Publicerat Mars 26, 201115 yr Författare Var ute nu o panga lite fågel med bettan o den är ju så trevlig kalibern men nu har jag börjat o spåna mot 17 Remington Fireball verkar va en fart kaliber av rang o man borde kunna sträcka ut ytterligare med den kalibern o effektmässigt Mvh.
Publicerat Mars 26, 201115 yr Huvva.. Slaktar inte en sån turbopatron pipan ganska snart ? Känns så i alla fall.
Publicerat Mars 26, 201115 yr Författare 1400 m/s.. shit! Smutt Huvva.. Slaktar inte en sån turbopatron pipan ganska snart ? Känns så i alla fall. Tror inte det det är ju bara 20gr krut ? Mvh.
Publicerat Mars 26, 201115 yr Tror inte det det är ju bara 20gr krut ? Mvh. Den äter nog pipa ändå med .17 hål är 20gr rejält overbore ändå, men helt klart en trevlig skapelse jag såg en hos "min" smed för någon vecka sedan brutal rävkaliber tydligen.
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Den äter nog pipa ändå med .17 hål är 20gr rejält overbore ändå, men helt klart en trevlig skapelse jag såg en hos "min" smed för någon vecka sedan brutal rävkaliber tydligen. Det är nog så det jag läst hitintills är att den mantlar mindre än 17 Reminton + att den har blivit mycket populär bland pälsjägarna Mvh.
Publicerat Mars 28, 201115 yr Postade denna länk till lille flex på RS men tycker den är bra så slänger in den här också. Han har provat en del i kalibern http://www.caliber17.com/
Publicerat Mars 28, 201115 yr Jag tror inte att 17 Rem fireball käkar pipor så värst farligt, däremot tarvar den med all säkerhet en rigorös vapenvård. Min gode vän John har med stor framgång använt .20 VarTarg som ligger rätt nära men med fördelen att den faktiskt är lovlig som rävbössa eftersom den går att ladda med 39 grains piller. Jag har skjutit en av hans små vixen i kalibern komplett med dämpare och det var en synnerligen trevlig bekantskap. John använder den för att lära syskonbarnen att skjuta och i hans regim är det huvudskott på kaniner som gäller. Han har horder av bilder på finniga rödhåriga små engelska grabbar som stoltserar framför en viltparad av huvudskjutna kaniner. Har själv av och till haft funderingar på en dylik pipa till min egen lilla vixen men på något sätt räcker tiden inte till för alla roliga projekt. John enda invändning mot kalibern är just vapenvården och en kaliber .17 borde vara ännu kinkigare när det gäller att hålla pipan ren. Henrik
Publicerat Mars 28, 201115 yr Fan detta var ju spännande!! Vartag eller Ruger pipa i vixen och en samling 22-250 förespråkare är omkörda Mvh!
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Jag tror inte att 17 Rem fireball käkar pipor så värst farligt, däremot tarvar den med all säkerhet en rigorös vapenvård. Min gode vän John har med stor framgång använt .20 VarTarg som ligger rätt nära men med fördelen att den faktiskt är lovlig som rävbössa eftersom den går att ladda med 39 grains piller. Jag har skjutit en av hans små vixen i kalibern komplett med dämpare och det var en synnerligen trevlig bekantskap. John använder den för att lära syskonbarnen att skjuta och i hans regim är det huvudskott på kaniner som gäller. Han har horder av bilder på finniga rödhåriga små engelska grabbar som stoltserar framför en viltparad av huvudskjutna kaniner. Har själv av och till haft funderingar på en dylik pipa till min egen lilla vixen men på något sätt räcker tiden inte till för alla roliga projekt. John enda invändning mot kalibern är just vapenvården och en kaliber .17 borde vara ännu kinkigare när det gäller att hålla pipan ren. Henrik Helt klart är ju att det är en potent kaliber som man kan ha lite roligt med ett tag man lever ju bara en gång så man måste ju pröva lite olika bössor Mvh.
Publicerat Mars 28, 201115 yr Ligger en till salu i grannkanalen, flex bara att slå till. Som du vet, vi lever bara en gång o det är nu. /Christian
Publicerat Mars 29, 201115 yr Författare Ligger en till salu i grannkanalen, flex bara att slå till. Som du vet, vi lever bara en gång o det är nu. /Christian Ja jag såg det men det är en 17 Remington ingen 17 fireball Mvh.
Publicerat Mars 29, 201115 yr Ngn som testat kulbanan på cci gamepoint 20grains kula? Har själv skjutit in min på 80m o funkat kanon ut till 120 på kråka o skata. Testade för skoj skull ett skott på en skåplucka (tippen) a`165m enl avståndsmätaren. Då låg den 10cm lågt under riktpunkten = 2a strecket på mitt riktmedel= Burris ballistic plex. Självklart ska jag testa detta själv men jag har inte haft tid tillräckligt med ammo eller väder för detta ännu. Därav skulle de va kul att höra om ngn har testat. De flesta har ju bara testat 17grainare
Publicerat April 11, 201115 yr Marcus, det där låter som bäddningsproblem? Ni andra som har 17 HMR, vilken typ av precision får ni med era bössor på 100m? Jag är lite nyfiken på kalibern men tycker mig ha svårt att se någon riktig tendens angående hur bra vapen och ammunition klarar av att prestera. Det som intresserar mig i dagsläget är en extrapipa till R93:an, nu tror jag i o f s inte att det finns en massa skyttar här med erfarenhet av Blasers 17 HMR pipor men det vore ändå kul att höra vilka bössor och vilken ammunition ni använder samt resultaten. Henrik väldigt sent svar Henrik men ja så kan de va när man är utan internet! det är faktiskt en 17hmr påväg hem o just en Marlin 917V till! 3:e gillt tänker jag nu. ska enligt föregående ägaren göra 30mm träffbilder på 100m med någon varmintammo så de är ju iaf vettigt utgångsläge helt klart! planer på bäddning finns redan, benstöd följer med samt ett viper sikte med 6-24x56 mått ( vet ej hur dom är men tydligen ska dom väl funka iaf ) trycket är orört så det blir torsbo på direkten med bössan för o få det fixat då jag vet att dom kan fixa det lite snabbt om man har tur. tiden får utvisa hur det går. köper iaf på mig 3-4 olika askar ammo så man kan testa lite när man fått hem bössan.
Publicerat April 11, 201115 yr ska beställa från Boyd´s när bössan är hemma. är det flera som vill sambeställa här? ska ha en tacticool ( fräckt jänkarnamn såklart ) till den lille byssan. kråkfåglarna kommer leva farligt samt alla andra fåglar som går under klass 4 tabellen
Publicerat April 19, 201115 yr Författare Fick hem rengörings grejerna till 17HMRen o måste hålla med Lars där det var en mycket liten jagg o borsta så nu när bössan gått en 200 bulor direkt ur kartongen utan någon rengöring överhuvudtaget så ska jag låna ett riktigt bänk stöd av shrister o rengöra o kolla träffbilderna före o efter rengöringen men det får göras en solig o vindstilla dag Mvh.
Publicerat April 19, 201115 yr Flex med tanke på vilka krafter det finns i dina armar bör du vara väldigt försiktig med dessa klena rengörings prylar
Publicerat April 19, 201115 yr Författare Flex med tanke på vilka krafter det finns i dina armar bör du vara väldigt försiktig med dessa klena rengörings prylar ASG ja man får nog va mjuk på handen Mvh.
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Var ute nu o skyddsjaga duva på fabrikerna o nu när man vart på banan o ställt in kikaren så ramla alla som var lite längre bort då jag ställde kikaren på 80m med 2cm överslag första gången men nu när jag sköt på 100m tog det 5cm över vilket har resulterat i att jag missat en del på längre håll då jag hållt upp i fågeln men nu funkar det klockrent Mvh.
Publicerat April 28, 201115 yr Sniprade en kaja idag, lätt 120 meter. Det var så pass långt att jag kände mej ytterst osäker på utgången men jag ökade iaf trycket på knappen och plötsligt så damp kajan i ett moln av fjäder Vad skiljer Mach2an från storebror? 150 m/s? Mvh!
Publicerat April 28, 201115 yr 100 m/s om jag minns rätt, men helt ärligt är den lille bra mycket mer avrundad och anpassad, men det är klart, du kanske inte håller med? /Christian
Publicerat April 29, 201115 yr 100 m/s om jag minns rätt, men helt ärligt är den lille bra mycket mer avrundad och anpassad, men det är klart, du kanske inte håller med? Ok.. Nu har jag inte utsatt min pipa för några skarpare tester men allt jag hör.. ja du vet.. säger att lillebror ska skjuta bättre än storebror. Enda skillnaden som jag tycker mej ha märkt är att fåglarna inte är fullt så sprängda som med storebror.. En annan kul grej idag var vinden.. vid båda tillfällena så var kulbanan hyggligt vindutsatt, skulle gissa på minst 4-5 sekundmeter sidvind. Trots det så fick jag ingen träfflägesförändring värd namnet, kajorna är inte stora, men jag lyckades träffa iaf. De är för goa dessa tingestar Viktor sköt en duva på ett tak med, han hade lite initiala funderingar om kulfång och vart den skulle hamna typ. Men V-max och 50 m håll.. sa att det nog inte skulle bli mer än fragment av kulan som fortsatte så han tryckte på knappen och duvan damp. Lite småtreligt detta, man är ute och far med traktorn och passerar gården tidvis. Varje gång kan man greppa Kvadden och uträtta någon nyttighet Mvh!
Publicerat April 29, 201115 yr Författare Sniprade en kaja idag, lätt 120 meter. Det var så pass långt att jag kände mej ytterst osäker på utgången men jag ökade iaf trycket på knappen och plötsligt så damp kajan i ett moln av fjäder Vad skiljer Mach2an från storebror? 150 m/s? Mvh! Har faktiskt aldrig kollat på lillebror men den ligger på lite över 600m/s den lilla rackaren o storebror ligger på 800m/s nästan så jag är lite grövre o snabbare o du är liten o långsammare Mvh.