Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄLGJAKTEN 2010

Featured Replies

Publicerat

Har en jättedum fråga, säkerligen. Men händer det att älgen "skriker" när den skjuts?

• Svar 288
  • Visningar 36,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Har en jättedum fråga, säkerligen. Men händer det att älgen "skriker" när den skjuts?

skulle inte förvåna mej att dom kan göra det speciellt om man missar lungorna iofs har ju inte skjutit älg än men har haft både räv och rådjur som "skrek" efter skott är lite lagomt stressande ^_^

Publicerat
skulle inte förvåna mej att dom kan göra det speciellt om man missar lungorna iofs har ju inte skjutit älg än men har haft både räv och rådjur som "skrek" efter skott är lite lagomt stressande ^_^

Ok, för hörde något skumt idag, imorse ute i skogen.

Publicerat
Ok, för hörde något skumt idag, imorse ute i skogen.

Var det efter att någon skjutit på älgen?? Annars var det kanske helt enkelt en älg som lockade, låter typ "ooooouuuuuäääääääääääää", lite nasalt eller hur man nu ska förklara.

Har däremot hört om älgar som dödsbrölat men ej varit med om det själv.

Publicerat
Var det efter att någon skjutit på älgen?? Annars var det kanske helt enkelt en älg som lockade, låter typ "ooooouuuuuäääääääääääää", lite nasalt eller hur man nu ska förklara.

Har däremot hört om älgar som dödsbrölat men ej varit med om det själv.

Jo det va ju detta, jag skulle vara världens sämsta vittne. Det var på morgonen när hunden lämnades hos hundvakt och jag KAN INTE minnas om jag hörde, eller inte hörde skott. OM jag hörde skott så var de både innan och efter, vilket styrker att det va ett skrik. Men min osäkerhet kring om jag hörde skott eller inte, kankse va så att jag inte hörde ett skott utan målade upp scenariot efteråt.

Lätet slutade väldigt abrupt.

Hur långt brukar deras "ooooouuuuuäääääääääääää", höras? Det var en ganska halvsnårigskog med många unga lövträd(med löven kvar)

Tycker det är väldigt intressant

Publicerat

kanske en ko som brunstade den har ett långt utdraget läte...

Publicerat

Nybörjartur. Precis tagit examen och efter 3 timmar (dag 1) dök älgen upp.

2reh0jp.jpg

Publicerat
Nybörjartur. Precis tagit examen och efter 3 timmar (dag 1) dök älgen upp.

2reh0jp.jpg

Grattis!!!

Vet precis hur det känns :lol:

Publicerat

Grattis på dig! :D Gödsel i byxfickorna kan man kalla det för också! :lol::lol:

Publicerat

Grattis

Publicerat
Här blev de inget skjutet med 11 älg observationer alla otillåtna. :rolleyes:

samma här ;)

Publicerat

myser!! blev skjutet en kalv för unghunden idag efter att hon har haft två bra jobb i dag på två olika kvigor som passerat flera passkyttar på skjuthåll men vi har hondjursförbud... men sista svepet fick hon fatt på ko med dubbelkalv :lol:

Publicerat

Precis hemkommen från min livs första älgjakt

i mitt lag hade vi nu de tre första dagarna förbud att skjuta pinntjur och SJÄLVKLART fick jag en sån på fint bredsida 20 meter bort

Så de blev inget pangande men tar nya tag nästa helg

/

Publicerat

Precis kommit hem efter tre dagars jakt. Har haft väldigt mycket tur dessa dagarana då jag fällde 1 kalv första dagen och k sen sköt en dubblé på kalv andra dagen :lol: , plus att min farbror sköt en väldigt fin tjur för att vara här nere. Vi har haft väldigt gott om älg hela tiden så på tre dagar blev det 2 vuxna och 5 kalvar.

post-2909-1286991325_thumb.jpg

Publicerat

Grattis Skyttar!

Kan glädja mig åt ytterliggare en bra dag. Sköt min andra tjur på tre dagar idag. Båda små pinntjurar dock.. Men skoj som fan är det ;)

Publicerat

Här har vi haft en hyffsat bra dag, eller iallfall morgon. Vi skjöt 0650 en ko, grannlaget sköt 0710 något och sedan 0730 igen. Grannlaget på andra sidan sköt 0815 och sedan har vi jagat runt ko med kalv och ett par ensamma vuxna djur hela dagen, grannlaget som sköt två i morse hade haft helt tomt på älg under dagen då jag pratade med dom.

Grannlagen fällde alla sina djur inom 500 m från gränsen till vårat område så varje gång vart det är jäkla radiotrafik inom laget för att kolla om det var vi som sköt. Nu har vi en kalv kvar så imorgon blir det kalvjakt och förhoppningsvis tillåter jakledarn rådjur också så jag kan få med mig en fin bock hem.

Publicerat

Idag hände det, magiskt men kanske oxå tragiskt? Jag fick skjuta mitt livs första älg. En fin ko som haft kalv och var mjölk i. Troligen haft två kalvar och de skjutits bort tidigare i veckan. Ett produktivt fint djur men men jaktledaren tillät nedlägga denna så hon kom sakteliga rakt framifrån inne i en liten mosse. jag fick kanonstöd på 45m. Lite snett framifrån men två snabba så stöp hon tämligen omgående. Jag skrek Tarzanvrål rätt ut i vildmarken :D Vi sköt under dagen 1 ko 1 kviga och 3 kalvar. 1 tjur och 1 kalv kvar på licensen nu. Blir lite novemberjakt framöver.

Äntligen efter 7år i älgskogen fick jag min älg. Nu sippar jag whiskey. Gonatt

post-2387-1287002941_thumb.jpg

post-2387-1287002950_thumb.jpg

post-2387-1287002956_thumb.jpg

Publicerat

Grattis skyttar! Trevlig läsning och fina foton! :D

Publicerat

Var är älgarna.

Hemma en snabbis för att träffa ungarna. Har suttit i skogen i 4 dar,. vi sköt en pinn-tjur i Måndags, sedan har det varit tomt.

Publicerat

Grattis till alla fina älgar ni fällt och alla nica bilder. Själv får man vänta en vecka till då man bara har kalv iår.. snyft, snyft.

Visst får det skjutas kalvar nu med men då bara från en ko som har två kalvar och då inga sådana varit synliga i år så skiter jag i det till enkelkalvarna blir lovliga efter 14 jaktdagar och förbudet på dom vuxna börjar. Avlysningsjakten på 5st 4a+are var över på dom två första dagarna inom Äso, blev 4 på tisdagen och 2 på onsdagen.. en överskjutning med en viket är helt Ok. 3st ensammna hondjur föll första dagarna men inga kalvar alls.. Lite konstigt.. verkar inte finnas många Kor med 2 kalvar iår.

Bilden från myren där jag med Räfflans hjälp röjde två skjutgator i söndags. På lördag skall jag bygga ett torn där nere kanten till granåsen.

post-4059-1287068598_thumb.jpg

post-4059-1287068748_thumb.jpg

post-4059-1287068921_thumb.jpg

Publicerat

Hade en otroligt frustrerande dag idag. Älgarna gick där dom inte skulle så inget blev skjutet och jag är helt bort.

Den långa verisionen finns i min jaktdagbok.

Publicerat

Fan va nöjd jag är med går dagen :D

Jag är ju utan älg hund så jag tog tysken och gick med henne .

Jag får gå på ko och kalv som en pass skytt set från pass -

Slåpper tysken och dra i väg i spåret och efter lite yr heter så tar hon upp och det blir stånd skall :D

En pass skytt ser dom men kommer inte åt men han ser att kon jagar hunden så jag lägger ut det långa benet kommer upp på ett hygge och får syn på älgarna på andra sidan hygget så det var bara att smälla på och kalven går omkull ;)

Lite nöjd man blev då ra så nu vill gubbarna att jag ska gå med henne fler gånger men bara jämten löpt färdigt så är det hon som gäller

Publicerat

imorgon blir det jakt igen bara hoppas hunden är helt återställd så man får höra han skälla igen.

Publicerat
Fan va nöjd jag är med går dagen :D

Jag är ju utan älg hund så jag tog tysken och gick med henne .

Jag får gå på ko och kalv som en pass skytt set från pass -

Slåpper tysken och dra i väg i spåret och efter lite yr heter så tar hon upp och det blir stånd skall ;)

En pass skytt ser dom men kommer inte åt men han ser att kon jagar hunden så jag lägger ut det långa benet kommer upp på ett hygge och får syn på älgarna på andra sidan hygget så det var bara att smälla på och kalven går omkull :D

Lite nöjd man blev då ra så nu vill gubbarna att jag ska gå med henne fler gånger men bara jämten löpt färdigt så är det hon som gäller

En hjärnröntgen på henne måste visa att det är heltomt därinne men vilken underbar hund.

Publicerat

Glömde att jag själv är helnöjd efter dagens jakt. Unghunden hade ett mycket bra ståndarbete i en timme innan husse lyckades förstöra det pga av väldigt mycket ris, jag var trettio meter ifrån men lyckades inte få skotttillfälle.

När det gick loss så drog det till en passare 1km därifrån som sköt men älgen blev stående tills hunden kom fram så han fick skälla lite till innan den gick i backen.

Jag sippar på en whisky för att fira men bara en för i morgon är det nya tag.