Publicerat Januari 21, 201115 yr Bara att överklaga. Om detta går igenom så är det en sjuk värld vi lever i, o vilka län står då på tur? Snart blir det väl jaktförbud i hela sverige också! har slutat förvåna mig över hur politikerna trycker ner jägarna jämt!
Publicerat Januari 21, 201115 yr Känns som man försökt skjuta ner rävstammen lite! FÖR lodjurens skull så här i efterhand! Känns inte kul
Publicerat Januari 21, 201115 yr Snart blir det väl jaktförbud i hela sverige också! har slutat förvåna mig över hur politikerna trycker ner jägarna jämt! Nej det tror jag inte. Men jag tror att SD eller något liknande parti får 10% i nästa val om dumheterna fortsätter.
Publicerat Januari 21, 201115 yr Nej det tror jag inte. Men jag tror att SD eller något liknande parti får 10% i nästa val om dumheterna fortsätter. Precis, så får jägarkåren skit för det också... Nej nu är det dags att slå näven i bordet innan det är på tok för sent! Vår kära finansminister är en duktig och riktigt trevlig jägare... Undrar vad han tycker om detta? (fast han har nog munkavle så det stänker om det i denna frågan)
Publicerat Januari 21, 201115 yr Författare Vår kära finansminister är en duktig och riktigt trevlig jägare... Undrar vad han tycker om detta? (fast han har nog munkavle så det stänker om det i denna frågan) Alldeles säkert, dessutom så bor han väl inte i Gävleborg heller, och han har nog sin jakt tryggad på diverse gods skulle jag tro.
Publicerat Januari 21, 201115 yr Kan undra om våran kära Carl-Gustav är jägare nog för att tycka något =)
Publicerat Januari 21, 201115 yr Kan undra om våran kära Carl-Gustav är jägare nog för att tycka något =) Det gör han säkert men får definitivt inte uttala sig politiskt... Det är ju bara politik det handlar om för inte har det ett skit med vare sig jakt, artens överlevnad eller viltvård att göra med!
Publicerat Januari 21, 201115 yr Författare Det gör han säkert men får definitivt inte uttala sig politiskt... Det är ju bara politik det handlar om för inte har det ett skit med vare sig jakt, artens överlevnad eller viltvård att göra med! Nej, alla rovdjur ska samlas i mellansverige, till fromma för lapparnas renar och godsen i södra sverige, så att bror duktig landet kan slå sig för bröstet nere i Bryssel. . Blir detta verklighet, vilket det ju istort sett är, så kommer mina jaktbössor ut till försäljning nästa år, för då skiter jag i detta, och ägnar mig åt sportskytte istället.
Publicerat Januari 21, 201115 yr Jag startar en ny tråd med en vädjan att den/dom som känner någon med medial tyngd, ber dom kontakta media och belysa det som den skandal det är. Mvh!/
Publicerat Januari 21, 201115 yr Nej, alla rovdjur ska samlas i mellansverige, till fromma för lapparnas renar och godsen i södra sverige, så att bror duktig landet kan slå sig för bröstet nere i Bryssel. . Blir detta verklighet, vilket det ju istort sett är, så kommer mina jaktbössor ut till försäljning nästa år, för då skiter jag i detta, och ägnar mig åt sportskytte istället. Eller så emigrerar du till Skåne som många av oss andra har gjort! Här har inte politikerna en chans att förstöra så som de gör nu... (hoppas jag verkligen! ) Hur som är du välkommen hit och jag skall gladeligen bjuda på en pilsner om nu dyker upp!
Publicerat Januari 21, 201115 yr Författare Eller så emigrerar du till Skåne som många av oss andra har gjort! Här har inte politikerna en chans att förstöra så som de gör nu... (hoppas jag verkligen! ) Hur som är du välkommen hit och jag skall gladeligen bjuda på en pilsner om nu dyker upp! Ja...jag är ju en stor fan av lövskogar och öppna landskap så..tackar för inbjudan, den kommer att utnyttjas vad det lider, och du kan komma upp hit så länge på lo & vargsafari.. Apropå lövskog och trådens innehåll...det känns ju lite bittert nu att jag gynnat lövet så mycket vid mina avverkningar och gallringar, gjort för jag gillar löv, men också i viltvådssyfte, likaså kantzoner, holmar, vattendrag har jag varit noga med att bevara så mycket jag kunnat, mer än vad som ställs krav på alltså. Känns ju givande nu.. Nu blir det produktionstänk angående skogen istället.
Publicerat Januari 21, 201115 yr Staten kanske borde stödutsätta rådjur? (sånt kanske inte går iofs?)
Publicerat Januari 21, 201115 yr Staten kanske borde stödutsätta rådjur? (sånt kanske inte går iofs?) Jo de kan ju flytta alfapar och etablera rådjursrevir. (*sarkasm*) När man behöver sådana åtgärder har det gått åt helvete liksom...
Publicerat Januari 21, 201115 yr Jag är väl inte direkt nöjd med resonemanget jag heller. Dock- på artikeln låter det som om det är 20 som gäller här och nu och att det därmed inte går att jaga. Så är inte fallet. 20 är ett mål, medan 15 är minimigränsen idag. Vilket skulle ge utrymme för både lo och rådjursjakt. Artikeln är elakt skriven...
Publicerat Januari 21, 201115 yr Jo de kan ju flytta alfapar och etablera rådjursrevir. (*sarkasm*) När man behöver sådana åtgärder har det gått åt helvete liksom... Naturligtvis man sätter ju ut öring som stödåtgärd i vatten där det som tidigare var statens kraftverk har fördärvat...
Publicerat Januari 22, 201115 yr Efter att ha sovit på artikeln så har jag lugnat ner kroppen så tankeverksamheten fungerar rationellt igen. Har kommit fram till att det var tonen i texten som var det värsta. Vad gäller antalet tror jag att vi är närmare än vi tror de 20 föryngringarna om bara vi jägare såg till att rapportera alla spår och observationer. Bara genom att titta på var de konstaterade föryngringarna finns så ser man att det ser ut att fattas en hel del där det "borde" vara föryngringar. För det är endast kvalitetssäkrade som räknas, annars "finns" dom inte i statistiken. Sen vad som händer med dessa rapporter till LST är ju en annan sak, deras folk har ju häcken full med vargen och man verkar ta rätt lätt på lon i sammanhanget. Dessutom minskade man väl personalen med hälften i fjol? Vi kommer ALDRIG att komma upp i 20 kvalitetssäkrade föryngringar med dagens arbetsinsats, så enkelt är det så utan att vi sätter igång att rapportera alla loobsar OCH höjer trycket på att det följs upp av LST så kan vi glömma lojakt och för all del en meningsfull rådjursjakt på många håll. Sen är inte jag ett dugg övertygad om att det behöver vara så stort minus på rådjursstammen i alla lägen med loföryngring på marken, vi har haft loföryngring i flera år på vår mark och råstammen har snarare ökat... Lon minskar predationstrycket från räv och grävling. På så visöverlever mer potentiell mat åt lon av skogsfågel, hare, rådjur osv. och självklart har det betydelse. Som sagt, det var tonen och andemeningen i texten (att jakten och viltstammarna var helt åsidosatt och kunde offras utan att man ens beklagade det...) som chockade mig mest.
Publicerat Januari 22, 201115 yr Apersson69, kloka ord! Jag har nu kollat lite... man är som alla är införstådda med inte nöjd med inventeringsresultaten, men tror att det finns c:a 20 föryngringar. Man (LST/VFD) är ungefär nöjd med den situation man har idag, dvs 20 uppskattade föryngringar (om än "från höften"). Däremot har man beslutat om en strikt minimigräns på 15. Det innebär inte att man skall ha fem fler än idag, vilket nog normalt funtade (även jag, oavsett om jag är nomalt funtad) uppfattade som andemeningen av artikeln.
Publicerat Januari 22, 201115 yr Är det om möjligt bara jag som störs över det faktum att det fattas beslut som saknar reella underlag, saknas pengar för viss verksamhet (ett kvalitativt fastställande av antalet föryngringar) kan ansvarig förvaltningsmyndighet inte uppfylla sitt uppdrag, det är exceptionellt klandervärt av LST att medverka till något dylikt. Fortsätter myndigheten att agera på det sättet, att inte klargöra var den finansiella gränsen går för verksamheten så kommer den att hamna än mer bakom. Outdoorsman, är inte detta något som ni frågar LST om, vid vardagliga kontakter? Jag kan konstatera att det hade jag gjort. /Christian
Publicerat Januari 22, 201115 yr mitt lekemanna sinne förstår sig inte på myckt av tänket som går hos dom som vill få mer rodjur men det är skit samma nu. är det bara jag som tror att tjuvjakten på rovdjur kommer öka? är det bara jag som inte skulle bli förvånad om så var fallet? är det bara JAG som är dum i huvudet och inte ser vitsen med stora stammar av dom stora rodjuren? för jag ser verkligen ingen vits med stora stammar av dom alls. men jag är både lågutbildad och vanlig människa som inte sitter bakom ett skrivbord så vad fan vet jag? btw drog jag upp det med tjuvjakten för jag har svaga misstankar om att väldigt missnöjda människor inte kommer ta så många fler pungsparkar av dom högre makterna för idiotiska regler/förslag och lagar Edit: lägger till att jag inte förespråkar tjuvjakt efter något vilt men jag skulle nog inte heller klandra dom som gör det nämnvärt mycket
Publicerat Januari 22, 201115 yr Författare OCH höjer trycket på att det följs upp av LST så kan vi glömma lojakt och för all del en meningsfull rådjursjakt på många håll. Och hur i rimlighetens namn ska vi lyckas med det är min fråga då ? Jag håller med dig om man ska rapportera alla spår av lo, men om det inte finns resurser till att följa upp dessa från LS, vad kan vi göra åt det, mer än att klaga ? Och hur många kommer inte att ledsna när det som inrapporteras inte leder till ett skit i siffrorna ?
Publicerat Januari 22, 201115 yr Jänkarna använder uttrycket "killing your darlings" när några måste offras för den stora massans vinning. Det är vad som pågår i gävleborg och snart i Uppland också. Dessa två ganska små landskap skall själva bära 1/3 av alla lodjur i Sverige. Förvisso bär Dalarna och Värmland 80% av vargstammen, så det är ju inget nytt begrepp bland beslutsfattarna - killing your darlings! A man got to do what a man got to do framöver.
Publicerat Januari 22, 201115 yr Författare Är det om möjligt bara jag som störs över det faktum att det fattas beslut som saknar reella underlag, Jag får känslan att det är Försiktighetsprincipen X 3 som ligger till grund här, precis som med tilldelning i årets vargjakt.
Publicerat Januari 22, 201115 yr Det pågår just nu ett spel framför allt mellan de tre förvaltningsområdena, men även gentemot den nationella nivån. Exakt var detta landar vet vi inte... Någon egentlig försiktighetsprincip handlar det dock inte om, i alla fall inte när det gäller livskraft eller gynnsam bevarandetstaus. Jämför med björn- staten har bestämt att vi skall ligga på en nivå som är rejält över vad som krävs för att bibehålla en livskraftigt stam. Man kan tala om en försiktighetsprincip, exempelvis när det gäller björntilldelningen i X i höstas, men det är inte en försiktighetsprincip för att bevara arten utan för att inte gå under förvaltningsmålet. Som alltså kan vara rejält mycket högre än vad som krävs för livskraft. Detta är dock inget konstigt- vi förvaltar inte älg och rådjur på miniminivåer heller... vilket får konsekvenser för skogsbruket, precis som loförvaltningen för konsekvenser för klövviltsförvaltningen. Det är inte jägarkåren eller markägarna som bestämmer vilka arter vi jagar. Däremot är det upp till oss hur vi beskattar de stammar som staten anser jaktbar, under förutsättning att vi gör det hållbart/uthålligt. I mina ögon är det absolut dummaste någon kan göra att börja försöka skjuta bort födounderlaget för de rovdjur som staten bestämt att vi ska ha. Staten kommer inte bara stillatigande se på... Ingen kan kräva att man ska utfodra enbart för att hålla mat åt lodjuren, men jag är övertygad om att allmänheten inte kommer ha någon sympati för att vi inte släpper 50-60 % av "rådjursöverskottet" till de inhemska rovdjuren. Vilket är principen som de nuvarande beräkningarna baseras på, även i Gävleborg.
Publicerat Januari 22, 201115 yr Författare Gott, då släpper jag det här och jagar på som vanligt, varken mer eller mindre.
Publicerat Januari 22, 201115 yr I mina ögon är det absolut dummaste någon kan göra att börja försöka skjuta bort födounderlaget för de rovdjur som staten bestämt att vi ska ha. Staten kommer inte bara stillatigande se på... Ingen kan kräva att man ska utfodra enbart för att hålla mat åt lodjuren, men jag är övertygad om att allmänheten inte kommer ha någon sympati för att vi inte släpper 50-60 % av "rådjursöverskottet" till de inhemska rovdjuren. Vilket är principen som de nuvarande beräkningarna baseras på, även i Gävleborg. Lyssna på dig själv nu en stund. Det finns redan jäkligt stora områden väldigt nära dig som är helt tomma på rådjur, 10000 tals hektar. Lodjur skiter fullkommligt i kvotering, dom rensar. Med ditt resonomang kan ju jägarna där bli ersättningsskyldiga för att inget finns kvar för lodjuren trots att inte ett rådjur är skjutet på 10 år. Detta tyder på total kapitulaition i sakfrågan. Förbehåller mig rätten att tänka/agera annorlunda på min egen mark om så behövs.