Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

17 HMR

Featured Replies

Publicerat
:D

Attans, ingen norrläning for i taket...

Erkänn att Bosjökloster är den roligaste mässan (köpa, köpa, köpa....). ;)

Sumpade faktiskt en trut igår.. riktigt jävla irriternade för jag hade träff i den dessvärre. Måste ha missbedömt hållet, var något längre än jag trodde, för i skottet dunade den minimalt och flög..riktigt illa. Bukad med ett hängande ben. Hade det varit närmre håll så hade det nog gått bättre, kulan hade helt sonika plockat benet av truten och stökat till buken så pass att den blivit där men nu vart det vingel. Tappade den faktiskt, den landade på en hög men jag tog mej inte tillräckligt nära för att kunna skjuta igen utan den lyfte. Flög på ostadiga vingar och tog höjd samt försvann :(

Ska bygga om bössan nu, ska ut med en jägarexamens kurs och skjuta lite och då torde lr pipan göra sig bättre.

Mvh!

• 4 weeks later...
  • Svar 517
  • Visningar 95k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klockren Morgon Lufta Bettan en Snabbis        Mvh.

• Christian N
    Christian N

17 HMR är en väldigt särpräglad kaliber,   en våldsam massa energi och en kula, avser enbart 17 grains V-max artade då, FMJ och 20 grainarna bortser jag från, som vid anslag omedelbart fragmenterar

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Var ute med lill bettan i dag o drog ner lite mås o kråkfågel o måste sega att det är ren kärlek o få gå om kring o damma ner fågel otroligt trevlig kaliber man har så roligt :blink:

DSC00481.jpg

Mvh.

Publicerat

Håller med dej, dessa V-maxar liknar ta mej fan ingenting :blink: Min har fått tjänstgöra vid alla möjliga märkliga tillfällen och allt har funkat tillfredställande. Har ny dämpare på ingång dessutom med 5,5 mm hål, förhoppningsvis så tar den bort ytterligare lite av knallen och då jävlar!

Mvh!

• 2 months later...
Publicerat

NU har jag också en .17hmr!!

hämtade idag ut en cz 452 american! otroligt liten och smidig, bara man slipper till banan och skjuta in siktet nu också!

• 2 weeks later...
Publicerat

Vad ligger priset på ammunitionen och vart har ni köpt den?

• 2 months later...
Publicerat

Ni som skjuter CZ 452 Varmint i .17 hmr, vilken ammo skjuter tätast träffbilder i era bössor?

• 4 weeks later...
Publicerat

*mummel mutter*

Åker för att hämta en CZ 542 i berörd kaliber i helgen... har ni slutat använda era .17HMR nu när jag har skaffat mig en? :)

Publicerat
*mummel mutter*

Åker för att hämta en CZ 542 i berörd kaliber i helgen... har ni slutat använda era .17HMR nu när jag har skaffat mig en? ;)

Nej nej bara downsizat lite ;)

Hoppas min pipa dyker upp här framöver..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
*mummel mutter*

Åker för att hämta en CZ 542 i berörd kaliber i helgen... har ni slutat använda era .17HMR nu när jag har skaffat mig en? ;)

Klockrent Dahla mycket nöje otroligt trevlig kaliber du kan banka fågel på rätt fina avstånd :D

Sen byter man ju inte ner sig till en liten gay kaliber B);)B)

Mvh.

Publicerat
Nej nej bara downsizat lite ;)

Hoppas min pipa dyker upp här framöver..

Mvh!

Vad menas med det där nu då? ;)

Publicerat

Det betyder att jag är dum i huvudet typ och har obefintlig impulskontroll :D

Specen på 17HMR är ju hyggligt förförisk, ffa den lätta kulvikten lockar då det finns mindre som kan trilla ned och ställa till elände vid jakt i jobbiga miljöer. Alltså vart det en HMR pipa.. tittade inte ens på lillebror mach2 då jag tänkte att en 4,5 mm kula på 17 grain skjuten i runt 350 m/s knappast kunde vara något att stå efter.

Mad Mike var inte fullt så dum i huvudet, han provade och såg problemen med HMR dvs stökig ljudmässigt både skottljud och träff. Han kollade på allvar Mach2 och konstaterade att den faktiskt fungerar och är tröttare än HMR MEN inte så mycket. Han provade och rapporterade stora fördelar samt ffa en rätt rapp och sjysst kulbana.. Så då beställde jag M2:an direkt.

Vid normal jakt tror jag att jag trots allt skulle välja HMRen.. som sagt så ÄR den riktigt kul och användbar till att mula kråka på lite längre håll men jag behöver något som är tyst samt hivar iväg kulor med ringa vikt. Ska man pligga kajor en sen vårmorgon i byn där jag bor så är man nog gruvligt impopulär fram emot 8-tiden efter att ha väckt stora delar av byns befolkning med de rappa smällarna som HMR levererar...trots dämpare.

Så nu inväntar jag alltså en 17 Mach2 pipa till Quaden, dämparen är utprovad, lite grämer det mej att jag inte hunnit jämföra med dämparen Mike använder men det kommer nog.

Mvh!

Publicerat
Sen byter man ju inte ner sig till en liten gay kaliber B):D:)

Mvh.

Du av alla människor vet väl att längden inte har någon betydelse :P 17 Mach2 speglar min personlighet bra....tyst och effektiv :D

/Mike

Publicerat
Du av alla människor vet väl att längden inte har någon betydelse :P 17 Mach2 speglar min personlighet bra....tyst och effektiv :)

Själv tror jag du skaffar kalibern då det inte lär finnas någon krångligare kaliber att plocka fram ett fungerande rangecard till för skytte ut mot 300 meter :D

Mvh!

Publicerat
Själv tror jag du skaffar kalibern då det inte lär finnas någon krångligare kaliber att plocka fram ett fungerande rangecard till för skytte ut mot 300 meter :D

Mvh!

:P det stora problemet blir nog inte om jag har tillräckligt med klick för höjd.....vindavdriften blir en shysst överkurs :)

/Mike

Publicerat
  • Författare
Du av alla människor vet väl att längden inte har någon betydelse :rolleyes: 17 Mach2 speglar min personlighet bra....tyst och effektiv :lol:

/Mike

^_^:P:lol:

Mvh.

Publicerat

funderar själv på att köpa en 17HMR vad ska man tänka på?

tängtatt användaden till lite alltmöjligt, och för att få en efekivare kråkdödare på längreen 50 meter :rolleyes::lol:

Publicerat
  • Författare
funderar själv på att köpa en 17HMR vad ska man tänka på?

tängtatt användaden till lite alltmöjligt, och för att få en efekivare kråkdödare på längreen 50 meter :rolleyes::lol:

Det beror ju helt på vilka avstånd man anser o skjuta på o i vilken miljö man ska skjuta i.

Då jag valde 17HMR var för att min 22a inte räckte till då mitt skytte sträckte sig för det mesta över 50m då kråkfåglarna känner igen min bil o sticker direkt men nu kan jag smyga in på mellan 80-120m o plocka ner dom passar mig ypperligt så om du avser o panga på lite längre håll så är 17HMR KLOCKREN ^_^

mVH.

Publicerat

jo precis. passar nog mig mera en en 22a då man kan kommatill fjällso jaga ripor samt lite annat som orre :rolleyes: så efter nästa allraund bössa en 308 så blir det en 17hmr

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Vilken strålande dag då solen lyser o det nästan är vindstilla perfekta förhållande för den eminenta 17 HMR kalibern så jag tog bilen o åkte runt lite i byn o plockade ner en påse kråkfågel o man blir lika upprymd varje gång man använder den här kalibern vilken prestanda den har då avstånden variera men levererar gör den vart enda skott då jag stog på ett ställe som inhyser 2st björkar satt det ett gäng kajor avståndet var runt 100m o perfekt stöd på motorhuven plockade en ett jävla liv på dom andra sen satte dom sig igen plocka en ett jävla liv sen satte sig en skata längre bort skulle tippa på 120-130m men inga problem pang så stöp den med så summeringen av dagen :wub:

Mvh.

Publicerat

Najs!

Så läcket när man får igång dem, lättast är att få skatorna att flippa.. man skjuter en som gapar lite påväg ned därefter kommer hela byns skatbestånd förstärkta av arga kajor och kråkor. Har man en hyggligt tyst bössa brukar man kunna plocka en hel del! Rekordet med Cyclonen var 14 fågel rakt av och då tvingades jag avbryta skjutandet då en kråka kutade förbi bilen och behövde hämtas med hund. Hade det inte behövts så hade man kunnat sitta kvar och pluppa ett tag till. Haft samma race med lr så det går att få till trots lite stökigare skottljud. Effektivt som fan och spar mil :lol:

Mvh!

Publicerat

Ok, nu blev suget efter en dylik pipa till quaden inte direkt mindre... Tur att ett eventuellt köp redan är förankrat hos hustrun!

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ok, nu blev suget efter en dylik pipa till quaden inte direkt mindre... Tur att ett eventuellt köp redan är förankrat hos hustrun!

Klart att du ska ha en pipa den är grym :D

Mvh.

Publicerat

Klart att du ska ha en pipa den är grym :D

Mvh.

Beställde en förra veckan! :D

Publicerat

allt detta prat om 17 hmr! suck. har haft 2st och ingen av dom ville skjuta i närheten så bra som krävs!

så vad ska man göra då? jo man går o funderar på en ny med pipbytarsystem. till handlaren sen när man är frisk o se om man kan få lite i inbyte för en annan bössa.

tur att man kan styra sina nerver? jag är ju helt jäkla körd i huvudet :blink::lol: