Publicerat Januari 7, 201115 yr har haft en räv som varit på åteln hela veckan och tänkte ta och vaka på den i natt som var men var så otroligt trött så jag somnade om, å tji fick jag för nu på morgonsidan så såg jag att räven hade varit framme och jag legat i den varma sängen........ahhh vad irriterande:( å nu så idag så har d bara snöat hela dagen, ska göra ett förökatt ta den men är rädd att det är för dåligt väder ute, d är drivsnö och snögigt. har en fråga till någon som vet, d är ju lodjursjakt snart och då måste man ju anmäla sej om man ska jaga dessa rådjurs dräpare, men får man skuta dessa på rävåteln natte tid?? såg ett lodjur 2 ggr förra året på åteln och året innan dess men ej under jakt så den fick leva vidare. men är det någon som vet om detta så kan ju ni skriva en och annan rad. lycka till med er jakt=) Man får inte skjuta lodjur nattetid eller på åtel. Här har vi bara korp och kungsörn på åteln. Räven verkar inte vilja gå in riktigt men det finns ett gryt ca 300 m från åteln och ett ca 800 m från åteln och det rör sig räv inom 30-500 m från åteln varje kväll. Åteln ligger på en sjö i ett hörn med en bilväg på ena sidan och tät skog längs andra. Dom har rört sig på vägen ibland. Jag har lagt ut nötskrikor, rådjur och så lite rester från ett viltslakteri i närheten. En del ihopfruset i isklumpar och en del ligger löst, det finns gott om käk på åteln och vi går inte fram till åteln. Jag har helt slut på ideer på hur jag ska få in dom, någon som har förslag?
Publicerat Januari 7, 201115 yr Man får inte skjuta lodjur nattetid eller på åtel. Här har vi bara korp och kungsörn på åteln. Räven verkar inte vilja gå in riktigt men det finns ett gryt ca 300 m från åteln och ett ca 800 m från åteln och det rör sig räv inom 30-500 m från åteln varje kväll. Åteln ligger på en sjö i ett hörn med en bilväg på ena sidan och tät skog längs andra. Dom har rört sig på vägen ibland. Jag har lagt ut nötskrikor, rådjur och så lite rester från ett viltslakteri i närheten. En del ihopfruset i isklumpar och en del ligger löst, det finns gott om käk på åteln och vi går inte fram till åteln. Jag har helt slut på ideer på hur jag ska få in dom, någon som har förslag? tja!!! blev osäker på om man fick skuta lodjur vid åtel och d var lagligt enligt urban på naturbruksverket, kanske så beror de på var man befinner sej i landet, sj så bor jag i renskötselområdet, uppe i norrland. men som du undrade över om varför du inte får dit några rävar till åteln så tror jag att d kan bero på att d är för mycket med mat i skogen som är lätt tillgängligt att få tag på, till våren då d börjar bli varmare på dagarna och kallare ppå nätterna så ni får skare på snön så blir rävarna mer lättlurade att komma fram till åteln och få sej en och annnan mumsbit. men d är bara att gneta på och hoppas att d löser sej och att d kommer närmare, men å andra sidan så kan du ju skuta rävarna på 50-60 m i totalmörker ändå, beror ju oxå på om du har ett kikarsikte med stor lins för snön gör ju så att d blir ljusare ute på marken, lycka till
Publicerat Januari 7, 201115 yr Man får inte skjuta lodjur nattetid eller på åtel. Här har vi bara korp och kungsörn på åteln. Räven verkar inte vilja gå in riktigt men det finns ett gryt ca 300 m från åteln och ett ca 800 m från åteln och det rör sig räv inom 30-500 m från åteln varje kväll. Åteln ligger på en sjö i ett hörn med en bilväg på ena sidan och tät skog längs andra. Dom har rört sig på vägen ibland. Jag har lagt ut nötskrikor, rådjur och så lite rester från ett viltslakteri i närheten. En del ihopfruset i isklumpar och en del ligger löst, det finns gott om käk på åteln och vi går inte fram till åteln. Jag har helt slut på ideer på hur jag ska få in dom, någon som har förslag? Teffek! Du hade slut på ideer så jag kastar ut en som min far har hållit fram sedan jag började vakjaga, ta en fågel och bränn på fjäderdräkten med gasol eller över eld och sedan skidar du med den i ett rep släpande efter dig i ett kryssmönster med åteln i mitten av krysset. Sant är att jag inte testat det själv men han har när det var svårt att få dem in på åteln. Doftspåret var tydligen oemotståndligt för mickel men sedan vet jag inte hur vass farsgubben har varit på vakjakt, enligt honom så vart han väl troligen den bäste väster om Uralbergen men trovärdigheten är skadad efter en uppväxt med honom..
Publicerat Januari 7, 201115 yr Nr 9 blev en fin lite tik:) Ska sägas att det är inte jag själv som har skjutit alla nio. Har dock varit med på alla, men vi sitter nästan alltid två i kojan. Har tre st gluggar att variera emellan! Grattis till rävarna! Det verkar finnas gott om dem uppe hos er
Publicerat Januari 8, 201115 yr Hej alla rävjägare! Jag är nybörjare på åteljakt och har en fråga. Om jag sitter på rävåteln och det dyker upp en kråkfågel eller grävling så är det okej att skjuta. Men om det kommer en fälthare - är det fel eller olämpligt på något sätt att skjuta den? Det har kommit harar över åteln på morgonen...
Publicerat Januari 8, 201115 yr Harar ska skjutas efter ettt fint stövardrev! Alt. efter en dags spårning.
Publicerat Januari 8, 201115 yr Hur bra funkar det förresten med hundfoder på åteln? Kan ju tidvis bli lite brist på slaktavfall, särskilt nu när det mesta av jakten står på standby
Publicerat Januari 8, 201115 yr Hur bra funkar det förresten med hundfoder på åteln? Kan ju tidvis bli lite brist på slaktavfall, särskilt nu när det mesta av jakten står på standby Det funkar utmärkt! De rävar som jag har skjutit har haft siktet inställt på i förstahand hundfodret. Troligen har de sett reklamen och vill ha en skinande päls och god fysik inför parningen vem vill inte det föresten bortsett från pälsen då
Publicerat Januari 8, 201115 yr kör alltid med hundfoder funkar utmärkt! tar tid för räven att plocka upp kulorna, å då hinner man skjuta. inbillar mej att skjutning runt åtel på fågel gör räven försiktig! vad gäller hare på åtel så är det väl bara att skjuta om - man har behov av köttet.
Publicerat Januari 8, 201115 yr Sitter i stugan och tänkte visa Er lite bilder på säsongens 5:e räv. Tyvärr får jag inte till det med telefonen. jag återkommer imorgon. mvh/
Publicerat Januari 8, 201115 yr Hos mig är det riktigt skitväder så vakjakten får anstå tills vidare.. + 2 grader och regn vad är det för vinter Hur är det att sitta i sådant väder och vaka finns det någon anledning??? Själv känner jag mig en aning bister just nu
Publicerat Januari 8, 201115 yr Det är bättre än ingen snö men ändå regn, som väskustvintrarna brukar vara
Publicerat Januari 9, 201115 yr tja!!! blev osäker på om man fick skuta lodjur vid åtel och d var lagligt enligt urban på naturbruksverket, kanske så beror de på var man befinner sej i landet, sj så bor jag i renskötselområdet, uppe i norrland. men som du undrade över om varför du inte får dit några rävar till åteln så tror jag att d kan bero på att d är för mycket med mat i skogen som är lätt tillgängligt att få tag på, till våren då d börjar bli varmare på dagarna och kallare ppå nätterna så ni får skare på snön så blir rävarna mer lättlurade att komma fram till åteln och få sej en och annnan mumsbit. men d är bara att gneta på och hoppas att d löser sej och att d kommer närmare, men å andra sidan så kan du ju skuta rävarna på 50-60 m i totalmörker ändå, beror ju oxå på om du har ett kikarsikte med stor lins för snön gör ju så att d blir ljusare ute på marken, lycka till Aha, jag hade för mig att man inte fick skjuta på åtel men har inte kikat på reglerna i år ännu. Nu har vi iallafall fått plusgrader här så blir det bara kallt så kanske dom kommer in. Traglar på så länge julgodiset räcker iallafall sedan får man slänga upp en kamera. Teffek! Du hade slut på ideer så jag kastar ut en som min far har hållit fram sedan jag började vakjaga, ta en fågel och bränn på fjäderdräkten med gasol eller över eld och sedan skidar du med den i ett rep släpande efter dig i ett kryssmönster med åteln i mitten av krysset. Sant är att jag inte testat det själv men han har när det var svårt att få dem in på åteln. Doftspåret var tydligen oemotståndligt för mickel men sedan vet jag inte hur vass farsgubben har varit på vakjakt, enligt honom så vart han väl troligen den bäste väster om Uralbergen men trovärdigheten är skadad efter en uppväxt med honom.. Har testas surströmming i en läckande flaska men får ta och tesa detta, låter ju som något räven kan tycka om. En del norrmänn säger ju att man ska ha en svedd katt i rävfällan, jag skjuter en del katter kring gården så kanske ska testa att elda på en sådan också.
Publicerat Januari 9, 201115 yr Aha, jag hade för mig att man inte fick skjuta på åtel men har inte kikat på reglerna i år ännu. Nu har vi iallafall fått plusgrader här så blir det bara kallt så kanske dom kommer in. Traglar på så länge julgodiset räcker iallafall sedan får man slänga upp en kamera. Har testas surströmming i en läckande flaska men får ta och tesa detta, låter ju som något räven kan tycka om. En del norrmänn säger ju att man ska ha en svedd katt i rävfällan, jag skjuter en del katter kring gården så kanske ska testa att elda på en sådan också. Jo det luktar nog gott ,,,, om man är räv men bränt hår är ju inte min favoritdoft direkt Jag har ju själv en tunnelfälla som just har varit torr under en tid , räven går fram men inte mer så svedd katt kanske är melodin!! Testa bör man väl i alla fall.
Publicerat Januari 9, 201115 yr Det är bättre än ingen snö men ändå regn, som väskustvintrarna brukar vara Jo men efter förra vintern så har jag precis börjat gilla vinterhalvåret igen efter ca:10 år Så nu är man lite bortskämd Halkan som är nu är ju direkt förödande för trafiken dessutom, det går nästan inte att gå utan spikskor..
Publicerat Januari 9, 201115 yr Författare Vi satt på åteln för första gången förra onsdagen men då hade räven tyvär redan varit där :/ Satt mellan 21-00 sen gick vi hem. Nya tag i i helgen!
Publicerat Januari 9, 201115 yr Sitter i stugan och tänkte visa Er lite bilder på säsongens 5:e räv. Tyvärr får jag inte till det med telefonen. jag återkommer imorgon. mvh/ Här kommer en par bilder som utlovat. Mer och storyn tänkte jag försöka plita ner i dagboken imorgon. Man har ju lite mera tid och energi på arbetsdagar Mvh!/
Publicerat Januari 11, 201115 yr Är det någon som fått in räv på åteln på morgonen, säg mellan 06:00-11:00? Bara nyfiken om räven rör på sig överhuvudtaget vid den tidpunkten.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Är det någon som fått in räv på åteln på morgonen, säg mellan 06:00-11:00? Bara nyfiken om räven rör på sig överhuvudtaget vid den tidpunkten. Inte på åteln men ofta när jag suttit och passat för de verkar söka upp sin daglega vid den tiden. Visst kan de gå på åteln också men jag har inte suttit av tid då.
Publicerat Januari 11, 201115 yr jaha hållt på en vecka o slängt godsaker på åteln inte en räv tills i natt. ser spåren fram till åteln sen är det språngspår därifrån?? tog skidorna o kolla vad- som skrämt räven! åker en bit så har jag lo spår följer dom en bit suck språngspår efter räv fan typiskt.. inte nog med det så går tengnäsbindningen av- så nu är jag less //peter
Publicerat Januari 13, 201115 yr Gjorde en sittning idag. Nu var det fullt med spår kring och på åteln och dom hade grävt upp all fågel som jag grävt ner i snön så jag slängde ut lite nytt gott och ska sätta ut kameran och se om det går å se ungefär när dom går där.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Kollade nere vid havet efter att det kommit ett par cm puder på isen. Såg spår efter 3st rävar som kommit ned från skogen och ute på isen och väl därute var det ytterligare fler spår så det är gott om räv här, tyvärr! Men igår så la jag ut lite hundfoder som vovven inte gillar och på morgonen efter var det mesta borta och det var fullt med rävspår så det verkar dom gilla Nu har jag lagt ut mer foder och fått tag på gammal risgryns gröt och kött som jag lagt oxå så får se om dom gillar det Har ett portabelt gömsle med inbyggd campingstol som jag har plaserat 50-70m från åteln väl gömd intill en gammal flytbrygga som står på land så har jag gjort en stig genom skaren ut till vägen så tänkte jag smyga dit vid runt 02 med 222:an och en nattkikare och hoppas man lyckas skjuta nån!
Publicerat Januari 14, 201115 yr Författare Fick veta att de har varit mycke räv på åteln i natt så ja tror fan de blir en sittning ikväll
Publicerat Januari 14, 201115 yr en fråga till er vilken tid sitter ni?????? tänkte sitta i kväll //peter