Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt

Featured Replies

Publicerat

Hagel är ej tillåtet enligt Naturvårdsverkets föreskrifter, vilket som jägare Ni bör vara medveten av. Hur stor är sjön?

Nä, jag hade studsarn med mig. Det är 3 sjöar med små vikar/passager till varandra, den jag var på är ca 800m x 2000m. Hursomhelst så gick det ju ganska bra för att vara första gången man jagade bäver. Hann vara där en halvtimma och jag tänkte fiska lite också och när jag höll på fippla på draget på tafsen så ser jag en bäver simma i bakgrunden på typ 20-30m. Jag tvekar inte på att jag hade träffat men jag var inte så sugen på att bada; hur är det där egentligen, flyter eller sjunker dom efter träff? I hopp om att han skulle komma tillbaka mot hyddan så satt jag och vänta ivrigt, någon timme senare så fick jag se han simma igen på 75m men då simma han tvärs över sjön ifrån mig igen. Galen jag blev, haha. I oktober kommer jag hem i 2 veckor ifrån utlandstjänst och då blir det båt med elmotor som gäller.

541193_10151093989430968_520185967_12906297_420088236_n.jpg

Hade nån satt sig på hyddan så hade dom varit röööökt! :D

imag0067f.jpg

Man ser en lite svart prick i mitten där den jäveln simmar <_<

• Svar 940
  • Visningar 146,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• strävhår
    strävhår

Det man skjuter hämtar man.

• Årets första. 17 kg. Hade gett upp och gjort patron ur. Stod och fällde ihop skjutstödet när den kom ut från hyddan och simmade förbi mig på tre meters håll... Lät den passera och fumlade tag i en pat

• karelsk blandning
    karelsk blandning

Blev en bäver igår efter att den lurat mig flera gånger men nu åkte jag ut extra tidigt  6ppc fungerade till 19 kg bäver.

Posted Images

Publicerat
text

Dude, hur klarar du av att huvudtaget sikta med bössan i en kajak? Jag paddlade förra sommaren och det är ju inte direkt det lättaste. Full fokus på att inte välta :D Grattis, btw :)

Publicerat

Lite bilder från min kajak tur.

Hade en riktigt fin vårkvällpost-11105-0-92085400-1337110228_thumb.j

Spänningen steg när jag paddla förbipost-11105-0-02640900-1337110518_thumb.j

21;09 såg jag hur han kom simmad mot mig och jag låg helt fel i vind, Så jag försökte paddla ifrån han :P men det var lättare sagt en gjort. 4 gånger simmade han mot kanoten och varje gång var han på ca 4 meter ifrån så plaskade och dök han :( Men lika snabbt så kom han upp och var nyfiken och börja simma i mot mig igen:) så när han kom upp 5 gången då kunde jag inte hålla mig. så jag la siktet strax ovanför huvet och kramade av PANG! Headshot post-11105-0-47519800-1337110422_thumb.j

Ni kan ju gissa vem som var glad och kanske en aning mallig :)

Tack för alla gratulationer :wub:

Grattis på dig! :)

Fina foton! :)

Publicerat

Nä, jag hade studsarn med mig. Det är 3 sjöar med små vikar/passager till varandra, den jag var på är ca 800m x 2000m. Hursomhelst så gick det ju ganska bra för att vara första gången man jagade bäver. Hann vara där en halvtimma och jag tänkte fiska lite också och när jag höll på fippla på draget på tafsen så ser jag en bäver simma i bakgrunden på typ 20-30m. Jag tvekar inte på att jag hade träffat men jag var inte så sugen på att bada; hur är det där egentligen, flyter eller sjunker dom efter träff? I hopp om att han skulle komma tillbaka mot hyddan så satt jag och vänta ivrigt, någon timme senare så fick jag se han simma igen på 75m men då simma han tvärs över sjön ifrån mig igen. Galen jag blev, haha. I oktober kommer jag hem i 2 veckor ifrån utlandstjänst och då blir det båt med elmotor som gäller.

541193_10151093989430968_520185967_12906297_420088236_n.jpg

Hade nån satt sig på hyddan så hade dom varit röööökt! :D

imag0067f.jpg

Man ser en lite svart prick i mitten där den jäveln simmar <_<

Så kan det vara ibland tyvärr! :(

Snygga foton! :)

Publicerat

Jaha, vad blev resultatet ev min runda igår kväll då?

Det blev en nolla i protokollet tyvärr. :(

Inte en bäver el. bäverplask på hela kvällen hördes och inte ens en sketen liten bisamråtta visade sig. :(

En älg kom och sprang över bäcken. :)

post-144-0-63058100-1337137297_thumb.jpg

post-144-0-68945000-1337137298_thumb.jpg

Nere vid bäcken där det är mest skugga så fick man bada i stöveldjup snö ännu. Det gick inte att smyga sig ner till bäcken precis. :(

Nu blir det till att reka hela bäverbäcken under sommaren till i höst och nästa vår och förbereda en ny bävervakplats. Kvällen blev lång.

:) :)

Sol ned 22:03

Publicerat

Jaha, vad blev resultatet ev min runda igår kväll då?

Det blev en nolla i protokollet tyvärr. :(

Inte en bäver el. bäverplask på hela kvällen hördes och inte ens en sketen liten bisamråtta visade sig. :(

En älg kom och sprang över bäcken. :)

post-144-0-63058100-1337137297_thumb.jpg

post-144-0-68945000-1337137298_thumb.jpg

Nere vid bäcken där det är mest skugga så fick man bada i stöveldjup snö ännu. Det gick inte att smyga sig ner till bäcken precis. :(

Nu blir det till att reka hela bäverbäcken under sommaren till i höst och nästa vår och förbereda en ny bävervakplats. Kvällen blev lång.

:) :)

Sol ned 22:03

Jädrans oflyt denna vår då alltså Jonsson, blir det ett försök i höst då eller håller du dig ett år ?
Publicerat

Ett litet ihop klipp, från några av vårens jakter.

/Stoltzen

Publicerat

Jädrans oflyt denna vår då alltså Jonsson, blir det ett försök i höst då eller håller du dig ett år ?

Ja, det har det verkligen varit! :( Vi får väl se vad sommaren och hösten säger när man är mer ute i skog och mark. :)

Jag vet att antalet bävrar i Kalix älv har ökat så vi får väl se vad bävern har tänkt sig i framtiden, för i älven är dom fredade p g a bebyggelsen på bägge sidorna om älven.

Jag ska försöka ta lite foton någon gång när jag är efter älven om jag hittar några fällda träd vid strandkanten vid fastlandet el. ute på öarna mitt i älven och det är inte bara hos oss som dom lever i älven utan i flera byar där älven rinner igenom el. förbi någon. Jag har sett bäverfällda träd från E4:an ute på några öar när jag åker till min jaktmark och det är bara en liten bit utan för Kalix.

Bor man i den här landsändan så får man ta med snön i beräkningen att den kan ligga kvar länge också. :lol:;)

Publicerat

Tack för en kanon helg! :) Bom? Nää nån sån minns inte jag.. Skickar upp lite bilder från min kanot tur

Ja Viktor vi hade en redigt go helg, ett gott gäng och trevliga marker. Kul att få med en rookie på Dianas stigar, och nu blir du så illa tvungen att komma ner och hjälpa till att fälla nå klövvilt i hösten -_-

Övriga obsar under helgen var: ett antal älgar, två mårdar, en herrans massa skogsfågel(Viktor kommer nu att sälja och flytta upp), knipor, gräsänder, skrake, kullor, råbockar, räv, svensharar(Viktor fick även där göra en insats med en avlivning på en påkörd stackare), Simon och Roine hade nya spår av björn efter vägen på vägen hem en kväll och de fick puls när de såg nåt mörkt på ett hygge, tyvärr visa det sig "bara" vara en kviga.

Ni som inte provat denna jaktform går miste om en upplevelse, så till nästa år...

Publicerat

Fin film Stoltzen! :wub:

Publicerat

/Stoltzen

Kul och snyggt med rörliga bilder :)
Publicerat

Klockren film Stoltzen :D

Mvh.

Publicerat

/Stoltzen

Bra jobbat .. Kanoten ser ju ut att flytta :)
Publicerat

Dude, hur klarar du av att huvudtaget sikta med bössan i en kajak? Jag paddlade förra sommaren och det är ju inte direkt det lättaste. Full fokus på att inte välta :D Grattis, btw :)

Kan ju erkänna att det var lite vingligt i början :) men faktiskt så fick jag perfekt skjutstöd när jag la armbågen mot kanten på kajaken :D
Publicerat

nu blir du så illa tvungen att komma ner och hjälpa till att fälla nå klövvilt i hösten -_-

Du vet att du inte behöver tjata många sekunder ;)
Publicerat

Har inte skrivit här nu på två dagar eller va de är för jag har jagat på kvällarna och de har blivit sent på kvällarna och jag måste ju upp till skolan men nu ska jag berätta lite om dom här två dagarnas jakter :) I måndags så for vi ut och satte oss på de vanliga passet där vi sett bäver men jag säger till pappa att vi borde gå ut och gå och kolla längre upp då de är bara två dagar kvar så vi går längre upp och då vi kommer upp till en backe så ser jag nåt simma och säger till pappa men bävern försvinner bakanför en kulle jag går ganska raskt fram till kanten på kullen tar fram stödet ställer mig på knä och tar sikte men han simmar lite fram och tillbaks för de är så stark ström så de går tungt för han men tillslut känner jag att jag är säker på att jag ska träffa jag osäkrar och trycker av och ser bara hur han plaskar till.

Går fort som fan ner till vattnet för jag vill ju ha igen den men då jag ska ta i den så får han nåt döds ryck och far ut men pappa kan då fånga upp den :) detta var då min första bäver i mitt liv och denna vägde 22 kg! :)

Igår så efter att vi flått bävern så for vi ut till samma ställe direkt men pappa smög sig en bit bort och kollade och då ser han en bäver jag kommer dit tar sikte men den rör sig i cirklar och far bak i en udde men kommer tillbaka ligger still men då är de en stock ivägen och jag hinner inte ta annat stöd föränn den går upp i rök :) MEn jag är förbannat nöjd med denna bäver säsong har bara kunnat sitta kanske sammanlagt 6 eller 7 dagar och jag har lyckats skjuta en stor och min första bäver och denna jakt är verkligen nåt jag kommer utöva igen! :D :D Bild kommer sen eftersom internet suger ikväll :P

Mvh

Publicerat

Grattis Ante :)

Publicerat

Grattis Ante :)

Tackar och grattis till din bäver som du sköt då ni va iväg :)
Publicerat

Det är kul att se att det är några som har fått sig en bäver el. två här under våren, och för min del så blir det att spotta i nävarna och tar en riktig rekrunda under sommaren för att hitta boplats m. m. Det gick inte att ta sig fram efter bäcken p g a all snö som var så det blev ingen riktig rekrunda.

Lägg nu gällen i brännvinet så får ni en snaps el. 2 till midsommar. :lol:;)

Publicerat

Det är kul att se att det är några som har fått sig en bäver el. två här under våren, och för min del så blir det att spotta i nävarna och tar en riktig rekrunda under sommaren för att hitta boplats m. m. Det gick inte att ta sig fram efter bäcken p g a all snö som var så det blev ingen riktig rekrunda.

Lägg nu gällen i brännvinet så får ni en snaps el. 2 till midsommar. :lol:;)

Synd att de som inte vart någon riktig jakt för dej i år jonsson men de är väll bara att reka och ladda om inför nästa säsong :) En gäll bit har jag gett till en som flådde bävern åt mej och en till pappa :) Får inte dricka än :P

Mvh

Publicerat

Synd att de som inte vart någon riktig jakt för dej i år jonsson men de är väll bara att reka och ladda om inför nästa säsong :) En gäll bit har jag gett till en som flådde bävern åt mej och en till pappa :) Får inte dricka än :P

Mvh

Ja, det var det men det är bara att man får vara beredd på det när man bor här uppe.

Ja, det är bara att ta nya tag till hösten och nästa vår. :)

Ja, jag vet men det finns ju något som heter provsmaka lite bara el. en liten smygsup. :lol:;)

Publicerat

Ja, det var det men det är bara att man får vara beredd på det när man bor här uppe.

Ja, det är bara att ta nya tag till hösten och nästa vår. :)

Ja, jag vet men det finns ju något som heter provsmaka lite bara el. en liten smygsup. :lol:;)

Jo men tror inte jag är så intresserad av de :P
Publicerat

Har inte skrivit här nu på två dagar eller va de är för jag har jagat på kvällarna och de har blivit sent på kvällarna och jag måste ju upp till skolan men nu ska jag berätta lite om dom här två dagarnas jakter :) I måndags så for vi ut och satte oss på de vanliga passet där vi sett bäver men jag säger till pappa att vi borde gå ut och gå och kolla längre upp då de är bara två dagar kvar så vi går längre upp och då vi kommer upp till en backe så ser jag nåt simma och säger till pappa men bävern försvinner bakanför en kulle jag går ganska raskt fram till kanten på kullen tar fram stödet ställer mig på knä och tar sikte men han simmar lite fram och tillbaks för de är så stark ström så de går tungt för han men tillslut känner jag att jag är säker på att jag ska träffa jag osäkrar och trycker av och ser bara hur han plaskar till.

Går fort som fan ner till vattnet för jag vill ju ha igen den men då jag ska ta i den så får han nåt döds ryck och far ut men pappa kan då fånga upp den :) detta var då min första bäver i mitt liv och denna vägde 22 kg! :)

Igår så efter att vi flått bävern så for vi ut till samma ställe direkt men pappa smög sig en bit bort och kollade och då ser han en bäver jag kommer dit tar sikte men den rör sig i cirklar och far bak i en udde men kommer tillbaka ligger still men då är de en stock ivägen och jag hinner inte ta annat stöd föränn den går upp i rök :) MEn jag är förbannat nöjd med denna bäver säsong har bara kunnat sitta kanske sammanlagt 6 eller 7 dagar och jag har lyckats skjuta en stor och min första bäver och denna jakt är verkligen nåt jag kommer utöva igen! :D :D Bild kommer sen eftersom internet suger ikväll :P

Mvh

Grattis! :D

Publicerat

Och dessutom lär du nog bli ännu mindre intresserad om du skulle få för dig att premiärdricka på bävergäll urk... :blink:

Publicerat

Nähä! :( Vad är du för en yngling som inte vill provsmaka? :lol:;)

Jag var bra på det när jag var i din ålder. :lol: