Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄLGJAKTEN 2010

Featured Replies

Publicerat

Blev medbjudan att jaga älg i Veckholm, med bl.a. mina ungdomskamrater från förr. (Gamla moppegänget).

Inte mycket utdelning på förmiddan, men på eftermiddan lyckades drevkedjan klämma fram lite älg.

En kalv blev påskjuten, men gick vidare.

Terrängen består av stora fält med skogspartier, så det var lätt att skicka ut spanare på strategiska platser för att se var kalven tog vägen.

En bil stannade och en kvinna meddelade att hon sett ko o kalv på en plöjd åker en bit därifrån. Det kan ju vara den påskutna kalven, så en patrull med bl.a. mig åkte dit i en king kab.

Långt ute på plöjorna går en ko med en uppenbarligen skadad kalv. Dom är på väg upp mot en skog som tydligen är riktigt djävlig att ta sig fram i.

Kingen kördes ut på en närliggande stubbåker, och vi tänkte gå därifrån. Men vi skulle inte hinna genskjuta älgarna.

Så jag, som var den enda som hade bössan med mig, gick ner i knäställning, siktade högt o lite i framkant.

PANG! Kalven stöp o rörde inte så mycket som ett öra ens.

GPSen visade på 0,240 km håll, träffen satt... 5 cm bakom ögat.

Så man kan säga att det var en dålig träff, men effektiv.

Tyvärr hade älgarna lyckats passera markgränsen med ca 2 meter, men den markägaren hade inte lust att ge sig ut o klafsa så kalven fick behållas. Grannsamverkan kallas det kanske.

Den första träffen hade gått in lågt o mitt i magen, och ut vid mellangärdet ungefär.

Två dåliga skott, men inte ett gram köttförtöring.

• Svar 288
  • Visningar 36,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

1 månad sen jag jagade älg sista....hade lite förhinder av bandymatch i helgen men idag (söndag) kom jag ut på pass. 12 man och 3 hundar denna dag. En tjur och en hop med "pottkalvar" kvar på licensen.

En kalv sköts på ståndskall tillsist för Anders hund. Jag satt mest och filosoferade hela dagen. Vi friade även en 4 taggare (sparar 0-8). :D

Gott att komma ut igen, blir nog 2 veckor till nästa jakt.

Publicerat

imorgon blir det nog jakt på nya marker om det inte blir för kallt blir kul och se om det händer nå med gammel hunden som stått still i två veckor snart.

Publicerat

idag har jag avslutat årets älg jakt med ett riktigt fint hund arbete på ko och kalv bästa under årets jakt.

5 timmars arbete med älgarna innan jag fick han å hunden undrade nog om ägaren var riktigt frisk.

Publicerat

jag och en kompis avslutade älgjakten idag med att skjuta 3 kalvar för min hund vi han nästan få en fjärde men det han bli mörkt.

Publicerat

Då var troligen älgjakten över för det här året, kan bli någon sväng till med kalvjakt om vädret & renarna tillåter!

Hösten har gått kanon med 6st älgar fällda för egen hund ( 1st 14taggare 1st kviga 2 st pinntjurar & 2st kalvar), samt 2st för jaktledarens hund (2st kalvar).

Publicerat

här avslutades den i dåliga tecken,,så lite älg har jag inte varit med om sen jag började jaga,,ocg jaktgrannarna skogsbolagen vill ha ÄNNUmindre älg,,jag har dåliga känningar inför nästa höst

Publicerat
Då var troligen älgjakten över för det här året, kan bli någon sväng till med kalvjakt om vädret & renarna tillåter!

Hösten har gått kanon med 6st älgar fällda för egen hund ( 1st 14taggare 1st kviga 2 st pinntjurar & 2st kalvar), samt 2st för jaktledarens hund (2st kalvar).

Nog hoppas jag jakten kan fortsätta ett tag till bara inte snödjupet blir för stort för hundarna.

I dag satte kylan -23 stopp, vi har -15 som gräns.

Men då ska man veta att vi har över 30 pass med tak och väggar inredda med kaminer eller på markpassen eldstad, viktigt att passare sitter skönt för oss hundförare. Dåligt iordningställt pass dålig passare, Bra iordningsställt pass bra passare, det är vårt måtto.

Publicerat

Nog hoppas jag jakten kan fortsätta ett tag till bara inte snödjupet blir för stort för hundarna.

I dag satte kylan -23 stopp, vi har -15 som gräns.

Men då ska man veta att vi har över 30 pass med tak och väggar inredda med kaminer eller på markpassen eldstad, viktigt att passare sitter skönt för oss hundförare. Dåligt iordningställt pass dålig passare, Bra iordningsställt pass bra passare, det är vårt måtto.

Låter som en härlig inställning....vissa dagar man suttit har man önskat man hade jycke att gå med!

Publicerat

Här är det inte mer snö än att det går bra att jaga med hundarna och kommer det inte mer, så går det nog att jaga säsongen ut.

Idag gick det bra, med fint ståndskall och bra skottlägen= resulterade i: Ko + kalv.

Med kon när jag kom fram

C-2-mindre.jpg

Kalven närmast och kon några meter längre bort

C-5-mindre.jpg

På älghår ligger man skönt tydligen

C-4-mindre.jpg

En nöjd hund efter en bra arbetsinsats, hör hur husse kommer med tracken

C-1-mindre.jpg

Publicerat

Fina foton Jämta! Du har ju en bra vakthund ser jag. :D

Publicerat

Han är som sin far.. Väntar vid älgarna och blir själaglad när det kommer folk med tracken för att hämta älgarna :D

Publicerat

Här snöade resten av älgjakten med hund bort... hoppas på mildväder så att det sjunker ihop.

• 3 weeks later...
Publicerat

Lite dåligt med älgjakt här ser jag....så idag sänder jag ett lyckobesked ifrån Småland. jag vart inte i skogen idag (bandyspel i Oskarshamn) men far min gladde mig med ett fint mms på förmiddagen!

Vad är en förlorad bandymatch mot lyckan att far fick fälla en fin kvigkalv, hans första älg på 15 år!!! ^_^

Därav förstår ni säkert glädjen i detta inlägg :lol:

post-2387-0-84077800-1294000457_thumb.jp