Publicerat Augusti 17, 201016 yr Grattis till alla skyttar! Själv gick jag bom igår, kanske beroende på vädret på morgonen (halv storm)men helt säkert beroende på att bonden tröskat säden när jag var hos Wizard. I morse körde jag till en helt ospanad mark och satt i ett torn men vid det tornet fanns bara en get m 2 kid så jag körde runt marken för att komma rätt i vind för lite pursch. Jag smög en stund och fick då se en bock som följe gränsån snett bort från mig på ca 300m så jag smyger bort mot en stege där jag räknade med att komma i håll. Efter en spännande smygtur på 250m, där jag ser bocken hela tiden och riskerar att bli upptäckt, når jag tornet och kommer upp utan att bocken märker nåt så kan jag komma i skottläge. Bocken studsar upp i skottet och ser ut att stanna på plats men lyckas på nåt vis komma in i några buskage några meter bort. Jag tar det lungt, helt övertygad att det gick bra. När jag är på skottplatsen och börjar leta efter bocken ser jag plötsligt en bock (väldigt lik i hornen) som rör sig i buskagen. Jag sätter mig på huk och undrar vad som hänt men gör mig bered att skjuta. Då stiger bocken ut mot mig och stelnar till. Jag sitter då med full maskering och han ser inte vad det är trots att han bara är ca 12 m från mig. Jag siktar in mig men håller inne med skottet eftersom denna bock tillsynes är helt oskadad så när den efter några sekunder avviker så tänker jag att OM det är den bocken så är han åtmindstonde helt oskadd. Till saken hör att vi får bara skjuta 1 bock vars på marken. Jag letar någon minut till och hittar då bocken jag sköt, den har trillat ner i ån. Märkligt att bock nr 2 befan sig nästintill exakt på samma plats och jag kunde faktiskt gjort en klantdubble utan att veta om det om kulan från bocken jag sköt tagit i bock nr 2. Nya tag i kväll i a f...
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Nu får de gjärna sluta regna! håller helt å hållet med... väder gudarna är inte med i år. kanske ska man gå ut på gräsmattan å dansa en soldans
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Andra bocken för i år (och i livet) sköts igår på väg till passet, så bockjakten på den marken var slut lika fort som den börjat. 15 min ca. Tur det finns fler ställen. Buttolon gjorde susen! Vh//Matte.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Man kan ju inte va klok igentligen. Här smyger man i småregn å blåst bara för en bock. Men men så rinner jägarblodet i ådrorna också
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Man kan ju inte va klok igentligen. Här smyger man i småregn å blåst bara för en bock. Men men så rinner jägarblodet i ådrorna också Ja jag undrade nått liknande när man kom i säng kl 01.15 efter att ha fixat klart med bocken. Jag är inte snabb jag. Men det kommer väll. Frågan slog mig även när jag stod med ett par fingrar i röven på den samtidigt som jag pillade med urinblåsan....
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Frågan slog mig även när jag stod med ett par fingrar i röven på den samtidigt som jag pillade med urinblåsan.... been there thon that..........
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Frågan slog mig även när jag stod med ett par fingrar i röven på den samtidigt som jag pillade med urinblåsan.... Good times...
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Vill börja med att tack mbbohman för visat intresse! Fick i år igen möjligheten att följa med Micke Bohman ut och spana bock. Men till skillnad från förra året lyckades jag i år fälla en! Mitt livs första rådjur och således även min livs första bock! (behöver inte vara stjärnfysiker för att räkna ut den...) Han kom fint över en åker men fick sen för sig att det tydligen var för mycket arbete att stå upp så han la sig ner på ca 70-80 meter... Vänta några minuter men provade sen att locka med min Crit'r call PeeWee. Lockade ett par gånger med enda reaktionen att han stirrade på oss... Väntade nån minut och drog sen en lite längre serie och då kom han som ett skott, gick upp i skogen bakom oss och jag fick stanna honom med ett voff. Sekunden efter small det och han låg ca 40-50 meter från skottplatsen. Mycket, mycket trevlig upplevelse! Ni kommer säkert att kunna läsa mer utförlig i mbbohmans dagbok, jag är fortfarande lite uppe i varv... På fredag drar jag å Micke på björnjakt så förhoppningsvis får man göra honom en gentjänst (eller är det kanske en björntjänst?? )!
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Du Freddan78 !Den där måste väll nosa på brons !? Riktigt fin bock du fick skjuta !!! Tack! Har sett denna bock i tre år nu och han har haft större horn. Jagar inte rådjur på denna marken normalt pga att jag tycker den är för liten. Men jag jagar räv på här och efterson över 20 rävar på tre år skjutits så fick jag kosta på mig denna Vet i tusan om det kan vara medalj på den. Han hade inte så kraftig pärling och stängerna är ganska klena för sin längd så vikten blir nog inte tillräcklg. Nu ligger huvudet i frysen men ska försöka få tid att fixa till det innan snar framtid så att jag kan göra en egen mätning för att se om den håller till brons.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Höftis- så nice, stort grattis. Ja han är rätt generös den där Bohman /Christian
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Grattis till bocken RW! Stor? Väntar på bild! Själv har jag inte haft möjlighet.. Vet om ett par bockar, men de lever ännu, vad jag vet.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Författare Var ute med Stojjan på ett litet rejs ikväll. Det var lite gäss ute när vi kom fram så ringde bror min och han slöt upp. Jag gick och stötte gässen som låg ute på stubben. Första flocken drog iväg dock åt fel håll, samma med den andra. Men två gäss vart kvar och dom flög över Stojjan och då fick den ena plikta. Argentina jägaren har kvar sina takter. Men sen till Bockjakten. När vi kom så gick det två bockar och en get med dubbelkid på stubben också. Släppte av stojjan han fick ta inägorna ock lite fält och jag gick till dom andra fälten. Stojjan stötte två bockar och jag stötte en, det var en brons. Totalt såg vi mellan 25-30 rådjur på 500ha. inte dåligt. Ingen Lo här inte. CC
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Säsongen första bock nerlagd ! känns riktigt bra dock började inte natten lika bra, när jag och en kompis skulle smyga oss ut till åkern där vi hade sett bock innan så får vi höra att de blir världen ståndskall där nere, de visade sig att grannens båda jämtar hade rymt och skällde på älg där vi skulle sitta nu .. så de blev till att leta reda på dom, kontakta grannen och åka och lämna tbax dom, klockan var då ca 03.20, efter fått fatt i hundarna så gör vi ett nytt försök att ta oss ut till åkern, nu gick de bättre var på plats ca. 03:45 och vid 4a tiden började vi locka lite försiktigt, de dyker då upp en get på ca 350 meter och 5 min senare kommer även en bock :)vi lockar väl på dom i 30 min och lyckas få in dom på ca 50 meters håll, skottet går, de kändes bra och bocken tecknar riktigt bra, hoppar väl 2 meter upp i luften och sätter fart mot skogsbrynet, nätt och jämt så han tar sig dit men han försvann in i skogen iaf så man blev väl lite orolig ändå, även fast de kändes bra, ringer efter min farbror och frågar om jag kan komma bort till han och låna taxen en vända, börjar spåra vid 5 tiden och bocken låg väl ca 50 meter in i skogen en stor klump släppte när han låg där
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Efter att ha sett samma get med två kiddar, 4 pass i rad med stark blåst och regn så blev äntligen vädret bättre och djuren började röra på sig lite mer. Försov mig dock och gick inte ut förrän strax efter klockan 6... men vad gör det när man lyckas iaf Skjuten i mälardalen.
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Efter att ha sett samma get med två kiddar, 4 pass i rad med stark blåst och regn så blev äntligen vädret bättre och djuren började röra på sig lite mer. Försov mig dock och gick inte ut förrän strax efter klockan 6... men vad gör det när man lyckas iaf Skjuten i mälardalen. Här har vi en medalj iaf, däri är jag ganska säker - jättesnygg!
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Efter att ha sett samma get med två kiddar, 4 pass i rad med stark blåst och regn så blev äntligen vädret bättre och djuren började röra på sig lite mer. Försov mig dock och gick inte ut förrän strax efter klockan 6... men vad gör det när man lyckas iaf Skjuten i mälardalen. ...snyggaste hornet hittills i denna tråd, symetriskt och rikligt pärlat. Tillräckligt grovt för att nå en bronspeng tror jag. Grattis !!
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Efter att ha sett samma get med två kiddar, 4 pass i rad med stark blåst och regn så blev äntligen vädret bättre och djuren började röra på sig lite mer. Försov mig dock och gick inte ut förrän strax efter klockan 6... men vad gör det när man lyckas iaf Skjuten i mälardalen. Otroligt snygg bock, Grattis!