pertti berättar om köttförstöring Minns en del episoder under de unga vilda åren då skyttet var mer ett experimenterande än rutin och mognad. Var åter igen och provade toppjakt med min kära antagonist Rune B Samuelsson. Rune ringde mig en sen Januarikväll och var uppspelt och uppenbarligen även lite berusad. -Kom hit imorgon *hick* schå skaa du få se på faan menade Rune -Vad menar du? undrade jag förvånat. -Jaaa du ska få schee *hick* det bliir i alla fall jakt tjöt Rune medans det lät som om han ramlade omkull och välte porslin ??? Ok tänkte jag,det brukade bli rätt intressanta jakter med Rune så jag tackade ja. Vid sjutiden drack jag morgonkaffet och slevade i mig gröten. Eftersom utrustningen var i ordningställd kvällen innan behövde jag endast lasta i och köra.Tegsnäsen låg stabilt på taket och 6,5:an fick bli mitt vapen för dagen 8). De 26 milen kändes som 100, eftersom jag av någon anledning endast fick in sameradion trots frenetiskt rattande :-[ När jag gled in på Runes gård var det till min stora förvåning släckt i huset Biltermometern visade på -22 C och klockan på 10:10 så det var naturligtvis gott om tid till jakt. Jag knackade bestämt på Runes dörr, inget hände...jag knackade igen, forfarande inget. Jag kände på dörren som visade sig vara olåst. Jag kände mig orolig till mods då jag var van vid att Rune vacklade bakfull ut ur tvättstugan när jag knackade på en söndag. Runes fru ulla-bella dök dock upp från potatiskällaren med ett oroligt ansiktsuttryck - Nämen hej Pertti, jag trodde Rune var tillbaka. Han skulle bara kika rävsaxarna nere vid lillmyren, han borde varit tillbaka för en timme sen. -Lugna dig Ulla-Bella, jag kollar upp detta. Jag tog fort på mig skidorna och skyndade mig ner till lillmyren som bara låg några stenkast bort. Runes skidspår såg inte allt för smidiga ut och jag förstod omgående att han förmodligen tankat sig redig inför jakten. Jag anade oråd då jag upptäckte en räv...totalt genommanglad av korta pilar. Jag visste att Rune hade en armborst men inte att han pinade rävar med den. Nu var jag riktigt oroad ??? Rune var utom sinnenas fulla bruk. Han hade berättat under ett tidigare samtal att han visste om ett björnide längs hans saxslinga, och att han varit frestad att prova "gamla knep" för att bringa björnen av daga. Scenariot blev allt värre. Jag kände till Runes saxslinga och såg nu hur spåren vek av från det tidigare. Var det verkligen så att Rune skulle bräcka sina tidigare bragder som tex då han enbart beväpnad med luftpistol överrumplade gammeltuppen i murjek, den gången kunde Rune med både tur och skicklighet smyga ut till ett hygge maskerad till torrfura och sätta skottet från dianan rakt i tuppens öga. Eller Septemberskymningen då Rune "Chockdödade" en grävling enbart genom att öppna jaktrocken som för övrigt var det enda han hade på sig Runes experimenterande var en sak men detta började lukta livsfara. Jag han inte fundera mer innan jag hörde ett fruktansvärt vrål :'( Jag var säker på att Rune satt sin sista potatis. Jag fick en smärre chock då jag så småningom kom fram till idet Rune var totalt utmattad och det brann i idet. -Helvete han var tuff ,pustade Rune ut :-* Rune berättade att han täljt ett spjut och tänkt spetsa björnen då denne kom ut men att han snavat över skidorna och råkat pierca björnen i analen då denna bökade runt i idet. Han tackade dock högre makter att han hade sinnes närvaro att göra en molotov coctail av sin jägerflaska. Rune var helt klart skärrad, han sa att han trodde sista stunden var kommen då björnen trots spjutet i anus tänkte överfalla honom. På något sätt fastnade dock björnen tack vare spjutet och rune han skjuta en pil med armborsten, dock inte bättre än att den penetrerade nosen på den enorma hannen. Runes sista chans mot den ursinniga besten var molotoven, han lyckades pillra in sin näsduk halvvägs ner i flaskan och skulle just till att tända den då björnen lyckades komma fram någon decimeter och slunga ett enormt slag med ramen..dock inte mer effektivt än att träffen fällde en liten björk som visserligen snärtade Rune över den atletiska bröstkorgen men inte särskilt hårt. Runes livsvilja var större än så, med sina sista krafter och just innan björnen kom loss fick Rune fram sin tändare..antände näsduken och slog flaskan mot vidundrets skalle, därav det hemska vrålet jag endast minuter innan hört. ;D ;D ;D Det blev ingen toppjakt den dagen
Publicerat Januari 27, 200620 yr Kom just hem efter en liten tur efter alla skogsbilvägar...tog Kameran istället för bössan, hade tänkt få lite bra "stämningsbilder" men ja...vad tror ni händer...slut ström i kameran :'(...skit! Det som var så bra väder å allt...men men har man tur ser morgondagen likadan ut
Publicerat Januari 27, 200620 yr Pertti berättar om köttförstöring Minns en del episoder under de unga vilda åren då skyttet var mer ett experimenterande än rutin och mognad. Var åter igen och provade toppjakt med min kära antagonist Rune B Samuelsson. Rune ringde mig en sen Januarikväll och var uppspelt och uppenbarligen även lite berusad. -Kom hit imorgon *hick* schå skaa du få se på faan menade Rune-Vad menar du? undrade jag förvånat. -Jaaa du ska få schee *hick* det bliir i alla fall jakt tjöt Rune medans det lät som om han ramlade omkull och välte porslin ??? Ok tänkte jag,det brukade bli rätt intressanta jakter med Rune så jag tackade ja. Vid sjutiden drack jag morgonkaffet och slevade i mig gröten. Eftersom utrustningen var i ordningställd kvällen innan behövde jag endast lasta i och köra.Tegsnäsen låg stabilt på taket och 6,5:an fick bli mitt vapen för dagen 8). De 26 milen kändes som 100, eftersom jag av någon anledning endast fick in sameradion trots frenetiskt rattande :-[ När jag gled in på Runes gård var det till min stora förvåning släckt i huset Biltermometern visade på -22 C och klockan på 10:10 så det var naturligtvis gott om tid till jakt. Jag knackade bestämt på Runes dörr, inget hände...jag knackade igen, forfarande inget. Jag kände på dörren som visade sig vara olåst. Jag kände mig orolig till mods då jag var van vid att Rune vacklade bakfull ut ur tvättstugan när jag knackade på en söndag. Runes fru ulla-bella dök dock upp från potatiskällaren med ett oroligt ansiktsuttryck - Nämen hej Pertti, jag trodde Rune var tillbaka. Han skulle bara kika rävsaxarna nere vid lillmyren, han borde varit tillbaka för en timme sen. -Lugna dig Ulla-Bella, jag kollar upp detta. Jag tog fort på mig skidorna och skyndade mig ner till lillmyren som bara låg några stenkast bort. Runes skidspår såg inte allt för smidiga ut och jag förstod omgående att han förmodligen tankat sig redig inför jakten. Jag anade oråd då jag upptäckte en räv...totalt genommanglad av korta pilar. Jag visste att Rune hade en armborst men inte att han pinade rävar med den. Nu var jag riktigt oroad ??? Rune var utom sinnenas fulla bruk. Han hade berättat under ett tidigare samtal att han visste om ett björnide längs hans saxslinga, och att han varit frestad att prova "gamla knep" för att bringa björnen av daga. Scenariot blev allt värre. Jag kände till Runes saxslinga och såg nu hur spåren vek av från det tidigare. Var det verkligen så att Rune skulle bräcka sina tidigare bragder som tex då han enbart beväpnad med luftpistol överrumplade gammeltuppen i murjek, den gången kunde Rune med både tur och skicklighet smyga ut till ett hygge maskerad till torrfura och sätta skottet från dianan rakt i tuppens öga. Eller Septemberskymningen då Rune "Chockdödade" en grävling enbart genom att öppna jaktrocken som för övrigt var det enda han hade på sig Runes experimenterande var en sak men detta började lukta livsfara. Jag han inte fundera mer innan jag hörde ett fruktansvärt vrål :'( Jag var säker på att Rune satt sin sista potatis. Jag fick en smärre chock då jag så småningom kom fram till idet Rune var totalt utmattad och det brann i idet. -Helvete han var tuff ,pustade Rune ut :-* Rune berättade att han täljt ett spjut och tänkt spetsa björnen då denne kom ut men att han snavat över skidorna och råkat pierca björnen i analen då denna bökade runt i idet. Han tackade dock högre makter att han hade sinnes närvaro att göra en molotov coctail av sin jägerflaska. Rune var helt klart skärrad, han sa att han trodde sista stunden var kommen då björnen trots spjutet i anus tänkte överfalla honom. På något sätt fastnade dock björnen tack vare spjutet och rune han skjuta en pil med armborsten, dock inte bättre än att den penetrerade nosen på den enorma hannen. Runes sista chans mot den ursinniga besten var molotoven, han lyckades pillra in sin näsduk halvvägs ner i flaskan och skulle just till att tända den då björnen lyckades komma fram någon decimeter och slunga ett enormt slag med ramen..dock inte mer effektivt än att träffen fällde en liten björk som visserligen snärtade Rune över den atletiska bröstkorgen men inte särskilt hårt. Runes livsvilja var större än så, med sina sista krafter och just innan björnen kom loss fick Rune fram sin tändare..antände näsduken och slog flaskan mot vidundrets skalle, därav det hemska vrålet jag endast minuter innan hört. ;D ;D ;D Det blev ingen toppjakt den dagen ??? :- /Micke
Publicerat Januari 27, 200620 yr Nu är jag less att jaga toppfågel med hornet. Tänkte testa älgdräparn (8x57IS) med 196 grains S&B-kula. Den går oförskämt bra i bössan. Är det någon som har något att invända mot att jaga fågel med den bössan? Känns ju lite overkill :
Publicerat Januari 27, 200620 yr Nu är jag less att jaga toppfågel med hornet. Tänkte testa älgdräparn (8x57IS) med 196 grains S&B-kula. Den går oförskämt bra i bössan. Är det någon som har något att invända mot att jaga fågel med den bössan? Känns ju lite overkill : Kör hårt! ;D...overkill?...njaää...men manligare 8)
Publicerat Januari 27, 200620 yr Enda kruxet är att den väger som 2 hornetar och har bara en 4,5x kikare på.. Jaja jag ska ge den en chans på banan imorgon så får man se om det är värt
Publicerat Januari 27, 200620 yr Historierna jag då och då kommer med är givetvis från fablernas värld....kan inte låta bli att showa till det ibland ;D Peace!
Publicerat Januari 27, 200620 yr Och du Hallen ...hoppas du knäcker tupparna under din tripp...avundas lite
Publicerat Januari 28, 200620 yr Nu är jag less att jaga toppfågel med hornet. Tänkte testa älgdräparn (8x57IS) med 196 grains S&B-kula. Den går oförskämt bra i bössan. Är det någon som har något att invända mot att jaga fågel med den bössan? Känns ju lite overkill : Själv kör ja inget annat än 30-06:an till toppjakten. Funkar finfint o de blir bra dö i skotten
Publicerat Januari 29, 200620 yr Årets sista toppfågeldag (för mig) blev inte mycket mer än en lång skidtur...såg inte ens en fjäder > Det var väldigt dåliga förutsättningar för att lyckas faktiskt, skare som hade fått vilken isprinsessa som helst att bli grön av avundsjuka..hade lika gärna kunna ta skridskorna istället för skidorna. Men man får se det från den ljusa sidan...man får ju en ny sesong att längta till Nu äre bara till att satsa på Räv, Bäver och Bisam jakten istället en halvtaskig bild från imorse:
Publicerat Januari 29, 200620 yr Ska nog iväg tisdag men då lämnar jag 8x57an hemma. Har inte hunnit skjuta in den ordentligt :- Bisamjakt? Du har inte lust att bjuda med mig?
Publicerat Januari 29, 200620 yr Bisamjakt? Du har inte lust att bjuda med mig? Inga problem!...men vi måste vänta tills isen släpper runt kanten på "bisamsjön"...Snackade med Markus (Markus_piteå) idag, och det verkade vara gott om bisamhyddor iår...det bådar gott Mvh Fredde
Publicerat Januari 29, 200620 yr Nu sista helgen for jag ut för att få mig första tuppen för året. Har hunnit skjuta bom 2 grr innan. Strålade väder och hoppet på topp skidade jag efter en gammal traktor/bilväg. Det hann ta 15 minuter innan jag körde över en pinnfärsk orrtupp som låg 10 cm ner i snön! Förvånad plockade jag upp den och studerade den. Det satt 4 hagel o bröstfilén! Men man tackar, det blev ändå orrtupp till middag imorgon Den måste ha hunnit flyga ganska långt med dessa hagel i bröstet? Nåja, gladihågen fortsatte jag några kilometer innan jag nästan körde på ett 50-60 cm långt älgben med klöv(!) men utan skinn som en räv hade lämnat mitt på oplogade vägen, antingen är det slaktavfall från hösten eller kanske tjuvskjuten? > Ska bli spännade att se var som händer imorgon haha
Publicerat Januari 29, 200620 yr Allt jag fått med mig hem från skogen e röda kinder, minnen o lite skitbilder Fick åtminstone se GammTuppen då han drog fortare än en avlöning. Bakom knixen på bild ett sitter den rackarn under en gran medans jag sitter i lugn o ro o fikar i 20min på hans lämnade matplats. Ca 10m ifrån mig sitter den rackarn om inte närmre. > Då jag packar ihop o går vidare far han upp som ett skott. Snacka om snopet. Bild 2 e där han satt o 3 visar vart han for iväg. Idag åkte jag på en nattlega (bild4) mitt på orörd väg (förutom älg hare o räven förstås)...
Publicerat Januari 29, 200620 yr ....samt skrämde jag skiten ur en fule ;D (såg ej vad) i ung tallskog som jag enbart skulle forcera för att ta mig till en myr. Förmodar att det var tjäder eftersom det ligger fullt med avsnoppade tallskott på backen! Käkar orren sådana?? Vädret har inte varit på min sida. Tokblåst i dagarna två. Men idag sken åtminstone sola Nya tag nästa år dvs om jag inte lyckas hitta en ursäkt för att åka ut mån tis me. Hmmmmm 8) ;D
Publicerat Januari 29, 200620 yr själv fick man sig en välbehövd motionsrunda idag, kalasväder, dock som vanligt inge fågel, men imorgon ska man ut på andra marker där det brukar faktiskt hålla till en orre eller 2.