Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjursjakten förbjuds i Gävleborg ?

Featured Replies

• Svar 116
  • Visningar 10,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Ännu ett imponerande beslut :(.

Publicerat

Nu fan börjar jag bli mörkrädd :ph34r:

Publicerat

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att man kan förbjuda jakt på rådjur i ett län, då det inte är Statens vilt. Det är ju ett förvaltningsråd kring rovvilt, inte klövvilt. Men detta lär ju Outdoorsman och Linkis ha bättre koll på.

Publicerat

Nu handlade det ju inte om förbud på rådjursjakt utan att lodjursstammen skulle tillåtas bli såpass stor att det skulle vara omöjligt att jaga rådjur.

Vad är det som är så jävla roligt med rovdjur att vi måste ha en helt enorm mängd med dom?

Publicerat

Hur fan kan man först bestämma sig för att det ska va 20föryngrar och sen konstatera att det inte finns mat för dessa i området??

Då får man väl förfan sänka sina mål med antalet lo... eller?

Ett stort skämt då dem inte ens vet hur många lo det finns idag tydligen..

MKJ's tidigare tråd om att sluta fodra rådjur osv kommer nog allt närmare sanning om detta går igenom. Blir ju lite som att elda för kråkorna att fodra rådjur som ändå kommer att ätas upp av lo.

Publicerat

Låter ju helt bisarrt detta!! Var blev tänket om den biologiska mångfalden av ?

Publicerat

Som jag tolkar texten så betyder 20 lo föryngringar att det behövs xxx rådjur för att försörja den storleken på lo stamen och xxx antal är väl ungefär vad stammen är idag. Det betyder väl då att OM det ska bli 20 föryngringar så bör inga rådjur skjutas. Man kan å andra sidan vända på resonemanget och konstatera att skjuter jägarna tillräckligt många rå så blir det inte några 20 lo föryngringar därför att maten inte räcker till för lodjuren.

Därför är det, som jag ser det, upp till jägarna att välja om man vill ha lodjur på sin mark och inga rådjur (och ingen lojakt heller) eller skjuta rådjur och ha mindre antal lo på sin mark. Tror MJK förde nåt liknande resonemang i nån tråd för en tid sen.

Publicerat
  • Författare

Nu handlade det ju inte om förbud på rådjursjakt utan att lodjursstammen skulle tillåtas bli såpass stor att det skulle vara omöjligt att jaga rådjur.

Det innebär ju att det jaktliga uttaget blir 0%, om nu kissarna har förtur.

Och jag kan inte tolka texten på annat sätt.

Enligt lodjursforskaren Henrik Andrén innebär beslutet att rådjursjakten är ett minne blott inom större delen av länet.

– Jag kan tänka mig att rådjurstammen räcker till för jakt lokalt kring Gävle och en del andra orter i södra Gästrikland. I resten av länet kommer det inte finnas utrymme för jakt på rådjur efter predation från rovdjur och dödligheten i trafiken, säger Henrik Andrén.

Det här börjar ju likna fan rent ut sagt, det finns ju inte en jävel som kommer att utfodra några rådjur, om det ska vara enbart till för lodjuren !? :wacko:

Publicerat

Bara att överklaga.

Om detta går igenom så är det en sjuk värld vi lever i, o vilka län står då på tur?

Publicerat
  • Författare

Som jag tolkar texten så betyder 20 lo föryngringar att det behövs xxx rådjur för att försörja den storleken på lo stamen och xxx antal är väl ungefär vad stammen är idag. Det betyder väl då att OM det ska bli 20 föryngringar så bör inga rådjur skjutas. Man kan å andra sidan vända på resonemanget och konstatera att skjuter jägarna tillräckligt många rå så blir det inte några 20 lo föryngringar därför att maten inte räcker till för lodjuren.

Därför är det, som jag ser det, upp till jägarna att välja om man vill ha lodjur på sin mark och inga rådjur (och ingen lojakt heller) eller skjuta rådjur och ha mindre antal lo på sin mark. Tror MJK förde nåt liknande resonemang i nån tråd för en tid sen.

Och om man då väljer att beskatta stammen på rå som vanligt, och det inte går att komma upp i de magiska 20 föryngringarna, kommer då pappa staten att gå in med ett förbud på rådjursjakten ?

Jo, MKJ var något på spåren i sin tråd, helt klart.

Det känns ju jävligt givande med allt jobb man lagt ner på att sköta rådjursstammen nu. :angry:

Publicerat

Bara att överklaga.

Om detta går igenom så är det en sjuk värld vi lever i, o vilka län står då på tur?

Ja nu måste jägarkåren stå enade bakom en kraftig protest. Jag kan inte det juridiska om dom kan förbjuda rådjursjakten med hänvisning till ett beslut om en stark lodjursstam. Kan dom det så är vi illa ute.

Publicerat

Och om man då väljer att beskatta stammen på rå som vanligt, och det inte går att komma upp i de magiska 20 föryngringarna, kommer då pappa staten att gå in med ett förbud på rådjursjakten ?

Jo, MKJ var något på spåren i sin tråd, helt klart.

Det känns ju jävligt givande med allt jobb man lagt ner på att sköta rådjursstammen nu. :angry:

Så som vindarna blåser just nu så känns det som att rovdjuren har förtur på alla fronter. Så troligen är det föryngringarna som går först. :angry:

Begriper inte tänket riktigt...om nu MKJ har så infernaliskt med LO hos sig, räcker inte det då ? Alltså den totala populationen i landet i stället för den lokala ? :wacko::mellow:

Publicerat

Det bedömnda underlaget är den stam som idag har vårdats och jagats på under ett stort antal år av svenska jägare,

nu har man genom ett, 1, enda förvaltningsbeslut ansett sig ha rätt att besluta om en stam med lodjur som beräknas äta all tillväxt av rådjurstammen.

Om man pausar där och funderar på hur prederar loet på rå,

jo genom att döda alla rå på en plats som den kommer åt och sedan vandra vidare. Såsom uttryckt av Magnus, det finns 10 000 H i Uppland utan rådjur, de är lo mat allihopa.

Min invändning är inte enbart den om förvaltningen i sig, den är kasst genomförd, det skall inte finnas beslut fattade på bristfälliga underlag som inte behöver vara det och därtill är detta enligt min mening miljöbrott,

staten, vi har ett ansvar att bevara alla stammar och motverka utarmning av viltstammar.

Det har man fullständigt skitigt i, ja detta är ett fall för Ola mfl att driva, så här får det inte beslutas.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Så som vindarna blåser just nu så känns det som att rovdjuren har förtur på alla fronter. Så troligen är det föryngringarna som går först. :angry:

Begriper inte tänket riktigt...om nu MKJ har så infernaliskt med LO hos sig, räcker inte det då ? Alltså den totala populationen i landet i stället för den lokala ? :wacko::mellow:

Precis, Uppland lider ju inte brist på lo precis, och ska nu Gävleborg upp i världsklass på tätheten också, då läre det bli glest mellan rådjuren och hararna i skogen..

Jakten på räv i viltvårdsyfte kommer nog också att bli minimal, den är ju redan usel på vissa håll, bla här, men inte fan gynnas den av detta vansinnesbeslut, för återigen, vem sjutton vill lägga ner tid på att skydda en stam som är ren rovdjursföda ?

Publicerat

Förbannade idioti!! Begriper dom inte att själva fundamentet till den ekvationen består i att rådjuret jagas och därmed utfodras och stöds av jägarna. Om vi inte gjorde det hade rovdjuren redan dödat rådjursstammarna på flera håll i länet. :angry:

Jag kom precis hem från jobbet och skulle packa för att åka upp till stugan i Hälsingland. En jobbig resa, men jag kände att det var dags att fylla på foderstaten till rådjuren. Motivationen till resan ökade inte direkt efter det här. :wacko:

Mvh!/

Publicerat

Och om jägarna nu "ruttnar" på detta och slutar investera i rådjuren så kan man ge sig fan på att det biter oss i arslet i forma av jaktmotståndarkritik.

Publicerat
  • Författare

Ja fy fan, jag blir så less så jag går ut och hugger ved istället..

Jävla idiotland man lever i ! :angry:

Publicerat

De här är ju grädden på mosen vilka dårar! Ibland undrar man varför man jagar för?! Man går ju runt å e förbannad hela tiden på politikerna! vad kommer här näst snart får man väl inte jaga alls!

Publicerat

Jag drog iväg ett mail till en Sara Hommen Rovdjurshandläggare Naturförvaltningsenheten på länsstyrelsen i Gävleborg och frågade vad dom menade.

Publicerat

Och om jägarna nu "ruttnar" på detta och slutar investera i rådjuren så kan man ge sig fan på att det biter oss i arslet i forma av jaktmotståndarkritik.

HaHa(Förtvivlat skratt). Biter oss i svansen gör vi ju hur som helst. Om vi inte får jaga rådjuren är det ju lodjuren vi matar i praktiken.

Jag brukar kunna ta alla "von oben"-beslut med en klackspark MEN det här tog mitt i solar plexus. Jag köpte en gård för 5-6 år sedan med en obefintlig rådjursstam. Jag sedan dess gjort allt för dessa djur utom att flaskmata dom. NU har jag äntligen utrymme för ett försiktigt uttag. Då kommer det här. Fy fan, man vill ju bara gråta!!!!!!!!!! :angry::angry::angry:

Publicerat

det kan du räkna med att det blir hmm kan man inte skicka faktura till motståndarna på maten och arbetet typ 500 spän timmen i konsultavgift (billigt jag vet)

Publicerat

Jag köpte en gård för 5-6 år sedan med en obefintlig rådjursstam. Jag sedan dess gjort allt för dessa djur utom att flaskmata dom. NU har jag äntligen utrymme för ett försiktigt uttag. Då kommer det här. Fy fan, man vill ju bara gråta!!!!!!!!!! :angry::angry::angry:

Helt vansinnigt beslut om det nu står sig?!

Har i mitt liv inte ens fått fortkörningsböter men något sådant, som dessutom hade berört mark som man själv äger eller investerar långsiktigt i hade nog fått bägaren att rinna över (å nej, jag hade inte börjat köra för fort).

Vore intressant hur de kan motivera en ökad lodjurs stam mot alla miljoner i investerat foder av enskilda jägare och markägare!

Publicerat

Men vafan! Det är allt jag har att säga i dagsläget.:huh::unsure::ph34r:

Publicerat

Jag går också ut och hugger ved (trots att jag har klyv) :angry: