Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra taxar/säljare?

Featured Replies

Publicerat

"Som jag tycker. " Högt pipit med bra variation i skallet,tycker att hon borde ta luft nån gång. :P  Men, man kanske värderar sin hund för högt, nån annan tycker kanske anurlunda. Men hon är ju bara 7 månader gammal. Vi har börjat fått lo kring markerna så rådjuren har sökt sig ut till gärdena. Det är inte så kull å se taxen resa ett par rådjur som sen sticker 1 KM och sen försviner in i skogen. Hon har jagat hare några gånger det har vart kul. Med blygsamma drevider men trångt nästa så man ville prova med 6,5an på haren.

• Svar 165
  • Visningar 18,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Kul att det är på gång, hade nästan tänkt att skriva en rad i förra veckan för att kolla hur det går med valpen.

Tyvärr har vi betydligt mindre med rådjur i år, men taxarna sköter sig bra när dom väl får upp.

Publicerat

Vad hade era taxar för drevtider när de va ca7 månader.?  Jag tror att det är förtidigt att säga nåt om min tik än, ena dan sticker hon som ett proffs jagar 5min FULLT ös då. Kommer sen tillbaks med kontacktskall. Dagen efter blir det inte ens ett drev. Hon är ju bara en valp än, men ändå önskar man ju att det ska hålla i ett tag (drevet). Vad är era erfarenheter vid den åldern.?

Publicerat

ja det är så, upp och ner,,tillslut trillar hela poletten ner och de blir jämnare

Publicerat

Mina två var tidiga drev redan vid 6 månader ålder! Ingen av dom har blivit jaktidiot trots att de började tidigt, visst kör dom en timme eller två men det fycker jag är lagom, de kan lägga av tidigare med om det drar iväg men det är inte så ofta som tur är!

Publicerat

Blir ett nytt försök imorgonbitti om det inte regnar.

• 2 months later...
Publicerat

Äntligen första viltet för taxvalpen...

10min klockrent drev,sköt i andra bukten. Hon borde ha fått jagat lite till men (första viltet.)

Ni får ha lite sympati... ;) ;D ;D

[/img]

post-798-1171401932_thumb.jpg

Publicerat

Grattis alltid lika roligt med första viltet.

Hor ser ju fin ut på bilden. Sen att det är en korthårstax, gör ju bara det än bättre ;D

Publicerat

Kul, grattis. Vid första viltet får man fuska lite ;D

Publicerat

Jäkla fin hund! Grattis till 1:a viltet. Tanten vill ha en tax (jag också) men jag vill helst ha en TERRIER till  ;D

//Roggman66

• 1 month later...
Publicerat

Jag kan rekomendera Kennel Jaktgillets och Klackebos om man vill ha en korthårig tax. Har själv en Taxman som är en kombination av dessa kennlar och han fixade vid 18 månaders ålder sin första drevprovsetta. Skitkul att ha tax!! (Är min första helt egna även om min släkt dräller av både sträv och korthår)

ackes1aA4.JPG

Här är han med sin första bock i julas.

Publicerat

Fin hund o grattis till förstapriset.

Min tax va 9mån och drev hare riktigt bra, sista gången jagade hon i 35 min och jag lyckades att blåsa av henne från drevet när det gick ut mot en riksväg...

Fan att säsongen ska ta slut just när det börjar gå som bäst.. >:(

Men nästa år är hon mer vuxen så jag hoppas att hon kommer igång tidigt.

Ett förstapris vore ju kul att komma över.. ;D ;D

Publicerat
Fin hund o grattis till förstapriset.

Min tax va 9mån och drev hare riktigt bra, sista gången jagade hon i 35 min och jag lyckades att blåsa av henne från drevet när det gick ut mot en riksväg...

Fan att säsongen ska ta slut just när det börjar gå som bäst.. >:(

Men nästa år är hon mer vuxen så jag hoppas att hon kommer igång tidigt.

Ett förstapris vore ju kul att komma över.. ;D ;D

Härligt! Man får se det som så att då avslutades årets jakt när allt gick som bäst så det är bara att ta vid där det slutade med bra jakt i minnet.

Hehe.. för mig är det lite tvärtom... sista dagen då taxmannen släpptes så drog han iväg sin första långkörare och vägrade lyssna på mig som han annars gjort fint under säsongen. Inte lika snyggt avslut  ;)  :D

Publicerat

Hej all taxägare/jägare!

Köpte mig en strävhårstax i höstas, närmare bestämt i oktober. Hon är mycket snäll och tillgiven, envis som sig bör men dock väldigt mjuk/försiktig. Hur skall jag ta detta i beaktande under kommande injagning? Hon har varit lite i skogen men håller sig där i min omedelbara närhet. Har spårat med henne i koppel och hon går igång rejält på löpor då.

Publicerat
Hej all taxägare/jägare!

Köpte mig en strävhårstax i höstas, närmare bestämt i oktober. Hon är mycket snäll och tillgiven, envis som sig bör men dock väldigt mjuk/försiktig. Hur skall jag ta detta i beaktande under kommande injagning? Hon har varit lite i skogen men håller sig där i min omedelbara närhet. Har spårat med henne i koppel och hon går igång rejält på löpor då.

Upplevde samma sak med min taxvalp (född under försommaren i fjol ) hon gick gärna 20meter framför. Om jag satt mig på en stubbe så gick hon iväg ungefär 100meter kom springande tillbaks för att sen gå 100meter åt andra hållet. Men fick hon slag så va hon borta ett tag i bland kortare drev (ca 700m) och vissa gånger va det fast ståndskall. ???  När man kom smygande imot ståndskallet satt det allt för ofta en fundersamm hackspätt undrande om vad det va för en svart liten gaphals som skälde på han.. ;D

Ska kanske nämna att taxen va 6månader gammal.

Blev sen ett uppehåll med henne. När hon va 8månader och jag fick skjuta en hare för henne, va det ingen tvekan om vad hon skulle göra nästa dag vi jagade.  '

Hon har fortfarande lite trångt sök men det ska vi jobba på kommande höst, tror det blir lättare nu när hon är äldre och vet lite mer vad hon ska göra.

Men jag TROR absolut på att skjuta tidigt för unghunden hon vart en helt annan hund,,,hon vart en jakthund sen hon fick bita i haren.

Givetvis fick hon en baktass från haren att bita i där hemma (den var omtyckt).

MVH...

Publicerat

Trevligt med snabbt svar! Ok man är ju alltid lite fundersam... Hursomhelst så är det ju yngeltid i skogen snart. Är ju inte lämpligt att släppa en halvårsgammal tax bland råkiddar och harpaltar. Hon har som sagt stort spårintresse och har fått bekanta sig med döda djur. Kanske är det som med din att hon måste få något skjutet för att poletten skall trilla ner. Men då antar jag att det löser sig till hösten.. Får komma med rapport då hon börjar göra framsteg. Skoj att höra om din tik! Nu är det en sommar imellan......

Vänligen

Abbe med Cita