Publicerat November 8, 201213 yr Jonsson? När ska vi bestämma datum? Jag måste reka mer på västra sidan. Vi har där också.
Publicerat November 11, 201213 yr Ja, det kan ni göra i söder men inte här uppe när isen lägger sig även på älven. Ja vissa områden så kan vi jaga från kanot året runt. Skogssjöarna är fortfarande öppna men då dom fryser igen blir det jakt på åarna, har en hel by att jaga på där bävrarna ställer till en hel del bekymmer också, minst 4 hyddor som ska bort.
Publicerat November 11, 201213 yr Ja vissa områden så kan vi jaga från kanot året runt. Skogssjöarna är fortfarande öppna men då dom fryser igen blir det jakt på åarna, har en hel by att jaga på där bävrarna ställer till en hel del bekymmer också, minst 4 hyddor som ska bort. Jaja, ha det så trevligt då! En annan får vara glad om man kan få sig 3-5 jaktdagar på våren.
Publicerat November 11, 201213 yr Ja ni har det inte lätt där i norr med all snö och is. Du får flytta söderut helt enkelt
Publicerat November 11, 201213 yr Ja ni har det inte lätt där i norr med all snö och is. Du får flytta söderut helt enkelt Nej, det har vi inte men jag flyttar inte tillbaks neråt. Jag har träffat såpass mycket nytt folk här uppe och fina jaktmarker så dom lämnar jag inte och sedan skulle frun flytta söder ut. Är man gift med en bondflicka från Kalix älvdal................ Resten får du räkna ut. http://bondersbyn.se/
Publicerat November 13, 201213 yr Nu har man varit och rekat lite i bäverterrängen till våren på västra sidan av byns marker. Det är rejält blött på den sidan och det är bra fart på vattnet i bäckens in- och utlopp. Det är >1 m vatten ovanpå marken vid dom 5 yttersta tornen så kanot/båt behöver man för att komma ut till bävrarna. Ibland är dom i tjärn och simmar och ibland nere i älven. Det är samma tjärn som är inringat på kartan.
Publicerat November 13, 201213 yr Jonsson, din kartbild är tamejtusan det vackraste jag sett sen konfirmationen!
Publicerat November 13, 201213 yr Jonsson, din kartbild är tamejtusan det vackraste jag sett sen konfirmationen! Tack kompis! Visst var det bra ritat på fri hand genom redigeringen?
Publicerat November 13, 201213 yr Har många kolonier har ni ? Det är ingen som vet eftersom dom lever fritt i älven och kryper upp efter bäckarna och avverkar. Dom avverkar t o m längst norr ut mot vår granne i norr så dom rör sig över ett stort vatten. Dom har ju jordhyddor dom flesta bävrarna här uppe.
Publicerat November 13, 201213 yr Måste berätta om att jag diskuterade med en kollega här borta i USA om vad jag kunde erbjuda för jakt i Sverige. Tyvärr så ser det inte ut som att vi har någon projektmässig orsak att åka hem innan våren så det blev ju lite begränsat. Men bäver är ju helt klart en möjlighet. Nu bar det sig inte bättre än att en annan kollega hörde diskussionen och han började gapskratta. Han tyckte det skulle bli väldigt intressant att höra vad hans fru tyckte om att han skulle åka med mig till Sverige " to hunt Swedish beavers"! Sorry för OT men jag tyckte det var kul...
Publicerat November 13, 201213 yr Var nog minst OT jag läst utifall Tror inte de får jaga bäver med vapen i staterna utan bara med fälla ?! Eller har jag fel ?
Publicerat November 13, 201213 yr Måste berätta om att jag diskuterade med en kollega här borta i USA om vad jag kunde erbjuda för jakt i Sverige. Tyvärr så ser det inte ut som att vi har någon projektmässig orsak att åka hem innan våren så det blev ju lite begränsat. Men bäver är ju helt klart en möjlighet. Nu bar det sig inte bättre än att en annan kollega hörde diskussionen och han började gapskratta. Han tyckte det skulle bli väldigt intressant att höra vad hans fru tyckte om att han skulle åka med mig till Sverige " to hunt Swedish beavers"! Sorry för OT men jag tyckte det var kul... Hahaha! Bra Henke!
Publicerat November 14, 201213 yr Nu blev man sugen Jonsson Jag förstår det, men jag vet inte hur i helvete man ska ta sig uppför bäcken i den vårfloden som är där på våren och med den översvämningen. Det rinner riktigt bra i bäcken el. graven som vi kallar den för. Gå till sidan 10-11 i länken så kan du läsa lite om förr i tiden vid utdikningen. Tyvärr så fungerar inte första länken i dess historia. http://www.bondersbyn.se/bondersbyarn/pdf/Bondersbyarn_18.pdf http://www.bondersbyn.se/bondersbyarn/pdf/Bondersbyarn_19.pdf
Publicerat Januari 2, 201313 yr Fy fan, Jonsson! Nu börjar det snart bli dags att tagga igång igen! Vi hade ett dygns blidväder häromdagen. +2,5, sjungande småfåglar och allt det där. Var ute på promenad med käresta, barnvagn och jycke när jag plötsligt utbrast: "Ja, nu känns det nästan som en typisk bäverjaktspremiär!" Sambon var väl inte fullt lika begeistrad som jag. Skinnen från förra säsongen har fortfarande inte beretts utan tar upp plats i frysen.
Publicerat Januari 2, 201313 yr snön är borta här så bäverjakten hägrar snart! av svenska jakter så håller jag nog vårjakt på bäver högst;) -Carl på sin galaxy
Publicerat Januari 2, 201313 yr Fy fan, Jonsson! Nu börjar det snart bli dags att tagga igång igen! Vi hade ett dygns blidväder häromdagen. +2,5, sjungande småfåglar och allt det där. Var ute på promenad med käresta, barnvagn och jycke när jag plötsligt utbrast: "Ja, nu känns det nästan som en typisk bäverjaktspremiär!" Sambon var väl inte fullt lika begeistrad som jag. Skinnen från förra säsongen har fortfarande inte beretts utan tar upp plats i frysen. Inte blir det någon bäverjakt här på ett par månader för dom har lovat temp. neråt -15 här imorgon och vi hade rejält kallt till dagarna innan nyår.
Publicerat Januari 2, 201313 yr snön är borta här så bäverjakten hägrar snart! av svenska jakter så håller jag nog vårjakt på bäver högst;) -Carl på sin galaxy Kan inte än annat än hålla med, men min fascianation för bytet har gjort att jag har fått svårt att kröka fingret de sista åren.
Publicerat Januari 2, 201313 yr snön är borta här så bäverjakten hägrar snart! av svenska jakter så håller jag nog vårjakt på bäver högst;) -Carl på sin galaxy Jaja, det kan ni säga som bor 100 mil el. mer söder ut.
Publicerat Januari 2, 201313 yr Jag skulle gladeligen köpa en bäverjakt i vår. Finns det möjligen någon i de södra delarna av bävermarkerna, som vet om någon sådan går att köpa?
Publicerat Januari 2, 201313 yr Jag skulle gladeligen köpa en bäverjakt i vår. Finns det möjligen någon i de södra delarna av bävermarkerna, som vet om någon sådan går att köpa? ...el. prova en bytesjakt med någon om du har något bra att erbjuda ist.
Publicerat Januari 2, 201313 yr Jo byta hade jag gärna gjort. Vildsvin hade ju alltid gått att ordna som exempel. Men då skulle man ju skämmas ihjäl om man lurar ner någon till småland och stackarn inte ens får höra eller skymta en gris. Då är det bättre att betala för sig. =)