Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten 2011

Featured Replies

Publicerat

För vissa avslutas jaktåret med vårbock, för mig är det mer en nystart på det nya jaktåret.

Mycket osäker till vad vinter och lodjur egentligen lämnat kvar, men att låta bli är ju inte en option i mina ögon. 04:30 söndag morgon har jag en dejt, åtminståne med våren. :wub:

Fler "vårbockar" på forumet? ;)

• Svar 300
  • Visningar 45,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag har bokat in på måndag kväll, så fort minkfällorna är utplacerade. Även om jag extremt sällan skjuter något på vårjakten så måste man ju ut bara för att det är sista rådjursjakten på året:p

Publicerat

För vissa avslutas jaktåret med vårbock, för mig är det mer en nystart på det nya jaktåret.

Mycket osäker till vad vinter och lodjur egentligen lämnat kvar, men att låta bli är ju inte en option i mina ögon. 04:30 söndag morgon har jag en dejt, åtminståne med våren. :wub:

Fler "vårbockar" på forumet? ;)

Självklart numera!

Var länge emot vårjakten men det var nog du som fick ut mig till slut och faktiskt drar det mera än 16aug ;)

Publicerat
  • Författare

Lite motivation....

Kommer att prova Mega 9,7 gram i 308an för första gången, har skjutit mycket vilt genom åren med 12 grammarna så förväntar mig inget annat än bra effekt av dessa heller.

post-1031-0-77745900-1303988437_thumb.jp

Publicerat

Jag ska definitivt ut. Blir en tidig söndagmorgon med en eller ett par ur jaktlaget.

Ser ut som om våra rådjur har klarat vintern bra tack vare massiv matning, våran finbock har jag redan träffat ett par gånger, men han får gå kvar och avla av sig ett tag till.

Publicerat

Njuter mer och håller vårjakten på Bock högre än Höstjakten.

På våren har det inte hunnt grönska lika mycket och är inte lika varmt som i Augusti.

Tror jag kan vara lite sliten på Söndag morgon så det blir en sittning på kvällen.

Publicerat

Egenligen borde jag väl ut och jaga bock på vären, även här i södern. Men risken finns att länsman tar illa upp. Även om man både söder om mig och norr om mig jagar vårbock för fullt! ;) Det är ju nu 24 år sedan själva orsaken till vårjakten på råbock, men varför har vi det inte i hela landet nu? Mysko..

Men skitjakt på er, ni som ska ut.. ;)

Publicerat

Självklart ska man ut på söndagsmorgonen. Har spanat in en skaplig bock som jag ska försöka komma åt :)

Augusti i all ära men denna tid då naturen vaknar är nog årets höjdpunkt för min del.

Publicerat
  • Författare

Självklart numera!

Var länge emot vårjakten men det var nog du som fick ut mig till slut och faktiskt drar det mera än 16aug ;)

Ja i Augusti kan man ju jaga annat, tillika med hund. Saknar inte flugor stora som chevabussar och myggsvärmar som man får sjuta sig fri från.

Publicerat

Njuter mer och håller vårjakten på Bock högre än Höstjakten.

På våren har det inte hunnt grönska lika mycket och är inte lika varmt som i Augusti.

Tror jag kan vara lite sliten på Söndag morgon så det blir en sittning på kvällen.

Det blir nog nästan augusti värme på söndag :D

Publicerat

Det blir nog nästan augusti värme på söndag :D

Det hoppas jag inte för det är så jäkla jobbigt med alla mygg.

Publicerat

Temperaturen är ju bara en faktor. Luftfuktigheten en annan, som skiljer fräscha maj från tropiska/kladdiga/svettiga augusti... :P

En självklar jaktdag för mig. I år blir det premiär med "nya" Tikkan i 6,5x55 och mitt nyservade SuB 3-12x50 med eftermonterad targetratt. Kikarn ska landa hemma i morgon, så inskjutning får ordnas på lördag fm. Ska testa Millforce Classic-ammon (140 gr SGK) och se vad bocken tycker om den.. :D

Vad gäller stammen så ser det bra ut generellt. Men tyvärr verkar betet på min vårbocksmarker vara mindre intressant än grannmarken... Trafiken har tagit en del djur i vinter, så ev lyser vi av jakten på vissa delar på marken.

Vi skjuter inga 6-taggare utan bara pinnar och gafflar som vanligt..

/Må

Publicerat

Hej!

Jo visst ska man försöka masa sig ut på premiären.

Dock har jag ställt in siktet på en gammal returare som vi sett tidigare.

Dyker det upp nån spets kanske det blir interessant också.

Vet inte hur vintern behandlat stammen men vi har fodrat och fixat en del.

För mig är vårjakten en möjlighet att försöka få bort Returer och spetsar så revirbockarna inte behöver lägga all tid på att slåss om getterna och skapa fina anlag i kommande stammar.

Hur resonerar ni andra?

Publicerat

En självklar jaktdag för mig. I år blir det premiär med "nya" Tikkan i 6,5x55 och mitt nyservade SuB 3-12x50 med eftermonterad targetratt. Kikarn ska landa hemma i morgon, så inskjutning får ordnas på lördag fm. Ska testa Millforce Classic-ammon (140 gr SGK) och se vad bocken tycker om den.. :D

Du Må, ett par bra bilder på den nya riggen skulle inte vara fel alls, o så får man hoppas på lite roliga rapporter efter hand här.

/Christian

Publicerat

kom ihåg att filma bigjim! gillar ditt klipp på tuben! mera sånt!

Publicerat

"Mängden av cesium 137 efter Tjernobylkatastrofen för 25 år sedan minskar i svenskt viltkött, svamp och fisk. Det visar mätningar i Västernorrland." Jakt&jägare.

Därför bör ju vårjakten upphöra tycker jag, finns ju inga argument för den längre och nej, jag säger inte det för att jag inte har nån vårjakt och är avundsjuk.... :ph34r:

Publicerat
  • Författare

"Mängden av cesium 137 efter Tjernobylkatastrofen för 25 år sedan minskar i svenskt viltkött, svamp och fisk. Det visar mätningar i Västernorrland." Jakt&jägare.

Därför bör ju vårjakten upphöra tycker jag, finns ju inga argument för den längre och nej, jag säger inte det för att jag inte har nån vårjakt och är avundsjuk.... :ph34r:

Skicka en motion till jägarförbundets årsstämma, den antas säkert ;)

Publicerat

Ska nog fan införa "Vårbock över gränserna" :ph34r:

Vårbocksjakten spöar ju augustijakten med astronomiska mått <_< Klarare luft, näst intill inga mygg, grönskande natur och en jävligt fin möjlighet att vårda stammen. Dvs plocka bort fulingar och annat som kan befrias från aveln.

Publicerat

Du Må, ett par bra bilder på den nya riggen skulle inte vara fel alls, o så får man hoppas på lite roliga rapporter efter hand här.

/Christian

Det ska jag göra! Skulle dock vilja demontera kornet och kornfoten för en mer "homogen" look... ^_^ Nån som vet hur de sitter? Lossat på en skruv, men den sitter med något annat också. Kan det vara en skruv under kornet oxå??? Limmade?

kom ihåg att filma bigjim! gillar ditt klipp på tuben! mera sånt!

Filmen är ju helt och hållet Bohmans förtjänst. Varken han eller någon annan har anmält deltagande med kamera på söndag morgon 04.15... :D

mvh/Må

Publicerat

Småsugen faktiskt men har lite för mycket inbokat på för kort tid i helgen <_<

Publicerat

Ska få uppleva mitt livs första vårjakt på bock tack vara en underbar människa här på forumet :wub: .

Ska upp dit om tre veckor.

Längtar inte på något vis :wacko:

//

Publicerat

Får lugnt vänta till den 19/20 maj innan det blir dags. Men då ska Skurtrasan med så det är ju bara härligt att gå och vänta på :wub:

//F

Publicerat

Skicka en motion till jägarförbundets årsstämma, den antas säkert ;)

Haha... Är ganska övertygad om att lyfter man i den tråden så visar det sig att det argumenten mot jakten är större än att tillåta det i hela landet så då är det ingen risk att en sådan motion antas.. :)

Publicerat

Får lugnt vänta till den 19/20 maj innan det blir dags. Men då ska Skurtrasan med så det är ju bara härligt att gå och vänta på :wub:

//F

U lover boy :wub:

//

Publicerat

Träffbilden checkad på 30-30:n igår, Williamsdioptern med rött fiberkorn är helt klart rätt på den bössan. :)

Årets kula blir hemladdade Hornady FTX 160 grs, den sk Leverevulotionkulan.

Kläderna tvättade, midjebältet packat, bara smörgåsar och saftflaska som ska till, sen bär det iväg vid 0330-0400 i morgon bitti.

Att möta våren i markerna en solig vacker morgon under bockjakten, är 100% livskvalitet ! :wub: