Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träning, Fysisk Aktivitet & Sport

Featured Replies

Publicerat

Sats har öppnat en ny lokal i 08:a land, spårvagnshallarna,

layouten och lokalen, inredningen och känslan är enastående och man tar ut svängarna på konceptet rejält,

har kört tre pass där nu och den känsla man får av övriga där är underbar.

Med ett lätt avslöjande av min egen personlighet, visst jag är inte 25 längre och kan läs (bör inte) i dagsläget marka 180 eller benböja 200 men att träna intill dem som gör det är motiverande,

att se PT:s som faktiskt driver på sina kunder.

Jag har inga bekymmer med att accepter att många är starkare, större eller yngre än vad jag är, men deras prestationer sporrar mig att träna hårdare och mer intensivt.

I avslutning och vad jag egentligen vill säga med detta är,

om träningen känns lite dassig, byt gym, hitta ett med rätt känsla och fokus, så du kan träna bättre och få ut mer av din insats.

/C

• Svar 2k
  • Visningar 150,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klämde av 26km löpning i -22 innan nattskiftet uppfriskande!

• Christian N
    Christian N

Sprang Toughest 2016 Malmö igår, 1:17:38 eller däromkring, 776 total och 76 i min åldersklass, 5500 startande. C Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Så nu har man skapat lite plats för julmat. hustrun och jag sprang och barnen cyklade bredvid 

Posted Images

Publicerat

Efter alla problem med knän (9 operationer på höger och 2 på vänster) var jag i somras igång med alla träning fullt ut igen. Tyvärr så kom under hösten ett nytt problem krypande, problem med hälsenorna.Skidåkning (utför) går galant men inte att gå eller springa. Ingen av de "normala" kurerna hjälpte så det blev läkarbesök hos Atro-kliniken på Sophiahemmet och ett ultraljud av hälsenorna som konstaterade kronisk inflamation. Inte gå, springa eller cykla med cykelskor blev ordern och göra upp mot 100 tåhävningar med tänjning max nedåt och det får/ska kännas 2 ggr om dagen i 3 månader. Kul, skitkul... :angry:

Har nu kört ett par veckor och märker en förbättring i att jag iaf inte är lika öm och att det troligen är påväg åt rätt håll.

Nu när våren är här kan jag bara säga att jag saknar att kunna ta en hund och dra ut och springa.

Publicerat

@Orjant: Hur gick det för dig till Vasaloppet?

Själv har jag lite svårt med motivationen. Är inte sugen på att börje cykelträna såhär tidligt på året, men jag måste om jag skall ha ork inför VätternRunden i juni.

vh Lars

Vågade inte starta med taskiga lungor men kör nu för fullt inför Göteborgsvarvet. ;)

Sedan blir det en hel del cykling också, ser inte fram emot att gnida arslet i 30 mil på en liten sadel. :blink:

Publicerat

Var i Malmö i helgen,

nu fortsätter jag att göra smygreklam men den där i övrigt sunkiga gym kedjan har två ställen som är sjukt bra, kompletta och som har lokaler som ger sjuk bra energi,

Västra hamnen och i Entré där vi tränade i söndags.

Lördagen bestod av fartlekar, ett oskydligt ord för stegrade intervaller av löpning, 1 min, 90 sek, 180 sek, 180 sek 90 sek, 1 min med 30 sek vila imellan och full fart under löpningen,

vi körde den "leken" x 3 och hade en liten uppvärmning före och nedjogg, totalt sätt 50 min löpning.

Skoja inte att det smakade blod i munnen...

Nåja formen är lite bättre än tidigare, det är ju alltid skönt att veta.

Örjan, fint att läsa att du är på väg mot en riktigt bra form.

/C

Publicerat

Christian det passet kallar jag stegen fartlek när man kör intervaller på renkänsla utan klocka, men vill du testa ett intervallpass som jag tycker är absolut effektivast för att öka syreupptagningen så kör 70/20 10st alltså 70sek löpning 20 vila och sista ska vara precis att man klarar utan att ramla av löpbandet vilan hoppar jag bara ut med fötterna på sidan och flåsar bort syreskulden så gott det går.

Lite tragiskt att jag brukade köra 2x10st förr på 1% lutning 20km/h och testade förra veckan klarade med nöd och näpp 10st på 17,5km/h :-(

Publicerat

Har äntligen fått lite kontinuitet i min träning efter ett halv års "vila"! Sen att man mumlade något om magrutor till sommaren på nyårsafton till barnen satte lite press på en ^_^

Fast det behöver man om man ska hinna!

Så nu blir det promenader (2-3 ggr/vecka), inlines efter väder (1-2 ggr/vecka), 4 gympass/vecka och nu när det är lite off season för Strongman tävlingar så försöker jag klämma in ett renodlat däckvältar/stenlyftar/farmerspass på lördagar!

Känns jäkligt skönt att kroppen svarar bra på upplägget! :)

// Tommy

Publicerat

Kan meddela att det känns bättre och bättre med mina hälsenor, men jag gissar att bli helt bra och den sista läkningen tar längre tid än man tror. Skulle så gärna börja springa ingen men vill inte förstöra något. Lutar åt att det blir inlinesträning som inte påverkar hälsenorna allt för mycket. Sedan vore det kul om jag kunde hitta bromskloss till Salomon inlines så man kan stanne utan att alltid slita på däcken. Tips någon?

• 2 weeks later...
Publicerat

Roligt att höra att alt fler dra i gång med träningen. Själv var jag ute på cyklen i går. Jag åkte 12 mil, vilket känntas ganska bra - dock är jag lite trött i benen i dag...

vh Lars

Publicerat

Har kommit till en period då jag börjar få brist på fantasi i löpträningen.. Det känna nästan tråkigt ibland, trots variation i längd, rundor etc.. men står och stampar och det går liksom inte framåt i den takt jag vill!

Jag har fastnat i ett "mystempo" och har svårt att komma vidare.

Men nu kör jag lite intervaller. Korta sådan till att börja med och ett pass i veckan. Får se om det har någon effekt.. Ska ev köra lite backträning som variation, varvat med lite fartlek under "vanliga" löppassen.

Publicerat

Har kommit till en period då jag börjar få brist på fantasi i löpträningen.. Det känna nästan tråkigt ibland, trots variation i längd, rundor etc.. men står och stampar och det går liksom inte framåt i den takt jag vill!

Jag har fastnat i ett "mystempo" och har svårt att komma vidare.

Men nu kör jag lite intervaller. Korta sådan till att börja med och ett pass i veckan. Får se om det har någon effekt.. Ska ev köra lite backträning som variation, varvat med lite fartlek under "vanliga" löppassen.

Intervaller är et bra sätt att komme vidare. Jag kan rekommendera 10-20-30-princippet. Man springer 10-15 minutter, så att benen känns värma. Därnäst springer man MAXTEMPO i 10 sekunder, mediumsnapt i 20 sekunder och då joggingtempo i 30 sekunder. Detta upprepas 5 ggr. Sen springer man tx 5-10 minutter och kör et nytt varv med 10-20-30.

vh Lars

Publicerat

Intervaller är et bra sätt att komme vidare. Jag kan rekommendera 10-20-30-princippet. Man springer 10-15 minutter, så att benen känns värma. Därnäst springer man MAXTEMPO i 10 sekunder, mediumsnapt i 20 sekunder och då joggingtempo i 30 sekunder. Detta upprepas 5 ggr. Sen springer man tx 5-10 minutter och kör et nytt varv med 10-20-30.

vh Lars

Ska prova! Mina nuvarande första intervaller så kör jag 10 min uppvärmnings löpning. Sedan en del stetching. Sedan kör jag 3 minuter jogg och sedan 1 min fullt. Sedan repetera detta i minst 5 omgångar. Tanken är att öka tiden på rusherna med 5 sekunder i veckan, om inga bakslag inträffar. :) Så får vi se var det slutar... :) jo, kör detta på bana med ganska lite backar föresten...

Backträningen brukar jag göra enkelt. Nästa fullt uppför backen, bör vara minst 200 m helat mer, och sedan gå ner, för att inte sluta knäna. Kör 3 omgångar, sedan vila. Upprepa och köra i 4 set. Sen är jag slut iaf. :) OBS! Uppvärmning är jäkligt viktigt även vid backträningen!

Publicerat

Att det kan vara så skönt att komma tillbaka efter en liten springtur. Trotts snöstorm i 17m/s och motvind första 3km, så mår man så himla bra när duschen är avklarad och lite fika ska ätas.

´Det svåraste brukar vara att komma sig ut, men jag har med en granne bestämmt att vi ska ut minst 3 dagar i veckan och springa, och det kan vara skönt att dra iväg ett sms och höra om han hänger på när det är sånt klassificerat skitväder att motivationen inte är tillräckligt bra för att sticka ut själv.

Publicerat

Idag körde jag första träningspasset efter min operation. Det blev en 3km promenad på skaren i skogen. Jag var rätt trött när jag kom hem men med tanke på att det bara gått 4 veckor (samt att jag tappat 8 kg i vikt) så är jag enormt nöjd. Dessutom var hunden mycket glad för en lite längre promenad. Nu är det bara att öka träningsdosen lite i taget så att man är i hyfsad form till sommaren.

Publicerat

Judo i kväll och det blir det allt för sällan av. Kul var det i alla fall och nu känns det i kroppen att den har anvädts.

Publicerat

Mmmmm Blir gymmet mitt på dagen efter jobbet blir det troligen en 8km promenad, senare i kväll kanske lite rajraj... Det är väl åxå träning :)

Måste kolla mina värden nu efter Påsken, lär ha skenat åt fel håll misstänker jag :unsure:

//

Publicerat

Lasse- raj raj är inte träning,

nope så är det.

/C

Publicerat

Skit med, fast undrar om man inte ska slå igång Runkeepern bara för att prova :lol:

//

Publicerat

Läste ett mördarschema på hur alla kan börja träna triatlon..... :o det lät ganska brutalt då man skulle simma i fullt tempo ett antal sträckor. Själv simmar jag 1500 m i makligt tempo på 50 min men att rusha dåå blir det inte många sträckor.

Iron man är en hyfsat tuff tävling och de som klarar det måste man se på med respekt.

Publicerat

Läste ett mördarschema på hur alla kan börja träna triatlon..... :o det lät ganska brutalt då man skulle simma i fullt tempo ett antal sträckor. Själv simmar jag 1500 m i makligt tempo på 50 min men att rusha dåå blir det inte många sträckor.

Iron man är en hyfsat tuff tävling och de som klarar det måste man se på med respekt.

Det var en ok tid.

Själv har jag simmat tvärs över en sjö ca. 1200 m på ca 24 min med följebåt där jag hade sommarstuga norr om Aneby. Ca. 2400 m under timmen men då var jag slut efter att jag gav allt efter det att jag hade vänt. Simning är en skön sport för man tränar alla muskler på en gång. :)

Publicerat

För egen del är problemet tekniken.. :( bröstsim så fixar jag tusingen mellan 25-27 min utan att direkt ta ut sig, men crawl är rena döden. Har fått vettig teknik på bröstsim, med andning och allt, men crawl funkar inte! Får nog ta en kurs i det snart... Tekniken är mycket mer än konditionen då det gäller simmandet...För övrigt, Ruskigt bra träning med simning! :) Så fort jag börjar jobba igen så ska jag ta upp det igen!

Publicerat

Har inte simmat öht senaste månaden, men ska väl komma igång igen snart och som gammal tävlingssimmerska så gillar jag ju verkligen att simma. Tyvärr stänger badhuset här inne i stan ner snart och ett nytt öppnas en hyfsad bit utanför, så blir väl kanske glesare med besöken ändå framöver.

Publicerat

Det blev en km i bassängen i kväll. Hade gott orkat mera men timmen var sen och magen skriker efter mat. Det blir en lammstroganoff till kvällsmat.

• 1 month later...
Publicerat

Göteborgsvarvet i lördags, joggade runt på 2:19 och var riktigt pigg när jag kom i mål. :huh:

Vätternrunda nästa. :wub: :wub:

Publicerat

För egen del är problemet tekniken.. :( bröstsim så fixar jag tusingen mellan 25-27 min utan att direkt ta ut sig, men crawl är rena döden. Har fått vettig teknik på bröstsim, med andning och allt, men crawl funkar inte! Får nog ta en kurs i det snart... Tekniken är mycket mer än konditionen då det gäller simmandet...För övrigt, Ruskigt bra träning med simning! :) Så fort jag börjar jobba igen så ska jag ta upp det igen!

Ett sjysst sätt att hitta motivationen när man står å stampar är ju att gå en kurs med sådana som är bättre!

Ett exempel på det var min längdskidåkning. Hade oxat på i ett par år och nött belag i skidspåren utan att känna flytet.

Så tog jag och tjejen nu i vintras en kurs i längdskidåkning genom FriskisåSvettis. Kostade 100 spänn för en timmes genomgång med Irina Persson från Nordtröndelags elitåkare.

Helt ovärderliga tips! Och framförallt en ordentlig nytändning för sporten!

På samma vis har de nu lagt ut en inbjudan om löpträning. (https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=gmail&attid=0.1&thid=13750143f996e61a&mt=application/pdf&url=https://mail.google.com/mail/u/0/?ui%3D2%26ik%3Dfc1e0a6a46%26view%3Datt%26th%3D13750143f996e61a%26attid%3D0.1%26disp%3Dsafe%26zw&sig=AHIEtbTmwzPLX1o_f3Jl759K6uss6pjvxA&pli=1)

Kolla om det finns något liknande i Kronoberg! Det kan lätt vara värt det!

Publicerat

85 km på cykeln idag. :)