Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Nej då det är ca -3 till -8 och även kallare på natten och 50 cm snö... verkar som att det dröjer ca 2-3 veckor till innan det blir mildare. Men det är väl ingen fara att torka kött i detta vädret trots dagsmeja med ett par plussgrader i solen.( Jag vet att det ska hänga i skuggan men det jag tänkte på är luftfuktigheten...)

David

I den tempen går det bra! Kör på bara! ;)

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat

Nu ska jag försöka mej på ett avancerat försök att torka lite kött :lol: Har tagit upp en älgrulle som ligger och ska tina så nu bär de av till affärn för att inhandla lite grovsalt :P;) Risken är väll att de är för lite så får åka hem till mor och far och rota i min frys jag har där någon dag så de blir lite mer ^_^;)

Publicerat
  • Författare
Nu ska jag försöka mej på ett avancerat försök att torka lite kött :lol: Har tagit upp en älgrulle som ligger och ska tina så nu bär de av till affärn för att inhandla lite grovsalt :P;) Risken är väll att de är för lite så får åka hem till mor och far och rota i min frys jag har där någon dag så de blir lite mer ^_^;)

Jag brukar ta runt 7 kg och torka på en gång. Det beror på hur mycket små stekbitar det blir kvar när man har rensat och putsat till stekarna och lite annat kött som älghjärta är väldigt gott. Det är ju det möraste köttet på hela älgen. Pumpen jobbar ju 24 tim/dygn i 365 dag/år ibland 366 dag/år. :P

Publicerat
Jag brukar ta runt 7 kg och torka på en gång. Det beror på hur mycket små stekbitar det blir kvar när man har rensat och putsat till stekarna och lite annat kött som älghjärta är väldigt gott. Det är ju det möraste köttet på hela älgen. Pumpen jobbar ju 24 tim/dygn i 365 dag/år ibland 366 dag/år. :D

Oj ja jag är ju inte så rutinerad än :D så prövar med en liten bit till att börja med å ser så de blir bra men jag tror på de iaf :lol: Men måste som sagt hem å hämta lite mer kött först :D

Tyvärr så blev de inget hjärta för mejj ifjoj/år men kan tänkla mej de är smarrigt för rökt hjärta är ju en orgasm för gomen så B) Ja de jobbar ju rätt så frekvent så ;) Hur är de att torka tunga?? Har du testat de du som har lite koll på detta??

Publicerat
  • Författare
Oj ja jag är ju inte så rutinerad än :D så prövar med en liten bit till att börja med å ser så de blir bra men jag tror på de iaf :lol: Men måste som sagt hem å hämta lite mer kött först B)

Tyvärr så blev de inget hjärta för mejj ifjoj/år men kan tänkla mej de är smarrigt för rökt hjärta är ju en orgasm för gomen så B) Ja de jobbar ju rätt så frekvent så ;) Hur är de att torka tunga?? Har du testat de du som har lite koll på detta??

Haha! Jag tog väl runt 5 kg första gången. :D Gör så, för det blir nog bra om du följer receptet rätt. :D Haha! Inte ska man har för mycket kött på annan ort utan ordentlig övervakning av en själv. :D Få lätt ben. :D

Ja, det smälter i munnen. Mmmmmmmmmmmm! :D Har aldrig provat att torka tunga för problemet med tunga är ju sitter utan på själva tungan el. hur hade du tänkt dig den biten? Nej! Jag har aldrig sett någon butik som annonsera ut torkad tunga.

Publicerat
Haha! Jag tog väl runt 5 kg första gången. :D Gör så, för det blir nog bra om du följer receptet rätt. :D Haha! Inte ska man har för mycket kött på annan ort utan ordentlig övervakning av en själv. ;) Få lätt ben. :rolleyes:

Ja, det smälter i munnen. Mmmmmmmmmmmm! :D Har aldrig provat att torka tunga för problemet med tunga är ju sitter utan på själva tungan el. hur hade du tänkt dig den biten? Nej! Jag har aldrig sett någon butik som annonsera ut torkad tunga.

Okey ja jag ska följa de slaviskt :P Haha är inte så långt och jag är där tittsomtätt och kollar till de ;) Har lite för ligen frys där jag bor nu!! Nej har inte tänkt igenom de utan de var bara en ide som ploppade upp!! :P

Publicerat
  • Författare
Okey ja jag ska följa de slaviskt :P Haha är inte så långt och jag är där tittsomtätt och kollar till de ;) Har lite för ligen frys där jag bor nu!! Nej har inte tänkt igenom de utan de var bara en ide som ploppade upp!! :P

Bra! Kör hårt!

Ok! Frågan är alltid fri att ställa! :rolleyes: Bara det inte är hur dumma frågor som helst, så går det bra. ;)

Publicerat
  • Författare

Hur går det här då? :D

Publicerat
Hur går det här då? :D

De första hänged jag upp idag :D (så låt de närmaste 3 veckorna gå fort :D ) och ska alldeles strax ställa mej att koka mer saltlag för tog upp 2 kg kött till igår så snart ska de hängas upp ännu mer :D:P

Publicerat
  • Författare
De första hänged jag upp idag :angry: (så låt de närmaste 3 veckorna gå fort :P ) och ska alldeles strax ställa mej att koka mer saltlag för tog upp 2 kg kött till igår så snart ska de hängas upp ännu mer -_-:P

Ok! Det låter bra! Har du soligt och fint på dagarna och kalla nätter? Här -15 ungefär men kanonväder ute förut idag. :D Är du lusten på något gott??? :lol:;)

Publicerat
Ok! Det låter bra! Har du soligt och fint på dagarna och kalla nätter? Här -15 ungefär men kanonväder ute förut idag. :D Är du lusten på något gott??? :lol:;)

Har varit mulet i ett par dagar men temperaturen pendlar -3 på dagen till -10 på nätterna och enligt yr.no ska de hålla sej så under hela denna veckan och så ska de bli snö framåt helgen och kanske upp emot nollan men de gör inte så mycket för köttets skull va??

Jaa :rolleyes: riktigt nyfiken på åå se hur de artar sej :P

Publicerat
  • Författare
Har varit mulet i ett par dagar men temperaturen pendlar -3 på dagen till -10 på nätterna och enligt yr.no ska de hålla sej så under hela denna veckan och så ska de bli snö framåt helgen och kanske upp emot nollan men de gör inte så mycket för köttets skull va??

Jaa ;) riktigt nyfiken på åå se hur de artar sej :rolleyes:

Ok! Det har varit mulet här också när jag har haft kött ute, men det har gott bra. Det kan ta lite längre tid för att det torkar inte lika som det gör vid högtryck. :lol:

Haha! Det förstår jag mycket väl att du är. :P

Publicerat
Ok! Det har varit mulet här också när jag har haft kött ute, men det har gott bra. Det kan ta lite längre tid för att det torkar inte lika som det gör vid högtryck. :lol:

Haha! Det förstår jag mycket väl att du är. :D

Så bra ;) ja man får vara där å känna lite på de när de börjar närma sej :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Så bra ;) ja man får vara där å känna lite på de när de börjar närma sej :rolleyes:

Du får väl ta ett smakprov el. dela på en bit rentav för att se hur det ser ut i mitten om det har torkat bra. :lol:

Publicerat
Du får väl ta ett smakprov el. dela på en bit rentav för att se hur det ser ut i mitten om det har torkat bra. :D

Japp får göra de :lol: Men är lite orolig för att småfåglar ska vara där och nalla av de ^_^ men läste att de inte gärna äter de när de är salt??!!

Publicerat
  • Författare
Japp får göra de :lol: Men är lite orolig för att småfåglar ska vara där och nalla av de ^_^ men läste att de inte gärna äter de när de är salt??!!

Ingen fara med småfåglar el. kråkor, kajor el. liknade. :D

Publicerat

Gjorde en lag enligt dina mått i måndags e-middag o skar upp lite ytterlår o en rulle så imorgon skall det hängas upp kött,

hoppas det blir nice....

Du är bra på att "prata" om hur gott det blir så förhoppningarna är på topp B)

Mvh Per

Publicerat
Ingen fara med småfåglar el. kråkor, kajor el. liknade. :P

Nej för då ska jag mata dom med blyhagel :)

Publicerat
Gjorde en lag enligt dina mått i måndags e-middag o skar upp lite ytterlår o en rulle så imorgon skall det hängas upp kött,

hoppas det blir nice....

Du är bra på att "prata" om hur gott det blir så förhoppningarna är på topp :P

Mvh Per

Gött hoppas att de funkar för dej oxå :) tog oxå ett ytterlår och en kalvrulle :) plus att jag tor en bit ryggbiff oxå B) Hade så gott om de så tänkte de vore värt att pröva B)

Publicerat
  • Författare
Nej för då ska jag mata dom med blyhagel ;)

Jag har aldrig haft några i närheten av mitt kött. Småfåglarna har bara flugit förbi. :D

Publicerat
  • Författare

hoppas det blir nice....

Du är bra på att "prata" om hur gott det blir så förhoppningarna är på topp :D

Mvh Per

Bra! Det är förbannat gott om man gör enl. receptet. :D;)

Publicerat

Jaha, nu har man äntligen tagit upp kött för torkning :lol: Försökte lägga in en bild på allt men misslyckades (nån som har en bra bildförminskare i bakfickan????!!!!)

Riktigt vattnas när man tänker på hur det kommer bli......

En fråga som jag tror vet svaret på, är att om det går att torka nöthjärta??????? Tog upp ett som jag vil bli av med....

Publicerat

Har en liten undran såg att köttet har legat emot varandra under tiden i lagen( har inte rört runt ngt) o där så var färgen mer röd/rosa än den dassigagrå där lagen har varit i direktkontakt så att säga.

Är dett ngt som kommer påverka slutprod.

Hur som så hänger bitarna o dinglar nu :lol:

Publicerat
  • Författare
Jaha, nu har man äntligen tagit upp kött för torkning :rolleyes: Försökte lägga in en bild på allt men misslyckades (nån som har en bra bildförminskare i bakfickan????!!!!)

Riktigt vattnas när man tänker på hur det kommer bli......

En fråga som jag tror vet svaret på, är att om det går att torka nöthjärta??????? Tog upp ett som jag vil bli av med....

Hur stor är filen då om du inte kan lägga in den här? Det ska ju inte vara några problem med att torka ett nöthjärta. Skär sönder det i mindre bitar bara.

Publicerat
  • Författare
Har en liten undran såg att köttet har legat emot varandra under tiden i lagen( har inte rört runt ngt) o där så var färgen mer röd/rosa än den dassigagrå där lagen har varit i direktkontakt så att säga.

Är dett ngt som kommer påverka slutprod.

Hur som så hänger bitarna o dinglar nu :rolleyes:

Jag har gjort samma tabbe själv men det är ingen fara. Jag måste nog tillägga det i mitt första inlägg i denna tråd. Foto tack! ;)