Publicerat Januari 14, 201115 yr Författare en fråga till er vilken tid sitter ni?????? tänkte sitta i kväll //peter Jag är inte alls erfaren men jag går ut vid 21 och sitter minst till 12
Publicerat Januari 14, 201115 yr Jag är alls ingen expert bara mkt intresserad. Utifrån de rävar jag fört statistik över har jag skjutit merparten mellan 21.30 och 00. Sedan verkar det som att de har en lite lugnare period mitt i natten, för att sedan dra igång igen på morgonsidan. De gånger jag orkat sitta på morgonen har jag haft bra utdelning 04.00-05.30. Nu är det ju flera parametrar som spelar in, åtelns placering nära hus eller att man självklart skjuter mer de tider man sitter... Har haft stiljte ett tag på mina åtlar, men nu verkar det ha kommit in nya utifrån så imorgon är det dax att dra på sig dubbla underställ igen! MVH
Publicerat Januari 14, 201115 yr Kollade nere vid havet efter att det kommit ett par cm puder på isen. Såg spår efter 3st rävar som kommit ned från skogen och ute på isen och väl därute var det ytterligare fler spår så det är gott om räv här, tyvärr! Men igår så la jag ut lite hundfoder som vovven inte gillar och på morgonen efter var det mesta borta och det var fullt med rävspår så det verkar dom gilla Nu har jag lagt ut mer foder och fått tag på gammal risgryns gröt och kött som jag lagt oxå så får se om dom gillar det Har ett portabelt gömsle med inbyggd campingstol som jag har plaserat 50-70m från åteln väl gömd intill en gammal flytbrygga som står på land så har jag gjort en stig genom skaren ut till vägen så tänkte jag smyga dit vid runt 02 med 222:an och en nattkikare och hoppas man lyckas skjuta nån! De rävar som jag har knäppt har kommit till åteln mellan 22:00-01:00 Skitjakt
Publicerat Januari 14, 201115 yr De rävar som jag har knäppt har kommit till åteln mellan 22:00-01:00 Skitjakt Jasså, då får jag gå ut och sätta mig 23.30 istället Kollat mot åteln från huset genom en mörkerkikare men inte sett ngt då jag kollat men det e tyvärr bara 1x förstoring på den Men men det e bara -2 nu så förhoppningsvis så förfryser jag mig direkt så jag kanske kan få en chans till skott
Publicerat Januari 15, 201115 yr Det blev såklart snöstorm när man kom ut på passet och sikten blev inget vidare! Men efter att ha suttit 30min så fick jag syn på en räv i nattkikaren som sprang fram och tillbaks men den försvann snabbt igen. Men vid 12.20 så kom det en stor rävhane påväg mot åteln och då blev jag lite för ivrig och stressade fram ett snabbt skott och träffade lågt precis under den och det var det sista jag såg av den, *SUCK* ! Men efter att ha väntat 15min så kom en mindre räv från andra hållet rakt i knäet på mig nästan och fick upp bössan och klappade till den och den blev kvar. Det var en liten hane och det visade sig att skottet satt lite lågt på den så får kolla hur bössan går imorn för jag har inte avlossat ett skott med den sen bockpremiären då jag sköt en silver bock. Men det vart iaf en räv mindre här Såg 3st stora harar som hoppade runt bakom mig så dom är nog glada för det
Publicerat Januari 15, 201115 yr satte mig 2200 24.15 komm räven i skottet far räven in till skogs . på med pannlampa o spårar inte en bloddroppe där emot så vid två ställen- har den lagt sig ned går över två djupdiken sen ser jag i skenet från pannlampan tvåögon som blänker i skogen. den hade lagt sig i lega.. det var en - ungräv hane.. skööönt att man fick den inte kul o fara hem med en påskjuten! räv i skogen. spåra den drygt 300m skjuten med hagel //peter
Publicerat Januari 15, 201115 yr Det blev såklart snöstorm när man kom ut på passet och sikten blev inget vidare! Men efter att ha suttit 30min så fick jag syn på en räv i nattkikaren som sprang fram och tillbaks men den försvann snabbt igen. Men vid 12.20 så kom det en stor rävhane påväg mot åteln och då blev jag lite för ivrig och stressade fram ett snabbt skott och träffade lågt precis under den och det var det sista jag såg av den, *SUCK* ! Men efter att ha väntat 15min så kom en mindre räv från andra hållet rakt i knäet på mig nästan och fick upp bössan och klappade till den och den blev kvar. Det var en liten hane och det visade sig att skottet satt lite lågt på den så får kolla hur bössan går imorn för jag har inte avlossat ett skott med den sen bockpremiären då jag sköt en silver bock. Men det vart iaf en räv mindre här Såg 3st stora harar som hoppade runt bakom mig så dom är nog glada för det Grattis till Räven Anders Alltid tråkigt vid bommar men räven kommer troligen tillbaka det gjorde min senaste bom ivarje fall. 3 rävar samma natt Du jagar för lite Skitjakt i fortsättningen med.
Publicerat Januari 15, 201115 yr satte mig 2200 24.15 komm räven i skottet far räven in till skogs . på med pannlampa o spårar inte en bloddroppe där emot så vid två ställen- har den lagt sig ned går över två djupdiken sen ser jag i skenet från pannlampan tvåögon som blänker i skogen. den hade lagt sig i lega.. det var en - ungräv hane.. skööönt att man fick den inte kul o fara hem med en påskjuten! räv i skogen. spåra den drygt 300m skjuten med hagel //peter Visst sover man bättre när det löser sig så! Grattis till räven!
Publicerat Januari 15, 201115 yr Grattis till Räven Anders Alltid tråkigt vid bommar men räven kommer troligen tillbaka det gjorde min senaste bom ivarje fall. 3 rävar samma natt Du jagar för lite Skitjakt i fortsättningen med. Tackar tackar Får hoppas att han gör det, känns extra pinsamt då han var stor som en mindre schäfer Är mer inriktad på smygjakt efter stor bock och gäss framför rävjakten, tyvärr Men lyckades skjuta en rävunge på en annan mark under bockjakten i augusti så det var den andra räven denna säsongen men det finns tyvärr mkt räv på våra marker. Hur har det gått för dig på Tjörn då? Skitjakt på dig med.
Publicerat Januari 15, 201115 yr Tackar tackar Får hoppas att han gör det, känns extra pinsamt då han var stor som en mindre schäfer Är mer inriktad på smygjakt efter stor bock och gäss framför rävjakten, tyvärr Men lyckades skjuta en rävunge på en annan mark under bockjakten i augusti så det var den andra räven denna säsongen men det finns tyvärr mkt räv på våra marker. Hur har det gått för dig på Tjörn då? Skitjakt på dig med. Jovars! jag har haft en hygglig vaksäsong med 4 rävar och en bom (troligt att det var samma som föll senare veckan därpå) Jag fick en ungräv i fälla i höstas dessutom men lockjakten har hitills varit katastrof, inte en enda Tänkte att det skulle ändra sig nu för fullmånen är på g och de har börjat röra sig hyggligt nu, så snart min förkylning har lagt sig dvs för att sitta och kraxa på passet är väl sådär kommer bara kråkor då..
Publicerat Januari 15, 201115 yr Jovars! jag har haft en hygglig vaksäsong med 4 rävar och en bom (troligt att det var samma som föll senare veckan därpå) Jag fick en ungräv i fälla i höstas dessutom men lockjakten har hitills varit katastrof, inte en enda Tänkte att det skulle ändra sig nu för fullmånen är på g och de har börjat röra sig hyggligt nu, så snart min förkylning har lagt sig dvs för att sitta och kraxa på passet är väl sådär kommer bara kråkor då.. Men det låter fint det! Kör du med en tunnelfälla då eller? Har ett par tunnelfällor som kanske är mer lämpade för grävlingar, försökt mata in rävarna i sommras och sen när jakten drog igång så försvann dom bara, bara en grävling och några katter som gått i fällan så jag har lagt ned det nu.. Brorsan är bra på att locka räv med pipa som ska härma ett dödsskri från en hare och dom kmr springandes ibland men han har haft otur med vinden. Ska det bli fullmåne snart? Vädret här är inte det bästa nu, + och vind är mindre kul! Förkylning är aldrig kul särskillt när man måste sitta still och vara koncentrerad
Publicerat Januari 15, 201115 yr Men det låter fint det! Kör du med en tunnelfälla då eller? Har ett par tunnelfällor som kanske är mer lämpade för grävlingar, försökt mata in rävarna i sommras och sen när jakten drog igång så försvann dom bara, bara en grävling och några katter som gått i fällan så jag har lagt ned det nu.. Brorsan är bra på att locka räv med pipa som ska härma ett dödsskri från en hare och dom kmr springandes ibland men han har haft otur med vinden. Ska det bli fullmåne snart? Vädret här är inte det bästa nu, + och vind är mindre kul! Förkylning är aldrig kul särskillt när man måste sitta still och vara koncentrerad Byggde en värmländsk tunnelfälla förra sommaren men besöken har varit få om man inte räknar alla katter 1 räv och 1 grävling Om dina fällor är små så brukar räven inte gå i dem då får du mest katt och grävling! bygg större En nybyggd tunnelfälla fångar ingen räv utan den måste bli ingrodd först verkar det som (alla som håller på med fällfångst pekar åt det hållet i varje fall) Eftersom du är Öbo så bör ni testa att locka med fågelskrik det har funkat bäst för mig och då kommer de lite hur som vad gäller vinden..Syco Tweety är bra..
Publicerat Januari 15, 201115 yr Byggde en värmländsk tunnelfälla förra sommaren men besöken har varit få om man inte räknar alla katter 1 räv och 1 grävling Om dina fällor är små så brukar räven inte gå i dem då får du mest katt och grävling! bygg större En nybyggd tunnelfälla fångar ingen räv utan den måste bli ingrodd först verkar det som (alla som håller på med fällfångst pekar åt det hållet i varje fall) Eftersom du är Öbo så bör ni testa att locka med fågelskrik det har funkat bäst för mig och då kommer de lite hur som vad gäller vinden..Syco Tweety är bra.. Mina fällor räknas som mindre om man jämnför med en byggd i trä, dom är tillverkade i stål som är svetsat så att det är 10cm maskit "nät" och så är det en skiva i var ände som åker ned utlösaren i mitten. Får se hur det blir med fällor i framtiden, mer sport att skjuta dem Får se hur det blir med lockningen, det lämnar jag nog åt min bror istället
Publicerat Januari 15, 201115 yr Det verkar ju som vakjakten funkar hos dig så varför bryta en vinnande trend Skitjakt på dig
Publicerat Januari 16, 201115 yr Grattis till rävarna! Siktade på en imorse men dåligt ljus, 100m+ och såg ut att vilja komma in på åteln gjorde att jag mesade ur. Den är välkommen åter!Hoppas nu på minusgrader för att få behålla snö o ljus-hundjakten känns ändå körd för säsongen. Skitjakt!
Publicerat Januari 16, 201115 yr Tror inte rävarna bryr sig om regn, fixar du bara vätan med bra kläder så är det bara att köra. Haft koll på ett speciellt ställe nu några dagar och konstaterat gott om spår.. ev blir det ett försök här senare ikväll, lite osäker.. halvförkyld och ska ha semester en vecka så jag vill inte ligga sjuk i värmen då. Vi får la se, blir nog ett nytt experiment med närstrid och hagelbössa iaf. Mvh!
Publicerat Januari 16, 201115 yr Författare Satt mellan 10 och 24 i fredags bara då vi skulle jaga igår Ingen räv visade sig tyvär Undra när han kommer på min åtel för framme är han?
Publicerat Januari 16, 201115 yr det ska regna i natt är den någon mening att sitta då? Mina erfarenheter av regn är att första dygnet med regn så ser du ingen räv men de kommer när de blivit tillräckligt hungriga så flera dygn på raken med skitväder så tror jag nog du kan få räv i gluggen! Samma fenomen gäller för lockjakt! De verkar vara så pass bekväma av sig. Enligt mina erfarenheter ska tilläggas.. Själv så stannar jag hemma om det öser ner.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Fick en inatt. Den kom 0230, det regnade igår natt men var klart och varmt idag. En kamrat satt från 23-04 igår natt utan resultat så jag misstänkte att dom då hade legat i sina gryt och tyckt det regnade för mycket för att gå ut. Nu då det blev en fin natt var jag alltså rätt säker på att dom skulle komma ut trots blankisen på vägarna.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Författare Fick en inatt. Den kom 0230, det regnade igår natt men var klart och varmt idag. En kamrat satt från 23-04 igår natt utan resultat så jag misstänkte att dom då hade legat i sina gryt och tyckt det regnade för mycket för att gå ut. Nu då det blev en fin natt var jag alltså rätt säker på att dom skulle komma ut trots blankisen på vägarna. Kul Grattis
Publicerat Januari 18, 201115 yr Grattis till rävarna! Rävjakten verkar inte så lovande här nu, all snö förutom vallar, diken och vissa fläckar har smält bort. Men nu har det fryst på ikväll så funderar på att göra en sittning nu i natt och se om man kan ha tur igen efter fredagens jakt Lagt ut hundfoder på isen så nu ska jag bara ned med det portabla gömslet så man slipper fippla med det när man ska dit sen inatt
Publicerat Januari 19, 201115 yr precis hemkommen efter att suttit o postat efter räv . 21.00-3.00 satt jag såg ingeting men däremot hade jag en räv som skällde säkert en 10min.- på olika platser när den förflyttade sig.. sen vart det tyst nån timme sen komm den tilbaks sen fortsatte den o skällde.. har en fråga till er rävjägare!! varför skäller räven å så länge ?? är det nån som vet varför den gör det skulle vara intresant o veta.. //peter
Publicerat Januari 19, 201115 yr för några veckor sen satt det en räv utanför kåken en natt o skällde till slut så tog jag ficklampan o lös på den o den satt o bara skällde! i natt så kutade räven o skällde på olika platser från början så var det kul men efter ett tag så vart det irreterande.. förrigårnatt så var det åtmistonde- 2 rävar runt åteln. i natt satt jag från 21-3 såg inte en räv.. därför jag undrar över dett skällande o varför dom gör så-- //peter