Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra taxar/säljare?

Featured Replies

• Svar 165
  • Visningar 18,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ja de var verkligen lika,säker att det inte är samma hund  ;D Kolla.

Såg att fadern hade ett gf.Det har min med så,fick den efter parningen.Lite för löshund och okunnig hundförare..

Som väl är så är min inte så lös i skallet

Publicerat

Tyckte jag kollade men i bland blir man blind.

Detta är på Sigge den svarte, trean på utställning var väl svår att förstå ;) Zack den brune är ju av redan nämna skäl inte välkommen på utställning.

http://www.taxdata.info/hund/2003/s2989303.htm

En annan sak angående jaktprov, har du hört någon bra förklaring att taxarna bara får godogöra sig ett första pris per provdag ??? Sen tycker jag fyra timmar är lite, tackar vet jag dreverns sju timmar ;D

Publicerat
Detta är på Sigge den svarte, trean på utställning var väl svår att förstå ;) Zack den brune är ju av redan nämna skäl inte välkommen på utställning.

En annan sak angående jaktprov, har du hört någon bra förklaring att taxarna bara får godogöra sig ett första pris per provdag ??? Sen tycker jag fyra timmar är lite, tackar vet jag dreverns sju timmar ;D

Men det kan väl inte vara enbart för att den var "sotig"den fick en trea? Men det är klart det kan ju ha varit i samband med sjabblet med viltfärgade korthår (de skulle nollas ett tag tror jag) Men men utställningar är något för sig,Max pappan till min fick en 2a ena dan och blev BIR nästa dag

Ang drevprov så kan man ju få högre poäng om man gör flera prisdrev under samma provtillfälle. Eller menar du att man med lite flax skulle klara tre 1or på samma prov och bli champion på en start?

Så du tycker att vi domare ska stå ut i 7timmar med en medioker tax i skogen :D Nä,4timmar är lagom Räcker ju tom med bara 3 timmar idag. En tax som gått för fullt tappar det där lilla extra efter en halvdag ungefär.Låt nu taxar vara taxar och drevrar drevrar.

Publicerat

Är det inte så att man bara skriver 1 Rå även om den har kört t.ex. två gånger 60 minuter rdj eller har jag helt fel! När man dömer drever skriver man ju ut hela t.ex 1 Rå 1 Rå och 3 Rå! Men du måste ha 1:a pris från tre prov.

Egentligen ingen stor skillnad i slutänden men jag är bara nyfiken varför det är så ??? Uttrycke mig nog lite slarvigt i mitt förra inlägg.

Angående det med tiden så tyckte jag att man nästan upplevde det lite stressande när man startade, nu när det inte är så gott om rådjur alltid osv. Men du har nog rätt sju timmar är nog för länge för en tax, var lite därför jag skaffade två ;D ;D

Annars så var det på den svarte jag fick trean och enda motiveringen var just sotigheten. Annars var bett, storlek mm bra. Snackade lite med han som dömde honom på jaktprovet och han var också lite förvånad över trean men som du säger utställningar är lite av ett spel :-

Publicerat

Nu var jag tvungen att kolla,men det är ju samma drevprovsprotokoll för drever,beagle,basset och tax så där ska det inte vara nån skillnad.Du har nog bara sett ett slarvigt ifyllt protokoll.

Tex,jag startade min på ett prov hon drev till en 3a på räv återkomm för att driva till en 1a på Hare.Kopplade och avslöt på kanin tills 4a timmarsgränsen var nådd rtiden räckte till en 2a.

Allt sånt står i protokollet.Men det offisiella sas är bara det bästa Dvs 1a Hare Men under de andra dreven bevisar ju hunden sina fördelar kanske gång på gång och då kan man ju få 6or För 6or har hunden svårt att få om man bara haft ett enda drev,blir ju lättare att motivera om den haft många drev.

Var det detta du funderade över eller är jag ute å cyklar?

Bodde du mitt i stormen? Har varit där och jagat med Bolmsö gubbarna och det var ett minne det!

Publicerat

Ja men i dreverprotokollen skriver man ut alla priserna, men det kan vara att jag läser detta i dreverboken och att i den officiella statistiken skriver man som du säger bara det bästa. Kanske kan Hylsan hjälpa oss att få klarhet i ämnet!

Var på Bolmsö jagar du norra eller södra delen brukar själv jagar där ibland! Jag bor mitt i det stormdrabbande området, vi var utan ström i 28 dygn >:( >:(

Publicerat

För att göra en kort historia då.Kapade loss åt dåvarande Sunnaryd skogsmaskiner I Frankrike och Tyskland ett litet tag och en av de anställda (ifrån Hamra)där jagar jag ibland med;jag var med honom på Bolmsö som gäst.Om jag minns rätt så körde vi till vänster efter färjan och samlades hos öns största original antar jag.Tyckte att det var en trevlig och gemytlig stämmning där.Och den originella gubben gjorde att Bolmsö aldrig blir glömt.

Publicerat

Hur går det vakjägaren ,har du sänt iväg några mail till avelsråden eller har du fastnat i taxdatan?

Publicerat

jag vill ha en taxtik som är liten och tätskallig. Jag bryr mig inte om Jaktprov så mycket "tror jag". Ett bra taxdrev får gärna va mellan 20minuter och 2timmar för mig. Men visst ska jag prova jaktprov om jag får en skaplig hund. Men jakt ska va jakt och inte 3*60minuter..

Publicerat
jag vill ha en taxtik som är liten och tätskallig. Jag bryr mig inte om Jaktprov så mycket "tror jag". Ett bra taxdrev får gärna va mellan 20minuter och 2timmar för mig. Men visst ska jag prova jaktprov om jag får en skaplig hund. Men jakt ska va jakt och inte 3*60minuter..
Jag förstår dej,men jaktproven är ju bra verktyg att hitta bra avelsmatreal=Få fram ännu bättre hundar.Det är lurigt det där många parar med en bra hane utan att meritera tiken alls.Lite svårt att veta om det bara pengar tikägaren är ute efter eller vad.

Jag håller med dej helt taxar ska vara pigga och glada,små och tätskalliga..och lägga av om det drar iväg för långt..

Publicerat

Jag har tänkt lite på det där med kort och långhår. Det låter som ni föredrar korthår, hårar dina taxar/tax mycket,och hur länge? Klackebos taxar värkar små och behändiga?Hur är det med procenten av lyckade hundar på Klackebo av det totala antalet föda taxar ?  Eller är dom bara mass uppföddada för ett eget ekonomiskt syfte.

Publicerat
Jag har tänkt lite på det där med kort och långhår. Det låter som ni föredrar korthår, hårar dina taxar/tax mycket,och hur länge? Klackebos taxar värkar små och behändiga?Hur är det med procenten av lyckade hundar på Klackebo av det totala antalet föda taxar ?  Eller är dom bara mass uppföddada för ett eget ekonomiskt syfte.
Det finns tre hårlagstyper.lång-sträv och kort. Långhårstaxarna är nog mest utställningstanter som har.

Strävhårens ev nackdel är att man ,om man har otur får en med dåligt sträv. Ullig och gullig-Jag tröttnade helt enkelt på att trimma.Korthåren ser ju alltid fina ut och kräver ingen vidare pälsvård.Det blir mindre hår med ett korthår.Men ett bra sträv är väldigt snyggt.Din tjej kanske gillar att pyssla med pälsar?

Klackebos har ju fina meriter och du får lämmna tillbaka hunden om du inte är nöjd..så varför inte?

Ett mejl till avelsrådet/valphänvisarna kan vara bra faktiskt. Det kostar inget och du får snabbt ett svar. Skriv en kort önskelista på hur du vill din valp ska vara bara. De har koll på väntande kullar

Publicerat

Vad tycker du om att jaga räv med tax? Ej gryt även om drevet kan sluta där. har du nåra erfarenheter av det?

Publicerat
Vad tycker du om att jaga räv med tax? Ej gryt även om drevet kan sluta där. har du nåra erfarenheter av det?
Mitt första sträv älskade verkligen att jaga räv blev bättre och bättre på räv med åren.Kan bli riktigt trevliga jakter! Hon ville inte gå i gryt

Hittade henne i tax data föresten http://www.taxdata.info/hund/1994/s4636294.htm

Publicerat
Mitt första sträv älskade verkligen att jaga räv blev bättre och bättre på räv med åren.Kan bli riktigt trevliga jakter! Hon ville inte gå i gryt

Hittade henne i tax data föresten http://www.taxdata.info/hund/1994/s4636294.htm

En dum fråga kanske, Hur beter sig räven "i regel" när den drivs av tax. Tänker på harar och rådjur som mer eller mindre kommer och går sakta framför hunden.
Publicerat
  Hur beter sig räven "i regel" när den drivs av tax. Tänker på harar och rådjur som mer eller mindre kommer och går sakta framför hunden.
Kan vara så med räv oxo,riktigt kul!
Publicerat
Kan vara så med räv oxo,riktigt kul!
  Det betyder att de buktar bra allså.! Känner du till några bra uppfödare i Örebro/Östergötland.? Ska man akta sig för "privata" säljare. Hur är det med priser?  8000kr  6000kr eller vad? De jag har pratat med ska ha 8000tusen.
Publicerat

Tror nog inte du ska titta dig blind på priset om du betalar 6 eller 8 tusen kanske inte är så viktigt, utan att hunden härstammar från bra jaktlinjer. Ser du till att du ska jaga med din hund i minst 10 år är inte tvåtusen så mycket per år!

Publicerat
  Det betyder att de buktar bra allså.! Känner du till några bra uppfödare i Örebro/Östergötland.? Ska man akta sig för "privata" säljare. Hur är det med priser?  8000kr  6000kr eller vad? De jag har pratat med ska ha 8000tusen.
Jag gav 7000 för snart två år sen så de kostar kanske 8000 nu. Du kan ju Pma ditt val privat om du vill så slipper vi göra bort nån felaktigt offentligt  Det är kul att leta hundvalp!
Publicerat

Bryr mig inte om priset så mycket ville bara höra efter.  Jag är inte ute efter att avla flitigt på min kommande tax, så jag kanske provar ett korthår ifrån Klackebo.!?  Blir det en mycket bra hund får jag väll lägga lite energi på att hitta ett bra parnings objekt till henne.  Vad tycker ni det är för skilldnad på tik och en hane vid jakt...???

Publicerat
Blir det en mycket bra hund får jag väll lägga lite energi på att hitta ett bra parnings objekt till henne.  Vad tycker ni det är för skilldnad på tik och en hane vid jakt...

Har man en riktigt bra hund så är det roligt att starta på jaktprov! Så blir den bra tycker jag du ska testa detta.

Sen är nog hanar och tikar lika bra, själv har jag bara haft hanar. Tycker det är mer praktiskt man slipper löpningen.

Möjligtvis att hanarna har ett något bättre skall, men en tiks skall kan vara minst lika hörbart då det kan skära igenom något bättre.

Lycka till med ditt taxköp!

Publicerat

Trevligt att du verkar ha bestämt dej! Glöm nu inte att berätta vad det blev.

Håller helt med Mats Bengt ang Hane/tik. Själv har jag tik med det är för att vi har så mycke hundar och blandar man blir det ett litet helsike.

Gå nu inte och starta bara för provstartandets skull,se till att du är relativt säker på en etta innan.Kan säga att jag ogillar de som startar och när hunden drivit knackigt i 20 min säger att jycken aldrig drivit så länge förut..

Alltså satsa på en bra etta när du startar.Nu kan man ju ha otur också och misslyckas men det är en annan sak.

M B. Kom på vad originalet hette på Bolmsö. Göran,om jag nu inte är helt fel ute.Är han bekant?

Publicerat

;D ;D ;D ;D

Jodå Göran i Horn är välbekant, har du sett någon mer än han som har limremmen direkt under armhålerna :D :D Var inte Herman också med i sin gamla ulster ???

Har jagat mycket hare uppe i Horn, farsan hade en drevertik som bara jagade hare och riktigt bra dessutom. Vi sköt ett par harar var gång vi var där och jagade! Mycket trevliga marker.

Publicerat

Minns ingen Herman men han var säkert med. Jag gick med min hund Med Göran hack i häl.När min tax fick upp så kunde ju inte Göran vara tyst så då föreslog jag att jag kunde hjälpa honom med kattavlivningen..(han hade ett gäng katter) så att hunden kunde driva i lugn och ro. Väl hemma vid huset så kunde han inte avgöra vilken som skulle bort,han hade mkt personliga berättelser om varje katt. Nåväl,taxrackarn drev fram ett rå till min kompis som fick skjuta sitt första rå någonsin.