Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten 2010

Featured Replies

Publicerat

Den där hade nog haft bättre dagar ,eller ?

• Svar 269
  • Visningar 41k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Den där hade nog haft bättre dagar ,eller ?

Antar att du menar min bock så ser den "lurvig" ut men det beror nog mest på att jag drog den ca 100m genom fuktigt gräs. Hornmässigt ser den ut att vara på topp, vilket ger vid hand att den knappast var ett bra ämne utan en avskjutningsbock. Den ser även ut att ha varit i rejält slagsmål och där brutit hornet.

Jag ska kolla om det finns mer stångskador när skinnet tas av. Åldersmässigt tror jag den är 4-5 år men jag ska undersöka tänderna bättre ikväll när jag kokar skallen.

Publicerat

Tog med mig min bror ut (försöker få honom att ta jägarexamen) och han verkar funka som en bra rådjurs magnet. Bocken såg oss överhuvudtaget inte utan gick rakt mot oss och ställde sig fint och lydigt med bredsidan till på 30m, föll på stället.

post-5857-1283452338_thumb.jpg

Publicerat

Lägger in en bild på bocken jag sköt igår, jag har jagat honom i nästan två veckor...

post-3547-1283506548_thumb.jpg

/Håkan H

Publicerat
Lägger in en bild på bocken jag sköt igår, jag har jagat honom i nästan två veckor...

post-3547-1283506548_thumb.jpg

/Håkan H

Jäklar! Det var en grann bock!

Publicerat
Jäklar! Det var en grann bock!

Jag har vårdat rådjuren i 10 år på den jaktmarken, vi skjuter väldigt restriktivt och detta är resultatet, medalj på ungefär varannan som vi skjuter...

/Håkan H

Publicerat

En får grattulera alla nya bockskyttar

• 2 weeks later...
Publicerat

Polarn sköt en pinne nu på morgonen :rolleyes:

post-906-1284794814_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat
Jag har vårdat rådjuren i 10 år på den jaktmarken, vi skjuter väldigt restriktivt och detta är resultatet, medalj på ungefär varannan som vi skjuter...

/Håkan H

Bra jobbat, det ger resultat!

Själv försöker jag också vårda stamen men det är svårt i vårt kära Skåne med många jägare och små marker. "skjuter inte jag, skjuter grannen" mentaliteten är väldigt utbredd... :rolleyes:

Publicerat

Jag sköt ingen bock på premiärdagen 16/8 men väl min första räv och min första grävling! :huh: Det kändes helt rätt att "panga" dessa istället för att vänta på bocken jag såg på morgonen som var fin men hållet var för långt. Så långt att det var osäkert om han stod på rätt sida om markgränsen... :wacko:

Den bocken sköt jag sedan kvällen efter. (och det långt in på vår mark - för att klargöra ev. oklarheter skulle jag aldrig skjuta något på fel sida gränsen om det inte var skadade djur - så klart.)

Bilder kommer "senare" i bloggen - hoppas jag... :rolleyes:

Publicerat

Nu sitter man själv på pass... Tyvärr regnar det och enda man fått se idag är en ekorre. I söndags skrämde jag ett oidentfierat rådjur på detta älg pass. Hoppas det ska dyka upp igen. det manser mest här är älgtramp och björnskit, dåligt med rådjur :/

Publicerat

Sesångens första bock trillade i kväll för mig o min egenladdade ammonition :) o den bocken klagade inte på träffen :D

Publicerat
Sesångens första bock trillade i kväll för mig o min egenladdade ammonition :) o den bocken klagade inte på träffen :D

Grattis! Måste kännas extra roligt när det är hemlagad ammo. :D

Publicerat

Jaa...fortfarande ingen bock för mig...få se nu ingen bock någonsin. Jag var ut en sista gång på bockpass. Älgjägarna var i farten så jag fick sätta mig i en annan lada. Tidigt mörker och dimma...skit jag åker hem. Då jag lyckas krångla mig ut och ser jag 50 meter från ladans döda vinkel ett rådjur...men han inte se vilken sort. Typiskt...inte i år heller :lol: jag ska faktiskt försöka en sista gång och då ska jag sitta i en annan lada som har lite bättre utsikt.

• 4 weeks later...
Publicerat

Var ute tidigt på premiär morgonen för att pröva lyckan. Hade sett ett flertal bockar runt markerna under sommaren och så sent som kvällen innan då en bock med långa spetsiga horn gick i rabatten utanför husväggen och fejjade på våra buskar.

På morgonen gick jag ut nångång efter 04 ut på åkern utanför huset och väntade på att bocken från kvällen innan skulle dyka upp.

Runt kl 04:45 så kom geten utspringandes på åkern med bocken hack-i-häl och pulsen gick upp ordentligt men något bra läge hann jag aldrig få innan dom sprang in i skogen igen.

Men strax därefter så kom geten igen springandes och denna gången från våran trädgård ut på åkern. Och alldeles efter kom bocken men den förra bocken hade blivit bortjagad av en större bock!

Men dennes lycka blev inte långvarig då jag snabbt fick korn på den med min Sako Vixen 222, skottet tog perfekt i bogen och han tog bara ett par steg innan den föll ihop.

Lyckan var total efter att ha lyckats ta premiärbocken! :D

Och det var en riktigt stor bock med, efter att ha hängt närmare en vecka i kylskåp så vägde den 15.5kg och kulan tog mellan revbenen så det var ingen köttförstöring heller :D

Hornen var väldigt fina med stora utlägg och många pärlor så ska lämna in dom och se om det kan bli ngn medalj :D

Har både brons och silver hemma och den verkade inte vara mindre än mina silverhorn som mätte 121.6 poäng med sågad skalle, så får hoppas iaf :D

post-6127-1287574456_thumb.jpg

Publicerat
Var ute tidigt på premiär morgonen för att pröva lyckan. Hade sett ett flertal bockar runt markerna under sommaren och så sent som kvällen innan då en bock med långa spetsiga horn gick i rabatten utanför husväggen och fejjade på våra buskar.

På morgonen gick jag ut nångång efter 04 ut på åkern utanför huset och väntade på att bocken från kvällen innan skulle dyka upp.

Runt kl 04:45 så kom geten utspringandes på åkern med bocken hack-i-häl och pulsen gick upp ordentligt men något bra läge hann jag aldrig få innan dom sprang in i skogen igen.

Men strax därefter så kom geten igen springandes och denna gången från våran trädgård ut på åkern. Och alldeles efter kom bocken men den förra bocken hade blivit bortjagad av en större bock!

Men dennes lycka blev inte långvarig då jag snabbt fick korn på den med min Sako Vixen 222, skottet tog perfekt i bogen och han tog bara ett par steg innan den föll ihop.

Lyckan var total efter att ha lyckats ta premiärbocken! :D

Och det var en riktigt stor bock med, efter att ha hängt närmare en vecka i kylskåp så vägde den 15.5kg och kulan tog mellan revbenen så det var ingen köttförstöring heller :D

Hornen var väldigt fina med stora utlägg och många pärlor så ska lämna in dom och se om det kan bli ngn medalj :wub:

Har både brons och silver hemma och den verkade inte vara mindre än mina silverhorn som mätte 121.6 poäng med sågad skalle, så får hoppas iaf :)

post-6127-1287574456_thumb.jpg

riktigt fin bock, grattis:)

Publicerat

6ef2fq.jpg

Mitt första rådjur och bock :rolleyes:

Publicerat
riktigt fin bock, grattis:)

Tackar tackar =)

Publicerat

Grattis på er! :rolleyes:

• 4 weeks later...
Publicerat

Var iväg och fick mitt horn från bocken jag sköt på premiär morgonen bedömt av en konservator idag.

Vilket resulterade i en Silver medalj(118,6p) så det är man mer än nöjd med! =)

Så nu har jag 3st medaljhorn, silver(121,6p), silver(118,6p) och brons(107p) och förhoppningsvis så kmr guldet i framtiden =)post-6127-1290279661_thumb.jpg