Publicerat Oktober 3, 201015 yr dagens saldo en tjur kalv samt en 16 pinnare. sep saldo 15 vuxna 20 kalvar nu är det bara vänta till oktober jakten börjar.
Publicerat Oktober 3, 201015 yr dagens saldo en tjur kalv samt en 16 pinnare.sep saldo 15 vuxna 20 kalvar nu är det bara vänta till oktober jakten börjar. Ni verkar ha haft en sanslöst bra tillgång däruppe i år Förvisso stora ytor men ändock en bra utdelning. Riktigt nice
Publicerat Oktober 3, 201015 yr dagens saldo en tjur kalv samt en 16 pinnare.sep saldo 15 vuxna 20 kalvar nu är det bara vänta till oktober jakten börjar. Jagar du med Kukkola då eftersom ni skjuter så många?
Publicerat Oktober 3, 201015 yr nej högre upp fast skulle kunna jaga med kukkola men är princip mot allt som heter drevjakt. Jagar du med Kukkola då eftersom ni skjuter så många?
Publicerat Oktober 4, 201015 yr nej högre upp fast skulle kunna jaga med kukkola men är princip mot allt som heter drevjakt. Ok!
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Ja här nere i söder har vi inte dragit igång ännu (söder=västmanland:P) men det ser ut att kunna gå riktigt snabbt i år. Älgen verkar ha ökat trots vargökning i området, så fort jag varit ute och vakat rådjur har jag sett älg och har även spårat mycket vid alla mina pass. Förra året var vi klara fred förmiddag, få se om vi slår det i år.
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Ja här nere i söder har vi inte dragit igång ännu (söder=västmanland:P) men det ser ut att kunna gå riktigt snabbt i år. Älgen verkar ha ökat trots vargökning i området, så fort jag varit ute och vakat rådjur har jag sett älg och har även spårat mycket vid alla mina pass. Förra året var vi klara fred förmiddag, få se om vi slår det i år. Idag har man varit och förbättrat oddsen, 40kg äpplen, och röjt upp passet.
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Nu är det nära ,ut och leva vildmarks liv... Jag och en kompis bor mitt i jaktmarken,en vecka i husvagn kan rekomenderas fasten jag bara har 1,6 mil dit... ska bli gott att leva på soldatens ärtsoppa och revbensspjäll
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Nu är det nära ,ut och leva vildmarks liv...Jag och en kompis bor mitt i jaktmarken,en vecka i husvagn kan rekomenderas fasten jag bara har 1,6 mil dit... ska bli gott att leva på soldatens ärtsoppa och revbensspjäll Jag gör likadant och då bor jag bara 4km från marken, fågelvägen. Men det blir en lite speciell känsla och mini semester typ vuxna män gör saker tillsammans. NU ÄR DET NÄRA
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Kan säga att den senaste veckan har jag legat sömnlös ganska många nätter, även om jag inte får skjuta än så längtar jag som F-N
Publicerat Oktober 8, 201015 yr jag längtar efter första gången i eget pass:D får ju hoppas att det händer något i skogen iallafall:)
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Har haft en bra älgjaktshöst för att vara passkytt. 2 älgar har jag skjutit, en 4 taggare och en 10 taggare. Sen har jag varit med på en till men det var kompisen som sköt den älgen först. Jag sköt ca 1 sek efter:) Vi var på väg till pass när en fin 12 taggare dök upp. Lämnar en bild på 12 taggaren och en på 10 taggaren (riktigt cervin historia) - för en utförligare story, se min dagbok.
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Har haft en bra älgjaktshöst för att vara passkytt. 2 älgar har jag skjutit, en 4 taggare och en 10 taggare. Sen har jag varit med på en till men det var kompisen som sköt den älgen först. Jag sköt ca 1 sek efter:) Vi var på väg till pass när en fin 12 taggare dök upp. Lämnar en bild på 12 taggaren och en på 10 taggaren (riktigt cervin historia) - för en utförligare story, se min dagbok. Gratullera till två granna tjura...
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Jaha, då var det ett år till nästa gång då... Vi hade tilldelat 1vuxet djur i år och det roliga tog slut på 10min. När jag var ca 50m från tornet så hör jag något som brakar iväg från hygget. Jag såg aldrig något men misstänkte älg då grisarna brukar vara betydligt smidigare. Första tanken var att vända hemmåt för nu var det kört...men så fel jag hade. När jag kommit upp i tornet så hör jag grenar som knäcks söder om mig så min blick fokuseras åt det hållet. Efter 5-6 min så knäcks en gren norr om mig så jag vrider huvudet. Döm av min förvåning när jag ser en liten tjur stå ca 80m från mig och bara stirrar på mig. Jag sitter orörlig så länge han stirrar på mig men så börjar han gå snett mot mig och försvinner bakom björksly, då passar jag på att vrida runt och ta ett ordentligt stöd mot tornet. När han kommer fram från slyet så ställer han sig med fin bredsida i stort sett den enda öppningen jag har i den riktningen. Jag försöker se hur många taggar den har då vi har begränsningar. Jag konstaterar att det är en pinntjur och att den är lovlig så jag låter skottet gå. Skottreaktionen uteblir och djuret springer iväg och försvinner snabbt i björkslyt. Jag tycker mig höra en gren som knäcks samt att det låter som han ligger och sparkar.Jag väntar några minuter innan jag går mot skottplattsen och där hittar jag inga tecken på träff varken blod eller hår. Tankarna kommer rätt snabbt om bom eller skadeskjutning men jag tänker att jag går några meter i samma riktning som han sprang iväg i och efter ca 10m liggar han död. Det roliga var att flera av "gubbarna" i laget hade inte ens hunnit ur sina bilar innan jakten var över för i år Jag reagerade på att det var väldigt litet utgångshål, jag sköt med en 11,7g Oryx 30.06 . Men uppenbarligen så var den effektiv eftersom han bara gick 10m men det kom inte en droppe blod på den sträckan. Se om det kanske kan bli någon gris i veckan oxå Vågar knapt lägga till bilden efter alla stor tjurar som visats...men det var iaf min första
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Grattis FC om än att det kanske var lite antiklimaxartat. På grisarna nu istället o så vill jag/vi gärna se lite bilder efter hand. En stolt skytt o jägare förtjänar ett stort grattis. /Christian
Publicerat Oktober 11, 201015 yr De e härligt o va fast i sthlms-helvetet när man får rapport om sex vuxna skjutna i första såten..........
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Jag har observerat 8 älgar idag utan att kunna avlossa ett skott Lite bittert... Men ändå är det rätt häfftigt så det är bara att njuta av upplevelsen och ta nya tag igen i morgon
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Inget skjutet idag. Enda obset vi hade var en som såg något i slyn som kan ha varit ko med kalv. Såg en hel del rådjur iofs men inte någon älg. Vi jagade två ensamma kalvar hela dagen på en bit av området där vi sett dom röra sig men dom verkar inte vara kvar. Så imorgon ska vi jaga av ett område som brukar ge mer utdelning, förra året sköt vi 3 av 4 älgar där. Så imorgon smäller det.
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Nu e premiären avklarad! Sköt en tjur i andra såten. Udda fyrtaggare dvs tre taggar Lungsmäll på 25 meter sen vanka han mot en väg trots en femetta så då blev det ett halsskott och därmed vart saken klar. Nu firar jag å farsan me en wirre å en till! Skål på er andra därute! /Kristian
Publicerat Oktober 11, 201015 yr En del obs idag, jag friade pinntjur som betade på mellan 40-100 meter i över 20 min idag pp morgonen...sen observerades ko och enkelkalv.....pinnatjurar....fyrtaggare...alla fredade...sköts en kalv av en dubbelkalv i en bombsäker såt...skytten hade inte skjutit älg på 19 år Hade en förstagångsjägare med som är ny i laget...han fick 5 älgar i pass....ko/kalv 2 st 6 taggare och 1 pinntjur som han tog för kviga och sköt då han inte såg hornet.....vårat älgskötsel fredar alla 0-8 taggar så får se vad som händer med den älgen....tråkigt var det iallfall... Återstår 1 tjur och 3 hondjur samt 4 kalvar på tilldelningen
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Jaktledarn leder........ skitgubbe ????????? Vart jagar Du, där älgarna har basthuden kvar nu?
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Inte en älg i sikte idag och det har inte smällt från nån av grannmarkerna heller. Verkar vara riktigt dåligt med älg här i år
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Författare Blir inte som man tänkt sig, hadde tänkt jaga älg i går söndag då vi började om med Älgjakten, men har leget hela helgen med illamående. Så det blev ingen Älgjakt i helgen som var.