Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten 2010

Featured Replies

Publicerat
Många snygga horn, riktigt avundsjuk blir man! :rolleyes:

Kan bara hålla med <_< otroligt fina symmetriska horn på alla bilder som läggs upp.

• Svar 269
  • Visningar 41k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Då var första bocken fälld. Var sådär lagom nervöst att smeka av avtryckaren. Men det gick vägen! Den gick inte en cm, dog på fläcken så skotten satt perfekt. Det var just den saken man var mest nervös för såhär innan första skottet.

Bocken var ett pinndjur, men till kroppen hyfsat stor. Nu är man riktigt nöjd! Satt bara i 15 min innan den stod framför mig. Klippte den på 57meter. Bild på den kommer under morgondagen :)

Publicerat
Då var första bocken fälld. Var sådär lagom nervöst att smeka av avtryckaren. Men det gick vägen! Den gick inte en cm, dog på fläcken så skotten satt perfekt. Det var just den saken man var mest nervös för såhär innan första skottet.

Bocken var ett pinndjur, men till kroppen hyfsat stor. Nu är man riktigt nöjd! Satt bara i 15 min innan den stod framför mig. Klippte den på 57meter. Bild på den kommer under morgondagen :)

stort grattis :D:D

bilderna ser vi fram imot :)

Publicerat

Grattis alla skyttar !

Get

Kid

Kid

Smaldjur

Smaldjur

Dovhjort spets

så har mina 3 tillfällen varit

Dock inte bitter då de kommer fler tillfälle och alltid intressant och sitta och se vad för djur som finns och vilka viltväxlar de använder

Publicerat

Skitkul att höra att det är så pass många som har skjutit sina första bockar denna premiären :)

Man kan få vänta många år på att det skall hända men ev vacker dag så stämmer allting och den känslan skall man ha med sig i alla framtida jakter man är på.

Stort grattis till alla er skyttar, och även till er som bara har observerat alla djur men inte har haft bra läge eller rätt djur.

Jakten består så otroligt mycket mer än bara sista momentet när man kröker fingret.

Publicerat

ÅÅÅÅÅÅÅÅ...... Måste ha retat Diana denna bockvecka.

I måndas morse så såg ett djur som sakta men säker gick ifrån mig utan att jag kunde se va de va. Sen på kvällen så tog jag ett nytt pass å efter att hittat ett bra ställe att sitta med rätt vind mm så kommer bocken från ingen stan å bara stuttsar förbi :D . försöker få stopp på han men lyckas ej. Försöker locka men den ville inte vissa sig ng mer.

Så i kväll försökte jag smyga på bocken. ( kan nämna att den håller till på ett fem mån gammalt hygge) Å efter att smygit ca 100 m runt lite kullar så lyckas jag att trampa på en gren. Knaket ekade över hygget å bocken reser sig å springer in på granmarken. Blir bara så trött....... Men nu så rekade jag lite så i morgon så sitter jag där när/om han kommer fram.

Men riktigt kul att se så många som har lyckats dom här första dagarna :):)

Publicerat
Jakten består så otroligt mycket mer än bara sista momentet när man kröker fingret.

Ligger väldigt mkt i dom orden Wizard.

Kände att jag behövde säga de efter mitt "gnäll" inlägg :)

Publicerat
Höftis- så nice, stort grattis.

Ja han är rätt generös den där Bohman :D

/Christian

Man bugar och bockar! :D

Ja, han snålar då inte på upplevelsemöjliheterna! Skulle behövas fler av hans kaliber i jägarkåren! :) Då hade vi förmodligen inte haft en snittålder på 107,3 i jaktlagen... :)

//Patrik

Publicerat

Var ute en sväng ikväll på lilla marken. Räknade in en älgtjur, en dovpsets och 10-12 rådjur, varav 6 bockar.

Dock skymtade jag bara den som jag bestämt ska stämpla ut så de andra fem bockarna går säkra. Kunde skjutit tre med lätthet men som sagt, fel bockar :)

Publicerat
Ligger väldigt mkt i dom orden Wizard.

Kände att jag behövde säga de efter mitt "gnäll" inlägg :)

Jag tror att det kanske blir en av de roligare när du väl får tag på den.

Publicerat

post-2173-1282163882_thumb.jpg

Grattis alla till fina trofeer! Denna är inte fullt så fin, för att inte säga ful! :D

Hade bråttom över hygget men stannade på 120m. Skjuten med 308win och en 11,7grams BST kula. Knall & fall!

Minuten senare öppnade sej himmelen och Mollskinnaren blev genomablöööööt :):) !!! Häääärligt!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat

Sköt också min första bock under tisdagsmorgonen!

Swift A-frame på ca 100m med kaliber 270w i blasern.

post-1330-1282165917_thumb.jpg

Mvh

Gabriel

Publicerat
Publicerat

Sköt denna herre ikväll och min kusin en sexa

Korrekt avskjutning av mig? Bedömde han som gammal innan jag lät kulan gå. Grå i huvudet, tung i kroppen och saknar en framtand!

Ålder tror ni? RESPONS!

Min andra bock för i år:)

post-2387-1282167136_thumb.jpg

post-2387-1282167147_thumb.jpg

Publicerat

Börjar bli smått avundsjuk på era fina bockar och goda jaktlycka...

Själv börjar jag bli frustrerad... Har tre kvällar i rad haft get + 2 killingar samt get + 1 killing hos mig och en jäkla massa grågäss, duvor, kandagäss mm men ingen bock!! Var är han den som har två så fina getter springades på min lilla mark...

Ingen bedriver någon direkt jakt runt omkring mig så skjuten är han inte det kan jag lova....

ps: tog med min far ut till ett litet skogsskifte jag har och efter ca 1 h small det, givetvis hos farsan... en liten spetsbock blev resultatet, en bra avskjutningsbock inom detta område...

Publicerat

Grattis på Er bockskyttar! :lol:

Publicerat

Lite sen rapportering men ändå. Var ute på preimiären för att försöka skjuta min första bock med hjälp av lockpipa (Nordic Roe). Hade 3 olika pass som jag tänkte testa på morgonen där jag tidigare spanat in bockar. De två första passen resulterade i att jag stötte bock på väg ut. Jag var riktigt förbannad på mig själv efter de första två passen vill jag lova. Ganska tidigt och ganska uppgiven åkte jag vidare mot mitt tredje och sista pass för morgonen efter en lång vandring ut på ett nytt hygge satte jag mig på en stor sten och började locka. Med tanke på hur morgonen gått så långt hade jag inte så stora förhoppningar men turen vände och efter endast 8 minuter rasslar det till hundra meter bort och ut på hygget kommer en get och en bock i full fart rakt emot mig. Jag kunde vrida upp bössan och när bocken var ca 30 meter från mig visslade jag till för att få stopp på den, givetvis stannade den bakom en buske, fan tänkte jag. Men bocken tog två steg fram och jag tog läget direkt och biocken föll stöp direkt i skottet. Glädjen var enorm och de två första passen var snart förträngda. F-n vad kul det är när det funkar.

/Tobbe

post-2746-1282202443_thumb.jpg

Publicerat

När klockan ringde i morse så hörde jag hur det regnade ute,en till genom fönstret sade sannolikt dagsregn.

Ingen ide att gå ut på åkrarna då men ett stadigt fint strilande är inte fel för smygjakt i skogen,smattrandet tar bort alla småljud och rörelser trollas också bort eftersom ormbunkar och buskar ständigt rör sig av tunga droppar som faller från träden.

Vapenval för smygjakt i skogsmark där maxhåll är 50m blir givetvis min Marlin i 30-30.

Har ett lite mindre markområde som ofta glöms bort men den brukar kunna avkasta ett par djur om året,enbart skog,kraftigt kuperad med frodig lövskog i dalgångarna.

Efter ca 20min smygande så står det helt plötsligt en bock på 40m som betar av en buske,ner på knä..ser honom precis över ormbunkarna och skickar iväg en 160grains Lever Ev kula bakom bogarna,kort rusning och han går omkull.

Går fram och tar ur,när jag sen resert på mig för att vända honom så skäller det till 20m bakom ryggen på mig ;) det är inte bara jag som kan smyga tyst i regnet tydligen.

En lite större bock som kastar och drar iväg,greppar snabbt bygeln repeterar in ett skott och när han stannar på 40m så får även han en kula bakom bogarna.

Kort rusning igen och jaktlyckan är total ;)

Bifogar ett par dåliga bilder för oss som anser att vapengarderoben inte är komplett utan en Bygel :P

/Mike

post-240-1282205485_thumb.jpg

post-240-1282205492_thumb.jpg

Publicerat

Ghost stalker Mike slår till,

grattis det blev visst en twofor, ie two for one.

/Christian

Publicerat

varit ute massor men ändå ingen bock! tisdags kväll vart de dock en rävvalp, den 7:e för iår, men inte fan blir jag lycklig när grillen ska tändas för de ;)

Publicerat
Efter ca 20min smygande så står det helt plötsligt en bock på 40m som betar av en buske,ner på knä..ser honom precis över ormbunkarna och skickar iväg en 160grains Lever Ev kula bakom bogarna,kort rusning och han går omkull.

Går fram och tar ur,när jag sen resert på mig för att vända honom så skäller det till 20m bakom ryggen på mig ;) det är inte bara jag som kan smyga tyst i regnet tydligen.

En lite större bock som kastar och drar iväg,greppar snabbt bygeln repeterar in ett skott och när han stannar på 40m så får även han en kula bakom bogarna.

/Mike

Nu känner jag igen dig Micke ! Bockarnas härre ! :P

Ska bli kul att läsa din DB framöver utan att behöva kräkas över alla slutstycken , kolvar å annat skit ! ;)

Snyggt skjutet som vanligt när det är du som håller i påken !

/mvh.

Publicerat

grattis nog första gången jag hör någon som tar en dubble på råbocksjakt

Publicerat
När klockan ringde i morse så hörde jag hur det regnade ute,en till genom fönstret sade sannolikt dagsregn.

Ingen ide att gå ut på åkrarna då men ett stadigt fint strilande är inte fel för smygjakt i skogen,smattrandet tar bort alla småljud och rörelser trollas också bort eftersom ormbunkar och buskar ständigt rör sig av tunga droppar som faller från träden.

Vapenval för smygjakt i skogsmark där maxhåll är 50m blir givetvis min Marlin i 30-30.

Har ett lite mindre markområde som ofta glöms bort men den brukar kunna avkasta ett par djur om året,enbart skog,kraftigt kuperad med frodig lövskog i dalgångarna.

Kort rusning igen och jaktlyckan är total :P

Bifogar ett par dåliga bilder för oss som anser att vapengarderoben inte är komplett utan en Bygel :D

/Mike

Ahh..det är ju vackert så man nästan gråter.. råbock och Marlinbygel... ;)

Grattis min vän, och skönt att du håller bygeln sysselsatt trots att den trängs bland sina långskjutande hightec-kompisar i skåpet.. ;)

Publicerat
varit ute massor men ändå ingen bock! tisdags kväll vart de dock en rävvalp, den 7:e för iår, men inte fan blir jag lycklig när grillen ska tändas för de ;)

Kanske inte det, men du har gjort en jävligt bra insats för viltvården, så hatten av för det ! ;)

Publicerat

MrMauser, du är fan inte sann ;)

;) Grattis ;)