Publicerat Maj 6, 201114 yr Ja, när man har bössan i hand och ska avsluta har man ju så att säga kontroll över situationen, som passagerare är det spännande just för att man inte kan påverka utgången av det hela. Jag börjar känna mig van med att "bara" se på Ang bocken så gissar jag på en returare, 1-2 år sen den "vände", ålder 6-8 år? En högst icke kvalificerad gissning
Publicerat Maj 6, 201114 yr Om exakt 2 veckor från nu har jag och Skurtrasan förmodligen, nästan helt säkert, kanske, med stor sannolikhet, eventuellt skjutit oss varsin vårbock //F
Publicerat Maj 14, 201114 yr Fick skjuta nr2 ikväll, Skulle inte ut igentligen. men bestämde mig vid 8 att sätta mig ett tag bara för att få lite frisk luft. Fick sitta 5 min sen kom bocken och smög i gräset 10m backom passet. Hörde mina hjärtslag då han stanna och kolla på mig. Men sen fortsatte han mot åker kanten så då kunnde jag luta mig fram och ta bössan och knäppa han då han hoppa ut 15m från passet.
Publicerat Maj 15, 201114 yr Författare Grattis farmerboy, Har inte lagt in mina 2 här trots att jag är TS. Skall nog dräpa nån till så får jag väl göra ett kollage sen.
Publicerat Maj 15, 201114 yr Här har det tamefan gått troll i bockjakten för mig.. Har varit ut en ynka gång, och det var på premiären, men sen har det tametusan kommit nått annat viktigt emellan vareviga gång jag planerat att ge mig ut, förrgår kväll hade jag tänkt gå ut, då fick ena jycken räcerbajs natten före, så jag hade inte sovit knappt nått, och somnade vid åtta på kvällen och sov till sju morgon efter, och igår kväll skulle jag ut, då blev det dimma med knappt 10-15 m sikt, och nu är det tungt dis som ligger jäms med gräset.. Vad är det frågan om..?
Publicerat Maj 15, 201114 yr Grattis farmerboy, Har inte lagt in mina 2 här trots att jag är TS. Skall nog dräpa nån till så får jag väl göra ett kollage sen. Tackar MKJ Tycker du eller nån annan forumjägare att det ser ut som en returare eller är det en ungbock? Det är två väldigt små taggar på backsidan av hornet å inte så mycket pärlor. Alla tänder kvar frami förutom 1 tand. Hade väldigt bra med fett om man jämnför med den första bocken jag sköt.
Publicerat Maj 15, 201114 yr Författare Tackar MKJ Tycker du eller nån annan forumjägare att det ser ut som en returare eller är det en ungbock? Det är två väldigt små taggar på backsidan av hornet å inte så mycket pärlor. Alla tänder kvar frami förutom 1 tand. Hade väldigt bra med fett om man jämnför med den första bocken jag sköt. Bilderna är lite små, men jag tycker halsen påminner mer om än ung än en äldre.
Publicerat Maj 22, 201114 yr Jag var ute på onsdagskvällen förra veckan med en kompis och kollade efter bockar. Vi satt en halvtimme innan de första två rådjuren dök upp på andra sidan av åkern som vi satt vid. En get och en nästan helt hornlös liten bock. Men vi tänkte låta bli att skjuta den och vänta på lite finare bockar. Två timmar senare när vi just tänkte ge upp och ta oss hemåt, hörde vi några rådjur skälla. Vi bestämde oss för att vänta och se en stund. Det gjorde vi rätt i, för en stund senare kom två rådjursbockar farande. På ca 70 m avstånd la jag iväg en kula mot den ena som föll direkt. Den andra kunde jag i princip ha skjutit kort där efter men jag tyckte det räckte med den ena eftersom det var sent. När jag kom fram till rådjuret märkte jag till min till min förvåning att kulan hade träffat i huvudet. Jag siktade mot hjärtat och rådjuret hade stått helt stilla i perfekt ställning när jag sköt. Dessutom hade jag stöd. Med samma ammunition fungerade det perfekt för två veckor sen. Så nu blir det skjutbanan imorgon för att kolla upp det här!
Publicerat Maj 26, 201114 yr Har aldrig jagat vårbock, skulle dock gärna testa på! Själv får man vänta tills den 16:e Aug... Längtar! Fick 1 veckas ledighet från praktiken dessutom Såg en 4-taggare i början av året, men har haft mycket lodjur i trakterna också... Får se vad detta år har att bjuda på! Stort grattis till alla er som lyckades fälla något!
Publicerat Maj 26, 201114 yr Jag och kollegan var ute i morse på hans mark. Vi tog ett "friskvårdspass" innan jobbet.... Vi hade planerat att bryta vid 06.30 för att ha marginal om det skulle skjutas nått. Ca 06.15 smög det fram en bock på min sida. Efter en stund tittade den ut på fältet vi hade framför oss. Jag visslade och kollegan sköt.. Rätt fin 6:a, men jag kan inte bedöma ålder. Ganska långa smala horn, men rejäl pärling i nederkant.... mvh/Må En lite äldre bock skulle jag tro, runt 5-7 år. Kolla gärna hur tänderna ser ut, är de nedslitna så är bocken äldre/gammal.
Publicerat Juli 11, 201114 yr Snart drar bockjakten igång för oss som inte har vårjakt,har ni koll på era bockar? Jag har sett ett par stycken på mina marker,en riktigt fin 6a. Tobbe
Publicerat Juli 11, 201114 yr Snart drar bockjakten igång för oss som inte har vårjakt,har ni koll på era bockar? Jag har sett ett par stycken på mina marker,en riktigt fin 6a. Japp! Sett en 6:a, inte så fantastiskt höga horn eller långa taggar MEN de stockarna upp mot pinnarna.. GREJÄLT grova och kolsvarta, totalt sammanväxta i skallen.. Jag känner inte någon större lockelse att skjuta den men kunde det gå att fixa så hustrun fick nypa den så vore det ta mej fan galet kul!! Hon uppskattar bockjakten mer än jag. Mvh!
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Nu under räv- och grävlingsvak på kvällarna har jag sett mycket rå och några fina herrar. I går på väg ut, så skymtade jag en rörelse 4-500 meter ut på en slagen vall. I kikarn kunde jag se att det var en bock som uppvaktade en get med dubbelkillingar + ett eller ev. två smaldjur. Såg ut som ett helt folkdansgille ute på fältet som snodde runt i en hambo.. Men överlag ser det mkt bra ut på mina marker. De senaste vintrarna verkar inte ha tagit så hårt på rå-stammen. Har en liten sjuk tanke att jaga bock med min 9,3x57, med endast öppna rm och en enkel skjutkäpp.... Lite safarijakt kanske man kan säga.. /Må
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Kör hårt säger jag, det blir en mer "nära" jakt så, något jag inte tror mig klara av med någon förväntad framgång även om mitt kortaste håll på en bock är runt 10 meter, ja detta under smygjakt. /Christian
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Kör hårt säger jag, det blir en mer "nära" jakt så, något jag inte tror mig klara av med någon förväntad framgång även om mitt kortaste håll på en bock är runt 10 meter, ja detta under smygjakt. /Christian Blir nog att testa på skjutbanan mot en råfigur 1:1 och se vilka avstånd som är aktuella. Appropå nära, så sprang det in en liten hanräv in i kikarsiktet i går kväll. Hann dra ner förstoringen till x6 och inta knästående skjutställning. Avvaktade tills jag hade lite sida på den och den blev på platsen ca 15-20 meter framför mig... Återigen så poppar tanken upp om en välskjutande smidig kombi som det optimala pürshvapnet. Hade räven kommit från 90 grader mer norrut hade ett kulskott inte varit aktuellt.. /Må
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Kombi kal 20 och 5,6x50R eller om man vill upp i klass 1, 6,5x57R förefaller vara det som du söker. Grattis till räven. /Christian
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Har rekat alldeles för dåligt inför bockjakten men ja har 3 pass och 3 olika bockar, en har jag inte ens sett men har sett mycket gräns markeringar från honom Men shit va svårt det är att välja vilket pass och bock man ska satsa på har sett dom alldeles för dåligt för att avgöra vilken som är mest lämplig :/ Ett av passen är inne i skogen och lite svårt att smyga till men det tänkte ja ta om det blåser mycket på morgonen och eventuellt smygjaga dit under dagen. Sen är jag bra sugen på bocken som kom undan förra året som ja tror har kvar sitt gamla område men han e verkligen oregelbunden såg honom 3 gånger under förra jakten och va ute minst 10 gånger på det stället. Jag längtar till den 16 aug nu...
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Kombi kal 20 och 5,6x50R eller om man vill upp i klass 1, 6,5x57R förefaller vara det som du söker. Grattis till räven. /Christian Nått sånt ja.. Klass 1 måste det vara numera... Frågan är vad man vinner på en 6,5:a jmf med 7 mm i en 57r-hylsa? Det finns ju fabriks att köpa i 7x57r men inte i 6,5x57r (klass 1) om jag fattat rätt. /Må
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Nått sånt ja.. Klass 1 måste det vara numera... Frågan är vad man vinner på en 6,5:a jmf med 7 mm i en 57r-hylsa? Det finns ju fabriks att köpa i 7x57r men inte i 6,5x57r (klass 1) om jag fattat rätt. /Må Tja det är ju oftast bra mycket billigare i inköp, ingen svensk vill ha 6,5x57R men om man då exempelvis har tur, skottställer på 150 meter med en lättare räv/bock kula och sen har man ett par klass 1 laddade pilar med sig som går på streck på 100 meter så har man ju lite av allt, inte bara klass 1. Klass 2 pilar typ RWS köpes skott och efterhand som sådana skapas laddar man klass 1. Men det är ju bara mina fria tankar det. /Christian
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Hur beter sig rådjur i regn? Håller de sig inne i skogen då eller går de att finna ute på fälten då oxå?
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Hur beter sig rådjur i regn? Håller de sig inne i skogen då eller går de att finna ute på fälten då oxå? Svårt att säga säkert, oftast ligger dom och trycker under en gran men regnar det flera dagar i sträck så går dom ju ut och käkar. Jag brukar smygjaga rådjur om det är dåligt väder och jag absolut ska ut och jaga (typ 16 augusti eller om man lider av akut abstinens) Sedan kan det ju skilja lite på olika områden, mina rådjur går sällan utanför snårskog och planteringar om det är dåligt väder.
Publicerat Augusti 8, 201114 yr Svårt att säga säkert, oftast ligger dom och trycker under en gran men regnar det flera dagar i sträck så går dom ju ut och käkar. Jag brukar smygjaga rådjur om det är dåligt väder och jag absolut ska ut och jaga (typ 16 augusti eller om man lider av akut abstinens) Sedan kan det ju skilja lite på olika områden, mina rådjur går sällan utanför snårskog och planteringar om det är dåligt väder. Instämmer, har man hyfsad koll på en bocks revir kan man ha väldigt spännande smygjakt under regndagar. Men ta med en optiktrasa för kikaren brukar kunna imma en del. En av mina mest spännande bockjag var i regn där jag hade bocken inne på en 15-20m utan att kunna komma till skott pga buskar, imma och annat som trilskades. Hittade honom dock 2 dagar senare i finväder...
Publicerat Augusti 15, 201114 yr Jaha alla bockjägare.. Imorgon är det den 16 aug!! har ni allt fixat och klart inför premiären??