Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
HÄLP!!! VAD GÖRA???

Det är så här att nu när jag ska hänga upp mitt kött så har det blivit töväder med riktigt hög luftfuktikhet och 4-6 plusgrader...

Vågar man hänga det eller kan man torka det i ugnen???

David

Inga problem med den salthalten i köttet. Det blir snart kallare igen visst.

Pejla ditt väder via yr.no . :lol:

Kör hårt lycka till! :P

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat

jo men jag råkade visst ta dubbel dos med socker... B)

skulle göra halvt recept och tog 1,5 dl socker, kom inte på detta förrän i dygn senare... tyvärr...

Spelar det någon roll?

David

Publicerat
  • Författare
jo men jag råkade visst ta dubbel dos med socker... :P

skulle göra halvt recept och tog 1,5 dl socker, kom inte på detta förrän i dygn senare... tyvärr...

Spelar det någon roll?

David

DRUMMEL! Det blir en plump i protokollet med en sådan tabbe. ^_^ Hur läser du recept i vanliga fall??? :DB)

Jag tror och hoppas att det går bra men jag kan inte garanterat något. B)B)

Publicerat
DRUMMEL! Det blir en plump i protokollet med en sådan tabbe. :P Hur läser du recept i vanliga fall??? B)^_^

Jag tror och hoppas att det går bra men jag kan inte garanterat något. B):D

Kan ju kanske bli lite sötare än det ska... tror inte det spelar så stor roll... det märker jag nog efter tre veckor

Recepten är väl mest en fingervisning... höftar normalt sett lite när jag lagar mat... jaja det är inte några mängder kött som sagt så det är väl inte hela världen om jag misslyckas.

Men det går väl toka i ugnen med eller? Tänkte mest om man vill ha mer frammåt sommaren...

David

Publicerat
  • Författare
Kan ju kanske bli lite sötare än det ska... tror inte det spelar så stor roll... det märker jag nog efter tre veckor

Recepten är väl mest en fingervisning... höftar normalt sett lite när jag lagar mat... jaja det är inte några mängder kött som sagt så det är väl inte hela världen om jag misslyckas.

Men det går väl toka i ugnen med eller? Tänkte mest om man vill ha mer frammåt sommaren...

David

Det är nog ingen fara med att det blev lite för mycket socker. Du ska inte höfta med saltet för då kan det bli alldeles för salt kött. Då blir det inte gott. Jag har provat torka i ugn och det blev inte lika gott som när det har hängt ute och torkat. Hästlängder ifrån att jämföras med torkning på traditionellt sett. B)

Publicerat
Det är nog ingen fara med att det blev lite för mycket socker. Du ska inte höfta med saltet för då kan det bli alldeles för salt kött. Då blir det inte gott. Jag har provat torka i ugn och det blev inte lika gott som när det har hängt ute och torkat. Hästlängder ifrån att jämföras med torkning på traditionellt sett. :D

Nej jag höftar bara med normal matlagning, inte till sånt här... ;)

Men nu hänger det uppe... bilder kommer när ljuset tillåter det...

Nu är det bara 2 veckor, 6 dagar, 23 timmar, 20 minuter kvar innan det är färdigt... :D

Hoppas bara vädergudarna är med en...

David

Publicerat
  • Författare
Nej jag höftar bara med normal matlagning, inte till sånt här... :D

Men nu hänger det uppe... bilder kommer när ljuset tillåter det...

Nu är det bara 2 veckor, 6 dagar, 23 timmar, 20 minuter kvar innan det är färdigt... :)

Hoppas bara vädergudarna är med en...

David

Ok! Bra!

Jag väntar på foton ifrån dig! :D

Minst 2 veckor, 6 dagar, 23 timmar, 20 minuter.

Torkvärdet ser ju inte så bra ut men man kan ju alltid hoppas på en felprognos så att det blir mycket sol med kalla nätter. ;)

http://www.yr.no/sted/Sverige/Kronoberg/Vi...e_for_time.html

:lol:

Publicerat
Ok! Bra!

Jag väntar på foton ifrån dig! :D

Minst 2 veckor, 6 dagar, 23 timmar, 20 minuter.

Torkvärdet ser ju inte så bra ut men man kan ju alltid hoppas på en felprognos så att det blir mycket sol med kalla nätter. ;)

http://www.yr.no/sted/Sverige/Kronoberg/Vi...e_for_time.html

:D

Ja det har väl varit bättre väder men men, vad gör man... går väl låta det hänga en vecka extra!??

David

Publicerat
  • Författare
Ja det har väl varit bättre väder men men, vad gör man... går väl låta det hänga en vecka extra!??

David

Ja, bara det hänger i ordentlig skugga men ändå så att det blir bra ventilerat. Du har väl tittat på mina foton.

Publicerat

Nu böjar tankarna fara runt, går det eller inte... har varit 4-8 plus på dagen och 1-2 plus på natten sen jag hängde upp köttet men jag hoppas på lite kallare väder framöver... ska tidligen bli så enligt SMHI, men vad fan vet dom egentligen... skulle lika gärna kunna gissa själv... <_<

David

ps. bilderna kommer men jag har inte haft tid ännu...

Publicerat
  • Författare
Nu böjar tankarna fara runt, går det eller inte... har varit 4-8 plus på dagen och 1-2 plus på natten sen jag hängde upp köttet men jag hoppas på lite kallare väder framöver... ska tidligen bli så enligt SMHI, men vad fan vet dom egentligen... skulle lika gärna kunna gissa själv... :o

David

ps. bilderna kommer men jag har inte haft tid ännu...

Jag har inte blivit drabbad själv av så varmt väder när jag har torkat men jag tror att det går bra. Jag tror att saltet gör sin verkan nu från att det ska hända något annat nu.

Håll dig till Yr ist för SMHI! http://www.yr.no/sted/Sverige/Kronoberg/Vislanda/

I värsta fall så får du flytta norr ut till kallare klimat! :D:D:D

Publicerat
Jag har inte blivit drabbad själv av så varmt väder när jag har torkat men jag tror att det går bra. Jag tror att saltet gör sin verkan nu från att det ska hända något annat nu.

Håll dig till Yr ist för SMHI! http://www.yr.no/sted/Sverige/Kronoberg/Vislanda/

I värsta fall så får du flytta norr ut till kallare klimat! <_<-_-:D

Flytta??? Nej nej nej... småland passar mig perfekt... lagom långa vintrar, i vanliga fall, och lagom långa och varma somrar...

Blev förresten stucken av en geting idag... måste vara något sorts rekord, 1 mars med plus 0.5 grader. Hade övervintrat i veden... <_<<_<

David

Publicerat
  • Författare
Flytta??? Nej nej nej... småland passar mig perfekt... lagom långa vintrar, i vanliga fall, och lagom långa och varma somrar...

Blev förresten stucken av en geting idag... måste vara något sorts rekord, 1 mars med plus 0.5 grader. Hade övervintrat i veden... :blink::ph34r:

David

Nähä, varför inte det! Då har du inga problem med att torka köttet på vårkanten. :D:lol:

Se där, en anledning till att flytta från Småland. Geting 1 Mars kan ju inte vara någon bra start på kommande sommar. :lol:;):o

Publicerat
Nähä, varför inte det! Då har du inga problem med att torka köttet på vårkanten. :D:blink:

Se där, en anledning till att flytta från Småland. Geting 1 Mars kan ju inte vara någon bra start på kommande sommar. :ph34r:;):o

jo men det finns ju mer i livet än att torka kött...eller!? :lol:

Ang getingen så måste jag haft maximal otur...inget annat, men man trodde ju att de skulle vara döda efter en vinter med 2 veckor i sträck med -15 till -20... men de är nog hårdare än man tror... :D

Nu har det ju iallafall börjat blåsa...och snöa... :D:lol: så då kanske torkningen kommer igång... ska tydligen bli kallt igen...

David

Publicerat
  • Författare
jo men det finns ju mer i livet än att torka kött...eller!? :huh:

Ang getingen så måste jag haft maximal otur...inget annat, men man trodde ju att de skulle vara döda efter en vinter med 2 veckor i sträck med -15 till -20... men de är nog hårdare än man tror... :D

Nu har det ju iallafall börjat blåsa...och snöa... :D-_- så då kanske torkningen kommer igång... ska tydligen bli kallt igen...

David

DXet är ju det viktigaste inför kommande jaktsäsong att det finns nog med proviant i ryggsäcken. Det är A och O vet du väl. :D:rolleyes:

Ja, det måste du verkligen ha haft! :D Konstigt att dom överleva sådan kyla egentligen.

Ok! Det går åt rätt håll men helst ska det vara ett riktigt högtryck med kalla nätter och soliga dagar runt nollan för då torkar det bäst. :D

Publicerat

Isjonsson

Har du hängt ut på tork än? Lite kallt ännu va? Tänkte prova torka "på riktigt" nu på våren sen jag testat torka inomhus i vintras, med en kupévärmare och en "torklåda". Blev faktiskt en succé men vill ju prova originalet också. Jag körde ca 2,5 kilo och åt upp allt på ca en vecka :D ,gott som fan. När tror du man ska hänga ut här på våra breddgrader?

Långtidsvarsel, Kalix

Mvh Räven

Publicerat
  • Författare
Isjonsson

Har du hängt ut på tork än? Lite kallt ännu va? Tänkte prova torka "på riktigt" nu på våren sen jag testat torka inomhus i vintras, med en kupévärmare och en "torklåda". Blev faktiskt en succé men vill ju prova originalet också. Jag körde ca 2,5 kilo och åt upp allt på ca en vecka :D ,gott som fan. När tror du man ska hänga ut här på våra breddgrader?

Långtidsvarsel, Kalix

Mvh Räven

Tjena Räven!

Nej, jag har kvar så pass mycket sedan förra året så det räcker kommande säsong också. :rolleyes: Förra året torkade jag väl ungefär 7 kg. :P Gör du det! Det blir gott som 17. :o Det smälter i munnen. :D

Var bor du i Kalix? Jag bor på Häradsvägen. Grytnäs. :D Vi kanske kan träffas någon gång och surra skit och äta torkat. :D

Du kan gärna gå in under medlemmar och presentera dig. Hej & välkommen hit! :D

Publicerat
Tjena Räven!

Nej, jag har kvar så pass mycket sedan förra året så det räcker kommande säsong också. :huh: Förra året torkade jag väl ungefär 7 kg. -_- Gör du det! Det blir gott som 17. :) Det smälter i munnen. :P

Var bor du i Kalix? Jag bor på Häradsvägen. Grytnäs. :P Vi kanske kan träffas någon gång och surra skit och äta torkat. :D

Du kan gärna gå in under medlemmar och presentera dig. Hej & välkommen hit! :D

Ok, jag ska hänga ut nu om ett par dagar tror jag, kan ju inte skada då köttet är saltat... borde ju få en ganska låg fryspunkt.

Det vore skoj att träffs och surra med likasinnade. Forumet är så bra då alla är lika tokiga i jakt som man själv;) Presentationen finns numer under "Medlemmar"

Publicerat
DXet är ju det viktigaste inför kommande jaktsäsong att det finns nog med proviant i ryggsäcken. Det är A och O vet du väl. -_-:huh:

Ja, det måste du verkligen ha haft! :) Konstigt att dom överleva sådan kyla egentligen.

Ok! Det går åt rätt håll men helst ska det vara ett riktigt högtryck med kalla nätter och soliga dagar runt nollan för då torkar det bäst. :P

Jo nu är det ca 2-3 minus och blåser så nu borde det väl torka hyfsat bra eller... man får vara nöjd med det man har...

David

Publicerat
  • Författare
Ok, jag ska hänga ut nu om ett par dagar tror jag, kan ju inte skada då köttet är saltat... borde ju få en ganska låg fryspunkt.

Det vore skoj att träffs och surra med likasinnade. Forumet är så bra då alla är lika tokiga i jakt som man själv;) Presentationen finns numer under "Medlemmar"

Bra! Du sköter dig! ;) PM med telenr.

Publicerat
  • Författare
Jo nu är det ca 2-3 minus och blåser så nu borde det väl torka hyfsat bra eller... man får vara nöjd med det man har...

David

Bra temp. och lite mer sol med högtryck så blir det riktigt bra. ;)

Publicerat

Här kommer en bild på mitt kära kött...

Perfect torkväder nu... strålande sol och 1-2 plus på dagen och 3-5 minus på natten med konstant vind...nu händer det grejer... ;)

Håll till godo...

David

post-4065-1267529164_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Här kommer en bild på mitt kära kött...

Perfect torkväder nu... strålande sol och 1-2 plus på dagen och 3-5 minus på natten med konstant vind...nu händer det grejer... ;)

Håll till godo...

David

Det ser bra ut! Du skulle behöva ett längre skärmtak så att köttet får mer skugga. En carport är ypperlig om den ligger i norrläge.

Publicerat
Det ser bra ut! Du skulle behöva ett längre skärmtak så att köttet får mer skugga. En carport är ypperlig om den ligger i norrläge.

Tyvärr så är det de bästa jag har, ligger rakt i norr... men någon sol kommer det inte dit... har skugga nästan året om där, får väl gå för i år så får man väl bygga en bättre plats nästa år.

Men vi får väl se om ca 3,5 veckor om det var tillräckligt... :ph34r:

David

Publicerat
  • Författare
Tyvärr så är det de bästa jag har, ligger rakt i norr... men någon sol kommer det inte dit... har skugga nästan året om där, får väl gå för i år så får man väl bygga en bättre plats nästa år.

Men vi får väl se om ca 3,5 veckor om det var tillräckligt... :ph34r:

David

Ok! Det blir väl tillbyggnad till nästa säsong när det är dags för torkning. ;)