Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra taxar/säljare?

Featured Replies

Publicerat

Hur är tax hanar med att "märka revir" ? Min Jack Russel hane pissar på allt som sticker upp både hemma och borta. Mina barn kommer ut och till sin förskräkelse får se sin nygjorda snögubbe ha ett gult hål igenom sig. Är jä....t  trött på det. Taxhanar kanske inte är lika heta?

• Svar 165
  • Visningar 18,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Taxhanar kanske inte är lika heta?

Tyvärr är mina två rätt revirtänkande, tror det är värre när man som jag har två hanar (där sa jag fel, har ju en Wachtelhane också men han är bara 3 månader) Sen är den brune hanen mycket värre! Pratade med någon som hade för sig att hanar som bara har en kula skulle vara värre, förklaringen skulle vara att den andra kulan som inte vandrat ned utsätts för mer kroppsvärme! Säkert inget vetenskapligt bevisat, men i mitt fall stämmer det!

Publicerat

Intressant,en kompis har två korthårs hanar..eller hade,de gick inte att ha dem tillsammans.Och en av dem hade just bara en kula.

Har haft en Jackrussel hane och med min minimala analys så är de "stirrigare" än taxar

Nä,kastrera din Jackrusell och skaffa en tik.(ta mej nu inte på fullt allvar  :D)

Förresten ska du inte skaffa en till Jackrusell istället.De kan väl driva i en 15min eller nåt sånt? Min nästa jycke blir nog en terrier av nått slag är iallafall väldigt sugen

Publicerat

Ivan köp en stuttsboll istället, den är ju still ibland. ;) Jag prata lite med Hasse på Klackebo i dag, han skulle para Bill med Kula.  Kula drev gärna räv ,"tyvär följer hon med ner i grytet". Men det är inte ofta en räv går i gryt för en tax tror jag. Så att kanske få en tax som jagar räv skulle va ett nöje givetvis rå/hare oxå. Bill verkade driva med ett kraftfullt skall och han va visst bra på hare när han väl får upp en. Verkar som en bra kombination för mig, ´jag bor ju på jakt marken och skjuter lika gärna hare som rådjur men hellst räv. Jag tycker det är det fina med sån jakt är att man inte vet iförväg va det blir för upptag, blir mer spännande.

Publicerat

Förmodar att jag och Ivan får en inbjudan till jakt, när din nya tax blivit champion ;D ;D ;D

Ps. Vi nöjer oss mer än gärna med en JCH (D) ;) ;)

Publicerat
Förmodar att jag och Ivan får en inbjudan till jakt, när din nya tax blivit champion ;D ;D ;D

Jag fattar nästan inget om alla förkortningar Tex D-cert innebär vad..? Om nån orkar förklara.

Mats_Bengt vilka är föräldrar till Zigge & Zack.?

Publicerat

Påminner mej om när jag var i Örebrotrakten och kompisen hade fixat Örebros bästa drever som gäst hund.

Vi har en ganska rå men hjärtligton drever vs tax..så innan han släppte sa jag att nu blir det väl till att leta drever resten av dan..Vad tror ni händer,drevern får upp och försvinner tom från pejlen ;D Efter nån timme ringer mobilen och meddelar att någon tagit upp hunden och kört den till polisen(i all väl mening förstås.)då den gått upp på motorvägen..

Nåväl, Mats Bengts hundar kan du ju se genom länken Taxdata som han satt ut.

Drev-cert får bara en riktigt bra hund minst 52 Ep(egenskapspoäng) och minst 4a i delmomenten

S, Betyder sänkt prisvalör och det fårdu om du får en tvåa i nått av delmomenten

G eller Gf är graverande fel, då har hunden gjort nåt riktigt fel (Får en hund två g så  får man inte starta mera. Alltså vid två provtillfällen (Jagat bakspår mycket eller nåt annat liknande)

Kep betyder Kan ej prissättas, kan ju vara så att det inte finns chans att få upp av nån anledning och då får man kep

så, det var litegranna fråga på om det dyker upp mera!   Tycker det är så kul med fler intresserade

Publicerat

lika bra du får drevprovsregler med kodnyckel www.taxklubben.org/v2/Drevprovsregler02.doc

Publicerat

Vad tror ni om den blandningen jag beskrev förut på Bill & Kula och blivande avkommor?

Publicerat
Vad tror ni om den blandningen jag beskrev förut på Bill & Kula och blivande avkommor?
Inget fel direkt.

Men nu har jag hittat en till dej!!

Ordf i korthårsgruppen ska ha valpar med sin och det verkar vara en riktigt fin stamtavla!  Kolla upp den

Korthårsvalpar väntas. 

Valpar planerade efter SJ(D)CH Eric S 22817/99 och Västerbytorps Freja S 27787/03

Eric prov vinnare 2ggr 12 st 1:a pris. 1st 2:a pris 2st 0:pris.

Freja prov vinnare 1ggr 3 st 1:a pris.

valparna beräknas födas månads skiftet mars/april.

Säljare/Uppfödare: Patrick (Putte) Ericzen

Tel: 0220/403 44 0733/84 77 90

E-post: jaktmaffians@telia.com 

http://www.taxdata.info/hund/2003/s2778703.htm

http://www.taxdata.info/hund/1999/s2281799.htm

Publicerat
Inget fel direkt.

Men nu har jag hittat en till dej!!

Ordf i korthårsgruppen ska ha valpar med sin och det verkar vara en riktigt fin stamtavla!  Kolla upp den

Korthårsvalpar väntas. 

Valpar planerade efter SJ(D)CH Eric S 22817/99 och Västerbytorps Freja S 27787/03

Eric prov vinnare 2ggr 12 st 1:a pris. 1st 2:a pris 2st 0:pris.

Freja prov vinnare 1ggr 3 st 1:a pris.

valparna beräknas födas månads skiftet mars/april.

Säljare/Uppfödare: Patrick (Putte) Ericzen 

Imponerande..!!!!! :o :o  Men om jag köper en valp där blir det nog den första som tok nollar. ;D ;D ;)

Tel: 0220/403 44 0733/84 77 90

E-post: jaktmaffians@telia.com 

http://www.taxdata.info/hund/2003/s2778703.htm

http://www.taxdata.info/hund/1999/s2281799.htm

Publicerat

Nån ska ju bli först med det me. ;D ;D ;D

Publicerat

Vart är det nånstans.? Nästan för fina stamtavlor, ska inte du ha en hund till.??

Publicerat
Vart är det nånstans.? Nästan för fina stamtavlor, ska inte du ha en hund till.??

Kolbäck.. är inte det i dina trakter?

Klart man är sugen på en till.. men jag vill gärna jaga in min klokt innan

Men jag skulle tro att valparna är uppbokade redan,om det kan vara en tröst om du redan bokat.

Har du bokat?

Publicerat

Jag satt upp mig på en, men jag har inte bestämt kön än. Lutar åt en hane för att slipa ev problem med min andra hund och ev löpning. Jag fick för mig att det kunde bli en bra "allround" om man kan säga så.  Att en tax jagar rådjur, tror jag alla taxar kan o vill men räv är nog inte lika säkert. Väntar på löpning nu........... Vad tror du det kan bli..?

Publicerat
Jag satt upp mig på en, men jag har inte bestämt kön än. Lutar åt en hane för att slipa ev problem med min andra hund och ev löpning. Jag fick för mig att det kunde bli en bra "allround" om man kan säga så.  Att en tax jagar rådjur, tror jag alla taxar kan o vill men räv är nog inte lika säkert. Väntar på löpning nu........... Vad tror du det kan bli..?

Om du jagar mycket så kan det bli mkt bra. Man ska inte stirra sej blind på stamtavlan även om det kan vara en viss säkerhet

Har varit med om taxar som tom är rådjursrena..det är en balansgång det där man vill ju inte att taxen ska driva ekorre eller fasaner..Har ni lite rå så kommer hon säkert jaga räv.Rådjur är ju ganska lättdrivna i jämförelse.

Tik elller hane..ja du. ta vad du vill. Håll oss uppdaterade hursom!

Publicerat
Jag har haft en tråd innan med det här om avel/tillfälligheter osv.

Kanske kan finnas något intressant där att läsa!

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=2422.0

Hur är dina hundar när det gäller räv.?

Publicerat

Vet knappt då vi på nytt har mycket gott om rådjur nästan som i början på 90-talet. Sen har vi inte så hemskt mycket med räv heller, så det blir ju att de nästan alltid tar upp rådjur.

Publicerat

Vad står "SU" för..?  SJ vet jag  men su inte en aning.

Publicerat
Vad står "SU" för..?   SJ vet jag  men su inte en aning.
Svensk Utställnings..
Publicerat
Svensk Utställnings..

Så lätt va det.. Blir det nån drevprovs etta för din jycke i höst ?

Publicerat
Så lätt va det.. Blir det nån drevprovs etta för din jycke i höst ?
förhoppningsvis..Två av kullsyskonen har redan fått varsin etta,så nu blev jag inte först där får väl skrapa ihop lite bra poäng istället  ;D. Ärligt talat,jag har ingen panik med att starta och ska jag starta vill jag ha en bra etta.

Hon verkar kunna bli bra,det är väl bara jag som sätter gränserna hur bra hon ska bli.

Tycker det är så kul att reta alla gubbar som tycker man jagar in "fel" så jag sköt mitt första vilt för henne tidigt(4mån) och såklart var det en rabbis!

Söket är jag väldigt nöjd med,det brukar vara si och så med på taxar annars

Publicerat
förhoppningsvis..Två av kullsyskonen har redan fått varsin etta,så nu blev jag inte först där får väl skrapa ihop lite bra poäng istället  ;D. Ärligt talat,jag har ingen panik med att starta och ska jag starta vill jag ha en bra etta.

Hon verkar kunna bli bra,det är väl bara jag som sätter gränserna hur bra hon ska bli.

Tycker det är så kul att reta alla gubbar som tycker man jagar in "fel" så jag sköt mitt första vilt för henne tidigt(4mån) och såklart var det en rabbis!

Söket är jag väldigt nöjd med,det brukar vara si och så med på taxar annars

'

Jag tror på att skjuta ett villt tidigt, så att hunden vet vad som är i andra ändan av spåret. Men när man skjutit ett vilt får man nog hålla igen ett tag så hunden får jaga lite. Annars kanske hunden slutar att driva när det gått 5minuter eller bryter så fort det smäller..

Publicerat
'

Jag tror på att skjuta ett villt tidigt, så att hunden vet vad som är i andra ändan av spåret. Men när man skjutit ett vilt får man nog hålla igen ett tag så hunden får jaga lite. Annars kanske hunden slutar att driva när det gått 5minuter eller bryter så fort det smäller..

Det gäller egentligen att ha sunt förnuft och inte slita ut hunden med allt för långa pass till att börja med.

Jag brukar försöka gå minst  en timme varje dag med min på olika ställen,och jag ser till att jag alltid får upp så att hon verkligen är sugen på jakt när man går ut.Och jag skjuter sällan för hunden,men nåt vilt vil man ju ha och det gör dem ännu lite mer sugna.

Men som sagt,jag har haft hundar som inte varit någe att ha oxo.

Blir lite nostalgisk.. En la aldrig av men hade bra skall.En var otroligt lös i skallet och ett nervknippe..En jagade tyst men var bra i gryt.En annnan var bra men med lite sämre skall. Nåväl..Nu har jag ju ett korthår istället..som än så länge verkar helt ok och är den med absolut bäst psyke. Jakten på den perfekta taxen pågår kan man säga