Publicerat Oktober 15, 201015 yr Idag inledde vi våran älgjakt (eftersom vi och våran viltvårdskrets kommit överrens om det(för att komma så långt från brunsten som möjligt samt även låta kalvarna frodas i några dagar extra)) och efter flera år av ihärdiga viltvårdsinsatser för att återigen öka älgstammen till en såpass hög population så att vi inte skjuter bort alla älgar på marken varje år. vi har haft samma tilldelning av älg i säkert tio år nu ( 2 vuxna+ 2 kalvar + en kalv som kretsen fick välja om vi ville ha med ), men inte förrän detta års älgobs har vi kunnat konstatera att vi säkert ligger runt 10-20 älgar på våra 1000Ha(vilket är det högsta på väldigt länge) dessutom utav dessa minst 3 kapitala tjurar som ligger på någonstans mellan 10-18 taggar. med bra hundjobb och skickliga skyttar så hade vi lyckats fylla kvoten innan lunch, sedan vid elden fick vi ta del av våra äldre jägares historier från guldåldern på 80-talet och om hur det liknade detta reslutat (fast i mindre skala). nu hoppas jag bara att vi kan behålla stammen som den är just nu och genom selektiv avskjutning få ännu finare gener bland våra dalaälgar! Mvh, Skitjakt på er!
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Imorgon är det kalvjakt för oss. Hoppas bara att kor med kalvar visar upp sig imorgon bitti. En jägare i laget såg i afton en ko med kalv på ett hygge som ingår i våra jaktmarker. Har man så tur att de är kvar där till imorgon tro? Skitjakt på er alla!
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Imorgon är dte full vintermundering och markpass så att man håller sig varm i nordanvinden som sveper ner över länet. 1 tjur o 1 hondjur och 7 kalvar är kvar av 14+14 för oss.
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Imorgon är dte full vintermundering och markpass så att man håller sig varm i nordanvinden som sveper ner över länet. 1 tjur o 1 hondjur och 7 kalvar är kvar av 14+14 för oss. har ni inte fri kalv. hoppas du får testa 416rem mag imorgon på en vuxen älg iaf.
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Glömde att jag själv är helnöjd efter dagens jakt. Unghunden hade ett mycket bra ståndarbete i en timme innan husse lyckades förstöra det pga av väldigt mycket ris, jag var trettio meter ifrån men lyckades inte få skotttillfälle. När det gick loss så drog det till en passare 1km därifrån som sköt men älgen blev stående tills hunden kom fram så han fick skälla lite till innan den gick i backen. Jag sippar på en whisky för att fira men bara en för i morgon är det nya tag. Tack för dagens underhållning kan ju bli hur bra som helst det där
Publicerat Oktober 16, 201015 yr har ni inte fri kalv.hoppas du får testa 416rem mag imorgon på en vuxen älg iaf. Nej! Inom älgskötselområdet har dom satt lika hög avskjutning som antalet vuxna.
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Se om det kanske kan bli någon gris i veckan oxå Det blev en lyckad vecka. En liten galt på 50kg urtagen stöp igår kväll 150m från där jag sköt älgen Kulan gick in lite snett bakifrån genom lugorna och ut genom bogen. Kulan måste precis orkat penetrera djuret för kulan låg kvar på skottplattsen eller så har den av rikoschetten hamnat där. Jag ska bifoga bild senare. Galten gick ca 60m efter skottet. Fortsatt skitjakt till er andra!!
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Började med att smyga längs en gammal järnvägsvall i morse för att kolla efter spännande spår. Mycket riktigt hade en liten familj älgar knatat över vallen. Jag smög runt för att genskuta dom, men det är inte lätt att smyga tillräckligt tyst när det nästan är vindstilla. Älgarna gick ifrån mig på lagom avstånd för att jag i alla fall fick sikta på ena kalven. En stund senare stötte jag förmodligen en älg till. Det lät som det i alla fall, och när jag gick fram dit ljuden kom ifrån var där färska spår efter ett vuxet djur. Kanske ger mig ut i kväll och/eller i morgon bitti igen...
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Årets första älg lades ner i går morse. Det blev en tjurkalv på svärfars mark. Kalven lades ner med 185gr lapuakula. Kom ko med kalv efter det kom tjur en 4a och efter det kom en fjoling. Hela familjen alltså. Helt underbart väder vindstillla och en minus kan inte bli mycket bättre
Publicerat Oktober 16, 201015 yr På morgonen fick vi nya svkjutningsdirektiv efter möte inom ÄSO och där had dom utökat tilldelningen med 20% för varje jaktlag. Vi fick nu 1 tjur och 2 kor extra samt fri kalvavskjutning. Nu har man invigt 416 rm på en norrbottnisk älgko.
Publicerat Oktober 16, 201015 yr På morgonen fick vi nya svkjutningsdirektiv efter möte inom ÄSO och där had dom utökat tilldelningen med 20% för varje jaktlag. Vi fick nu 1 tjur och 2 kor extra samt fri kalvavskjutning. Nu har man invigt 416 rm på en norrbottnisk älgko. tyckte nästan det där liknade en kalv men det var ju iaf kul och testa ny bössan. jag ska försöka titta förbi nästa gång man är åt ditt håll.
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Tack för dagens underhållning kan ju bli hur bra som helst det där Ja efter dagens jakt så börjar man få lite förhoppning att det kan bli något bra. Nu väntar jag bara att lillfröken uppe hos dig skall löpa färdigt så att hon får visa vad hon kan. Har vi tur så kan det bli en bra "generationsväxling" i jaktlaget.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr tyckte nästan det där liknade en kalv men det var ju iaf kul och testa ny bössan.jag ska försöka titta förbi nästa gång man är åt ditt håll. Haha! Ja, det var det! Du är välkommen förbi nästa gång du är i samhället.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Jagade älg i Blekinge mån, tis, ons. Lockade in två 6-taggare men hade tyvärr tjurförbud. Sen sköt jag en kalv för min jämthund. Filmade lite.. tryck på bilden
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Vi sköt en ganska stor kvigkalv igår. Vi har ändå inte så gott om kalvar i år, men desto fler vuxna djur. En i jaktlaget såg en stor skoveltjur under gårdagen som har uppskattningsvis 17, 18 taggar. Visst är det typiskt att se en sådan älg när man bara har kalv kvar på tilldelningen?
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Vi sköt en ganska stor kvigkalv igår. Vi har ändå inte så gott om kalvar i år, men desto fler vuxna djur. En i jaktlaget såg en stor skoveltjur under gårdagen som har uppskattningsvis 17, 18 taggar. Visst är det typiskt att se en sådan älg när man bara har kalv kvar på tilldelningen? Vi sköt en kvigkalv i onsdags med hela 78 kg slaktvikt vilket är den största kalv vi fällt på många många år... Visar sig nu att sparandet av de kapitala djuren och god tillgång på foder ger resultat... Sköt även en pinntjur igår så nu känns det som om den tröga starten i början på veckan gett med sig....
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Denna tjur fick jag äran att skjuta efter lite turliga omständigheter. Det var tisdagen den 12/10, vi skulle jaga av ett såt med hundar. Fick ett fint pass på en fälla vid kanten av en mosse. Ena hundföraren började med att skjuta en kviga för en hunden efter ca en halvtimmes jakt , sen gick det segt för hundarna. Efter ca 1.5 timme passerade en ko med kalv framför mig, och eftersom de var fredade så valde hundförarna att bryta jakten för att hundarna inte skulle ta deras slag. Vi samlades för att fika och när vi satt där så stannade en lastbil och sa att det sprang över en skadad älgtjur ca 150 m från där vi satt och fikade . Det blödde från ena frambenet sa han som körde last bilen. Jaktledaren sa att vi skulle åka ut och sätta oss på samma pass som innan så skulle de spåra av vägen och sen släppa hundarna. Åkte ut och satte mig igen. Hörde på radion att de hade hittat slagen där älgen hade gått över, blödde rätt mycket från han, de började spåra i lina först men sen beslutade de sig för att släppa hundarna. Nu varnade hundföraren att hundarna var på väg mot ett par passkyttar som stod på en väg. Satt och väntade på att det skulle smälla . Men då hade nog älgen känt dessa skyttar för han vände upp mot den vägen som han gick över först. Hundföraren gick nu in på radion och varnade oss som satt på fällan att de var på väg mot oss. Efter ett tag såg jag en skymt av något ca 200m till vänster om mig och varnade skytten som satt längre upp vi skogs kanten att jag såg något som gick upp mot honom. Men inget händer och då ca 3min efter jag såg skymten av den så hörde jag en gren knäckas och ut vid vänstra hörnet av hygget så såg jag en stor svart kropp komma springandes längs med mossa kanten , det var älgtjuren , den kom i min riktning så jag la ann bössan fick in älgen och när han kom inom lagom skotthåll lätt jag fösta skottet gå , men då reagerade han inte utan fortsatte i samma fart , fick iväg andra skottet och då saktade han i lite men sprang ändå så på tredje skott gick han omkull. Gick fram och avfångade han. Såg då att han hade en skott skadad på vänster framben i typ vadmusklen. Det visade sig sen att det var grannlaget som hade skadeskjutit en tjur dagen innan , och de hade gjort eftersök utan resultat även att det blödde så . Det konstiga med detta är att de inte hade meddelat grannlagen runt om att de hade skade skjutit den???? . Men det var tur att vi satt och fikade och han stannade och sa till när tjuren gick över vägen annars hade vi aldrig fått tag i den.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr 1 gammelko och 1 kalv skjutna idag hos oss idag. Själv har jag sett 2 kor med varsin kalv men kom inte åt att skjuta.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr och jag står fortfarande fast vid utebliven älgjakt nästa år på grund av mycket skral älgtillgång,,finns knappt nån älg
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Denna tjur fick jag äran att skjuta efter lite turliga omständigheter.Det var tisdagen den 12/10, vi skulle jaga av ett såt med hundar. Fick ett fint pass på en fälla vid kanten av en mosse. Ena hundföraren började med att skjuta en kviga för en hunden efter ca en halvtimmes jakt , sen gick det segt för hundarna. Efter ca 1.5 timme passerade en ko med kalv framför mig, och eftersom de var fredade så valde hundförarna att bryta jakten för att hundarna inte skulle ta deras slag. Vi samlades för att fika och när vi satt där så stannade en lastbil och sa att det sprang över en skadad älgtjur ca 150 m från där vi satt och fikade . Det blödde från ena frambenet sa han som körde last bilen. Jaktledaren sa att vi skulle åka ut och sätta oss på samma pass som innan så skulle de spåra av vägen och sen släppa hundarna. Åkte ut och satte mig igen. Hörde på radion att de hade hittat slagen där älgen hade gått över, blödde rätt mycket från han, de började spåra i lina först men sen beslutade de sig för att släppa hundarna. Nu varnade hundföraren att hundarna var på väg mot ett par passkyttar som stod på en väg. Satt och väntade på att det skulle smälla . Men då hade nog älgen känt dessa skyttar för han vände upp mot den vägen som han gick över först. Hundföraren gick nu in på radion och varnade oss som satt på fällan att de var på väg mot oss. Efter ett tag såg jag en skymt av något ca 200m till vänster om mig och varnade skytten som satt längre upp vi skogs kanten att jag såg något som gick upp mot honom. Men inget händer och då ca 3min efter jag såg skymten av den så hörde jag en gren knäckas och ut vid vänstra hörnet av hygget så såg jag en stor svart kropp komma springandes längs med mossa kanten , det var älgtjuren , den kom i min riktning så jag la ann bössan fick in älgen och när han kom inom lagom skotthåll lätt jag fösta skottet gå , men då reagerade han inte utan fortsatte i samma fart , fick iväg andra skottet och då saktade han i lite men sprang ändå så på tredje skott gick han omkull. Gick fram och avfångade han. Såg då att han hade en skott skadad på vänster framben i typ vadmusklen. Det visade sig sen att det var grannlaget som hade skadeskjutit en tjur dagen innan , och de hade gjort eftersök utan resultat även att det blödde så . Det konstiga med detta är att de inte hade meddelat grannlagen runt om att de hade skade skjutit den???? . Men det var tur att vi satt och fikade och han stannade och sa till när tjuren gick över vägen annars hade vi aldrig fått tag i den. Grattis på dig och övriga skyttar!
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Älgjakten kan ses som kollektiv bestraffning av jägarkåren som skall sitta ute o frysa i 8 timmar x massa dagar för att kanske som vid ett lotteri få 7 sekunders spänning. har man ställande hund är jakten mest till för hundföraren som har riktigt kul och får se sin hund jobba. detta är att jämföras med stockholms köer i rusningstrafik, man måste ta sigigenom det för att nå en trevlig tillvaro... Kalle
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Älgjakten började med ståndskall på en naturligtvis fredad tjur, trist att ha så bra läge men inte få skjuta hunden syns nere till höger. Fick dock revansch igår då han ställde ko och kalv och jag kom åt att skjuta bägge efter 1,5 timmars ståndskall. /ekebo
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Fräck bild ekebo Kul med nån som har hund som vet hur man gör åtminstone