Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra taxar/säljare?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte ha en liten fundering över strävhårstaxarna,jag tittade på småhundsSm och såg att de deltagande taxarna där hade en hund i stamtavlan som har pra anlag http://www.taxdata.info/hund/1989/s3836289.htm den hunden är pappa till http://www.taxdata.info/hund/1993/s3523993.htm som har vunnit en massa och har ganska många valpar och är även farfar till Sm vinnaren.Qottens bror är för övrigt i Finland och har en massa valpar där..

Så man kan ju ta sig en funderare med det här med Pra-en ögonsjukdom är något man ska oroa sig för eller vad. Känns ju lite som att alla sträv har anlagen nu om än långt bort.

Säger bara pust skönt att man inte är avelsråd,de har ett väldigt viktigt arbete.

Kanske man bara ska tillåta två-tre kullar per hund så att generna blir välspridda.

Avelsmatadorerna har superfina meriter men det är som sagt var inte allt

Ska bli intressant att följa hursomhelst.Både korthåren och sträven.

• Svar 165
  • Visningar 19,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tänkte ha en liten fundering över strävhårstaxarna,jag tittade på småhundsSm och såg att de deltagande taxarna där hade en hund i stamtavlan som har pra anlag http://www.taxdata.info/hund/1989/s3836289.htm den hunden är pappa till http://www.taxdata.info/hund/1993/s3523993.htm som har vunnit en massa och har ganska många valpar och är även farfar till Sm vinnaren.Qottens bror är för övrigt i Finland och har en massa valpar där..

Så man kan ju ta sig en funderare med det här med Pra-en ögonsjukdom är något man ska oroa sig för eller vad. Känns ju lite som att alla sträv har anlagen nu om än långt bort.

Säger bara pust skönt att man inte är avelsråd,de har ett väldigt viktigt arbete.

Kanske man bara ska tillåta två-tre kullar per hund så att generna blir välspridda.

Avelsmatadorerna har superfina meriter men det är som sagt var inte allt

Ska bli intressant att följa hursomhelst.Både korthåren och sträven.

[/

Kan du förklara mer om  PRA ..!?

Publicerat

Kan inte så mycket om Pra mer än att det är en ögonsjukdom och att gamla hundar mest blir drabbade.

Jag klipper direkt ifrån Taxklubbens hemsida.

PRA

Vi har ett pågående bekämpningsprogram avseende ögonsjukdomen PRA, som är en sjukdom som leder till blindhet. Det innebär att samtliga taxar som används i avel skall vara ögonlysta i förbyggande syfte. Ögonsjukdomen PRA är idag inget stort problem inom taxaveln och vår målsättning är att bekämpningsprogrammet kan avvecklas senast år 2008

Handlingsplan för avel inom Svenska Taxklubben

Följande rekommendationer gäller samtliga hårlags- och storleksvarianter

Avelsdebut för både hane och tik sker tidigast vid 3 års ålder.

Föräldradjuren skall vara ID-märkta och ögonundersökta inom 1 (ett) år före betäckningen. Gäller både hane och tik. Kända anlagsbärare av PRA, dvs. djur med generell PRA samt deras föräldrar och eventuell redan producerad avkomma skall ej vidare användas i avel. Men undvik också hundar med minst 50% risk att vara anlagsbärare.

Avel skall endast ske på mentalt och fysiskt friska individer.

Avel skall i första hand ske på meriterade djur vid jaktprov och/eller utställning.

Ett tilltänkt avelsdjur som själv eller där någon av föräldrarna haft diskproblem skall inte användas i avel.

Uppfödaren/Hanhundsägaren bör också överväga om avelsdjuret skall vara med i aveln om det tilltänkta avelsdjurets avkomma eller föräldrar uppvisar en frekvens av diskproblem som överstiger rasens genomsnitt.

Man bör också uppmärksamma om syskon till avelsdjuret haft diskproblem och lägga särskild vikt vid om det inträffat i ung ålder eller om flera syskon drabbats.

Inrapportering av hundar med diskproblem skall ske på särskild blankett. Blanketten med uppgifterna skall skickas till SvTK:s avelsråd för respektive hårlag och storlek. Endast ägare eller uppfödare accepteras som uppgiftslämnare.

Inavelsökningen vid varje enskild parning skall om möjligt vara under 2,5 %. Målet är att rasens medelvärde ej skall överstiga 2 %. Som beräkningsgrund för inavelsökningen används det genetiska beräkningsprogrammet i Lathunden.

Tik bör endast ha en kull med samma hane.

En hanes totala livs produktion av valpar beräknas efter max antal tillåtna kullar enligt nedanstående tabell.

Det åligger varje tikägare/uppfödare att innan parning informera sig om antalet kullar som den tänkta hanen haft tidigare.

När enskild hane har uppnått rekommenderad gräns skall ägaren ta hunden ur avel och informera avelsrådet. På Svenska Taxklubbens hemsida, under avel, meddelas när en hane uppnått max antal kullar.

Parningar utanför rasen (korsning mellan hårlag) eller utomlands räknas inte in i antalet kullar.

Ras Antal tillåtna kullar per hane

Strävhårig normaltax 20

Korthårig normaltax 10

20 kullar med en hane..låter mycket.Men vad vet jag.

Publicerat

Nää.! Det räcker med ett par kullar.!  Tänk dig själv 20 lill Ivan springa runt fritt...... :D :D ;)

Publicerat

Ha Ha,ja skulle iofs vara ganska kul med ett 20tal ungar.Men jag planerar nog mer för två "kullar"bara letar ännu efter rätt tik  ;D Ganska kul det me.Men då vill man ju inte att tiken ska skalla så mycket eller att hon ska ha ett för bra sök :D;)

Publicerat

Vad vet/tror ni om en blandning av tax och drever...??

Publicerat
Vad vet/tror ni om en blandning av tax och drever...??
Hade det varit jättebra så skulle det redan finnas en massa tax-dreverkorsningar.

Jag föredrar renrasiga hundar,men om du är sugen på viss "korsning så kan du ju blanda korth tax med strävhårig tax och slut registrera hårlaget på utställning

Publicerat
Hade det varit jättebra så skulle det redan finnas en massa tax-dreverkorsningar.

Jag föredrar renrasiga hundar,men om du är sugen på viss "korsning så kan du ju blanda korth tax med strävhårig tax och slut registrera hårlaget på utställning

Man ser ju faktiskt lite annonser det Tax/Drever blandningar...!!

Undra hur de är mentalt,jaktligt och hälsomässigt..?

Publicerat

Har funderat lite på det här med blandraser och har man en riktigt bra hund skulle inte jag vilja para den med en hund från en annan ras, dels får man sämre betalt och inga valpar kan starta på prov osv. Så jag tror de flesta blandrasparningar är mellan medelmåttiga eller sämre hundar! Sen finns ju alltid chansen att man kan få något riktigt bra men jag tror den är mindre!

Publicerat

Om man har en kennel så blir man svartlistad om man kör korsningar.

Om man nu skulle korsa..varför Tax-drever skulle ju vara mer intressant med en Terrier av nåt slag och taxkorsning

Känns lite fattigt och kortsiktigt att köra korsningar.Men å andra sidan..Ska man utveckla en ras eller skapa en egen ras så måste man ju korsa lite,men då känns det som att det blir ganska kostsamt.

Publicerat

Ivan & Mats Bengt.; Tax hanen Bill som de skulle avla min blivande valp på blev sjuk så de va "tvungna att ta bort honom"..!? Genom en kompis har jag blivit ev, erbjuden en blandning mellan tax & drever. Som är fyra år jagar bra kommer på inkallning. PG av allergi i familjen måste de göra sig av med henne, hon bortskänkes om jag fattat det hela rätt.

Vad gör jag...? Ett bra gratis erbjudande eller köar på en ny valp för 8000kr. Känns som det är värt att prova...!!

Tänkte att ni kunnde bistå med lite kloka ord....

Publicerat

svårt det där.Beror på ditt intresse och ekonomi lite.Jag skulle inte ta blandrasen..men jag har ju 5 hundar redan..

Om du får en renrasig så kan du ju avla och få in lite på avkomman. En blandras är kortsiktig lösning-gör vad du vill

Men det är klart en injagad bra hund gratis..förstår ditt dilemma.

Publicerat

Hade nog inte hellre satsat på blandrasen dels för att jag tycker det är roligt och spännande med utställningar och jaktprov. Men även att ett stor del av nöjet med en jakthund är själva injagningen av unghunden. Att få följa deras utveckling från några skall till att bli en bra hund är mycket intressant. Ser ju bara hur min Wachtelvalp utvecklas dag för dag både på gott och ont!!!

Publicerat

Ähh,ta blandrasen funkar den så ok funkar den inte så är det ju inte så svårt att ta bort den.

De pengar 8000.. du tjänar in på hunden ger du till frun som muta i form av blommor och dyl då och då.

Det måste vara den bästa lösningen :D En sk win-win situation

Har jag rätt känsla så har du redan fått hem hunden  ;D

Publicerat

Ähh,ta blandrasen funkar den så ok funkar den inte så är det ju inte så svårt att ta bort den.

De pengar 8000.. du tjänar in på hunden ger du till frun som muta i form av blommor och dyl då och då.

Det måste vara den bästa lösningen :D En sk win-win situation

Har jag rätt känsla så har du redan fått hem hunden  ;D

Nä jag har inte tatt imot den än, jag står ivalet o kvalet. Jag har tänkt lite på vad du sa om förstora kennlar. Och när jag har snokat runt lite så verkar det som att de vill sälja "massa" valpar och tjäna pengar, och bryr sig inte om avelsdjurens egenskaper utan bara går efter att en förälder ska va champion och att inte inavels procenten blir för hög..?  Kanske bäst att köpa en "bonnavlad" tax istället som inte har 375 syskon.. Men vad vet jag..?

Publicerat

ok,då kan vi säga att vi är tillbaka på ruta ett.

Man kan konstatera att priserna på renrasiga är på tok för höga.Det ska inte finnas en chans att man ska vara intresserad av blandraser igentligen. Tänk hur det var förr,då köpte de två ur samma kull och behöll den som blev bra.

Nåväl. Kolla korthårsgruppens sida,den där kullen jag tipsa om är ännu kvar.Finns fler intressanta.Fördelen med korthårsgruppen är att utställningstanterna inte vågat sig dit ännu.Bara jägare där.

http://www.kortharsgruppen.org/ Alla kennlar sprutar inte ut hundar,man är tvungen att registrera kennel efter ett antal kullar helt enkelt. Du kanske ska annonsera där föresten.Alltid nån som tröttnat på sin unghund eller nåt kanske kan du göra ett fynd.

Publicerat

Hitta ett intressant sträv..

Moder: SJ(d)CH Mariebergs Luma

Fader: SU&SJ(d)CH Måsebo Onkel

Ras: Strävhårig normaltax

Antal tikar i kullen: 0. Antal hanar i kullen: 0. 

Fri text:

Väntas 4/5. Luma har cert utställning och är en fantastisk jaktnedärvare, mor till en SM deltagare och tre st drevprovsvinnare under 2005. Endast till jägare som har hunden som familjemedlem . 

Säljare/Uppfödare:

Alf OLsson

Telefon: 0304-22473

E-post: -

Lokalklubb: Dalsland

http://www.taxklubben.org/

Publicerat

Inte så tokig tik. Jag får kolla runt lite å se vad som finns. De flästa uppfödare säger att tikarna löper sent i år och skyller på vintern, tror du det stämmer eller är det bara en slump..?

Publicerat

det där med löpningen är nog bara nått de säger.Jag har inte märkt nåt sånt,min löper iofs nu.

Jag kollade lite närmare på strävkullen.Väldigt intressant får jag säga.verkar vara en import i modern http://www.taxdata.info/hund/1999/s4481899.htm

Marieberg är en anrik kennel.

Måsebo är bland de bästa.Hanhunden..

http://www.taxdata.info/hund/2002/s2304902.htm  Båda har väldigt bra hundar i stamtavlan.

Sen hitta jag en intressant korthårs kull till.En till i styrelsen för korthåren,de bör ju ha bra koll..

Moder: SvCH SJdCH Gläfsebos Irma

Fader: SJdCH Jagtmax´s Xerxes

Ras: Korthårig normaltax

Antal tikar i kullen: 3. Antal hanar i kullen: 3. 

Fri text:

F 31/1 2006 e JCH föräldrar. Lev klara. Bägge har höga poäng skall/hörbarhet nyansering. Parn rek av avelsråd. 

Säljare/Uppfödare:

anders fyhr

Telefon: 0380660471

E-post: andersfyhr@hotmail.com

Lokalklubb: Småland

Edit ..Kollade mariebergs luma igen..de har två kullar med samma hane..seriöst..hm..nä skippa den tydligen en som bara vill pressa ut en massa valpar,suck.

Publicerat

Hittar inte tiken Irma, i taxdata

Publicerat

3 st Korthårsvalpar.  

Moder: Rågläntans Cilla S40422/95. Har etta på utställning.

Fader: Drivjärnets Scott S28609/2003. Har första pris på drev samt drevcert, 52 poäng.

3 st valpar:

varav 2 st svarta med röda tecken( 1 hane och 1 tik) och 1 är viltfärgad (tik) säljes till jägare.

Säljare/uppfödare:

Stellan Bengtsson

Folkskolegatan 9

573 61 Sommen

Tel: 0140-302 71

Vad tror du om det här, ganska otippade hundar men kan bli bra..?

Publicerat

Ja,varför inte? Tråkigt när de inte meriterar tiken bara..Man undrar varför. Men en bra stamtavla i övrigt.

Hanen verkar ju mkt intressant oxo.

Nu kommer vi till det fina.Bodde inte Mats Bengt vid Sommen? Eller minns jag helt fel?

Han borde ju kunna ge ett utlåtande om hunden,spännande.

Ta en hane så har jag en jag kan para med sen,det verkar inte vara släkt med min.. ;D

Edit. nu kom jag på har en annan kompis i Sommen ..blandar ihop..

Publicerat

Ivan har du skjutit rävarna vid hundården på drev eller vak.

"lyfter på hatten"