Publicerat April 15, 200620 yr Drev såklart ;D! Har lite viltvatten och viltuppfödning så det blir väl nån med kula oxo. Men jag har inte skjutit dem ensam.Vi är ett gäng och vi räknar tillsammans,mindre egoism och större gemenskap. Rävjakt är en stor grej här. Kom på ett par bra sträv till nu..kollar dem och återkommer om de ska ha valpar.(Det är en som inte behöver göra reklam ) Vet du vilket hårlag du ska ha?
Publicerat April 15, 200620 yr Korthår tror jag.! Va inne på en hane men blir så jävla irriterad på min nuvarande hanhund, han får följa med bortikring men ska bara pissa å jucka på allt å alla. Så just nu ligger en tik högt på önske listan, har du nån tik? Funderar på en hundgård men tycker igentligen inte om hundgårdar, det luktar om hundgården och det luktar hundgård om hunden inte så kul tycker jag. Vill gärna ha hundarna inomhus.
Publicerat April 15, 200620 yr Korthår tror jag.! Va inne på en hane men blir så jävla irriterad på min nuvarande hanhund, han får följa med bortikring men ska bara pissa å jucka på allt å alla. Så just nu ligger en tik högt på önske listan, har du nån tik? Funderar på en hundgård men tycker igentligen inte om hundgårdar, det luktar om hundgården och det luktar hundgård om hunden inte så kul tycker jag. Vill gärna ha hundarna inomhus. Kastrera din hane och skaffa en tik. Vi har bara tikarKlart du ska ha hundgård,att de luktar handlar mer om hygienen.Gör rent i kojan så funkar det. Vi har tre stora hundgårdar och tar in hundarna om det blir kallt eller när de har jagat.Om inte annat är det rätt skönt att kasta ut dem om man ska iväg nån sväng. Hundarnas päls blir bättre om de får vara utomhus mycket..de är ju gjorda för att vara utomhus. Och du.. om du slutar att ha jackrusseln i sovrummet så kanske han slutar med att härma ;D ;D
Publicerat April 15, 200620 yr knapast troligt att det är från mitt sovrum han snappat upp det . Hur upplever du det där med löpande under jaktsäsong, vissa vill ju inte jaga med sina hundar då.! Är det nåt jag bara fått för mig eller är tikar lungnare än hanar??
Publicerat April 15, 200620 yr knapast troligt att det är från mitt sovrum han snappat upp det . Ha ha vem vet,brevbäraren kanske är där ibland ;D ;DHur upplever du det där med löpande under jaktsäsong, vissa vill ju inte jaga med sina hundar då.! Är det nåt jag bara fått för mig eller är tikar lungnare än hanar?? Löper hunden ska man inte släppa den,tänk om den blir parad med grannmarkens glappiga drever eller dyl .Men det finns ett trick,är dom i bra trim så kan man fördröja löpet. Hispiga fruntimmer har du väl hört talas om,finns även hundar.tikar som är det vad man väljer är nog bara en smaksak
Publicerat April 16, 200620 yr Ska nog ringa och höra lite om de där valparna vid Sommen. Det är en kull till planerad på Klackebo med Yla och en "utstälnings" hund som gått "ett" drevprov, jag tror han hette Hurtig Hillding. Du Ivan kanske kan snoka rätt på han jag hitta han inte. Sambon vill att vi skaffar en valp istället för den 4a åriga blandrasen, med tanke på våra små barn. Att det ska va så jävla omständigt att få tag i en hund..!! Känns som man tar vad man får snart, jag vill ju ha en hund å jobba med i höst punkt slut.... Behöver kanske lite hjälp med att hålla ögona öppna efter ett korthår. :o
Publicerat April 16, 200620 yr börjar känna mej som en riktig tax nörd nu..http://www.taxdata.info/hund/2002/s5005402.htm men det är nog så att det är svårt att få fram bra hanar som inte har en massa valpar redan.Därför tar man en hurtiga hilding. Alltså kollade De har ju redan haft Hurtiga Hilding en gång i parning,varför inte variera? Löper tiken nu eller att det är en nödlösning kanske Trillade på en intressant sida.. kolla deras tik!!!! intressant http://www.taxdata.info/hund/2000/s5389600.htm http://www.jaktgillets.se/kennel.html Vet inte varför men jag föredrar välmeriterad tik före välmeriterad hane när jag ska välja valp. Jaktgillet betalar tillbaka pengar om du meriterar den till jch!
Publicerat April 17, 200620 yr Tror du inte att det är nån hållhake på det köpet tex att de vill ha första kullen eller liknande..? :- Jag tror att Hasse på Klackebo nämde nåt om nån mer hanhund men inget va bestämt, han vänta fortfarande på att tiken ska löpa.
Publicerat April 17, 200620 yr Jag tror inte det är några konstigheter med pengar åter vid jch.De vill skapa sig ett namn och få lika fina priser som Klackebos,de priserna får man inte om inte avkommorna meriteras. Innan du ringer Sommen måste du kolla den här som vi hittade tidigare Valpar planerade efter SJ(D)CH Eric S 22817/99 och Västerbytorps Freja S 27787/03 Eric prov vinnare 2ggr 12 st 1:a pris. 1st 2:a pris 2st 0:pris. Freja prov vinnare 1ggr 3 st 1:a pris. valparna beräknas födas månads skiftet mars/april. Säljare/Uppfödare: Patrick (Putte) Ericzen Tel: 0220/403 44 0733/84 77 90 E-post: jaktmaffians@telia.com http://www.taxdata.info/hund/2003/s2778703.htm http://www.taxdata.info/hund/1999/s2281799.htm Bor inte han i närheten av dej?
Publicerat April 17, 200620 yr Hallstahammar..? Vet inte ens vart det är. Jag kan väll höra efter men så bra föräldrar oj oj. Tänk om hunn inte ens jagar inte heller skallar utan bara piper. Jag kan ju aldrig erkänna att jag har en värsting hund o den jagar som en åkersork, då får det bli en korvbit på vägen framför en tradare, oj va synd på en så bra hund får man tjata om i 40 år sen.. :D
Publicerat April 17, 200620 yr Hur är det med gegrafin,Det ligger ju nästgårds om du nu var Örebroare http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?...Where=kolb%e4ck Och karta till Örebro. http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?...xWhere=%d6rebro Du är nog vad man kallar en riktig local,jaja jag är inte så bra på geografi själv så. Sen finns ju en gammal regel som du säkert hört.Döda hundar jagar bäst. Är du inte nöjd får du säkert lämna tebaka jycken,det gäller nog alla uppfödare vi tagit upp hitills.
Publicerat April 18, 200620 yr Är du nån data hacker eller.? Det lutar åt att du är en skärm mupp istället för en taxjägare..!! :D Ringde på ditt tips om puttes hundar, Det verka lovade. Är du nån slags kompis med han eller?
Publicerat April 18, 200620 yr Jag datahacker :D Dagens skratt Har väl kommit så långt att jag kan kopiera in länkar,typ. Jag är med i Gotlands taxklubbsstyrelse och drevprovskommisarie där,och jag gillar att ha koll på bra taxar helt enkelt Kan säga att jag inte är bekant med nån av de hundägare som jag tipsat om,sånär som Askmadens som jag fått min valp ifrån. Kul att det verkar lösa sig med jycke nu. Glöm nu inte uppdatera oss!
Publicerat April 18, 200620 yr Jag har bokat en valp, men måsste komma på om jag ska ha tik eller hane.????? Verka va kul taxar, jagar det mesta, tom älg...!!!!!! Valparna är 2veckor, känns skönt att slippa vänta på löpning.! Får vi se om valpen går i sin fars spår.. Det ska bli roligt..
Publicerat April 18, 200620 yr Riktigt kul detta ju,jag skulle vilja ha en valp ifrån den kullen me. Hur många valpar var det,antal tikar,färg ect.Vad kostar en valp där? edit,ta en tik så slipper du oroa dej ifall det blir en enstenare
Publicerat April 18, 200620 yr 3 av varje kön,3svarta 3viltfärgade och de kosta 6500kr/st. 3 st är bokade nu.. Varav en riktig stjärna .
Publicerat April 18, 200620 yr Kul att du hittade en valp till slut. Lycka till med injagningen. Verka va kul taxar, jagar det mesta, tom älg...!!!!!! Min svarte Zigge är glad för älg men jag brukar försöka blåsa in honom och koppla om jag märker det är älg. Man har ju hört om taxar man fått gräva upp! När älgen har trampat på dom, men det kanske är en överdriven oro?
Publicerat April 18, 200620 yr 6500 är ju helt ok. Skulle inte Klackebos ha 8000. Tydligen lite konkurrens om valpköparna,trevligt. Såg att det var första kullen för tiken med,spännande. Och så kan jag konstatera att våra hundar blir släkt om än på långt håll. Så nu Mats Bengt har du press på dej,meritera din på drevprov så kanske det blir parningar framöver! jaja,ska försöka meritera min oxo..
Publicerat April 18, 200620 yr Man har ju hört om taxar man fått gräva upp! När älgen har trampat på dom, men det kanske är en överdriven oro? Tack för tippset.! Får väll ha en spade med, kanske tom ett spett.. ;D
Publicerat April 18, 200620 yr Så nu Mats Bengt har du press på dej,meritera din på drevprov så kanske det blir parningar framöver! Ja vi får väl se vem som sätter första 1:an till hösten ??? Drevtiderna har han ju åtminstonde och skallet, kan han sen bli lite tätare är nog inte ettan långt borta förhoppningsvis
Publicerat April 19, 200620 yr Har ni jagat in era taxar på hare först..!!! Eller smög ni igång jakten på rådjur direkt. Berätta gärna om hur ni gick till väga..!
Publicerat April 19, 200620 yr Har jagat in mina båda på det dom har hittat, har inte riktat det på något särskilt! Har turen att ha lite träningsmarker utanför dörren så jag släppte dom i stort sett varje kväll i början på hösten. Sen när drevtiderna blev allt längre framåt hösten fick de följa med på riktig jagt. Detta gjorde att båda var dugliga hundar redan när de var 6 månader. Har inte så stor erfarenhet av taxar men de två jag har är mycket spårnoga ,trots att de drivit mest rådjur även i början. Din blir ju lagom gammal när man får börja släppa hund när det nu är ,
Publicerat April 23, 200620 yr Vad hade du för drevtider vid 6månaders ålder på dina hundar, Mats.? Lite olika men ca en halvtimme om det var rådjur.