Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten 2010

Featured Replies

Publicerat

Ja, snart är det dags. :rolleyes:B)

Har Ni varit ute och provlockat, vilken pipa använder Ni?

Har Ni varit ute och rekat. Kollat vilka som skall skjutas och vilka som får gå ett år till.

CC

• Svar 269
  • Visningar 40,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

längtan är stor! domk första 3 dagarna blir det mkt jakt för min del, precis köpt en bockjaktsfilm så man lär sig o locka, samt en buttolo är på hyllan breve filmen :rolleyes:

har en mördarbock som jag ska försöka få fatt i, har sätt han 3ggr under sommaren/våren men de är en skygg gubbe det! B)

Publicerat
  • Författare

Jag har några bockar som jag har sett varav en som jäckat mig i tre år. Så i år skall det lockas i skogen så får vi se om det går bra.

:rolleyes:

CC

Publicerat

Åja Marcus så skygg är jag inte B)

Här har det både rekats och lockats väldigt dåligt dock vet jag att det går stor bock på två av mina marker. Tyvär har jag väldigt svårt att spara bockar till kommande år då mina marker är tillsammans med andra och dom är inte speciellt noga med att spara och så. sen jagar dom bara med drivande hund och då åker allt med.....

längtan är enorm tills den 16 eller för min del är det den 7 som nästan står högst i kurs nu då vi gifter oss då och min blivade har varit väldigt tydlig med att det blir ingen jakt fören den dagen är över...... :rolleyes: Men SEN SÅ ;)

Publicerat

Kolla reportaget om "burken" i senaste jaktjournalen. Där är en som har koll på sina bockar. B)

Han brukar slänga till mig pärmen för en koll när vi ska ut och jaga grävling. Helvete vilken koll han har på bockar och älgtjurar. :rolleyes:

Publicerat
Åja Marcus så skygg är jag inte B)

Här har det både rekats och lockats väldigt dåligt dock vet jag att det går stor bock på två av mina marker. Tyvär har jag väldigt svårt att spara bockar till kommande år då mina marker är tillsammans med andra och dom är inte speciellt noga med att spara och så. sen jagar dom bara med drivande hund och då åker allt med.....

längtan är enorm tills den 16 eller för min del är det den 7 som nästan står högst i kurs nu då vi gifter oss då och min blivade har varit väldigt tydlig med att det blir ingen jakt fören den dagen är över...... :rolleyes: Men SEN SÅ ;)

haha danne, nog för att du TROR dig vara en riktig mördarbock men så är inte fallet :P

NÄSTAN står högst i kurs? hmm blir nog till o prata med din chef där hemma lå¨ter de som, eller nä de gör jag inte för då får ju du inte jaga den 16:e :D

o japp en stor bock på ena marken den vet jag om! missa han förra året o tog den lille av dom ( han va inte spec liten för övrigt ) de kommer låta osm rena sexorgien när vi 2 sitter ute o lockar daniel :D

Publicerat

Eftersom jag jagar skygga norrländska skogsbockar så ser man dom i princip aldrig. :rolleyes: Däremot har jag bra koll på reviren. Jag kommer prova Nordik Roe i år, får se vad den kan locka fram.

Publicerat

Nu ångrar jag att jag i fjol gick ur mitt förra arrende. Visst fanns det goda anledningar, men i stunder som denna så hade det varit kul att återigen ha 480 ha bra mark mer eller mindre för sig själv i augusti (förutom just 16/8) :(

Publicerat

ja vet vart ja hade mina rådjur i vintras, och tyvär hittade ja bara stela,isfrusna och lemmlästade rådjur efter lodjurets framfart :( har sett en ensam get sedan vintern... De bådar inte gott för augustijakten ;)

Publicerat

Lite koll på marken har man väl.

Men var ute i lördags och skulle locka räv med harskrik men då kom en fin bock i galopp mot mig:)

Plus att på fredagen hade jag 15 m på en annan fin bock.

/Stefan

Publicerat

Absolut,

det tråkiga är bara att jag inte får jaga där.

hmm om ni läser om något udda som hänt i Täby, så är det inte jag som orsakat det.

Fn- det är som en feber i kroppen, jaktlusten alltså.

/Christian

Publicerat

Det lutar åt att det får bli bockjakt endast på ön i år och jag måste nog erkänna att jag har rätt dålig koll på hur det ser ut i den skogen. Min enda ursäkt är att jag bara har haft den här marken ett år.

Såg en fin bock förra hösten men det finns inte kvar...

Publicerat

Japp vet var den är. Den finns här i trädgården

Publicerat

Ja här sitter man med jobb uppöver öronen (närmare bestämt 3 st) och längtar efter den 16e. Har tyvärt bara sett en bock som får sparas till nästa år så vi får väl se om det fälls något i år. Dock så har jag sett mycket get med kid, t om ett par st med tvillingar så nästa år kanske det finns gått om dom om inte räven, vargen, korparna, lodjuret, björnen eller jaktgrannarna tar dom innan dess:P

Publicerat

Gjorde en kombinerad rävlock/bockspan ikväll. 2110 stegade det ut en rejäl bock på vallen för att sedan i brunsttempo jaga vidare tvärs över fältet. Han får det nog bli.

Räven lös med sin frånvaro tills jag körde hemmåt och hade en valp springande i helljuset en bra bit, det var dock en bra bit utanför mina domäner.

Publicerat

har allt en bock men han är en försiktig en går sällan ut på öppna platser men jag hoppas att kunna överlista han i år. får se hur de går......... å nu är även bössan provskjuten allt satt inom en femkrona så de duger för mig <_<

Publicerat

Efter två sittningar så har jag konstaterat fem olika bockar som rör sig på och kring min egen mark. Tyvärr får jag väl säga är min mark är väldigt liten och all mark runt min hanteras av en äldre herre som nu verkar ha tappat intresset. På fem hektar såg jag en väldigt skygg bock med fina horn. Såg nästan fet ut när han dök upp varför jag inte hann få fram kikaren för att granska honom närmare. Nr två och tre var yngre förmågor varav den ena var rejält spetsig. Fyran var en fyrtaggare så han får gå kvar men nummer fem ska jag nog försöka överlista. Såg en get med dubbelkid och lite senare ett smaldjur.

Problemet är att marken är så djäkla liten att en språngmarch kan göra att bocken ligger hos grannen. Min mark ligger som en holme mitt i hans och han har jagat arrendet på min lilla plätt i snart sju år nu men min tjuriga morfar gillar inte gubben så därför har jag den nu på min lott...

På marken har det alltid varit gott om rådjur och någon med goda anlag har nog inte gjort saken sämre då jag förra året såg två getter med dubbelkid stå och beta knappt 400m ifrån varandra.

Grannen var vänlig nog att utfodra så något gott har han gjort för djuren även om han nog inte hanterat avskjutningen som sig bör. Lär nog bli ett herrans liv om jag skjuter någon av "hans" bockar...

Första sittningen såg jag två feta rävar båda på för långt håll d.v.s. på grannmarken och en grävling. Men grytet finns på min mark så den ska jag försöka göra något åt framöver. Kanske kan musa in någon av rävarna också :D

Publicerat

Mitt problem med bockspaning är att miljön förändras så radikalt efterhand som det skördas. Jag jagar ju i södra Skåne på fälten. Fältet med vete kan vara huvudrevir för en bock men dagen det skördas försvinner bocken. Han beger sig givetvis inte till månen utan finns i närheten, och då vanligen i nåt tätare parti. Därför blir det mest till att kolla runt lite i allmänhet.

Var ute igår kväll men såg inga bockar, bara 2 ensamma geter/smaldjur och en get m kid.

Nu säger detta inte att det inte finns några bockar, bara att jag inte såg dem.

Däremot blir jag lite fundersam, jag körde/gick runt från 20,30 tills det blev mörkt och hade förväntat mig att se nån bock röra sig, vi är ju mitt i brunsten! Hoppas inte det varma vädret gjort att bockarna bara rör sig när det är mörkt.... :)

Publicerat

Såg en bock i tisdags morse som jag försökte locka in men han lyfte bara lite på huvudet då jag började och sedan fortsatte han att beta.

Publicerat

Vet 3-4 bockar på några marker jag är på som ligger i farosonen, det enda tråkiga är att dom började avverka igår på marken jag ska spendera dom första 3 dagarna av bockjaten på :)

Publicerat

Dåligt med rekandet i år. Men vi har bra koll på rådjuren.

Får se om "HAN" kommer i skottläge denna gång.. Han har lyckats lura både oss och hunden under både bock- och höstjakten i två år. :rolleyes: Borde vara ordentligt på retur nu så om han behagar komma inom skotthåll denna gång så smäller det!

Feber.

Publicerat

Noll koll :rolleyes: Jepp så illa är det. Var häromdagen på "min" lilla smygjakts mark och det fans inte ett endaste rådjur, det värsta är att så har det varit ett tag nu. Ägaren till marken sa att han inte hade sett några på ett tag. Nu är han ju noll intresse av jakt så han tittar inte så värst :)

Publicerat

Har rekat ganska mkt och sett fler rådjur än jag gjort sammanlagt dem 3-4 senaste åren. Dock inte en enda bock men det måste väl finnas det också. Ska dock inleda bockjakten i år hos en kamrat, där det siktats flera bockar.

Publicerat

Denna tänkte jag ha ikull den 16'e :)

fQiUt4eIaIk

Finns lite mer i min dagbok.

Publicerat

Fan va kul, klockrent Sebbe jag hade en liknande sekvens på näthinnan från förra året...såg honom jaga runt med en annan bock och de var ett herrans liv när jag satt med kaffekoppen och kikade under semestern....lyckades sen fälla bocken, en grann bock ifrån djupaste småland ocj finaste bocken jag skjutit hitills(se bild)

i år har jag sett en ny sexa på samma plats men han får nog gå kvar om ingen annan knäpper den, en bit bort vid en mindre tavla har jag vid 2 tillfällen sett en äldre sexa med endast ett horn han skall plockas bort tänkte jag -_-

post-2387-1281471880_thumb.jpg