Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteljakt på räv 2010/2011

Featured Replies

Publicerat

En fråga till er inbitna, jag har en åtelplats framförallt för vildsvin och även rådjuren äter mycket där vilket jag tycker är trevligt.

Så till frågan om jag skulle använda denna foderplats där jag har min vakoja och även slänga ut en Isglass till rävarna skulle det påverka vildsvinens och rådjurens beteende skulle de undvika att gå dit och äta då? Håller på att frysa ihop lite godsaker och det enklaste skulle ju vara att ha den på samma ställe. Jag kommer inte lägga den där fodret är men i utkanten.

Vad tror ni kommer det funka eller ska jag ha 2 skilda åtelplatseR?

• Svar 448
  • Visningar 67,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hej! Ikväll ska jag o en kompis ut en runda. Få se om vi lyckas för det har setts en del rävar i området. Återkommer med en rapport i morgon . //Andreas

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

Jasså ni jagar så mkt räv där, vart på Tjörn jagar ni då? Sett en del rävar där när jag är ute å kör lastbil på småvägarna Jag har skjutit 4st om man räknar den jag tog på bockjakten och farsan har

• Här blev slutresultatet följande 1 direkt på åtel 2 i anslutning till åtel 1 på lock 1 på smygjakt 5 runt hönsgården Det är helt klart min bästa rävsäsong hittills. Nästa år ska jag försöka slå

Posted Images

Publicerat

En fråga till er inbitna, jag har en åtelplats framförallt för vildsvin och även rådjuren äter mycket där vilket jag tycker är trevligt.

Så till frågan om jag skulle använda denna foderplats där jag har min vakoja och även slänga ut en Isglass till rävarna skulle det påverka vildsvinens och rådjurens beteende skulle de undvika att gå dit och äta då? Håller på att frysa ihop lite godsaker och det enklaste skulle ju vara att ha den på samma ställe. Jag kommer inte lägga den där fodret är men i utkanten.

Vad tror ni kommer det funka eller ska jag ha 2 skilda åtelplatseR?

Det funkar! rådjuren är lite tveksamma i börja men de kommer att fortsätta att besöka åteln. Rävarna brukar ju ändå stryka omkring vid åtelplatserna.

Hadde bra drag vid rävåteln inatt första besöket redan innan 20.00 Satt på pass kl.22

00.10 komm det en räv, blev ett dåligt skott <_< hittade några enstaka blodstänk. Hadde varit flera rävar framme på natten efter jag lämnat logen, så inatt blir det ett nytt försök. :)

Publicerat

Det funkar! rådjuren är lite tveksamma i börja men de kommer att fortsätta att besöka åteln. Rävarna brukar ju ändå stryka omkring vid åtelplatserna.

Hadde bra drag vid rävåteln inatt första besöket redan innan 20.00 Satt på pass kl.22

00.10 komm det en räv, blev ett dåligt skott <_< hittade några enstaka blodstänk. Hadde varit flera rävar framme på natten efter jag lämnat logen, så inatt blir det ett nytt försök. :)

gick du efter räven haft flera som kutat 100-150m sista åren- sen lagt sig. sista räven

vart det så, hitta lite bloddroppar nån hårtuss 150m bort låg han.. men då sköt jag med hagel du kanske sköt med kula?

//peter

Publicerat

gick du efter räven haft flera som kutat 100-150m sista åren- sen lagt sig. sista räven

vart det så, hitta lite bloddroppar nån hårtuss 150m bort låg han.. men då sköt jag med hagel du kanske sköt med kula?

//peter

Jo jag sköt med kula, avstånd 60m, kunde se räven ca 200m efter skott. var o spårade på morgonen ca 700m.

Fick fram en räv i natt kl.0030 den blev på platts :D skabb angripen ihela bakpartiet, kanske lite synd att skjuta den med tanke på att både varg o lo kan få skabb ;)

Publicerat

Här har varit lite torka på vakjakten , till och med igår! snön har lagt sig och månen lyser så det blev en sittning med räv på åteln vid 23 tiden ,den blev på plats jag kunde gå hem och få lite sömn innan arbetsdagen drog igång.

Det är kul att sitta när det händer lite ^_^

Publicerat

Sköt en tik 22.30 i söndags...

Så räven kommer fortfarande tidigt.

/Nicke

Publicerat

Skall masa mig ut ikväll, imorgon och på fredag- det är ju månsken nu!

I helgen får ni reda på hur det funkar att starta upp en åtel efter nyår. Kommer sitta till 23.30 ikväll och i morgon kväll (arbetsdagar), förhoppningsvis betydligt längre på fredagsnatten. På lördag blir det dock pokerkväll- A man can not live on foxes alone.

Publicerat

Kommer nog att sitta en stund i kväll också om bara tanten tillåter ^_^

Om hon inte gör det får jag väl vänta tills hon har somnat och sedan sitta natt istället :lol:

Man kan ju alltid viska att man går till jobbet för hon är alltid lite yr om man råkar väcka henne ;)

Publicerat

Ingen snö på åteln, men räv...

Fick bli grisvak i månens sken igår istället, 21.00 kom första räven, blev onekligen lite överraskad men hann få ut "fel" bössa. 21.15 kom nästa räv i den förstas spår, men den kastade för den döda räven.

Verkar vara bra fart på löpet alltså - hur utnyttjar man det bäst?

MVH

Brandis

Publicerat

Kommer nog att sitta en stund i kväll också om bara tanten tillåter ^_^

Om hon inte gör det får jag väl vänta tills hon har somnat och sedan sitta natt istället :lol:

Man kan ju alltid viska att man går till jobbet för hon är alltid lite yr om man råkar väcka henne ;)

Svaret på din lösning är 1.lite sömntabletter i kaffet!

2.grannen har problem med pannan

3.grannen har fått punktering

4måste rycka in på ett långdraget eftersök

5. måste ut o gå en långpromnad då hunden måste ha kondition :huh:

Publicerat

Svaret på din lösning är 1.lite sömntabletter i kaffet!

2.grannen har problem med pannan

3.grannen har fått punktering

4måste rycka in på ett långdraget eftersök

5. måste ut o gå en långpromnad då hunden måste ha kondition :huh:

Har du testat alla? ^_^

Grannen är 25år och har långt fint hår och om hennes panna skulle fela eller bilen ha punka så kanske jag får sällskap i vakkojan av min tant :lol:

4. går att använda så det tackar jag för.

5. gav mig en ny ide för vi har ingen hund men ungarnas kanin kanske är användbar vid både vak och lockjakt, den är dessutom något matglad och börjar bli lite rund så en promenad borde vara bra :lol:

Publicerat

"5. gav mig en ny ide för vi har ingen hund men ungarnas kanin kanske är användbar vid både vak och lockjakt" :D

I detta fall gäller det att ha: 1. En förstående fru. 2. Ovetande barn. 3. Jaktintresserad kanin.

Med ditt geografiska läge hade jag i dessa oroliga tider stenhårt skyllt på staten...

//

Publicerat

Jaha. Det fungerar uppenbarligen att påbörja åtel sent på säsongen. Om det bara är en räv eller fler som hittat dit återstår att se.

Kl 23 kom en räv som jag BOMMADE :blink: Skottet gick helt enkelt av när siktet var på väg in i räven. Jag vet att jag har lätt trycke men detta var första gången ett skott gått av oavsiktligt. Lyckligtvis var det inget blod eller päls på platsen eller i spåren därifrån. Spårade en bit eftersom jag inte var helt säker på vart siktet var när det small.

Förhoppningsvis ger detta mer rutin inför framtiden. Fan vad dum man känner sig.

Vi har bara slängt dit hackade slaktrester. En isklump med fisk skall dit så fort vi hämtat lite fiskrens.

Publicerat

"5. gav mig en ny ide för vi har ingen hund men ungarnas kanin kanske är användbar vid både vak och lockjakt" :D

I detta fall gäller det att ha: 1. En förstående fru. 2. Ovetande barn. 3. Jaktintresserad kanin.

Med ditt geografiska läge hade jag i dessa oroliga tider stenhårt skyllt på staten...

//

Rättelse :

1.Ovetande fru 2.Ovetande barn 3.Kaninen får visa sina skådespelartalanger och agera oskyldigt offer för han får gå obeväpnad. :)

Publicerat

Det blev 2st igår :D

Jag sköt en vid kl 22 och min kompis sköt den andre vid kl 24 på samma åtel. Den kom i samma löpa som den första.

2st hanar.

post-1764-0-14282200-1297947860_thumb.jp

Publicerat

Grattis.

Ska ut inatt å göra ett försök :rolleyes:

Publicerat

Inatt blir det långsittning för min del och hoppas på bra resultat :D

Publicerat

Igår va det tomt på åteln!

Fick höra en uggla men lyckades inte se den.. Det hade varit kul för den va nära. Nästan så peltorlurarna klippte när han ropade :D

Publicerat

Inte ett liv såg man inatt vid åteln, nya tag och mer kaffe :D

Publicerat

Va ett jäkla skällande på en räv i natt ! Såg den aldrig men såg en annan som jag försökte locka nämre utan resultat trots att den satt å lysna på mig i 5 min.

Publicerat

Det blev 2st igår :D

Jag sköt en vid kl 22 och min kompis sköt den andre vid kl 24 på samma åtel. Den kom i samma löpa som den första.

2st hanar.

Kul som fan! För att retas lite så kan jag meddela att ni med största sannolikhet missat en tik som passerat där innan ni kom ut :lol:

Vid ett tillfälle för två år sen fick jag en liten räv precis i knät, den kom i samma dike som mitt torn stod i men lyckligtvis på rätt sida så den gick inte på mina spår. Upptäckte den på hagelhåll coh tvingades släppa den förbi mej innan jag kunde göra anläggning och skjuta då den gick ifrån mej. Dessvärre träffade kulan ett vasstrå så jag bommade räven :angry:

Tio minuter senare sköt jag en hane som kom i samma spår och ytterligare en timme senare ytterligare en..

Mvh!

Publicerat

Min länk

Där kan ni läsa om hur min åteljakt gick inatt.

Publicerat
  • Författare

Igår blev de en sittning.

Kom ut 19.30 och 21.20 kom första räven spm ja såg på 300m in påväg mot åteln.Han kom in på åteln och när jag skulle vrida upp bössan så hade den frusit fast i kanten så de blev ett liter kras ljud så räven kasta och sprang iväg en bit och då skjöt jag på den på ca 100m men de blev en bomm tyvär :(

Kl 22.10 kom nästa räv som helt plöttsligt bara var på åteln när den vände upp bredsidan så tog jag skottet men även nu blev de en bomm på 60m med kanon stöd?

Gick fran och tittade och efter den första var de inget och han gick på alla 4a men på andra skottplattsen vare lugg och lite lugg även i flykt riktningen så vi gick och bytte till hagel sprutan och hämtade hund men de var inge mer efter den och han fick på alla 4a.

En klart icke godkänd räv helg!

Publicerat

Det blev två i natt. Var på platts 23.30 första kom 23.55 och den andra 00.35 jag satt till kl.2 men såg inget mera. var o hämtade dom på morgonen, två tikar :D:D

Publicerat

Igår blev de en sittning.

Kom ut 19.30 och 21.20 kom första räven spm ja såg på 300m in påväg mot åteln.Han kom in på åteln och när jag skulle vrida upp bössan så hade den frusit fast i kanten så de blev ett liter kras ljud så räven kasta och sprang iväg en bit och då skjöt jag på den på ca 100m men de blev en bomm tyvär :(

Kl 22.10 kom nästa räv som helt plöttsligt bara var på åteln när den vände upp bredsidan så tog jag skottet men även nu blev de en bomm på 60m med kanon stöd?

Gick fran och tittade och efter den första var de inget och han gick på alla 4a men på andra skottplattsen vare lugg och lite lugg även i flykt riktningen så vi gick och bytte till hagel sprutan och hämtade hund men de var inge mer efter den och han fick på alla 4a.

En klart icke godkänd räv helg! skäms på dig!