Publicerat September 25, 201114 yr Vet ej men det var det svaret jag fick o den går bara till 17HMR finns inte med på hemsidan Nyfiken blir jag! Jag har ju en T30 med jävligt litet hål, tror inte ens 22lr funkar, så detta borde rimligen vara något annat. Vet inte hur det fungerar hos dej men här kan jag köra en licens igenom byråkratin lite snabbare genom att hävda yrkesmässigt bruk då det står skyddjakt i kommunens regi på ansökan. Det borde du testa Mvh!
Publicerat September 25, 201114 yr I Fredags kom licensen och bössan hämtade jag i Lördags. Måste säga att den känns riktigt bra! Idag blir det att fara till banan och provskjuta lite Hur 17 har du fått tag på din tjocka 17HMR pipa? Jag har väntat på min sen i maj!
Publicerat September 25, 201114 yr Författare Nyfiken blir jag! Jag har ju en T30 med jävligt litet hål, tror inte ens 22lr funkar, så detta borde rimligen vara något annat. Vet inte hur det fungerar hos dej men här kan jag köra en licens igenom byråkratin lite snabbare genom att hävda yrkesmässigt bruk då det står skyddjakt i kommunens regi på ansökan. Det borde du testa Mvh! Den skulle va 40mm o förlänga 12 eller 15cm så fi får väll se vad den presterar. Jag har skyddsjakts licens på bössan o alla papper från kommunen inlämnat o tänkte ring på måndag o kolla hur det ligger till Mvh.
Publicerat September 25, 201114 yr Den skulle va 40mm o förlänga 12 eller 15cm så fi får väll se vad den presterar. Jag har skyddsjakts licens på bössan o alla papper från kommunen inlämnat o tänkte ring på måndag o kolla hur det ligger till Säg då att du har flera bråttombråttom jobb i en miljö som KRÄVER dämpare så ska det lösa sig Mvh!
Publicerat September 25, 201114 yr Hur står sig lillemannen 17Mach2 jämfört med HMR:en. Hipshot - du har väl en M2? Är utbudet av ammo mindre? Eller är det stor skillnad i anslagsenergi (död) ;D. Precisionen lär väl vara samma...
Publicerat September 25, 201114 yr Författare Säg då att du har flera bråttombråttom jobb i en miljö som KRÄVER dämpare så ska det lösa sig Mvh! Jag prövar det så får vi se Mvh.
Publicerat September 25, 201114 yr Idag gick det skott. Blåste en varierande sidvind och det var bara nötskrikor som vågat sig fram. Tre nötskrikor åkte dit men jag fick begränsa skotthållen till max 120m för annars blev det lite för svårt.
Publicerat September 26, 201114 yr Hur 17 har du fått tag på din tjocka 17HMR pipa? Jag har väntat på min sen i maj! Jo, jag har också väntat sen Maj. Först på pipan och sen på licensen... Handlade denna i Uppsala.
Publicerat September 26, 201114 yr Hur står sig lillemannen 17Mach2 jämfört med HMR:en. Hipshot - du har väl en M2? Är utbudet av ammo mindre? Eller är det stor skillnad i anslagsenergi (död) ;D. Precisionen lär väl vara samma... Ja dessvärre.. Stornasaren i Uppsala har ingen MachII öht Jag lever på de askar jag fick med när jag köpte bössan från Fritid och Vildmark i Piteå. Sist jag frågade på XXL hade de inte ens storebror. När det gäller död och bedrövelse så är det lite svårt att säga tycker jag, fåglarna är inte fullt så trasiga och inte kaninerna heller men det är hårfint, beror mycket på vart man träffar och hur stort viltet är. Däremot upplever jag att lillebror skjuter tätare än storebror! Mvh!
Publicerat September 26, 201114 yr Sidelock har inte fått något som helst vettigt svar om när den ska komma. kanske imorgon. kanske om 6 månader verkar de som vilket företag sammarbetar handlaren i Uppsala med?
Publicerat September 26, 201114 yr Sidelock har inte fått något som helst vettigt svar om när den ska komma. kanske imorgon. kanske om 6 månader verkar de som vilket företag sammarbetar handlaren i Uppsala med? Vet ej, ni kanske kan ringa dit och höra med dem. PMa mig om ni vill ha nummret.
Publicerat September 26, 201114 yr Vad är T-25 för hopkok? T-30 med mindre hål? Hittar den inte på hemsidan.. Egalt iofs för det enda som intresserar mej är huruvida de dämpar mer eller mindre Mvh! F25 är precis samma som F35. Den kallas bara för F25 när den är till klenare kalibrar än klass 1.
Publicerat September 27, 201114 yr När jag hämtade ut bössan i Lördags hade handlaren endast 2 olika typer av skott till 17 Hmr. cci vmax, och winchester v-max. Men det måste väl finnas fler alternativ vad jag kunnat läsa mig till. Är det någon som har en sammanställning eller förslag om man ska jaga matnyttigt vilt med den kalibern. Tacksam för svar.
Publicerat September 27, 201114 yr cci har mig veterligen tre olika kulor två hålspets åå en helmantel.dom jag prövat är cci 17gr å20 gr federal vmax remington accutip,men jag använder inte min till mat vilt ,mest till skräp fågel å sånt...men en underbar kaliber är det...
Publicerat September 27, 201114 yr När jag hämtade ut bössan i Lördags hade handlaren endast 2 olika typer av skott till 17 Hmr. cci vmax, och winchester v-max. Men det måste väl finnas fler alternativ vad jag kunnat läsa mig till. Är det någon som har en sammanställning eller förslag om man ska jaga matnyttigt vilt med den kalibern. Tacksam för svar. cci full metal jacket cci gamepoint hornady xtp Samtliga väger 20gr. De två nedersta har exakt samma blyspets men de kan skjuta väldigt olika.
Publicerat Oktober 8, 201114 yr skriver samma fråga som på 455 tråden. vad räknas som en bra träffbild på 80/100m ? har någon råkat ut för ett jäkla höjdspridande med 17hmr? vi pratar om som minst 40mm på den bästa träffbilden för dagen med den ammon som verkar gå bäst.
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Författare skriver samma fråga som på 455 tråden. vad räknas som en bra träffbild på 80/100m ? har någon råkat ut för ett jäkla höjdspridande med 17hmr? vi pratar om som minst 40mm på den bästa träffbilden för dagen med den ammon som verkar gå bäst. På 80m borde du kunna få in pilarna på 2x2cm o höjd spridning kan du få om du har benstöd o dom står stumt så bössan studsar lite. Mvh.
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Gått troll i detta tror jag, vid detta laget torde du kunna ha köpt 2 st Sako Quad som skjutit bra för de pengarna du lagt ut på icke fungerande bössor Ber om ursäkt, taskigt men jag kunde fan inte låta bli Mvh!
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Författare nu har ja bestämt mig att de blir en Sako Quad till våren i 17HMR Klockrent mycket nöje Mvh.
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Jag tog lös pipan och gjorde en rejäl rengöring. Höll på att bli tokig innan jag fick bössan att skjuta igen. Den vandrade i höjdled och det blev massor med bommar. Nu står den i skåpet och skäms. Jag tog ut horneten ett tag för att lugna nerverna.
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Jag tog lös pipan och gjorde en rejäl rengöring. Höll på att bli tokig innan jag fick bössan att skjuta igen. Den vandrade i höjdled och det blev massor med bommar. Nu står den i skåpet och skäms. Jag tog ut horneten ett tag för att lugna nerverna. hade du fått förträngning i pipan av smutset? eller är det bara vad du tror är den bidragande orsaken? gillar förövrigt dina bilder från din skyttestund! önskar mig så bra ställe o skjuta på oxå
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Jag köpte bössan begagnad och vet inte hur eller om det gjorts någon break in på den. Tänkte att det är bäst att kolla hur det ser ut så jag tog lös pipan för att förenkla rengöringen. Efter att ha gnuggat igenom pipan och sett till så att lapparna slutade bli blå så monterade jag ihop bössan och tog mig till skogs för att kontrollskjuta. Det visade sig att den gick 7cm lågt på 100m och jag korrigerade för det. Sköt ett antal skrikor och kråkor men sedan kom bom på bom och irritationen steg. Ny kontrollskjutning och nu går den som tidigare. Kan inte svara på om det berodde på att jag tagit bort pipan eller på rengöringen.