Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄLGJAKTEN 2010

Featured Replies

Publicerat
RIP Storoxe af Jamtland, grattis farsan!

Riktigt grann tjur! :D Hur många taggar hade den?

• Svar 288
  • Visningar 36,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

18 (10+8) taggar, eller udda 20 som vissa skulle säga. Mest imponerad av nacken, grov...

Publicerat
RIP Storoxe af Jamtland, grattis farsan!

Den ser ju rikitgt fin ut! Gratta farsgubben! :)

Publicerat

9;e oktober i Jämtland (kolåsen) sköt jag en fin 14 taggare :)

post-6006-1287405064_thumb.jpg

Publicerat
9;e oktober i Jämtland (kolåsen) sköt jag en fin 14 taggare :D

Grattis! Slaktvikt?

Publicerat
Grattis! Slaktvikt?

jag har ingen aning faktiskt. har inte tillgång till att väga älgarna när vi är där och jagar. men ca 270kg kanske

Publicerat
Den ser ju rikitgt fin ut! Gratta farsgubben! <_<

Skickar hälsningen till en nöjd 70-åring, gammal är äldst...

Publicerat

Grattis alla nya skyttar

Publicerat
jag har ingen aning faktiskt. har inte tillgång till att väga älgarna när vi är där och jagar. men ca 270kg kanske

Ok! Som min 10-taggare fast du får då lägga på 9 kg till. Det var en tabascotjur som jag sköt. Sista dagen innan brunstuppehållet i sept. -93. Filéerna vägde nästan 2 kg st. Den hade vägt +300 kg om den hade varit normal. ^_^ Skytten fick fléerna. :D

Publicerat
Skickar hälsningen till en nöjd 70-åring, gammal är äldst...

Gör så! :D Den får väl sin plats på rumsväggen så at tden inte hamnar i garaget el. källaren? ^_^:D

Publicerat
På morgonen fick vi nya svkjutningsdirektiv efter möte inom ÄSO och där had dom utökat tilldelningen med 20% för varje jaktlag. Vi fick nu 1 tjur och 2 kor extra samt fri kalvavskjutning. Nu har man invigt 416 rm på en norrbottnisk älgko. :)

Grattis Stefan! :) Bra jobbat.

Publicerat
Grattis Stefan! :) Bra jobbat.

Tack kompis! :) Det var skönt att få inviga bössan! :D

Publicerat
Ok! Som min 10-taggare fast du får då lägga på 9 kg till. Det var en tabascotjur som jag sköt. Sista dagen innan brunstuppehållet i sept. -93. Filéerna vägde nästan 2 kg st. Den hade vägt +300 kg om den hade varit normal. :) Skytten fick fléerna. :lol:

haha härligt ;D

Publicerat
Ja efter dagens jakt så börjar man få lite förhoppning att det kan bli något bra. Nu väntar jag bara att lillfröken uppe hos dig skall löpa färdigt så att hon får visa vad hon kan. Har vi tur så kan det bli en bra "generationsväxling" i jaktlaget.

Vi får hoppas på det i morgon ska jag ut med stella så då ska vi se vad hon går för lill fröken

Rapport kommer i morgon kväll

Publicerat
haha härligt ;D

Dom satt fint den vintern! :blush: Pumpen ungstekte jag och satan vilket mört kött det var, men sjutton vad salt det fodrades för det är ju som en speciell smak på ett älghjärta. Jag virade in det i folie innan jag stekte det för att behålla saften. Det var innan jag hade lärt mig att torka kött. ;)

Publicerat
Dom satt fint den vintern! :lol: Pumpen ungstekte jag och satan vilket mört kött det var, men sjutton vad salt det fodrades för det är ju som en speciell smak på ett älghjärta. Jag virade in det i folie innan jag stekte det för att behålla saften. Det var innan jag hade lärt mig att torka kött. :lol:

hehe så långt har inte jag kommit än :rolleyes:

Publicerat

Hejsan

Här kommer mitt bidrag i tråden.

Jag har haft turen att få skjuta fyra älgar under årets älgjakt. En tolvtaggare och tre kalvar.

Har inte bild på alla kalvarna med men dom två som jag sköt på fredagen finns med på en bild.

Inte så bra bilder men det syns väl hyfsat ändå vad det föreställer. :)

Mvh Jocke

post-1757-1287609504_thumb.jpg

post-1757-1287609539_thumb.jpg

Publicerat

Grattis till den oxen och kalvarna! :)

Publicerat

Nu har vi jagat de första tre dagarna på våran älgjakt.

Det resulterade i två älgar för min del. ;)

post-1121-1287661139_thumb.jpg

post-1121-1287661546_thumb.jpg

post-1121-1287661774_thumb.jpg

post-1121-1287661866_thumb.jpg

Publicerat
Grattis till den oxen och kalvarna! :lol:

Tack!!

Grattis på dej med!

Mvh Jocke

Publicerat
Tack!!

Grattis på dej med!

Mvh Jocke

Tack! :lol:

Publicerat

jakten idag har gått ungefär lika dåligt som hela hösten hunden började skälla en liten tjur som en passare sköt på och bommade på så resten av dagen har gått åt i att spåra denna älg som var en bom.

Publicerat

I dag följde även älgarna våra planer...

http://jeepetorp.blogg.se/2010/october/jakt-2410.html

Första lilla såten gav inget annat än hundskall, förmodligen efter en hare.

I andra såten drog Labradoren Frippe skällande efter en älg, förmodligen en kviga. Hon gick nästan i pass för den enda skytten som endast jagar med hagel.

Tredje såten blev det inte mycket drev. Men ett radioanrop meddelade att en ensam kviga gick rakt mot mitt håll.

Pulsen steg, och efter några minuter kom hon traskande 30-40 meter ifrån mig. Jag gjorde mig om möjligt ännu mer beredd, när hon stannade bakom några granar på bara 20 meters håll.

Så tog hon mod till sig och klev fram, och min kombi kaliber 7X57R lät höra en ljudlig knall. Tio meter till gick hon, innan hon lade sig med benen upp i luften.

kviganb_113712493.jpg

Skönt, nu kan man slappna av under kommande jakter när det endast är kalv tillåtet på älgfronten.

Det skulle skjutas två vuxna djur, en pinntjur och en kviga eler ensam ko. Tjuren var redan skjuten, så det här blev bästa tänkbara avslut.

Publicerat

Sköt min första idag :rolleyes: !!!!!!!!!!!

står mer i min dagbok.

post-4551-1287930565_thumb.jpg

Publicerat

Grattis till er båda! :rolleyes: