Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Tror inte de <_< skulle vara att stövarn öste på förfullt runt ikring :lol:

Nej, det finns nog inget bättre. Vad är stövare för något??? :P:D

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat
Nej, det finns nog inget bättre. Vad är stövare för något??? :rolleyes:;)

Det är en mycker förnämlig hundrast som driver hare ;)

Publicerat
  • Författare
Det är en mycker förnämlig hundrast som driver hare ;)

är Hare sådana djur som skuttar runt och byter färg i pälsen? Isf har jag fullt av dom i trädgården snart. Här uppe är dom visst vita ännu. :rolleyes: Kanske inte fullt men någon då och då och dom skuttar runt i alla andra trädgårdar här uppe på nätterna. ;) Hartassar och små rundar skitar överallt. :o Jonsson har bara skjutit en jösse. 1986 var det visst. En Mohare. Vit med lite blått i pälsen och fet mellan Huskvarna och Gränna hos en f.d. :D

Publicerat

Ja nu har ju inte jag läst alla inlägg så jag vet ej om jag kan finna svar på mina frågor där,så därför frågar jag här.

1. Är jag för sent ute om jag lägger det i salt nu och sedan hänger det på tork? 2.Vilken del av köttet tar ni jag har både älg,nöt och gris men jag tror inte gris funkar va?

Publicerat
  • Författare
Ja nu har ju inte jag läst alla inlägg så jag vet ej om jag kan finna svar på mina frågor där,så därför frågar jag här.

1. Är jag för sent ute om jag lägger det i salt nu och sedan hänger det på tork? 2.Vilken del av köttet tar ni jag har både älg,nöt och gris men jag tror inte gris funkar va?

Nej, det är du inte! Eftersom du bor i Långsele så går det bra bara du hänger det på norrsidan så att solen i når det. Putsbitar från stekar el. mindre stekar och dela dom i lagom tjocka bitar. Bog går ju bra och hjärta. Nöt och älg. Jag har aldrig provat med gris. :wub:

Publicerat

Taget.

/L

Hahaha! :lol::lol::lol:

Ja du, nog f*n blir det salt torkat kött med den blandningen. Hoppas att du har bunkrat upp nog med öl bara om 3 veckor. :D

Läs igenom receptet en gång till. Här nedan är det! :D:rolleyes:

9 l vatten

6 dl grovsalt

1,5 dl socker

Koka upp vatten, salt och socker så att det löser sig i vattnet och rör om samtidigt. När detta är gjort tar Du bort kastrullen från plattan och ställer den på kylning. Förslagsvis ute och utan lock så går det fortast.

Köttet ska vara delat och tinat innan det läggs i saltlagen.

3 dygn ska köttet ligga i saltlagen skuret i grova bitar som falukorv ungefär. Vänd på köttet medan det ligger i saltlagen så att det får samma gråaktiga färg runt om. Minst 3 v. på norrsidan på huset men ändå luftigt och ingen sol.

Publicerat
  • Författare
Taget.

/L

Varsågod! :lol: Har du köpt hem mycket kaffe och många plattor pilsner för det lär nog behövas till den saltlagen??? :lol::lol::rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Idag är de 3 veckor sen jag hängde ut de första av köttet :rolleyes: och på fredag 3 veckorsen jag hängde ut resten så de börjar närma sej med storsteg nu :lol: Fast tror de behöver ca 1v till för de känndes så häromdagen iaf.. Men de märks :D så får nog inhandla lite öl till helgen ifall ´någon bit skulle vara klar :D

Det bör väl snart vara färdigt hos dig. Provsmakat ännu pöjk? :D:P

Publicerat
Det bör väl snart vara färdigt hos dig. Provsmakat ännu pöjk? :D:rolleyes:

Japp idag är de provsmakat :lol::P:D så ikväll blir de torkat älgkött till pilsnerserna :D:P

Publicerat
  • Författare
Japp idag är de provsmakat :rolleyes::lol::D så ikväll blir de torkat älgkött till pilsnerserna :P:D

Se där ja! Det låter bra! Smakade det bra då? :D

Publicerat
Se där ja! Det låter bra! Smakade det bra då? :D

Jaa som FAN oxå ^_^:lol:

Publicerat
  • Författare
Jaa som FAN oxå ^_^:lol:

Gott! Många pilsner ikväll och kokkaffe. :D;):lol:

Publicerat
Gott! Många pilsner ikväll och kokkaffe. :)B)B)

Kör på pilsner ikväll så får jag ta kokkaffe i morgon eller till nästa helg när vi har vårdagsjämnings grillning med jaktlaget :D så avis de kommer att bli B);):P

Publicerat
  • Författare
Kör på pilsner ikväll så får jag ta kokkaffe i morgon eller till nästa helg när vi har vårdagsjämnings grillning med jaktlaget :D så avis de kommer att bli B)B):D

Ok! Haha! Du ser väl när gubbarna börja dreggla runt dig. :D

Publicerat
Ok! Haha! Du ser väl när gubbarna börja dreggla runt dig. :)

Haha precis :)

Publicerat
  • Författare
Haha precis :)

:);):D Fota gubbarna när dom sitter och dregglar. -_-:lol::lol:

Publicerat
:):);) Fota gubbarna när dom sitter och dregglar. :D-_-:lol:

Får försöka med de :lol:

Publicerat
  • Författare
Får försöka med de B)

ja, det får du väl göra men det lätr väl knappast bli lätt att få med ett gäng gubbar som sitter och dregglar. <_<:D:D

Publicerat
ja, det får du väl göra men det lätr väl knappast bli lätt att få med ett gäng gubbar som sitter och dregglar. <_<:D:D

ska göra mitt yttersta för att få med några B)

Publicerat
  • Författare
ska göra mitt yttersta för att få med några :)

Lycka till! :rolleyes:

Publicerat

Nu har jag varit ute och kännt på mitt kött och jag är osäker om det är klart än...

Det ska ju tydligen bli varmare i helgen och nästa vecka så frågan är hur länge det ska hänga...

Det kändes lite svampigt, det var inte stenhårt men det var rätt bra motstånd i det... vad tror ni, kan man ta ner det snart... är ju så satans sugen...

David

Publicerat
  • Författare
Nu har jag varit ute och kännt på mitt kött och jag är osäker om det är klart än...

Det ska ju tydligen bli varmare i helgen och nästa vecka så frågan är hur länge det ska hänga...

Det kändes lite svampigt, det var inte stenhårt men det var rätt bra motstånd i det... vad tror ni, kan man ta ner det snart... är ju så satans sugen...

David

Dela en bit och försök att ta ett närfoto på det som är delat och snör in det här el annars kan du skicka en bit till mig för bedömning. :huh:

Publicerat

Här är det... tog av en liten bit men den är ungefär lika tjock som resten...

Smakar lite udda... utsidan som varit utsatt för väder och vind smakar lite mysko...

Lite rödare i mitten av biten, även lite mjukare...

Har ju hängt 3 veckor imorgon men som sagt så kommer det att bli varmare och då även fuktigare pga töväder...

David

post-4065-1268934113_thumb.jpg

post-4065-1268934180_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Här är det... tog av en liten bit men den är ungefär lika tjock som resten...

Smakar lite udda... utsidan som varit utsatt för väder och vind smakar lite mysko...

Lite rödare i mitten av biten, även lite mjukare...

Har ju hängt 3 veckor imorgon men som sagt så kommer det att bli varmare och då även fuktigare pga töväder...

David

På det högra fotot ser ju det bra ut frånsett att det är lite rött i mitten. Smakar det mycket salt? Det är väl också vad jag misstänbker att ni har lite för varmt på dagarna och inte den torra luften som vi har här uppe. Vi ligger ännu på -20-25 på nätterna och -5-15 på dagrna om det blir bra. Just nu så är det -6 och snöar. Härligt väder! <_<

Publicerat
På det högra fotot ser ju det bra ut frånsett att det är lite rött i mitten. Smakar det mycket salt? Det är väl också vad jag misstänbker att ni har lite för varmt på dagarna och inte den torra luften som vi har här uppe. Vi ligger ännu på -20-25 på nätterna och -5-15 på dagrna om det blir bra. Just nu så är det -6 och snöar. Härligt väder! :blink:

Just för tilfället så är det 6 plus och fuktigt som fan...

Ska man låta det hänga ett tag till eller går det göra på annat sätt?

Jo det är lite rött i mitten men det smakar inte så salt pga dubbel dos socker om du minns... <_<

Smakar ju inte riktigt så himelskt som jag trodde, snarare tvärt om...

Men nästa vinter blir det gör om, gör rätt...

David