Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjursjakten förbjuds i Gävleborg ?

Featured Replies

Publicerat

Så less jag blir!! :angry: Kan inte tro mina ögon!!!

• Svar 116
  • Visningar 10,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jag går också ut och hugger ved (trots att jag har klyv) :angry:

Jag Hänger MED!! Jag har en stor jävla ek på gården som vi kan gå lös på!

Publicerat

Jag ser en risk med ökade beslut i den här riktningen vi nu ser och det är att vi riskerar att få hägna in stora delar av sverige för att få ha någon jakt överhuvudtaget på matvilt. (vilthägn är det jag menar)

Det är inte den jakten jag vill bedriva!

Har helt plötsligt rovdjuren fått större värde än vårt klövvilt och småvilt?

Nu förstår jag siffrorna från jämtland jag publicerade som historisk statistik lite bättre och varför de slår så hårt på rovdjuren för 100 år sedan... De försökte ta de första stegen till vad vi i dag kallar för viltvård - någonting som vi skall vara stolta över att vi har i Sverige!

Trots min Jämtländska bakgrund har jag aldrig intresserat mig för rovdjurspolitiken eftersom jag ansåg, och anser fortfarande, att där uppe så håller man balansen i schack vad gäller klövvilt vs. rovdjur.

Nu börjar våra politiker spela en annan typ av schack som inte kommer att sluta med remi!

Nu har Svensken fått storhetsvansinne igen!

Man får väl börja med lerduveskytte igen...

Mvh,

En besviken och förbryllad viltvårdare

Publicerat

Bara att överklaga.

Om detta går igenom så är det en sjuk värld vi lever i, o vilka län står då på tur?

Det är en skjuk värld vi lever i tyvärr och det börjar synas mer å mer. :angry:
Publicerat
  • Författare

Jag hade tänkt fälla ett antal aspar i helgen för klövet, men det skiter jag nog i.

Det kommer nog att bli gott om kl 2 studsare på Blocket, Gävleborg inom en snar framtid, skulle jag tro..

Publicerat

Jag ser en risk med ökade beslut i den här riktningen vi nu ser och det är att vi riskerar att få hägna in stora delar av sverige för att få ha någon jakt överhuvudtaget på matvilt. (vilthägn är det jag menar)

Det är inte den jakten jag vill bedriva!

Har helt plötsligt rovdjuren fått större värde än vårt klövvilt och småvilt?

Nu förstår jag siffrorna från jämtland jag publicerade som historisk statistik lite bättre och varför de slår så hårt på rovdjuren för 100 år sedan... De försökte ta de första stegen till vad vi i dag kallar för viltvård - någonting som vi skall vara stolta över att vi har i Sverige!

Trots min Jämtländska bakgrund har jag aldrig intresserat mig för rovdjurspolitiken eftersom jag ansåg, och anser fortfarande, att där uppe så håller man balansen i schack vad gäller klövvilt vs. rovdjur.

Nu börjar våra politiker spela en annan typ av schack som inte kommer att sluta med remi!

Nu har Svensken fått storhetsvansinne igen!

Man får väl börja med lerduveskytte igen...

Mvh,

En besviken och förbryllad viltvårdare

Har ett bättre förslag på de så vi slipper jaga i hägn!!

Hägna in rovdjuren istället :excl::excl::excl:

Tycker även jag att detta beslut är rent åt Helvete

Publicerat

Vi får väl se var vi landar i slutändan... vad som sker/vad man diskuterar skall ske är en direkt konsekvens av att man bestämt att lopredationen på ren SKA ner dvs man kommer lägga en hel del av beskattningen där. Billigare att låta kisse äta rådjur än ren, kort sagt. Man har bestämt att ett ökat uttag i norr inte måste motsvaras av ett minskat uttag i söder, dvs man har sänkt det nationella målet för lo. Dock måste det nog sänkas en bit till om det skall gå ihop... men man är inte klar med hela ekvationen. Att förklara att detta inte blir riktigt bra kan nog vara en bra idé...

Publicerat

Det är väll bara att gratulera till nya ÅsaNisse tider !!??

Om inte klövviltstammarna räcker till ´, vad i helvete ska man ha fler ! rovdjur för då !? Det ska ju gå att balansera det jaktliga uttaget , rovpredationen utan att en tredje art blir drabbad !

Kan man kalla det rasism !?

Publicerat

Då du säger det på det viset så blev det helt plötsligt inte så förvånande längre. Att staten bryr sig mer om samer än jägare är ju inget nytt. Här är en idé som låter lite sådär konstig och nytänkande, men tänk om man skulle hägna in renarna istället för att tömma halva sverige på allt vilt och låta dom ströva runt där?

Publicerat

Om det här skulle bli verklighet så kan vi vinka adjö till den biologiska mångfalden. Jag skulle inte dra mig för att skicka ett par fakturor i månaden bara för att visa vart jag står i frågan. Tragiskt att behöva erkänna att jag antagligen skulle bli den nya "Åsa-Nisse". Det hela skulle bli alldeles obalanserat annars. I min drömvärd så vill jag se fullt med djur av diverse olika arter på morgonen när jag tittar ut genom fönstret. Inte öde mark med endast ett par korpar som cirkulerar åkermarken. Antar att de inte riktigt förstår vilka svängningar det skulle orsaka om det blir FÖR mycket rovdjur. Det är ju trots allt svenska jägares förtjänst att vi har så gott om rådjur och älgar idag, hade inte alla lagt ner så mycket tid, svett och tårar genom åren så hade tanken på att utöka rovdjursstammarna aldrig ens varit påtänkt. Så det här är väl belöningen antar jag. =/

Publicerat
  • Författare

En sak är då jävligt säker, och det är att jag ska jaga rådjur till 100% detta år, jag slänger allt viltvårdstänk åt sidan nu, skiter i rävjakten, och ägnar mig enbart åt att lägga ner så mycket rå det bara går, för det anser jag mig ha rätt till på min egen mark, för det viltvårdsarbete jag lagt ner fram till nu.

Jag har inte haft några större problem att dela med lodjuret tidigare, men nu tänker jag inte betala notan utan att få äta något.

Jäkla tur att jag inte hann beställa plog och stubbkultivatorn till ATV:n som jag tänkte, och utsäde för att så de viltåkrar jag sett ut, det hade ju varit pengarna i sjön i så fall.

Publicerat

Det är väll bara att gratulera till nya ÅsaNisse tider !!??

Om inte klövviltstammarna räcker till ´, vad i helvete ska man ha fler ! rovdjur för då !? Det ska ju gå att balansera det jaktliga uttaget , rovpredationen utan att en tredje art blir drabbad !

Kan man kalla det rasism !?

Snarare speciesism om man nu ska gå in på sådant. Du får dra ett mail till do:P

http://sv.wikipedia.org/wiki/Speciesism

Publicerat

En sak är då jävligt säker, och det är att jag ska jaga rådjur till 100% detta år, jag slänger allt viltvårdstänk åt sidan nu, skiter i rävjakten, och ägnar mig enbart åt att lägga ner så mycket rå det bara går, för det anser jag mig ha rätt till på min egen mark, för det viltvårdsarbete jag lagt ner fram till nu.

Jag har inte haft några större problem att dela med lodjuret tidigare, men nu tänker jag inte betala notan utan att få äta något.

Jäkla tur att jag inte hann beställa plog och stubbkultivatorn till ATV:n som jag tänkte, och utsäde för att så de viltåkrar jag sett ut, det hade ju varit pengarna i sjön i så fall.

Slut på veden ? :lol:

Skämt åsido...Är med dig all the way i tänket

Publicerat

Och om man då väljer att beskatta stammen på rå som vanligt, och det inte går att komma upp i de magiska 20 föryngringarna, kommer då pappa staten att gå in med ett förbud på rådjursjakten ?

Jo, MKJ var något på spåren i sin tråd, helt klart.

Det känns ju jävligt givande med allt jobb man lagt ner på att sköta rådjursstammen nu. :angry:

Länk till mina destruktiva tankar.

Tankarna du har känns igen, vi har iaf ett alternativvilt i svinen.

Vi får väl se hur det går med våra lodjur, men signalerna är iaf att vi kommer att få jaga då vi har fler familjegrupper än dom 22-24 vi skall ha.

/Åsa-Nisse Jr

Publicerat

Förvaltningsmålet på 20 är alltså inget nödvändigtvis skall uppnås bums... miniminivån på 15 familjegrupper gäller fortfarande, och den är beräknad utifrån att lon står för 60 % och jägarna 40 % av "predationen". Så har man beräknat det hela i många län, även om några lagt sig på 50-50.

Publicerat

Jag skulle kunna tänka mig att gå in och sponsra med lite pengar så att de kan bygga hägn till renarna uppe i norr. Då kunde vi fördelat rovdjuren över hela landet iaf. :lol:

Publicerat

Förvaltningsmålet på 20 är alltså inget nödvändigtvis skall uppnås bums... miniminivån på 15 familjegrupper gäller fortfarande, och den är beräknad utifrån att lon står för 60 % och jägarna 40 % av "predationen". Så har man beräknat det hela i många län, även om några lagt sig på 50-50.

Vem håller koll på bytesdjuren då ?

Och vem blir det som får bromsa sitt uttag de som har 60% eller 40%

Och i detta ämne blev det ju 100% till de fyrfota !

I lagens mening om att man är skylldig viltet viltvård. Så borde ju här lon beskattas och jakten efter rå minskas. För att gynna alla parter.

Nä just det vargarna klarade sig med 1 älg per 1000hektar osv , men det verkar inte de kära lodjuren göra!

Publicerat
  • Författare

Sant, men i texten framgår ju med all tydlighet att lodjuren har behov av 100% av rådjursuttaget vid 20 föryngringar, och i min värld betyder det nada rådjursjakt för mig något mer, jag kan inte få det till något annat. :unsure:

Så ser man på det så, så kan detta vara det sista året som jag jagar rådjur på min mark, i alla fall så länge detta med 20 gäller, för rådjuren kommer ju knappast att öka i antal så att ett jaktligt uttag kommer att finnas senare.

Och då förstår ju inte jag, med min enkla skolning, varför jag ska fortsätta med min viltvård som gynnar rådjuren och då också lodjuren, jag har ju ingen som helst nytta med detta längre, jag kommer ju i alla fall inte att få jaga rådjur längre.

Och någon obetald lodjursvaktmästare åt staten kommer jag inte att bli frivilligt.

Jag känner mig bara sparkad på pungen just nu, och allt jobb har varit förgäves med att vårda rådjuren här, alla pengar, mantimmar och maskintimmar är till ingen som helst jävla nytta !!

De kommande dagarna som är fram till sista januari kommer uteslutande att ägnas åt att skjuta rå, för jag har inte ett skit att förlora som jag ser det.

Publicerat
  • Författare

Länk till mina destruktiva tankar.

Tankarna du har känns igen, vi har iaf ett alternativvilt i svinen.

Vi får väl se hur det går med våra lodjur, men signalerna är iaf att vi kommer att få jaga då vi har fler familjegrupper än dom 22-24 vi skall ha.

/Åsa-Nisse Jr

Jodå, jag hade din tråd i färskt minne, och uppdaterade mig i den tidigare.

Och jag kan inte annat än hålla med dig nu, för om jag hade anat då, vad jag vet nu, så hade jag nog fallit i gråt redan då. :(

Publicerat

Anledningen till att jag reagerar är inte för att de precis har luftat sina idéer om ett önskat ökat lodjursbestånd i gävleboorg eller vargjaktens reglement osv.

Nej, jag reagerar för att jakten har blivit en politisk slagpåse nu igen och med dagens koförhandlingar kan det gå riktigt åt helvete eftersom jag anser, min åsikt med andra ord, är att kompetensen lyser ordentligt med sin frånvaro hos beslutfattarna och de verkar skaffa sig riktigt bruna tungor just nu i EU i ett försök att vara "storsvensk" och måla de svenska färgerna lite färgstarkare på den internationella politiska kartan!

När rävjakten med hund skulle förbjudas i England så samlades vi i Countryside Alliance och helt sonika genomförde en riktigt stor demonstration i London. Det var inte rävjakten i sig vi protesterade mot, många av oss gillade inte ens den, utan det var för att London-politikerna inte skulle lägga sig i hur jakt och det dagliga livet fungerade på landsbygden! Det sköttes så bra på kommunal nivå innan och varför skulle det förstöras?

Hur som, i efterhand har Tony Blair skrivit att han verkligen ångrade det beslutet och det bidrog till partiets fall. Det var en av sakerna han önskade att han aldrig hade gjort.

Den demonstrationen stoppade inte rävjaktsförbudet med packhundar men det var sista gången de lade sig i regionala frågor av den typen på riksplanet!

Vill vi verkligen att vi skall bli daddade på detta sättet av folk som borde jobba lite mer på att lösa ekonomin, jobben och resten av det som politikerna skall syssla med...

Här måste vi jägare, bönder och skogsägare med sympatisörer organisera oss, oavsett tillhörighet, och slå näven o bordet!

Är det en demonstration som skall till så är det så.

Tänk om alla våra eftersöksjägare bestämde sig för att strejka en månad?

Tänk om våra kommunjägare slutade med sina viltvårdsinsatser?

Tänk om vi slutade bry oss om att verkligen försöka stoppa mårdhundens intågande?

Tänk om vi bestämde att helt sluta skjuta vildsvin i ren protest?

Tänk om vi slutade med alla viltvårdsinsatser så alla "nya" rovdjur fick börja söka föda utanför skogen?

Visst fan skulle vi få skit för detta men hur skall vi få politikerna att lyssna?

Nu jävlar får det vara nog!

Jag vet inte om Svenska Jägareförbundet är rätt organisation att dra igång en aktion som kanske behövs, kanske inte ens lämpliga, men något måste göras tämligen omgående, oberoende på politisk färg, riksjägare eller jägareförbundet, enade kan vi antingen lyckas eller erkänna att detta landet helt enkelt har slutat fungera!

Mvh,

En förbannad Jens!

Publicerat

Hur länge ska det ta innan ni fattar att vi jägare är mördare och hänger oss åt djurplågeri medans lodjuren dödar med precision och humant precis som varg och björn. Jakten behövs ju inte och inte någon viltvård heller. Läs vad som står i insändarna och hur synen på oss jägare är. Fyllehundar som går ut i skogen och våldför oss på naturen samt skjuter urskillningslöst på allt som rör sig. Nu får ju naturromantikerna som dom vill snart. Åtminstonde i de södra delarna av Sverige. Men de som har den synen på naturen lägger ner minst tid på att själva vårda och hjälpa viltet. Vad är så faschinerande med varg såg jag någon fråga. En jävla mupp svarade att det är ett så kraftfullt djur som med sina kraftiga käkar är gjord för att slita sönder kött och en så effektiv jägare. Då vet man att en vargflock kan jaga ett djur i dagar innan det stupar och sedan blir uppätet innan det dött ordentligt.

Frågar man samma individ om jakten kan man få höra att jägarna plågar och skadeskjuter samt hetsar med hund. Det handlar inte om logik eller om sunt förnuft. Det här är samma krafter som gjorde förintelsen av judar möjlig och vad gör vi jägare? Vi gör som judarna, låter det hända. Varför kan inte sunt tänkande människor bemöta såna här vanföreställningar som frodas i storstäderna framför allt? Det går inte att sitta på en stubbe i skogen och tycka att "dom är dumma mot mig" Det måste upp på bordet vad jägareförbunden och deras medlemmar står för.

Publicerat

Om jag har förstått det rätt så vill man att jägarna skjuter mer räv för skabben sprider sig bland Lodjuren, kanske ska man bortse från önskemålet och låta naturen ha sin gång som alla så kallade djurvänner så romantiskt kallar det.

Kommer ett sådant beslut på tal hos oss så håller inte jag inne på rådjurs avskjutningen utan då blir det tomt på rådjur och Lon får äta tamdjur istället!

Ska det smaka ska det kosta....

Edit

Fy vad vrickat det lät ! men det får stå kvar ändå!!

Publicerat

Anledningen till att jag reagerar är inte för att de precis har luftat sina idéer om ett önskat ökat lodjursbestånd i gävleboorg eller vargjaktens reglement osv.

Nej, jag reagerar för att jakten har blivit en politisk slagpåse nu igen och med dagens koförhandlingar kan det gå riktigt åt helvete eftersom jag anser, min åsikt med andra ord, är att kompetensen lyser ordentligt med sin frånvaro hos beslutfattarna och de verkar skaffa sig riktigt bruna tungor just nu i EU i ett försök att vara "storsvensk" och måla de svenska färgerna lite färgstarkare på den internationella politiska kartan!

När rävjakten med hund skulle förbjudas i England så samlades vi i Countryside Alliance och helt sonika genomförde en riktigt stor demonstration i London. Det var inte rävjakten i sig vi protesterade mot, många av oss gillade inte ens den, utan det var för att London-politikerna inte skulle lägga sig i hur jakt och det dagliga livet fungerade på landsbygden! Det sköttes så bra på kommunal nivå innan och varför skulle det förstöras?

Hur som, i efterhand har Tony Blair skrivit att han verkligen ångrade det beslutet och det bidrog till partiets fall. Det var en av sakerna han önskade att han aldrig hade gjort.

Den demonstrationen stoppade inte rävjaktsförbudet med packhundar men det var sista gången de lade sig i regionala frågor av den typen på riksplanet!

Vill vi verkligen att vi skall bli daddade på detta sättet av folk som borde jobba lite mer på att lösa ekonomin, jobben och resten av det som politikerna skall syssla med...

Här måste vi jägare, bönder och skogsägare med sympatisörer organisera oss, oavsett tillhörighet, och slå näven o bordet!

Tänk om vi slutade bry oss om att verkligen försöka stoppa mårdhundens intågande?

Tänk om vi slutade med alla viltvårdsinsatser så alla "nya" rovdjur fick börja söka föda utanför skogen?

Visst fan skulle vi få skit för detta men hur skall vi få politikerna att lyssna?

Jag vet inte om Svenska Jägareförbundet är rätt organisation att dra igång en aktion som kanske behövs, kanske inte ens lämpliga, men något måste göras tämligen omgående, oberoende på politisk färg, riksjägare eller jägareförbundet, enade kan vi antingen lyckas eller erkänna att detta landet helt enkelt har slutat fungera!

Mvh,

En förbannad Jens!

glöm inte stoppa älgjakten :D då lir de liv i luckan....ja e på

Publicerat

Ja bojkotta jakten 1 år, det hade gjort susen. Eller helt enkelt göra rådjursstammen rödlistad istället. :wacko:

Publicerat

Mvh,

En förbannad Jens!

Som Du förstår av mina tidigare inlägg så håller jag med Dig men vad ska vi göra då? Vi har ju ingen röst. Jag har inte dom kontakter som krävs. Jag vet inte ens vart jag ska vända mig. SJF är ju vår lobbyorganisation. Dom måste ju ta våra argument till makthavarna och som sagt visa att nu j..lar är handskarna kastade. Linkis och Outdoorsman hoppas jag har stora öron nu så dom förstår att nu börjar det gå för långt.

Mvh!/