Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktlust 2010

Featured Replies

Publicerat

jag tyckte det var riktigt bra, speciellt med tanke på att jag ska upp till stugan i fjällen senare i år på första toppfågeljakten. ska bli riktigt skoj. och så gillar jag starkt inslaget från skjutbanan, att han tar avstånd från att skjuta vilt på för långa håll men att han poängterar vikten av skyttet! och att dom är i svenska fjällen gör ju saken bara topp noch =)

• Svar 164
  • Visningar 21,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

japp för kort med för mycket reklam

när han provsköt 9.3X57 sa inte han att det inte var nån potatiskastare ?? när han var på 150 m

Publicerat

Ja det var en bra mix mellan jakt och information i min mening. Sen är man ju nybörjare så det finns säkert andra som tycker annorlunda...

Publicerat
japp för kort med för mycket reklam

när han provsköt 9.3X57 sa inte han att det inte var nån potatiskastare ?? när han var på 150 m

Precis! Om den skjuter så pass mycket under på 250 meter kan det väl inte vara mycket annat än just potatiskastare?

Publicerat
Precis! Om den skjuter så pass mycket under på 150 meter kan det väl inte vara mycket annat än just potatiskastare?

Det var något mycket skumt med det ballistiktestet. Med oryx i bägge och 40 mm överslag skall dom ligga exakt lika på 100 m, 9,3 skall ligga 1 cm under på 150 m och 9,3 skall ligga ca 13 cm under 308 på 250 m. Även om man tar tunga alaskan och en slimmad 150 gr kula till 308:an så skall det inte skilja mer än kanske 25 cm på 250 m.

IG för det testet från mig om jag skall vara snäll. :)

Publicerat

kanske var SBK under testet

jag tycket det var rätt konstigt att kulan inte ens nådde fram på 250 m utan damp ner runt 2-3 meter före målet

Publicerat

Hej på er,

Jag tycket inte heller att ballistiktestet var riktigt välgjort, men jag antar att han inte riktar in sig på oss nördar som till och med surfar jakt när vi inte är ute och jagar utan kanske på svenssonjägaren som dammar av bössan vid något fåtal gånger per år?

Tycker iaf att programmet var bra och kul att titta på. Ger helt klart mersmak och hopp för följande program...

Toppjakt är ju SJUKT kul och en alldeles fantastisk naturupplevelse!

/Johan (som skjutit 2 tjädrar och 7 orrar hitills på toppjakt iår)

Publicerat

Ett kanonbra program! Tycker det är bra att mer tid gick åt jakten iår! Riktigt spännande med topjakt. Längtar redan tills onsdag.

Mvh

Publicerat

Skjutprovet gav jag ingenting för...

För det första så var måltavlan en hel älgfigur, var fanns riktpunkten?

För det andra så sköt han bara ett skott per kaliber och avstånd, tre skott är enligt mig det minsta man ska skjuta om man vill ha en uppfattning om var skotten tar på lite längre håll. Minsta lilla fel gör ju stor skillnad när man kommer ut lite på håll, det såg man ju om inte annat då han missade på tjädertuppen trots liggande och som han sa "bra stöd".

Precis som apersson69 skrev så bör det inte vara så stor skillnad mellan kalibrarna som det blev i testet och ändå var det ett test som skulle "framhäva potatiskastarens förträfflighet" :wub:

I övrigt tyckte jag att programmet var bra, trevlig miljö och fina filmsekvenser.

Tycker bara att man borde ha jämfört toppfågelkalibrar i stället för "potatiskastare" i skjutmomentet. Vad gäller toppjakt så finns det ju en hel del att tänka på vad gäller vapen, amunition och inskjutningsavstånd.

Amunition förresten... Hörde jag fel då han rekomenderade att man skulle använda hålspetskula till toppjakt?

Publicerat

För det andra så sköt han bara ett skott per kaliber och avstånd, tre skott är enligt mig det minsta man ska skjuta om man vill ha en uppfattning om var skotten tar på lite längre håll. Minsta lilla fel gör ju stor skillnad när man kommer ut lite på håll, det såg man ju om inte annat då han missade på tjädertuppen trots liggande och som han sa "bra stöd".

Precis som apersson69 skrev så bör det inte vara så stor skillnad mellan kalibrarna som det blev i testet och ändå var det ett test som skulle "framhäva potatiskastarens förträfflighet" :lol:

I övrigt tyckte jag att programmet var bra, trevlig miljö och fina filmsekvenser.

Tycker bara att man borde ha jämfört toppfågelkalibrar i stället för "potatiskastare" i skjutmomentet. Vad gäller toppjakt så finns det ju en hel del att tänka på vad gäller vapen, amunition och inskjutningsavstånd.

Amunition förresten... Hörde jag fel då han rekomenderade att man skulle använda hålspetskula till toppjakt?

Nej, du hörde helt rätt. Jag satt också med enorma ögon och undrade om Han sa rätt. Ska man inte använda helmantel när man jagar toppfågel?

Publicerat

Han sa att man skulle använda helmantel men att en hålspets kan vara att föredra då den ger större effekt i fågeln vilket resulterar i fler knall och fall. Det är väl lite upp till var och en hur mycket köttförstöring man accepterar.

Publicerat
  • Författare
Han sa att man skulle använda helmantel men att en hålspets kan vara att föredra då den ger större effekt i fågeln vilket resulterar i fler knall och fall. Det är väl lite upp till var och en hur mycket köttförstöring man accepterar.

kör alltid med Lapua scenar. mkt bra kula, än inte mkt förstört,knall å fall

Publicerat

knall och fall är ju målet, men iom att det inte finns så mycket kött på fåglarna så vill man ju vara rädd om det lilla som finns. Håller på och kollar upp lite olika kulor till .222an som kommer inom kort, kommer att användas till bla. toppfågeljakt. så du kan rekommendera lapua?

Publicerat

Är det inte jaktlust idag?! :D

kollade precis tvplaneten och står att det är fotboll spanska cupen idag 21.55 på tv4 sport. kollade dom andra kanalerna också men hittade det inte någonstans! vad f-n händer blir så jävla less när dom väljer bort jakt för att visa nån skit fotboll. Nu är min kvällsrutin förstörd.

Någon som har nån info?! // en ledsen soffpotatis

Publicerat

Pratade just med TV4 och nu säger dom att jaktlust kommer att sändas var 14:e dag :(B):D :D :(:D

Vad *** håller dom på med egentligen???? Nu pajade ju hela kvällen :D

Publicerat

Precis som apersson69 skrev så bör det inte vara så stor skillnad mellan kalibrarna som det blev i testet och ändå var det ett test som skulle "framhäva potatiskastarens förträfflighet" :blink:

Inte för att navelskåda men älgfigurerna var ju inte ens i naturlig storlek heller. Att det blir fel när vi nerdar tittar är inte så stor skada skedd, det genomskådar vi direkt men när de som helst köper Allijaska per styck ser sådant så blir det testet deras sanning hur 9,3:an slår på lite håll. I bästa fall hinner dom fram och är beredd med ett andra skott efter dom satt ett 130 m skott i puckeln pga att dom måste hålla högt...

Edit: För inte f-n kollar dom själva hur det slår på 150 - 200 m, det är dom för bekväma och framförallt för snåla för att testa.

Publicerat

Fan... jag som hade längtat hela veckan ju :blink:

Publicerat
Fan... jag som hade längtat hela veckan ju :blink:

+1

Publicerat

:blink:

I våran tidning står de att de är jaktlust idag kl 22?

Publicerat
Edit: För inte f-n kollar dom själva hur det slår på 150 - 200 m, det är dom för bekväma och framförallt för snåla för att testa.

Japp. :blink:

Publicerat

Hittade inte på text TV :D Är det eller inte :P Kan man lika bra lägga sig och drömma om jakt ist.. Piss ;)

Såg precis.. kommer inget idag...

Publicerat

Men varför ska dom visa spansk fallfotboll för. Den som grinar mset o fallar snyggast får frispark.

Publicerat

jobbigt med fjoööboll:(

Publicerat

då är det väl fotboll man bandat igårkväll, drygt :rolleyes:

Publicerat

Men vad är detta?

Är det verkligen det som sänds nu eller är det något gammalt?

Det står jaktlust 2 på omslaget men bara jaktlust på rubriken.

http://butik.jagareforbundet.se/DVD-Jaktlust.aspx