Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat

post-4432-1267728458_thumb.jpg

Börjat blivit mörkt nu köttet :o

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat
  • Författare
post-4432-1267728458_thumb.jpg

Börjat blivit mörkt nu köttet :)

Det ser riktigt bra ut! GK! :o:ph34r:

Publicerat
Ok! Det blir väl tillbyggnad till nästa säsong när det är dags för torkning. :D

Ja det får nog bli en liten luta nånstans där det är lämpligt... Kanske kan funka att ha ett fristående "tak" just för ändamålet?!? :huh:

David

Publicerat
  • Författare
Ja det får nog bli en liten luta nånstans där det är lämpligt... Kanske kan funka att ha ett fristående "tak" just för ändamålet?!? :huh:

David

Ja, men då måste du bygga en vägg mot söder samt tak och stabilisera det hela. Bygg en fristående carport då isf. :D

Publicerat
Ja, men då måste du bygga en vägg mot söder samt tak och stabilisera det hela. Bygg en fristående carport då isf. -_-

Nja carport kanske man skulle bygga...får se hur det blir med det... det är ju inte så omständigt egentligen... ska fundera på hur det blir med det. :rolleyes:

Nu börjar det arta sig med köttet... nu är det iaf mörkt och blankt så nu är väl ytan torr...bara 2-3 veckor kvar nu... ^_^

David

Publicerat

Yiiiihaaaa ^_^ Det börjar ta sig -_-

På söndag är man inne på tredje veckan, men tror nog de får hänga i fyra veckor, köttet är fortfarande mjukt.....

Orkar inte vänta, vill ha NUUUUU!!!!! :rolleyes:

post-4191-1267805466_thumb.jpg

Eller vad säger du mäster torkarn? :D

Publicerat
  • Författare
Nja carport kanske man skulle bygga...får se hur det blir med det... det är ju inte så omständigt egentligen... ska fundera på hur det blir med det. :rolleyes:

Nu börjar det arta sig med köttet... nu är det iaf mörkt och blankt så nu är väl ytan torr...bara 2-3 veckor kvar nu... ^_^

David

Du får ju en carport på köpet och ett tak som ger köttet mer skugga och ändå hänger det svalt och fint uppe i taket. :D

Det låter bra! Nu är det bara att vänta tiden ut innan det blir en smakbit. -_-

Publicerat
  • Författare
Yiiiihaaaa ^_^ Det börjar ta sig -_-

På söndag är man inne på tredje veckan, men tror nog de får hänga i fyra veckor, köttet är fortfarande mjukt.....

Orkar inte vänta, vill ha NUUUUU!!!!! :rolleyes:

post-4191-1267805466_thumb.jpg

Eller vad säger du mäster torkarn? :D

Det ser ju fint ut. ;) Bra jobbat! B)

Publicerat
Det ser ju fint ut. :D Bra jobbat! :D

Kan det bli nö ann, mä en så bra lärare du??? :D

En sak är lite lustigt, den tjockaste biten av nöthjärtat är hårdast!!!!??? Medans älg/rå köttet som i tjocklek är mindre är mjukare, hur kommer det sig? Eller har det bara med saltningen att göra, dålig omrörning i grytan alltså?

Ps. Det var villa/hem mässa här i Sunne förra helgen och köpte en bit torkat renkött av en försäljare, så nu kommer jag ha en referenspunkt B)

Publicerat
  • Författare
Kan det bli nö ann, mä en så bra lärare du??? :D

En sak är lite lustigt, den tjockaste biten av nöthjärtat är hårdast!!!!??? Medans älg/rå köttet som i tjocklek är mindre är mjukare, hur kommer det sig? Eller har det bara med saltningen att göra, dålig omrörning i grytan alltså?

Ps. Det var villa/hem mässa här i Sunne förra helgen och köpte en bit torkat renkött av en försäljare, så nu kommer jag ha en referenspunkt B)

Nej, det kan det väl inte bli. Haha! :D

Jag vet inte vad det beror på att den biten är så hård. Kanske för att den är den möraste biten. Hjärtat jobbar ju 24 tim/dygn 365 dag/år.

Ok! Då har du något att jämföra med förhoppningsvis om det är perfekt. :D

Publicerat

Tjena!

Är det bara jag som vill röka köttet lite lätt innan torkningen?? Tycker man får en bättre smak.

Läste även att ni hänger köttet helt oskyddat, själv har jag byggt ett "torkskåp" på norrväggen med insektsnät runt om för säkerhets skull.

Bor mellan Ö-vik o Sollefteå så bästa torken här är från 1:a april till 1:a maj o det brukar räcka med en månad.

Nu fick man ju lite inspiration till att rota fram en älgabit o börja förberedelserna....

Publicerat
  • Författare
Tjena!

Är det bara jag som vill röka köttet lite lätt innan torkningen?? Tycker man får en bättre smak.

Läste även att ni hänger köttet helt oskyddat, själv har jag byggt ett "torkskåp" på norrväggen med insektsnät runt om för säkerhets skull.

Bor mellan Ö-vik o Sollefteå så bästa torken här är från 1:a april till 1:a maj o det brukar räcka med en månad.

Nu fick man ju lite inspiration till att rota fram en älgabit o börja förberedelserna....

Tjena!

Ja, tydligen! Ja je män, inga problem! Har aldrig haft några angrepp av varken småfåglar el. flygfän. Förresten så sover flygfänen här ännu. Jag brukar ju hänga ut det i feb.-mars och det beror på nattemp och dagstemp. Du har ju sett på mina foton från de första inläggen antar jag.

Då är det bara att köra igång. :D

Publicerat

Hur förvarar man det bäst efter torkningen?

Har ju förstått att det kan hålla hur länge som helst om man förvarar det rätt...

David

Publicerat
  • Författare
Hur förvarar man det bäst efter torkningen?

Har ju förstått att det kan hålla hur länge som helst om man förvarar det rätt...

David

Visserligen har jag mitt liggande i frysen, men man kan ha det i kylen också. Vira in varje bit i smörgåspapper och stoppar ner det i en fryspåse.

Jepp!

<_<

Publicerat

Herr Jonsson jag var och klämde på köttet idag och de var lite motstånd i de hur ska de kännas när de är klart??? De ser iaf väldigt fint ut och de har mörknat ytterligare nu på ett par dagar :rolleyes: men de har inte krymp så mycket som jag trodde de skulle göra!!?? Beror de på att de inte är tillräcklig torr luft åt de??

Publicerat
  • Författare
Herr Jonsson jag var och klämde på köttet idag och de var lite motstånd i de hur ska de kännas när de är klart??? De ser iaf väldigt fint ut och de har mörknat ytterligare nu på ett par dagar :rolleyes: men de har inte krymp så mycket som jag trodde de skulle göra!!?? Beror de på att de inte är tillräcklig torr luft åt de??

3 veckor till att börja med. Provsmaka sedan el. dela en bit mitt i tur för att se hur det ser ut inuti. Det ska vara både mörkt och hårt.

Du saknar den torra luften tror jag. Låt det hänga. :wacko:

Publicerat
3 veckor till att börja med. Provsmaka sedan el. dela en bit mitt i tur för att se hur det ser ut inuti. Det ska vara både mörkt och hårt.

Du saknar den torra luften tror jag. Låt det hänga. :wub:

Jadå de ska de att få hänga <_< Okey får se då börjar närma sej 3 veckor nu men tror de får hänga i 4 för vädret tror ja har varit lite så där men till största delaen har de faktiskt varit kall torr luft vi får se hur länge till de behöver framåt nästa helg <_<

Publicerat
  • Författare
Jadå de ska de att få hänga <_< Okey får se då börjar närma sej 3 veckor nu men tror de får hänga i 4 för vädret tror ja har varit lite så där men till största delaen har de faktiskt varit kall torr luft vi får se hur länge till de behöver framåt nästa helg <_<

Kall torr luft på nätterna och sol på dagarna är det bästa. :wub:

Publicerat

Egentligen ska man nog inte tala om sånt här...

Kollade lite snabbt i denna tråd och bestämde mig för att testa.

Minne som en guldfisk har man i alla fall. Detta var saltlagen jag "mindes" receptet på:

3l vatten

1kg grovsalt

1dl socker

Tyckte det kändes som väl mycket salt men vafan.

Höll på en bra stund för att överhuvud taget få saltet att lösa upp sig.

Sockret gick dock lätt.

Ner med köttbitarna och så ner i matkällaren med dem.

Glömde (guldfiskminnet igen) dem i 4,5 dag

Har nu i alla fall hängt upp dem i förrådet (inte på något sätt vindtätt)

SÅ... nu är det bara att vänta 3 veckor och bunkra upp ordentligt med öl.

Får nog fan borra en till vattenbrunn också.

På plussidan så lär inte köttet frysa oavsett hur kallt det blir.

Skratta ni bara, jag bjuder på den.

/L

Publicerat
  • Författare
Egentligen ska man nog inte tala om sånt här...

Kollade lite snabbt i denna tråd och bestämde mig för att testa.

Minne som en guldfisk har man i alla fall. Detta var saltlagen jag "mindes" receptet på:

3l vatten

1kg grovsalt

1dl socker

Tyckte det kändes som väl mycket salt men vafan.

Höll på en bra stund för att överhuvud taget få saltet att lösa upp sig.

Sockret gick dock lätt.

Ner med köttbitarna och så ner i matkällaren med dem.

Glömde (guldfiskminnet igen) dem i 4,5 dag

Har nu i alla fall hängt upp dem i förrådet (inte på något sätt vindtätt)

SÅ... nu är det bara att vänta 3 veckor och bunkra upp ordentligt med öl.

Får nog fan borra en till vattenbrunn också.

På plussidan så lär inte köttet frysa oavsett hur kallt det blir.

Skratta ni bara, jag bjuder på den.

/L

Hahaha! :lol::P:D

Ja du, nog f*n blir det salt torkat kött med den blandningen. Hoppas att du har bunkrat upp nog med öl bara om 3 veckor. :D

Läs igenom receptet en gång till. Här nedan är det! :D:lol:

9 l vatten

6 dl grovsalt

1,5 dl socker

Koka upp vatten, salt och socker så att det löser sig i vattnet och rör om samtidigt. När detta är gjort tar Du bort kastrullen från plattan och ställer den på kylning. Förslagsvis ute och utan lock så går det fortast.

Köttet ska vara delat och tinat innan det läggs i saltlagen.

3 dygn ska köttet ligga i saltlagen skuret i grova bitar som falukorv ungefär. Vänd på köttet medan det ligger i saltlagen så att det får samma gråaktiga färg runt om. Minst 3 v. på norrsidan på huset men ändå luftigt och ingen sol.

Publicerat

Idag är de 3 veckor sen jag hängde ut de första av köttet :D och på fredag 3 veckorsen jag hängde ut resten så de börjar närma sej med storsteg nu :D Fast tror de behöver ca 1v till för de känndes så häromdagen iaf.. Men de märks B) så får nog inhandla lite öl till helgen ifall ´någon bit skulle vara klar :D

Publicerat
  • Författare
Idag är de 3 veckor sen jag hängde ut de första av köttet :D och på fredag 3 veckorsen jag hängde ut resten så de börjar närma sej med storsteg nu :D Fast tror de behöver ca 1v till för de känndes så häromdagen iaf.. Men de märks :D så får nog inhandla lite öl till helgen ifall ´någon bit skulle vara klar B)

Det låter bra och glöm inte riktigt skogskaffe i sol och en södersluttning så mår du som en prins. :DB)

Publicerat
Det låter bra och glöm inte riktigt skogskaffe i sol och en södersluttning så mår du som en prins. B):D

Japp kokat i den sotigaste kaffepannan i värmland :D

Publicerat
  • Författare
Japp kokat i den sotigaste kaffepannan i värmland :D

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! :DB) Finns det något bättre än att sitta i en södersluttning och nergrävd i en snögrop och en gassande sol med kokkaffe? :D

Publicerat
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! <_<:D Finns det något bättre än att sitta i en södersluttning och nergrävd i en snögrop och en gassande sol med kokkaffe? B)

Tror inte de :lol: skulle vara att stövarn öste på förfullt runt ikring :P