Publicerat Augusti 20, 201016 yr Ser att många lyckats alldeles utmärkt! Grattis till er alla Själv va ja nere en vecka i sundsvall utan resultat tyvär. Nu är jag hemma igen och fortsätter jakten
Publicerat Augusti 20, 201016 yr Bilder RW ! Bilder ! Ok, nykokt ligger den här brevid bocken jag sköt i Polen som numera väger 325g netto..
Publicerat Augusti 20, 201016 yr Ok, nykokt ligger den här brevid bocken jag sköt i Polen som numera väger 325g netto.. Hm... Då var den du sköt nu större än jag trodde...
Publicerat Augusti 20, 201016 yr Snyggt RW. Den ser stor ut trots avsaknad av taggar. Själv har jag bara varit på eftersök på bock i dag... Mer i jaktdagboken. //
Publicerat Augusti 21, 201016 yr Åter en riktigt fin vindstilla morgon Är ute i skogen 04:50 och påbörjar smygandet,sinnesjukt mycket mygg i år små rackare som är ettriga som bara den,hjälper knappt att dränka in ansiktet i myggolja. Efter 20minuter kommer det ut en bock ur skogsbrynet ca 200m framför mig som har en mycket målmedveten riktning,stannar aldrig utan korsar hela gärdet och ser ut att ha kursen mot ett angränsande klöverfält. Jag vänder i steget och smyger genom en skogsridå ut till det fältet och ser först bara en get på 180m,smyger upp på en liten kulle och lägger mig ner och väntar. Mycket riktigt kommer bocken ut ur en holme efter en liten stund och går rakt fram till geten. Nu börjar en 20 minuter lång uppvaktning där dom inte står stilla en enda gång med totalt tre onämnbara svettiga företeelser i kikarsiktet vid den sist snuskiga övningen mäter jag dom under akten till 162m,tar två klick i höjd och siktar in mig. När geten går i väg så står bocken äntligen still med hängande huvud och i samma sekund skickar jag iväg en 95grains Ball Tip mot mitt nu verkar det som standardiserade begrepp tjockhalsen. Ser hur bocken slår ihop o skottet och anslaget av kulan hörs mycket tydligt. Mike
Publicerat Augusti 21, 201016 yr Det är valår och det går inte att lita på någon... Jag själv har ju lovat att skjuta räv innan jag sköt rådjur, men lillgrabben Arvid (4 år) ville följa med pappa och jag bestämde mig för att jaga efter jakttidtabell. Vi satte oss vid en stubbåker, med näsorna söderut mot en skogskant ungefär 160 meter bort. Nåja, jag såg en bock på drygt 230m men smög inte på den eftersom grabben var med, å andra sidan hade jag ju inte skjutit alls om han inte var med. Den var således helt säker... Nåja, rakt söderut dök det upp en bock och hållet var bättre. Kände att Arvid skulle få en ordentlig upplevelse. Avstånd var 155 med jag hade skjutit in på 150 i måndags, det var vindstilla och jag satt i skräddarställning med skjutkäpp. Det skulle gå. Ok, jag sköt men bocken tecknade knappt, den gungade till knappt märkbart och vände upp emot mig. Jag sköt igen, denna gång lite mer jäktat om vi säger så, och bocken gjorde en rusning ut på fältet, sprang 60 meter innan den föll som på en snubbeltråd (det såg inte alls ut som ett "vanligt" ras pga syrebrist). Jag uppfattade det som konsistent med en benträff fram, been there done that. Djuret kan glömma bort att ett ben inte fungerar och försöka stödja på det. Bocken vände in i skogen igen till vad jag uppfattade som ursprungliga skottplatsen, jag såg rådjur röra sig uppe i skogen och situationen var över.Benträffar kan man ibland hantera med ett omedelbart släpp av löshund jag sprang och hämtade Loke till platsen där jag sköt och där bocken hade gått upp. Loke spårade rätt dåligt och ostyrigt (!) 100 meter upp i skogen. Jag ringde jaktledare och rapporterade, och jag ringde en kompis eftersom han har en pålitlig spårtrogen långdrivare av skadat vilt om det skulle behövas. Benskott är inte kul och med tanke på hur friskt djuret såg ut att vara fick jag en föraning om att det är en elak hund som gäller... Ok, för att göra en lång historia kort: 04:45 gick vi på eftersök, kompiasen som skytt och jag med Loke. Rådjuret låg 50 meter öst om skottplatsen nedåt i vind, den hade alltså inte vänt tillbaka till skottplatsen - där hade jag helt enkelt uppfattat fel. Lokes förvirrade spårning fick sin förklaring - han är riktigt kass på att spåra friska djur - han är Ju en bayrare dammit. Så var det första skottet som träffade - och det träffade rätt bra! Det var ett riktigt pansarrådjur som inte ens tecknade ordentligt för en 9,3x62 (250gr Nosler Accubond i 735 m/s) i bogen.... Och flyktsträckan var över 100 meter! Ursäkta det sunkiga mobilfotot.
Publicerat Augusti 21, 201016 yr Grattis gubbar ! Mr Mauser den där såg halvgammal ut eller är det kameravinkeln som ljuger? Själv har jag knappt varit i skogen, då det har varit fester hit å dit ! Ser ut att fortsätta så ett tag då vi ska på bröllop i dag och sova hos ett par vänner. Och att läsa denna tråd gör en inte direkt mindre sugen på att komma ut !
Publicerat Augusti 21, 201016 yr Var ute på min andra jaktdag i går kväll hade avverkat ett pass utan att se någon bock. Körde iväg till mitt andra pass då det står en grann bock på en åker där jag inte har sett några djur i år. Stannar en bit därifrån och gör mig i ordning. Han går runt ochbetar i kanten men vänder inte upp någon bra sida sen försvinner han in i skogen. Sitter ett tag innan det börjar regna och jag beslutar mig för att åka hem. Ringer till Marcus som tycker att jag ska smyga in i skogen och sagt å gjort vände jag in i skogen. När jag smygit i ca 100 m ser jag bocken igen han ser inte mig och jag sätter mig på knä och benstöden står stadigt fingrar lite på säkringen och väntar på att han ska ställa sig rätt...... Helt plötsligt skäller en hund ca 30 m bakom mig och jag vänder mig sakta om. Då står en man med en hund och tittar på mig efter någon sekund ropar han. Vad gör du? Jag sitter och med bössa har lövcamo från topp till tå och är camomålad i ansiktet.. VAD tror han att jag gör. Jagar ropar jag lite tyst tillbaka och ser bocken springa iväg Vad gör du ropar han igen. Jag JAGAR ser du väl Ropar jag Jag gör patron ur och går fram till honom och han säger att det är ingen ide att göra det...... Nej inte nu när du kom sa jag.. Jag bor här borta och jag brukar gå här på kvällarna... Det skiter väl jag i tänkte jag Jag ska bara gå förbi säger han eller jag vänder om så kan du fortsätta .... Jo jo det är nog stor ide tänker jag. Hade jag inte varit rädd för konsekvenserna hade nog knäppt honom.. Det hade blivit min första bock för i år och min allra första smygbock så sne jag va va fast hade jagknäppt honom hade det ju blivit min första idiot...... Hur dum kan man va egentligen? ok att hunden hade skrämt rådjuret och att han hade vänt när han såg mig men varför ropade han IDIOT
Publicerat Augusti 21, 201016 yr haha gillar honom skarpt de puckot! vilken jäkla nöt! sj fick jag lägga ner min första bock för året igår kväll inge spec då hornen va korta, knappt till öronen. men lika roligt va de, perfekt skott, gick inte en meter efter en 9g vulkan rakt genom hjärtat första veckan = 1 räv och en bock, nästa vecka hoppas jag att jag lyckas ta minst 1-2 rävar o iaf en till bock, helst den STORE
Publicerat Augusti 21, 201016 yr Grattis gubbar !Mr Mauser den där såg halvgammal ut eller är det kameravinkeln som ljuger? Ditt skarpa öga ser helt rätt. Bocken är tung över framkroppen med grov hals,halvslitna tänder,skulle tippa på ca 6-7 år. Helt utbrunstad, väldigt deffad och mager,hade han varit indian hade de övriga kallat honom "Flitiga biet" han har nog inte gjort mycket annat sista månaden /Mike
Publicerat Augusti 21, 201016 yr Det är valår och det går inte att lita på någon... Jag själv har ju lovat att skjuta räv innan jag sköt rådjur, men lillgrabben Arvid (4 år) ville följa med pappa och jag bestämde mig för att jaga efter jakttidtabell. Vi satte oss vid en stubbåker, med näsorna söderut mot en skogskant ungefär 160 meter bort. Nåja, jag såg en bock på drygt 230m men smög inte på den eftersom grabben var med, å andra sidan hade jag ju inte skjutit alls om han inte var med. Den var således helt säker... Nåja, rakt söderut dök det upp en bock och hållet var bättre. Kände att Arvid skulle få en ordentlig upplevelse. Avstånd var 155 med jag hade skjutit in på 150 i måndags, det var vindstilla och jag satt i skräddarställning med skjutkäpp. Det skulle gå. Ok, jag sköt men bocken tecknade knappt, den gungade till knappt märkbart och vände upp emot mig. Jag sköt igen, denna gång lite mer jäktat om vi säger så, och bocken gjorde en rusning ut på fältet, sprang 60 meter innan den föll som på en snubbeltråd (det såg inte alls ut som ett "vanligt" ras pga syrebrist). Jag uppfattade det som konsistent med en benträff fram, been there done that. Djuret kan glömma bort att ett ben inte fungerar och försöka stödja på det. Bocken vände in i skogen igen till vad jag uppfattade som ursprungliga skottplatsen, jag såg rådjur röra sig uppe i skogen och situationen var över.Benträffar kan man ibland hantera med ett omedelbart släpp av löshund jag sprang och hämtade Loke till platsen där jag sköt och där bocken hade gått upp. Loke spårade rätt dåligt och ostyrigt (!) 100 meter upp i skogen. Jag ringde jaktledare och rapporterade, och jag ringde en kompis eftersom han har en pålitlig spårtrogen långdrivare av skadat vilt om det skulle behövas. Benskott är inte kul och med tanke på hur friskt djuret såg ut att vara fick jag en föraning om att det är en elak hund som gäller... Ok, för att göra en lång historia kort: 04:45 gick vi på eftersök, kompiasen som skytt och jag med Loke. Rådjuret låg 50 meter öst om skottplatsen nedåt i vind, den hade alltså inte vänt tillbaka till skottplatsen - där hade jag helt enkelt uppfattat fel. Lokes förvirrade spårning fick sin förklaring - han är riktigt kass på att spåra friska djur - han är Ju en bayrare dammit. Så var det första skottet som träffade - och det träffade rätt bra! Det var ett riktigt pansarrådjur som inte ens tecknade ordentligt för en 9,3x62 (250gr Nosler Accubond i 735 m/s) i bogen.... Och flyktsträckan var över 100 meter! Ursäkta det sunkiga mobilfotot. Så, eftersom jag hade varit och stökat i bogarna på råbocken ville jag flå den genast för att begränsa skadorna av blodutgutelserna. När man drar av pälsen skall man INTE hålla en kniv i "högerhanna", för då går det så här. Det blödde rätt bra, blod på VÄGGARNA och en sammanhållande rännil från badrummet till köket. Jag tog en frottéhandduk och lindade runt handen tre varv, gick till en granne och begärde skjuts till akutmottagningen på Karolinska, 5 minuter från där jag bor. Det blödde igenom tre lager frotté innan vi hade pratat färdigt. Nåja, det ÄR sant som veganerna säger: jakt innebär lidande. Nu förstår jag :-) Jäklar vilken läcker läkare som sydde, jag måste göra illa mig snart igen.
Publicerat Augusti 21, 201016 yr Vafan bengt..du har inte tid med att skära sönder dig du ska ju ut och decimera rävbeståndet nu! Skickar läkande tankar /Mike
Publicerat Augusti 21, 201016 yr Jag och min polare var ute idag och jag hoppades verkligen på en bock. Dock visade sig bara get och 2 kid denna gång. Men det gör inget, det var roligt att se något i alla fall. Även 5 rävar visade sig. Tyvärr var skotthållen allt för långa.
Publicerat Augusti 21, 201016 yr I kväll var det min tur att skjuta bock, en skaplig sexa. Jag sköt på ca 50m och bocken packade ihop direkt. Efter en 5 sekunder tänkte jag gå fram då jag hörde att det prasslade ordentligt i gräset framför mig. Det var bocken som kom i full fart rakt mot mig, jag tryckte i en ny patron och tänkte att nu blir det nackskott men bocken hann precis förbi mig innan den lade sig ner och blev stilla ca 3 m från mig. Är inte detta det ultimata eftersöket?
Publicerat Augusti 22, 201016 yr Eftersom man själv inte har lyckats skjuta nåt än så lägger jag upp pappas bockar han sköt den 16
Publicerat Augusti 22, 201016 yr Varför skulle jag glömma myggmedlet hemma i dag för? Börja fundera om vinter skördad mer rådjur en va jag trodde. Bara sett två smaldjur på totalt nio pass....
Publicerat Augusti 22, 201016 yr vad spelar vädret för roll med bockjakten, går dom ut på åkrarna även om det duggregnar? fick mitt jaktkort idag så är sugen på fara ut å kika lite. grattis till alla skyttar!
Publicerat Augusti 22, 201016 yr vad spelar vädret för roll med bockjakten, går dom ut på åkrarna även om det duggregnar? fick mitt jaktkort idag så är sugen på fara ut å kika lite. grattis till alla skyttar! Rådjur gillar inte regn. Då går dom in i skogen. däremot är det grymt bra jakt direkt efter enligt mig. Då går dom ut för att ruska av sig vätan och äta igen. Blir mycket aktivitet efter regn
Publicerat Augusti 22, 201016 yr Rådjur gillar inte regn. Då går dom in i skogen. däremot är det grymt bra jakt direkt efter enligt mig. Då går dom ut för att ruska av sig vätan och äta igen. Blir mycket aktivitet efter regn okej, kul att höra för det avtog precis!
Publicerat Augusti 22, 201016 yr okej, kul att höra för det avtog precis! När det upphör ska man ju redan vara på plats
Publicerat Augusti 22, 201016 yr tjoho, vad göttigt, har haft en enormt trög start iår, trots mängder av observationer hela vår och sommarn, men ikväll gick första bocken i backen. kom ut vid 20tiden och la sig direkt ner i åkerkanten, förmodligen helt slutknu**ad. väntade i 5 minuter och förstod att han var rejält trött, så jag gjorde kontaktlätet med nordic roepipan. direkt for han upp och jag såg hur han tänkte " här finns det damer, här skall gängas" ungefär samtidigt som han tänkte det gick han i backen för andra gången den kvällen, fast nu av en Oryx. bocken var en 6a med klena utlägg, väldigt grov nertill och bra med pärlning och stor kropp, tror det är hans första år som returare och jag har sett han 6-7 ggr i sommar så vi får se vad som ersätter han. Oskar slänger upp en halvtaskig mobilbild senare...
Publicerat Augusti 22, 201016 yr Blev en liten sextaggare ikväll, efter några lock med buttolon kom denne herre utflygande på åkern och blev sedan kvar där