Publicerat Januari 24, 201115 yr Taxmannen: Kollade med Lst och uppenbarligen har man inte ens voterat. Vi får väl invänta protokollet för att se om det framställs som ett beslut. Jägarintresset företräddes av ersättaren, dvs JRF och inte SJF. Upprörd jägare vet jag inte om man kan kalla honom, men Mörner har i alla fall kommenterat: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2011/01/Ett-oacceptabelt-beslut-1.15761/
Publicerat Januari 24, 201115 yr här finns lite folk att kika på i delegationen. det går ju att maila eller RINGA dessa och säga vad man tycker. http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/605C814C-21E8-4AC9-8D50-FD6C05A3A4C4/167830/beslut_forordnande_vfd_100304.pdf tycker de här e lite som att det bara ska finnas kråkor. alla andra fåglar ska bort?? trodde vi skulle ha mångfald i naturen? (gnäll inte om vargen nu).
Publicerat Januari 24, 201115 yr Jag tycker synd om alla som köpt en lovande rådjursdrivare! Då detta nog inte är ett förslag utan att de bara kommer och bli så här! Tror även att dem kommer vilja ha upp vargstammen och älgjakten kommer å fasas ut MVH André
Publicerat Januari 24, 201115 yr Dom som har rådjursdrivare kan ju låta dom driva runt rådjuren då och då så dom blir snabba och hinner undan lodjuren.
Publicerat Januari 24, 201115 yr Dom som har rådjursdrivare kan ju låta dom driva runt rådjuren då och då så dom blir snabba och hinner undan lodjuren. De var klokrent tänkt! Undra om tjuvjakten kommer öka nu?
Publicerat Januari 24, 201115 yr De var klokrent tänkt! Undra om tjuvjakten kommer öka nu? Jag har mina stunder. Tja, ökar problemen med lodjur ökar antagligen även tjuvjakten, jag brukar alltid göra det enkelt och säga att desto mer problem desto mer tjuvjakt. För inte tror jag det är många som tjuvjagar rovdjur för nöjets eller skinnets skull.
Publicerat Januari 24, 201115 yr Jag har mina stunder. Tja, ökar problemen med lodjur ökar antagligen även tjuvjakten, jag brukar alltid göra det enkelt och säga att desto mer problem desto mer tjuvjakt. För inte tror jag det är många som tjuvjagar rovdjur för nöjets eller skinnets skull. HEHE! Ja ´nu lär de väl bli för rådjurens skull! Få se vad dem dära glädjeseriemördar gubbarna hittar på här näst kanske ska föbjuda löshundjakten i sverige!? Eller nå ännu värre!!!
Publicerat Januari 24, 201115 yr HEHE! Ja ´nu lär de väl bli för rådjurens skull! Få se vad dem dära glädjeseriemördar gubbarna hittar på här näst kanske ska föbjuda löshundjakten i sverige!? Eller nå ännu värre!!! Problemet jag har är inte vad de hittar på, det är att de hittar på överhuvudtaget! Fast vi jägare kanske skall börja ändra reglerna för hur tunnelbanan i stockholm skall brukas eller förbjuda all försäljning av latte och espresso eftersom det konkurrerar ut pucko! Det är ju vi lika lämpade att diktera som många av de så kallade beslutsfattarna är lämpade att styra över flora och fauna verkar det som. Är det fritt fram att laborera med vår natur som somliga verkar tycka så kan vi väl lika gärna introducera en massa nya arter i stället? Sika, kängurur, apor, krokodiler och kiwis kan väl få samsas med våra andra djur... Detta borde väl våra antijakt-röstare gilla eftersom en hel del verkade komma från Mexiko och andra delar av världen och inte bara Sverige... Visst kanske vi överreagerar i detta fallet beroende på att vi inte har tillräckligt stor insyn i det hela men jag tycker det är så tråkigt att det skall laboreras med vår natur när vi har lyckats att förvalta vår fauna till någonting unikt i världen och där vi jägare har så bra kapital och ränta att vi kan ta ett uttag ibland samtidigt som vi ser till att de svagare individerna inte är de som primärt bidrar till genbanken utan de starkare individerna, samtidigt som givetvis de svagare fortfarande har en chans eftersom vi omöjligt kan hålla koll på samtliga individer. Synd bara att vi jägare ses som kriminella nästan jämt utom när vi bjuder på vilt... Undrar om vi kanske skulle börja kuppa in folk till diverse styrande organisationer... Vi borde vara tillräckligt många för att klara av någonting liknande i vissa län... hmm, tål att tänkas på.
Publicerat Januari 24, 201115 yr Efter att ha kollat litet under dagen kan jag konstatera att det är någonting som inte riktigt stämmer i beräkningarna när det gäller situationen i Gävleborg. Länsstyrelsen tror, med det underlag man nu har, att det finns c:a 20 familjegrupper. Det är också anledningen att man rekommenderade Viltförvaltningsdelegationen att sätta dagens mål till 20. Enligt dagens beräkningsmodeller för predation och födounderlag skall det enligt forskarna som intervjuats inte finnas något utrymme att jaga rådjur med 20 familjegrupper. Trots detta skjuts det c:a 2000 rådjur per år i Gävleborg. Det går inte riktigt ihop... vilket kan bero på flera orsaker, eller kombinationer av orsaker. Det kan finnas fler rådjur än man tror. Det kan finnas färre lodjur än man tror. Antalet rådjur som varje familjegrupp tar kan vara mindre än de tal som modellerna baseras på. Pratade idag även med Gunnar Glöersen, som tittat på motsvarande situation i Värmland. Inte heller där följer rådjurens utveckling och beskattning vad man skulle förväntra sig från modellerna. Tittade även på rådjursutvecklingen i Kronoberg, jämfört med Gävleborg, tillsammans med JOnas Kindberg som är viltövervakningsansvarig på SJF. Närmast skrämmande likartad populationsutveckling för rådjuret i bägge länen från 1960 fram till idag, trots att det ena länet i princip saknar lodjur. KLockrent exempel på värdet och betydelsen av adaptiv förvaltning... Man sätter ett mål, utför förvaltningsåtgärder för att nå målet och utvärderar resultatet. Är det ngt som inte stämmer får man ge sig in och skruva litet på systemet för att få det att stämma bättre. Här kan vi redan nu konstatera att vi antingen är beroende av bättre inventeringsdata eller behöver trimma modellerna ytterligare, exempelvis så att de passar de lokala förutsättningarna. Dock kan man förstås oavsett detta ifrågasätta om det verkligen var nödvändigt att sätta ett kvantitativt mål när man vet att man har skakiga data... Det finns ett fint gammalt uttryck från populationsbiologin och systemekologi, när man skall utvärdera modeller: "garbage in, garbage out" Vart detta tar vägen är det tidigt att spekulera om, men roten till det onda är tveklöst det höga nationella målet. Beroende på hur man nu ser det möjligen i kombination med beslutet att lostammen ska ner i norr. Dock- utan detta förvaltningsgrepp hade det inte blivit uppenbart hur snett det gamla nationella målet var. Det reviderade är också alldeles för högt med dagens utbredning... och måste revideras igen.
Publicerat Januari 24, 201115 yr Problemet jag har är inte vad de hittar på, det är att de hittar på överhuvudtaget! Fast vi jägare kanske skall börja ändra reglerna för hur tunnelbanan i stockholm skall brukas eller förbjuda all försäljning av latte och espresso eftersom det konkurrerar ut pucko! Det är ju vi lika lämpade att diktera som många av de så kallade beslutsfattarna är lämpade att styra över flora och fauna verkar det som. Är det fritt fram att laborera med vår natur som somliga verkar tycka så kan vi väl lika gärna introducera en massa nya arter i stället? Sika, kängurur, apor, krokodiler och kiwis kan väl få samsas med våra andra djur... Detta borde väl våra antijakt-röstare gilla eftersom en hel del verkade komma från Mexiko och andra delar av världen och inte bara Sverige... Visst kanske vi överreagerar i detta fallet beroende på att vi inte har tillräckligt stor insyn i det hela men jag tycker det är så tråkigt att det skall laboreras med vår natur när vi har lyckats att förvalta vår fauna till någonting unikt i världen och där vi jägare har så bra kapital och ränta att vi kan ta ett uttag ibland samtidigt som vi ser till att de svagare individerna inte är de som primärt bidrar till genbanken utan de starkare individerna, samtidigt som givetvis de svagare fortfarande har en chans eftersom vi omöjligt kan hålla koll på samtliga individer. Synd bara att vi jägare ses som kriminella nästan jämt utom när vi bjuder på vilt... Undrar om vi kanske skulle börja kuppa in folk till diverse styrande organisationer... Vi borde vara tillräckligt många för att klara av någonting liknande i vissa län... hmm, tål att tänkas på. "Fast vi jägare kanske skall börja ändra reglerna för hur tunnelbanan i stockholm skall brukas eller förbjuda all försäljning av latte och espresso eftersom det konkurrerar ut pucko! Det är ju vi lika lämpade att diktera som många av de så kallade beslutsfattarna är lämpade att styra över flora och fauna verkar det som" HAHAHA Skratta så jag grina när jag läste de här!!!!
Publicerat Januari 25, 201115 yr Problemet jag har är inte vad de hittar på, det är att de hittar på överhuvudtaget! Inom reptilhobbyn så trasslar vi mycket med myndigheterna och jobbar hårt med att se till så dom alltid har något att göra, för har dom inget att göra så hittar dom på en massa dumheter. Så dom kommer alltid hitta på saker men borde försöka få dom att göra upp förvaltningsplan för åkersork och liknande. Efter att ha kollat litet under dagen kan jag konstatera att det är någonting som inte riktigt stämmer i beräkningarna när det gäller situationen i Gävleborg. Länsstyrelsen tror, med det underlag man nu har, att det finns c:a 20 familjegrupper. Det är också anledningen att man rekommenderade Viltförvaltningsdelegationen att sätta dagens mål till 20. Enligt dagens beräkningsmodeller för predation och födounderlag skall det enligt forskarna som intervjuats inte finnas något utrymme att jaga rådjur med 20 familjegrupper. Trots detta skjuts det c:a 2000 rådjur per år i Gävleborg. Det går inte riktigt ihop... vilket kan bero på flera orsaker, eller kombinationer av orsaker. Det kan finnas fler rådjur än man tror. Det kan finnas färre lodjur än man tror. Antalet rådjur som varje familjegrupp tar kan vara mindre än de tal som modellerna baseras på. Pratade idag även med Gunnar Glöersen, som tittat på motsvarande situation i Värmland. Inte heller där följer rådjurens utveckling och beskattning vad man skulle förväntra sig från modellerna. Tittade även på rådjursutvecklingen i Kronoberg, jämfört med Gävleborg, tillsammans med JOnas Kindberg som är viltövervakningsansvarig på SJF. Närmast skrämmande likartad populationsutveckling för rådjuret i bägge länen från 1960 fram till idag, trots att det ena länet i princip saknar lodjur. KLockrent exempel på värdet och betydelsen av adaptiv förvaltning... Man sätter ett mål, utför förvaltningsåtgärder för att nå målet och utvärderar resultatet. Är det ngt som inte stämmer får man ge sig in och skruva litet på systemet för att få det att stämma bättre. Här kan vi redan nu konstatera att vi antingen är beroende av bättre inventeringsdata eller behöver trimma modellerna ytterligare, exempelvis så att de passar de lokala förutsättningarna. Dock kan man förstås oavsett detta ifrågasätta om det verkligen var nödvändigt att sätta ett kvantitativt mål när man vet att man har skakiga data... Det finns ett fint gammalt uttryck från populationsbiologin och systemekologi, när man skall utvärdera modeller: "garbage in, garbage out" Vart detta tar vägen är det tidigt att spekulera om, men roten till det onda är tveklöst det höga nationella målet. Beroende på hur man nu ser det möjligen i kombination med beslutet att lostammen ska ner i norr. Dock- utan detta förvaltningsgrepp hade det inte blivit uppenbart hur snett det gamla nationella målet var. Det reviderade är också alldeles för högt med dagens utbredning... och måste revideras igen. Borde det inte få dom att inse att nationella mål är allmänt dåliga och lokala mål, typ på länsnivå är mycket bättre? Det är ju en sak att ha 2500 lodjur jämt spridda över hela sverige är ju en sak 2500 lodjur i mellansverige en helt annan.
Publicerat Januari 25, 201115 yr Vi i norra uppland är ju redan där nu! Det finns många marker där drevern har bytts mot en älghund pga lodjurens härjningar och där hundföraren får gå hela helgen och ej få jakt och där det inte skjutits ett rådjur på 10 år. Vi som har samhällsnära mark har fortfarande en spillra rådjur, frågan är bara hur länge. Vilken mångfald det blir med lodjur....
Publicerat Januari 26, 201115 yr Har man en stam rådjur som man fodrar så krävs det inte många dygn med katt på marken för att de ska vara väck. Ingen jävel kan säga om det är katt eller jag som tagit väck rådjuren så jag skulle tveklöst fortsatt att jaga dem. Att få uppleva det MKJ skrev om tidigare, var det 6 rådjur i trädgården, och över en natt vart det bara 2 kvar typ, fixar jag inte. Visst, sett på ENORMA arrealer så kanske man kan uppnå någonslags balans i rovdjur kontra rå men vad hjälper det mej? På vilket sätt motiverar det mej att fodra? Patetiskt..
Publicerat Januari 26, 201115 yr kan man inte få dem att lägga fram ett beslut på hur många lodjur det skall finnas i respektive län, så man får något konkret att begrunda? Jag är dåligt insatt men man kan väl inte bara bestämma hur många det skall vara i hela sverige och sedan skita i vart de befinner sig? Ska de slå världsrekord i hur man utrotar lokala småviltsstammar eller ?
Publicerat Januari 30, 201115 yr Snart är väl gävleborgs bönder klädda i kolten ...Högst underhållande tråd när man fick se censurerna
Publicerat Januari 30, 201115 yr Snart är väl gävleborgs bönder klädda i kolten ...Högst underhållande tråd när man fick se censurerna Censurerna???!!?? Mvh!/
Publicerat Januari 30, 201115 yr Vem säger stopp nu då? Detta är ju fullkomligt oacceptabelt, ska balkongbiologernas rovdjursexperiment gå före lokalbefolkningens möjlighet till jakt? Hur kan det spåra ur så här långt och inget händer???