Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄLGJAKTEN 2010

Featured Replies

Publicerat

Den 6 september då sitter man på pass. Vi har inskjutning nu i veckan ska bli trevligt att träffa de andra. 2 dagar nu i veckan och sen var det två dagar nästa vecka. Passar mig bra nu på torsdag för nästa vecka är det ju fågeljakt.

Hur har ni börjat förbereda er för Älgjakten?

• Svar 288
  • Visningar 36,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Trevligt, trevligt. Jag kommer nog också, som det verkar nu iaf sitta på ett älgpass 5 mil norr om Whilemina 11/9.

Mina förberedelser ligger mest på skjutbanan. Tycker man skall mangla på rätt duktigt innan höstjakten kommer igång. Man kan aldrig få för mycket träning på löpande viltmål.

Publicerat

Nu är snart den bästa tiden på året här :wub:

Publicerat
Den 6 september då sitter man på pass. Vi har inskjutning nu i veckan ska bli trevligt att träffa de andra. 2 dagar nu i veckan och sen var det två dagar nästa vecka. Passar mig bra nu på torsdag för nästa vecka är det ju fågeljakt.

Hur har ni börjat förbereda er för Älgjakten?

nästa vecka ska vi har skjutning både björn och älg sen den 11 september börjar vi i jämtland gäller bara få hunden i toppform så man kan dräpa något,sen blir det en vecka i småland och veckan efter blir det jämtland igen :wub: fan va man väntar nu

Publicerat

Ja mitt jaktlag børjade førberedelserna tidigt, vi la 5 dagar på att bygga en ny slaktstællning, ( handblandade cement till en 3 * 5 meters platta...) Hunden har man ju trænat så mycket som møjligt i sommras, læmnat øver det till pappa men jag ær och jobbar... så man får hoppas det inte blir sæmre... Vi samlas den 4 september før en lite tillstællning med grannlagen, och dagen efter skall vi kontrollera bøssorna! blir væll en del shopping nær man kommer hem ( 1sep) før att komplitera och proviantera innan jag åker ut till markerna!

Något jag missat? :lol:

ær en pina och sitta på en båt och inte kunna vara hemma och træna hunden... a :wub:

Publicerat

Här har man nog planerat hela sommaren men nu sista veckorna har man börjat fixa både i skogen och fyrhjulingar har fått service :wub: Sen har man nog med börjat fundera på alla inköp man inte hunnit med i kläder och övrigt :lol:

Nu är det bara vänta på nya bössan som jag vart å lämnat in licensen på i dag :lol:

Publicerat

Själv missar jag förbannat mycket av årets älgjakt, förbannade soldatutbildning..  <_<:D

Dock skall inte älgarna tro att jag inte är ute efter dem! Kommer ju iaf att jaga så många helger som möjligt...  ;):D

Publicerat
Själv missar jag förbannat mycket av årets älgjakt, förbannade soldatutbildning..  <_<:(

Dock skall inte älgarna tro att jag inte är ute efter dem! Kommer ju iaf att jaga så många helger som möjligt...  :DB)

är du säker på om du vet hur en älg ser ut :D;)

Publicerat
är du säker på om du vet hur en älg ser ut ;)<_<

Always the predator.. :D  

Och ja, mördarmusen, jag vet hur en älg ser ut.  :D

Publicerat
Always the predator.. :D  

Och ja, mördarmusen, jag vet hur en älg ser ut.  ;)

bra det <_<

Publicerat

Passen iordninggjorda, skyttet avklarat och i övrigt är allt klart, <_< men innan dess ska det vara björnjaktspremiär. :wub:

Publicerat

Mina personliga förberedelser för älgjakten i år började veckan efter den slutade förra året! Övningsskytte minst en gång/vecka, både på långhållsbanan och älgbanan. Sen har det plinkats en hel del med 22:an, samt testat älgbana för 22:an (hysteriskt kul)!

Så nu är skutproven avklarade både älg och björn men träningen fortsätter fram till att det är dags att åka norröver! :)

Publicerat

Har börjat få ordentlig frossa nu! För första gången som jägare har jag septemberjakt att se fram emot. Den 6 september sitter jag på pass uppe i Västerbotten. Har skjutit 150 smällar på älgbanan och ca 200 på mini-älgen med 22:an. Eftersom studsaren är helt ny för året så ska jag nog dra iväg några serier till på älgbanan så att känslan sitter där. Lockade förresten in 2 älgar igår i skogen hemma. Hade in dem på ca 20 meter i 3-4 minuter innan de tröttnade och gick iväg. Efter det är man ju inte mindre sugen...

Hoppas att man kan halka med på lite björnjakt till helgen så att man kan stilla ivern lite.

Publicerat

Längtar också till årets älgjakt! B) Vi drar igång lördag den 11:e september. Jag och farsan såg tre älgar för en dryg vecka sedan på jaktlagets mark. En ko med kalv och en skoveltjur på samma hygge. ^_^ Hoppas att de är där även när älgjakten drar igång! :)

Publicerat
Längtar också till årets älgjakt! :) Vi drar igång lördag den 11:e september. Jag och farsan såg tre älgar för en dryg vecka sedan på jaktlagets mark. En ko med kalv och en skoveltjur på samma hygge. :D Hoppas att de är där även när älgjakten drar igång! :P

Kan lova dej att då är skoveltjuren som ett spöke till sjakten är slut igen ;) De brukar va så man ser dom en gång sen finns dom inge mer.

Publicerat

Passen är klara, skjutit ca 300 smällar med 8*57an och 1500 med 22.an :P ska skjuta på papp älgen i helgen :) sen måste man vänta till oktober på älgjakten =7 tur att de är både bock,björn och skogsfågel innan, så man har ngt att göra under tiden man väntar ^^,

Publicerat
  • Författare

Då var det klart då får man jaga älg i höst :D var på skjutbanan och sköt inför jaktledarna. Så nu är det bara att vänta innan man smyger ut på passet. Men först ska vi städa slakteriet och hel del andra jobb kring slakteriet.

Publicerat

Blir min 7:e säsong i älgskogen till hösten.

Och nu släpper jag bomben......jag har aldrig inte skjutit någon älg :D

Säkert haft 30 talet i pass men av olika anledningar inte gått skjuta...fel djur/sly mm

Kanske vänder det i höst? Jag känner vibbar (säger jag varje år :lol: )

Publicerat

nu går man bara och väntar nästan allt är klart bara montera siktet och fästen på en bössa så är det klart hunden är i mycket bättre form än förra hösten så det blir nog lite roligare att släppa måndag morgon den 6e.

Publicerat
Kan lova dej att då är skoveltjuren som ett spöke till sjakten är slut igen :lol: De brukar va så man ser dom en gång sen finns dom inge mer.

Det är väl oftast så. :D Men hoppas kan man ju alltid. :lol:

Publicerat
  • Författare
Längtar också till årets älgjakt! :blush: Vi drar igång lördag den 11:e september. Jag och farsan såg tre älgar för en dryg vecka sedan på jaktlagets mark. En ko med kalv och en skoveltjur på samma hygge. -_- Hoppas att de är där även när älgjakten drar igång! :ph34r:

Dom där rackarna brukar ju hålla sig borta, samma sak med de stora ståtliga tjäder tupparna som brukar pasera mig under älgjakten.

Publicerat

I år fick man sitt högre påbyggnadsmärke i guld med 2 stjärnor. 23 år av guld. tog ett mellanstick på tre snabba serier mellan två privatlektioner på bana igår, är lite extra jobbigt rent mentalt när man har två elever ur svensk affärselit i 50-60års åldern som står och tittar, man sätter ju sin egen trovädighet rätt hårt på spel om man skulle missa något skott. Men gamla Bettan har ju inte direkt varit arbetslös så hyggligt tryggt va det endå.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Då har man just kommit hem efter stådning av slakteriet och genom gång av höstens Älgjakt. Fick även veta vilket pass jag ska ha den första älgjaktsmorgonen. Så nu är det bara att räkna ner till den 6 sep.

Publicerat

Ja snart dags för älgjakten! B)

Blir första älgjakten för min del, ÄNTLIGEN.

Men inte klart hundra procent vilket lag ännu. ska ringa jaktledaren närmsta dagarna så jag vet vart man ska bygga pass etc.

Har jobbet som ska skötas etc med. Sköt upp för årets älgjakt för någon vecka sedan. Där blev det strul. enda tiden som passa mig så kommer man till banan så är den trasig ;) fick åka iväg till en annan bana som var då handvevad, där älgen såg ut behöva rullator men godkänd blev man och jaktkorten är lösta. ammunition är inhandlad & inskjuten. kvar blir att handla jaktradio och ev unna sig en jaktdresss. Andra måndagen i oktober så sitter man första dagen ensam på älgpasset. *längtar som tusan*

Tyvärr har man ingen september jakt på älg men klart oktober duger till börja med ;)

Publicerat

Nu är man bra sugen ;)

Ung tiken hade ett bra förföljande i måndags och i kväll ska vi påt i gen

Sen blir det att packa för resa norrut på fredag för att sätta ut lite torn och ha lite uppladdning på kvällarna in för måndagen fan va dagarna går sakta men snart .....

//Jörgen