Publicerat Maj 13, 201213 yr 2 ikväll oxo , 1 mindre som kompisen sköt och jag tog en större då jag bereder skinnet och ska ha den i barnvagnen på min förstfödda som planeras komma till senhösten. Hade kunnat skjuta fler bävrar men måste spara till kommande år, siktat och kikat på bävrar i stort sett hela tiden men antingen för små eller vanskliga lägen. Mkt vatten i bäcken så skotthållen har varit 75 m rakt över, nu Äre tack å hej för i år avslutat med bastu efter flåarbetet go natt:)
Publicerat Maj 13, 201213 yr 2 ikväll oxo , 1 mindre som kompisen sköt och jag tog en större då jag bereder skinnet och ska ha den i barnvagnen på min förstfödda som planeras komma till senhösten. Hade kunnat skjuta fler bävrar men måste spara till kommande år, siktat och kikat på bävrar i stort sett hela tiden men antingen för små eller vanskliga lägen. Mkt vatten i bäcken så skotthållen har varit 75 m rakt över, nu Äre tack å hej för i år avslutat med bastu efter flåarbetet go natt:) Grattis på Er! Såg en väldigt aktiv hydda på en sträcka av ca en mil. Flera rätt tuffa forsar avklarades och kanoten gick som en dröm genom dem. Sista bitens sel låg det fortfarande is på men med lite vilja så passerades även dem och jag kunde gå iland som tänkt. Bävrarna får leva till nästa säsong även om det skulle vara en lätt match att skjuta någon då jag bara upptäckte en aktiv hydda. Se där ja! Det blev en skön kvällstripp i kanoten. Det är bara att konstatera att vi lever under lite andra förhållanden än vad dom gör sör ut.
Publicerat Maj 13, 201213 yr 2 ikväll oxo , 1 mindre som kompisen sköt och jag tog en större då jag bereder skinnet och ska ha den i barnvagnen på min förstfödda som planeras komma till senhösten. Hade kunnat skjuta fler bävrar men måste spara till kommande år, siktat och kikat på bävrar i stort sett hela tiden men antingen för små eller vanskliga lägen. Mkt vatten i bäcken så skotthållen har varit 75 m rakt över, nu Äre tack å hej för i år avslutat med bastu efter flåarbetet go natt:) Grattis! Ni verkar ha mycke bäver Mvh
Publicerat Maj 13, 201213 yr Helgens bäverjakt blev en fiaskoresa:) Anade att det kunde vara lite högt vatten men inte SÅ högt. Bäcken som brukar vara ca 15m var nu 80m bred. Långt upp i granskogen var det rejäla strömmar. Lyckades efter många om och men ta mig till huvudfåran men det var grym fart i vattnet och sikten noll och intet. På 200m avstånd såg jag en av hyddorna i en lucka och den såg verkligen ut att ´krama sig fast för glatta livet med massa ström runt den. Nä, det vart ingen bäver i år. Grattis på er som lyckats.
Publicerat Maj 13, 201213 yr Helgens bäverjakt blev en fiaskoresa:) Anade att det kunde vara lite högt vatten men inte SÅ högt. Bäcken som brukar vara ca 15m var nu 80m bred. Långt upp i granskogen var det rejäla strömmar. Lyckades efter många om och men ta mig till huvudfåran men det var grym fart i vattnet och sikten noll och intet. På 200m avstånd såg jag en av hyddorna i en lucka och den såg verkligen ut att ´krama sig fast för glatta livet med massa ström runt den. Nä, det vart ingen bäver i år. Grattis på er som lyckats. Shit! Vad tråkigt för dig! Jag har högt vattenstånd i min bäck efter all snö i vinter men den har då inte vidgats så mycket. p g a att den sluttar så bra på vissa ställen så att vattnet rinner undan. Bävrarna har inga hyddor hos oss längre. Dom har sina bon under fast mark ist.
Publicerat Maj 13, 201213 yr Helgens bäverjakt blev en fiaskoresa:) Anade att det kunde vara lite högt vatten men inte SÅ högt. Bäcken som brukar vara ca 15m var nu 80m bred. Långt upp i granskogen var det rejäla strömmar. Lyckades efter många om och men ta mig till huvudfåran men det var grym fart i vattnet och sikten noll och intet. På 200m avstånd såg jag en av hyddorna i en lucka och den såg verkligen ut att ´krama sig fast för glatta livet med massa ström runt den. Nä, det vart ingen bäver i år. Grattis på er som lyckats. Bäcken hade då inte breddat sig lite! Mvh
Publicerat Maj 13, 201213 yr Haha, ganska flakt landskap. Hyfsat snopen man blev när det porlade rejält mellan granarna. Dock ganska mäktigt att se. Rejäla krafter. Fast man undrar ju lite hur det går för bävrarna och deras hyddor när det är så här.
Publicerat Maj 13, 201213 yr Jo de kan ju vara ganska mäktigt men jag själv skulle inte tycka de va ett dugg kul om de va så mycke vatten där jag jagar
Publicerat Maj 13, 201213 yr Nä, det är sant. Jag förösker nog bara trösta mig själv. Kan ju säga att man är liite bitter
Publicerat Maj 13, 201213 yr 2 ikväll oxo , 1 mindre som kompisen sköt och jag tog en större då jag bereder skinnet och ska ha den i barnvagnen på min förstfödda som planeras komma till senhösten. Hade kunnat skjuta fler bävrar men måste spara till kommande år, siktat och kikat på bävrar i stort sett hela tiden men antingen för små eller vanskliga lägen. Mkt vatten i bäcken så skotthållen har varit 75 m rakt över, nu Äre tack å hej för i år avslutat med bastu efter flåarbetet go natt:) GRATTIS!
Publicerat Maj 13, 201213 yr Nä, det är sant. Jag förösker nog bara trösta mig själv. Kan ju säga att man är liite bitter hehe men bävrarna finns ju kvar
Publicerat Maj 13, 201213 yr Haha, ganska flakt landskap. Hyfsat snopen man blev när det porlade rejält mellan granarna. Dock ganska mäktigt att se. Rejäla krafter. Fast man undrar ju lite hur det går för bävrarna och deras hyddor när det är så här. Ja, jag förstår att det måste vara det! Jag har ganska höga kanter i min bäck men det strömmar rejält bra. Va inte orolig för det fixar dom på något sätt.
Publicerat Maj 13, 201213 yr ikväll blir det att klä sig bättre så man inte behöver frysa så förbenat mycket man gjorde igår och då kanske kan sitta lite längre Får väll komma trött till skolan imorgon Är ju bara tre dagar kvar nu Mvh
Publicerat Maj 13, 201213 yr ikväll blir det att klä sig bättre så man inte behöver frysa så förbenat mycket man gjorde igår och då kanske kan sitta lite längre Får väll komma trött till skolan imorgon Är ju bara tre dagar kvar nu Mvh Haha! Ja, det är bra att klä sig på kvällskvisten när man sitter på pass vid bäverbäcken.
Publicerat Maj 13, 201213 yr Haha! Ja, det är bra att klä sig på kvällskvisten när man sitter på pass vid bäverbäcken. Igår gick vi ett tag före och då vart man varm och sen så blåste de ganska mycket på kvällen då vi satt på ett pass och då jävlar vart de kallt
Publicerat Maj 13, 201213 yr Igår gick vi ett tag före och då vart man varm och sen så blåste de ganska mycket på kvällen då vi satt på ett pass och då jävlar vart de kallt Ok! Jag brukar alltid bulta på mig för jag vet att det brukar alltid kyla ner på kvällen ute. Jag hatar att frysa när jag sitter på pass. Det är ingen höjdare.
Publicerat Maj 13, 201213 yr Ok! Jag brukar alltid bulta på mig för jag vet att det brukar alltid kyla ner på kvällen ute. Jag hatar att frysa när jag sitter på pass. Det är ingen höjdare. Jag hatar att frysa överhuvudtaget Men värst är det ju då man ska sitta still ska man gå så får man ju upp värmen fort Mvh
Publicerat Maj 13, 201213 yr Jag hatar att frysa överhuvudtaget Men värst är det ju då man ska sitta still ska man gå så får man ju upp värmen fort Mvh Nej, det är ingen höjdare att sitta still och frysa och än mindre när man sitter på bäverjakt och spanar.
Publicerat Maj 13, 201213 yr Vart tyvärr inge bäverjakt då farsgubben blivit sjuk och jag är ju 15 år så jag får inte jaga själv heller Men får hoppas att han mår bättre imorgon och på tisdag Mvh
Publicerat Maj 13, 201213 yr Vart tyvärr inge bäverjakt då farsgubben blivit sjuk och jag är ju 15 år så jag får inte jaga själv heller Men får hoppas att han mår bättre imorgon och på tisdag Mvh Attans också! Hoppas att farsgubben kryar på sig då.
Publicerat Maj 13, 201213 yr Attans också! Hoppas att farsgubben kryar på sig då. Jo jag hoppas verkligen att han blir bättre
Publicerat Maj 13, 201213 yr Vart tyvärr inge bäverjakt då farsgubben blivit sjuk och jag är ju 15 år så jag får inte jaga själv heller Men får hoppas att han mår bättre imorgon och på tisdag Mvh Men man kan ju inte bli sjuk nu när det är så nära slutet. dålig planering av tomas!
Publicerat Maj 14, 201213 yr Du har fortfarande inte kunnat jaga för snö mängderna eller ? Njet! :angry: Vi får se vad som händer under dagen för dom har lovat rikligt med regn här idag. Spricker det upp tills ikväll så drar jag annars får jag hålla mig tills imorgon kväll å då får man väl nöja sig med en bävervakkväll. Tyvärr så ser det ut som att det kommer att bli ikväll också. http://www.yr.no/ste...ten/Bondersbyn/ Vi får väl hoppas på att dom har fel, för det har dom haft förut. Vi har ju även bävrar i Kalix älven som rinner genom byn och dom bor ute vid öarna i älven i jordhyddor och fäller dom stackars träd som växer där. P g a husens placeringar på bägge sidorna om älven så får vi inte jaga bävrarna i älven. Ingen vill ha någon rikoschett kula som far iväg mot något hus el. kan träffa någon människa el. kreatur som är ute. Det köper jag.