Publicerat Mars 8, 200620 yr Vart ska man välja tax. Och vilka uppfödare ska man undvika. Några förslag eller erfarenheter.!
Publicerat Mars 8, 200620 yr Om det är en korthårig tax skulle jag föreslå Klackebos http://www.klackebos-kennel.com/ Har själv två stycken som jag är nöjd med. Framförallt skallet är mycket bra på dessa, stod så sent som nu i januari och jämförde den ena med en bra drever! Ja han hade minst lika bra skall, kanske inte riktigt lika tät men hörbarheten var minst lika bra! Hoppas detta tips gav lite vägledning!
Publicerat Mars 15, 200620 yr Om det är en korthårig tax skulle jag föreslå Klackebos http://www.klackebos-kennel.com/ Har själv två stycken som jag är nöjd med. Framförallt skallet är mycket bra på dessa, stod så sent som nu i januari och jämförde den ena med en bra drever! Ja han hade minst lika bra skall, kanske inte riktigt lika tät men hörbarheten var minst lika bra! Hoppas detta tips gav lite vägledning! är Zigge o zack dina hanar mats bengt?
Publicerat Mars 19, 200620 yr är Zigge o zack dina hanar mats bengt Japp, förstår att du varit inne på klackebos hemsida!
Publicerat Mars 19, 200620 yr jag ska köpa en gråhund av en kille i hedesunda. Han har även strävtaxar. Mycket jakttokig och seriös uppfördare har jag fått intryck av och flera har sagt samma sak(frugan hans är likadan). De planerar taxvalpar till sommaren. eller rättare sagt, de har väl valpar varje år. kolla in på www.parlours.se
Publicerat Mars 19, 200620 yr Japp, förstår att du varit inne på klackebos hemsida! Japp det stämmer, mycket fina taxar... är själv inne på att skaffa nästa tax därifrån.
Publicerat Mars 20, 200620 yr Hejsan. Jag är en taxjagande sork. Om jag skulle skaffa en till så skulle jag nog ta av nån av dessa http://www.bargoskennel.just.nu/ Duktig hundkille som går sin egen väg http://hem.passagen.se/askmaden/ Har en Askmaden..Xit. Och Ingvar dömde mitt strhår när jag tävlade i Sm.Nu visade det sig att hon jagade älg iofs.Men jag har intresserat mig för hans hundar och gått över till korthår Kennelnamn: Torba´x kennel Ingvar Sahlberg Tel: 0292-42026 Torba´x kennel har fött upp taxar sedan 1969. Vi har som regel haft en kull om året, avelstikarna har som regel varit JDCH i rakt nedstående led och erhållit avelspris i guld. Tyvärr räcker inte valparna till alla valpköpare, men ni är välkomna att prata tax. Jag delar gärna med mig av både bra och dåliga erfarenheter. Så det var några av mina förslag såg att du fått fler bra Kolla på http://www.kortharsgruppen.org/ För fler bra taxar.
Publicerat Mars 20, 200620 yr Japp, förstår att du varit inne på klackebos hemsida!den där svarte blir en bra kavaljer till min tik. Sitter allt där det ska osv? Startat någe?
Publicerat Mars 20, 200620 yr den där svarte blir en bra kavaljer till min tik. Sitter allt där det ska osv? Startat någe? Startade en gång i vintras. Tyvärr hade det kommit lite för mycket snö för att det skulle passa honom! Mycket trevligt sätt kan ha båda hanarna ihop både inomhus och på väg till skogen. Bra skall, kunde vara något tätare är lite väl ärlig för att vara en optimal drevprovshund.
Publicerat Mars 20, 200620 yr Startade en gång i vintras. Tyvärr hade det kommit lite för mycket snö för att det skulle passa honom!Mycket trevligt sätt kan ha båda hanarna ihop både inomhus och på väg till skogen. Bra skall, kunde vara något tätare är lite väl ärlig för att vara en optimal drevprovshund. Det är bra att den är ärlig,en lös hund är bara jobbig att lyssna på, men det är klart nån minut kan den säkert lura till sig.
Publicerat Mars 22, 200620 yr Bargos Kennel. vad har ni för erfarenheter av hans hundar.?Var på en avelskonferens med honom och han är oerhört avelsintresserad.Han försöker gå sin egen väg,om jag minns rätt så kommer utseendet i sista hand.De ska alltså jaga bra och ha bra psyke.Sen så är det ju med de flesta strävhår en usel päls så tänk på det om du inte gillar att trimma. Hörde att han skulle starta på Sm med en av sina taxar men den förolyckades dagen innan eller nåt sånt. Fina och bra Strävhår har Bla Måsebo och Rödhakens kennel oxo,finns många bra. Mäjla avelsrådgivarna i resp hårlag och be om några altenativ så kan vi analysera dem här om du vill!
Publicerat Mars 22, 200620 yr Finns det verkligen några fördelar med strävhår! Idag håller väl korthåren samma standard och man slipper pälsvården och att de ser ut som en snöboll på vintern.
Publicerat Mars 22, 200620 yr Finns det verkligen några fördelar med strävhår! Idag håller väl korthåren samma standard och man slipper pälsvården och att de ser ut som en snöboll på vintern. Vet faktiskt inte.Har haft strävhår i 12år men bytte för ca två år sen till korthår..Ser bara fördelar än så länge. Jag blev lite imponerad av korthårsgrupens arbete efter jaktdugliga taxar och på den vägen är det. Pra finns väl inte i korthåren så mycket. Det är väl tandfel och enstenare som spökar ,men det gör det väl på sträven me. Fördel med korthår är nog oxo att flera går i gryt om man vill.
Publicerat Mars 22, 200620 yr Den brune av mina är tyvärr en enstenare, trist för det är en idialisk hund annars! Driver tills han är ur hörhåll sen direkt tillbaka! När han har riktigt bra kontakt så kan han dubbelskalla, kul att höra man tror det är två hundar som driver men på olika ställen! Hade nog med lite tur kunnat vara champion idag.
Publicerat Mars 23, 200620 yr Vet faktiskt inte.Har haft strävhår i 12år men bytte för ca två år sen till korthår..Ser bara fördelar än så länge.Jag blev lite imponerad av korthårsgrupens arbete efter jaktdugliga taxar och på den vägen är det. Pra finns väl inte i korthåren så mycket. Det är väl tandfel och enstenare som spökar ,men det gör det väl på sträven me. Fördel med korthår är nog oxo att flera går i gryt om man vill. På tal om korthår vad vet ni ni om Klackebos taxar? Man vill ju inte köpa en "jakthund" som är avlad från "utstälningshundar". Eller har dom rena jaktlinjer i sina hundar??
Publicerat Mars 23, 200620 yr På tal om korthår vad vet ni ni om Klackebos taxar? Man vill ju inte köpa en "jakthund" som är avlad från "utstälningshundar". Eller har dom rena jaktlinjer i sina hundar??De har ju en riktigt bra meritlista de med.Om man ska se nackdelen med att köpa från en sån stor kennel är att det redan finns många med det blodet.Kanske ska du försöka hitta nån med originelt blodslinje för att sedan para med tex en Klackebos.Nu vet jag inget särskillt om Klackebos men det skulle förvåna mig om de har nån i stamtavlan som bara är utställningschampion.Det är lite lurigt att rekomendera nån särskilld faktiskt de kan ju ha div fel ändå. Om du vill köra en liten chansning så köp en Utställningshund utan jaktliga meriter får du igång den bra så kan du räkna med lättsålda valpar/parningar,avelsbasen behöver ju vidgas. Var i landet bor du föresten? Vad ska du jaga bara,drev eller? Kanske du har nån bra i närheten. Är det din första hund eller hur ligger det till? Väldigt bra av dej att du är frågvis,önskar att jag var det när jag skulle köpa min första tax som var ett impulsköp
Publicerat Mars 23, 200620 yr Jag bor i Örebro län. Har en Jack Russel, och har haft en korthårstik för 7år sen. Hon jagade bra men jagade i 5-6 timmar om man inte sköt för henne eller kunde koppla henne. Jag antar du vet hur tråkit det är med en hund som inte bryter själv. Men hon hade inte heller några meriter. Vill lyckas bättre med drivande hund den här gången. Min sambo vägrar att ha en drever så det får bli en tax.
Publicerat Mars 23, 200620 yr Kollade stamtavlan på en av mina Klackebo och alla utom en är SJ (D) CH, endast en är både SU (D) CH och SJ (D) CH. Är inte riktigt säker på att detta innebär att de flesta endast är Jaktchampion men det kan säkert Ivan hjälpa oss med! Ett tips är ju att slå Hasse Körberg en signal och diskutera tax.
Publicerat Mars 23, 200620 yr Du verkar ha en klok sambo Om du är riktigt intresserad så kan du leta reda på en riktigt bra rackare här www.taxdata.info/drev2005.htm Där står drevrpovspoängen och poäng på alla delmoment.Kan vara bra att se bara skallet tex. Kom ihåg att de som har bra hundar inte behöver annonsera efter kunder.
Publicerat Mars 23, 200620 yr Kollade stamtavlan på en av mina Klackebo och alla utom en är SJ (D) CH, endast en är både SU (D) CH och SJ (D) CH. Är inte riktigt säker på att detta innebär att de flesta endast är Jaktchampion men det kan säkert Ivan hjälpa oss med! Det verkar ju vara en bra stamtavla! Helt korrekt,det verkar som att alla utom en är jaktchampinjoner och endast en är dubbel.Men som sagt vi jägare är ju kanske inte så intresserade av att springa på utställningar.Om jag ser till mej själv så startar jag bara det som behövs på utställning för att få starta på drevprov. Det är inte ovanligt med fin fina stamtavlor på taxar skulle faktiskt inte bli förvånad om det finns de med samtliga dubbel
Publicerat Mars 23, 200620 yr Det är inte ovanligt med fin fina stamtavlor på taxar skulle faktiskt inte bli förvånad om det finns de med samtliga dubbel Det är ju inte så höga krav på en tax för att bli jaktchampion! Tre 60 minuters drev rådjur är ju inte allt för svårt. Jämför man då med dreverns 90 minuter hare så är det ju en viss skillnad. Konstigt att man inte kräver t.ex. högre EP eller något annat. Har ingen större erfarenhet av taxprov däremot har jag dömt drever i snart tjugo år.
Publicerat Mars 23, 200620 yr Det är ju inte så höga krav på en tax för att bli jaktchampion! Tre 60 minuters drev rådjur är ju inte allt för svårt. Jämför man då med dreverns 90 minuter hare så är det ju en viss skillnad. Konstigt att man inte kräver t.ex. högre EP eller något annat. Har ingen större erfarenhet av taxprov däremot har jag dömt drever i snart tjugo år.Tycker jag me.Och jag har dömt i 6år nu.Det skulle vara att man hade ett drevprov över tex 46 iaf. Som det är nu så kan man ju bli champ på tre 42poängs ettor.Jag tycker det är en fördel att hundarna tillåts bli experter på valfritt vilt något som dreverklubben inte verkar premiera. Själv har jag faktiskt lyckats meritera en liten tax till champ på den kanske lite originella kombin hare-hare-kanin. Nu har vi eller rättare sagt hade vi inte så gott om rå då förståss. Kan ju vara nåt att tänka på..Kolla drevprovspoängen inte bara att de är champ Hur kan det komma sig att du gick över till taxsidan då föresten? Värt att tillägga kanske,jag har inget emot andra hundraser det enda jag ogillar är dåliga hundar oavsett ras
Publicerat Mars 23, 200620 yr Jag tycker det är en fördel att hundarna tillåts bli experter på valfritt vilt något som dreverklubben inte verkar premiera. Tror att en lokalklubb har lämnat in ett förslag att drevern skulle kunna bli champion på tre d-cert på rdj, vilket innebär om jag inte har fel 48 ep och etta plus en tvåa. Har jag fel så rättar nog Hylsan mig Vet inte riktigt vad jag tycker om det, dreverna ska ju vara en robust allround hund ??? Hur kan det komma sig att du gick över till taxsidan då föresten? Värt att tillägga kanske,jag har inget emot andra hundraser det enda jag ogillar är dåliga hundar oavsett ras Kul att prova något nytt, sen var den sista drevern ingen stjärna. Plus att jag dömt många drevrar dom sista åren som i mitt tycke varit för ljumma, en drever ska kunna göra tre 90 minuters drev på en dag. Brukar skoja med sonen att hade våra taxar haft dreverns förutsättningar hade de drivit i en vecka minst ;D ;D
Publicerat Mars 24, 200620 yr Hittade stamtavlam på min jycke http://www.taxdata.info/hund/2004/s4347504.htm Klicka er vidare och kolla resultat och gamla hundar ,rätt intressant faktiskt. Mats Bengt,jag hittar inte dina hundar i taxdata.Heter dom nåt annat eller är inte taxdatan komplett?