Publicerat December 31, 201015 yr Författare Grattis till räven Jag var nere till min nya åtel ida som jag började mata på i söndags, i tisdags när jag var nere med dovräntor så var de inte ett spår där men nu jävlar var de ta me fan sopprent och spår som bara den där nere :D Märkligt igentligen, de är ju bara 100m mellan åtlarna men en gård i mellan? Ska bygga färdigt fika kojjan på söndag och sen skjuta räv!
Publicerat December 31, 201015 yr Grattis till räven! Svårt att förstå sig på hur rävarna fungerar, har en åtel som ligger perfekt ur mina ögon. Långsmal åker mellan 2 skogspartier med gryt på båda sidorna, men ingen aktivitet alls på åteln. Däremot 100m upp i skogen kryllar det av spår, inga hus i närheten, helt ostört. Åtel 2 med mkt aktivitet 30m från gården, inget skydd på minst 100m runtom. Åtlar med liknande material på båda, hade jag varit räv hade valet varit lätt... Jobbar 2 nätter nu, sedan blir det lång sittning på "hemmaåteln", mänsklig temperatur dessutom numera. Med tanke på hur räven tänker ovan så är det väl det som är den stora tjusningen med detta vilt! MVH Peter
Publicerat Januari 1, 201115 yr [ Tackar! Jag misstänker att det kliar i fingrarna på att få sitta av en stund i nybygget . tråkigt att inte månen hjälper till så mycket för tillfället bara, det blir lite blindlek ända tills man kan spana in räven i kikaren för tillfället , dock så känner de sig nog säkrare nu än i fullmåne. Skit jakt på er!
Publicerat Januari 1, 201115 yr Hade tänkt sitta ikväll men det myckna firandet igår gör nog att jag väljer att stanna hemma.. tror f-n inte jag uppfyller lagstiftarens krav på nykterhet vid bilkörning ännu Fått rapporter om stor aktivitet på åtminstonde en av tre åtlar.. Mvh!
Publicerat Januari 1, 201115 yr Hatten av för alla er som orkar utföra detta skitgöra på Dianas stigar. Längesedan jag överhuvudtaget gjorde en reflektion om att gå ut o sätta mig på rävvak
Publicerat Januari 3, 201115 yr Skitgöra ???? Jag förstår nog vad du menar men det blir lite av en drog tillslut 23:40 så föll första räven sedan årskiftet men det var nära att det blev en redan dagen innan så nu verkar de följa någon löpande band princip rakt till min åtel
Publicerat Januari 3, 201115 yr Hade en räv som väckte mig inatt.... den satt 30m från huset och gnydde och yla i en halvtimme. Jag antar att han var trött på kylan och livet och ville att jag skulle göra honom en tjänst. Men när jag väl övertalat tanten hemma om han verkligen ville dö och jag fått smygit ner och öppnat vapenskåpet så drog han som en avlöning. =) Börjar tro att han bara jävlas med mig haha. Men får väl in han på åteln en annan dag!
Publicerat Januari 3, 201115 yr Plockat fram liggunderlag, sovsäck att sitta i och snödräkten. Hittade en knippe plugg till 20:an med så nu tror jag att jag är klar för kvällen. Så jävla trist, haft en temp på 2-3 minus några nätter nu och så ska man ut och sitta "i det fria" så har det genast krupit ned en bit på termometern Motiverad iaf, hyggligt het passage som jag ska sitta vid! Mvh!
Publicerat Januari 3, 201115 yr Plockat fram liggunderlag, sovsäck att sitta i och snödräkten. Hittade en knippe plugg till 20:an med så nu tror jag att jag är klar för kvällen. Så jävla trist, haft en temp på 2-3 minus några nätter nu och så ska man ut och sitta "i det fria" så har det genast krupit ned en bit på termometern Motiverad iaf, hyggligt het passage som jag ska sitta vid! Mvh! Haha ja det är verkligen typiskt att det blivit kallare igen, nu när du har laddat rejält för en kanon natt. Skitjakt på dig !! mvh / J
Publicerat Januari 3, 201115 yr Haha ja det är verkligen typiskt att det blivit kallare igen, nu när du har laddat rejält för en kanon natt. Skitjakt på dig !! mvh / J Spanks!
Publicerat Januari 3, 201115 yr Författare Har ny flyttat min åtel helt och räven har hittat dit och så även kråkfåglarna tyvär Även på den sidan av gården finns en knutlampa man skulle kunna använda att lysa upp åteln med, men den har inte varit tänd på länge och tänkte tända den imorgon och sen skulle vi göra första sittningen på onsdag.Kommer räven att bli skämd av lampan?Den är ganska stark och kommer lysa upp bra mycke av åteln... Tacksam för svar så ja vet hur jag ska göra... //Martin
Publicerat Januari 3, 201115 yr Har ny flyttat min åtel helt och räven har hittat dit och så även kråkfåglarna tyvär Fy för den lede. Räknade in 32 korpar samtidigt på min åtel idag. En skata ibland dem, men den kom jag inte åt. Att ta en skata av daga mitt ibland korparna hade ju varit ett bra sätt att få iväg dem ett tag om inte annat....
Publicerat Januari 3, 201115 yr Författare Fy för den lede. Räknade in 32 korpar samtidigt på min åtel idag. En skata ibland dem, men den kom jag inte åt. Att ta en skata av daga mitt ibland korparna hade ju varit ett bra sätt att få iväg dem ett tag om inte annat.... man kan ju skjuta en smäll i backen
Publicerat Januari 3, 201115 yr Sket sig fett detta.. Är beroende av moln för att få ljuset från byn att stråla ned igen och när jag kom ut så var det helt klart. Var ned till den utsedda platsen och visst, hade nog sett räv men såg inte spången på bössan så nope. Nya tag i övermorgon.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Har ny flyttat min åtel helt och räven har hittat dit och så även kråkfåglarna tyvär //Martin Varför gillar ni inte kråkfågeln?? Utan dem så hittar färre rävar till eran åtel, om jag inte är helt fel ute. Min åtel ligger med fri sikt på ca:2km åt varje håll och räven ser ju hur kråkor , korp , skator och kajor cirklar över åteln hela dagen, när det blir mörkt kommer de dit som på räls! Jag har till och med bett de andra i jaktlaget att avhålla sig från att skjuta fågel där.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Varför gillar ni inte kråkfågeln?? Utan dem så hittar färre rävar till eran åtel, om jag inte är helt fel ute. Min åtel ligger med fri sikt på ca:2km åt varje håll och räven ser ju hur kråkor , korp , skator och kajor cirklar över åteln hela dagen, när det blir mörkt kommer de dit som på räls! Jag har till och med bett de andra i jaktlaget att avhålla sig från att skjuta fågel där. ja de vet jag!! Men dom gör slut på åteln på några timmar om man lägger ut någe extra gott till räven
Publicerat Januari 4, 201115 yr Några på avstånd sniprade kråkor lär väl ändå inte vara så skadligt? De blir ju åtel Mvh!
Publicerat Januari 4, 201115 yr ja de vet jag!! Men dom gör slut på åteln på några timmar om man lägger ut någe extra gott till räven Frys in rävgodis i 10 liters kuber så har de att göra ett tag. Jag har alla hinkar som hushållet kan avvara fulla av frysvaror på väg att bottenfrysas och då räcker det med att mata kanske en gång var 14 dag, och om man hela tiden kastar ut småmat (torrfoder eller dylikt) på kvällen så blir det första tjing för räven och sedan äter fåglarna det som blir över dagen efter och lockar till sig fler rävar. Hipshot Nog kan man snipra några fåglar men då vågar de ju sig inte dit i flock på ett tag, däremot så skjuter vi dem rätt friskt i träden runt i kring den intilliggande gården för att de inte ska sitta där och gapa hela dagarna.
Publicerat Januari 6, 201115 yr Blev en Dubblé i natt:) Har blivit 8 rävar på åtlen hittils. Bra drag i år, suttit ca 15pass och sett räv 13 gånger!
Publicerat Januari 6, 201115 yr Helvete vilket flyt!!! När jag började jaga räv på gården där jag hålls så hade jag samma flyt faktiskt, riktigt kul! Nu går det inte riktigt lika lätt.. Hur som, fan va häftigt! Sååå läckert att se dem komma smygande. Den ena där ser ut att ha fått ett fångskott, ögonen ser inte ut att peka riktigt åt samma håll längre Ska ut själv ikväll, skeptisk.. inte haft ngt flyt på länge men för varje timme ute så är man en timme närmare att skjuta! Mvh!
Publicerat Januari 6, 201115 yr Blev en Dubblé i natt:) Har blivit 8 rävar på åtlen hittils. Bra drag i år, suttit ca 15pass och sett räv 13 gånger! Grattis till dubbeln! Lite avundsjuk faktiskt 8 rävar det är bra , särskilt med tanke på att större delen av vaksäsongen är kvar.
Publicerat Januari 6, 201115 yr har haft en räv som varit på åteln hela veckan och tänkte ta och vaka på den i natt som var men var så otroligt trött så jag somnade om, å tji fick jag för nu på morgonsidan så såg jag att räven hade varit framme och jag legat i den varma sängen........ahhh vad irriterande:( å nu så idag så har d bara snöat hela dagen, ska göra ett förökatt ta den men är rädd att det är för dåligt väder ute, d är drivsnö och snögigt. har en fråga till någon som vet, d är ju lodjursjakt snart och då måste man ju anmäla sej om man ska jaga dessa rådjurs dräpare, men får man skuta dessa på rävåteln natte tid?? såg ett lodjur 2 ggr förra året på åteln och året innan dess men ej under jakt så den fick leva vidare. men är det någon som vet om detta så kan ju ni skriva en och annan rad. lycka till med er jakt=)
Publicerat Januari 7, 201115 yr Jaha, sitter man här och väntar på räv nr 9:) Såg den från bilen på väg till kojan:( Har skjutit alla 8 rävar innan kl 22 så tänkte testa sen natt tidig morgon idag. Nya slag på åteln så han har varit här i natt! Tänkte vänta ut ljuset å knäppa någon kråka iaf:) Skit jakt på er!!
Publicerat Januari 7, 201115 yr Nr 9 blev en fin lite tik:) Ska sägas att det är inte jag själv som har skjutit alla nio. Har dock varit med på alla, men vi sitter nästan alltid två i kojan. Har tre st gluggar att variera emellan!