Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten 2011

Featured Replies

Publicerat

Här blev det också jakt imorgon trots att planen egentligen var att min premiär skulle vara på måndag. Snacka med en jaktkompis igår och han övertala mig att klart vi ska ut på dag 1, annat vore ju som att skjuta upp 16 aug. Så 0400 sitter jag på passet imorgon och väntar på bocken.

• Svar 300
  • Visningar 46,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Sköt in min nyinköpta Tikka 690 i 6,5x55 idag. Fick hem mitt SuB i går som varit på service och eftermontering. I bland har man flyt att grejorna kommer fram i tid... :P

Kikarn monterade jag i Warne:s fasta ringar för Tikka, medium-höga. Det blev mininalt med luft under objektivet. Betydligt mindre jmf med min T3:a, som är "slankare" överlag.

post-698-0-30806600-1304171354_thumb.jpg

post-698-0-97177200-1304171383_thumb.jpg

Första övningsskotten satt lågt 1 dm, vänster lite mer. Klickade upp och höger och skotten satt någon cm från riktmärket. Tillräckligt nära för att testa jaktammon. Köpte Millforce Classic när jag var på Virå, och det sägs att deras ammo ska skjuta bra + att Sierra GK är väl en känd kula som är lätt att få tätskjutande (har jag hört på nått forum.. :P ).

Jag hade tejpat två prickar mha. fyra klisterlappar omlott på vitt papper, för lätt kunna se hålen. Första skottet såg jag inte alls?!?!

Efter en stund skymtade jag ett hål ett par dm till vänster.. Va f-n! :blink: Klickade 20 klick höger och sköt igen. Då såg jag träffen i överkant på den andra pricken...

Tolkade det som att den första smällen satt mitt i "rätt" prick. Träffen som jag såg var en gammal som jag glömt att tejpa..

Klickade tillbaka 20 klick och sköt ett skott till. Såg ingen träff.. Var rätt säker på att även detta skott satt i pricken. :lol:

post-698-0-03393300-1304171183_thumb.jpg

c/c ca. 13-14 mm mellan skotten.

Två skott bevisar inget men jag anar att bössan + ammon skjuter bra samt att kikarn trackar som den ska. ^_^

Känns som jag är redo inför morgondagens begivenhet. :D

mvh/Må

Publicerat

Vilken mysig rigg :wub:

Sitter det rekylstift i de ringarna? Jag var tvungen att ta bort stiften i mina i warne qd för att de skulle passa på min m65'a.

Ska få en smed till att fräsa några nya hål så jag får nytta av dom.

Skitjakt på alla som ska ut imorgon ^_^

Publicerat

Ja här blir det ingen bockjakt och förmodligen ingen rådjursjakt över huvud taget, kattkräken har gått hårt åt rådjuren i vinter :angry:

Publicerat

Skitjakt på er som ska upp om någon timme.

Själv ska jag sova en stund.

//

Publicerat

Var ute strax efter 0300, ingen bock, men älg, räv ( som nästan knallade på mig i sin iver efter sork.. :lol: ), allsköns fjäderfän och en mycket fin morgon, men kall som fasen, vid femtiden kom vinden på riktigt, och då bröt jag och åkte hem för att förbereda för en heldag på pistolbanan med grillning och skytte.:D

Publicerat

Kom inte ut förrän till 04.45 på plats. Blåste en del så jag valde ett nytt hygge för vintern. Inte ett liv förutom en get som jag stötte på väg ut på hygget. Liiiite svårt att flytta mina 115 pannor knäpptyst på ett knastertorrt hygge... :D

Polarn skymtade ett hornbärande djur som studsade i från honom när han lämnade sitt pass. Han trodde inte den var skjutbar dock.

Trevlig morgon hursomhelst. 2 grader, sol, fågelkvitter och inte en mygga.. ^_^

Bifogar en stämningsbild från min "gruppering" och våra "bockriggar".

post-698-0-66804100-1304233638_thumb.jpg

post-698-0-15092300-1304233862_thumb.jpg

/Må

Publicerat

Kom inte ut förrän till 04.45 på plats. Blåste en del så jag valde ett nytt hygge för vintern. Inte ett liv förutom en get som jag stötte på väg ut på hygget. Liiiite svårt att flytta mina 115 pannor knäpptyst på ett knastertorrt hygge... :D

Polarn skymtade ett hornbärande djur som studsade i från honom när han lämnade sitt pass. Han trodde inte den var skjutbar dock.

Trevlig morgon hursomhelst. 2 grader, sol, fågelkvitter och inte en mygga.. ^_^

Bifogar en stämningsbild från min "gruppering" och våra "bockriggar".

post-698-0-66804100-1304233638_thumb.jpg

post-698-0-15092300-1304233862_thumb.jpg

/Må

Låter mycket trevligt, nytt försök ikväll? Vad är det för benstöd du har?

/S

Publicerat

Uppstigning 02:45, trött som en örn.

Var på pass 04:15. Solen gick upp 04:57.

Riktigt fin morgon var det!

Spetsbock kom knallande typ en timme efter solens uppgång. Nöp den på 60m. efter lite smärre manövreringar :)

Så nu är man ju glad att man inte låg kvar och drog sig i "morse"

/Fredde

post-3526-0-21476000-1304241659_thumb.jp

Publicerat

Uppstigning 02:45, trött som en örn.

Var på pass 04:15. Solen gick upp 04:57.

Riktigt fin morgon var det!

Spetsbock kom knallande typ en timme efter solens uppgång. Nöp den på 60m. efter lite smärre manövreringar :)

Så nu är man ju glad att man inte låg kvar och drog sig i "morse"

/Fredde

Grattis!!

Hoppas även jag kommer till skott senare i vår.

//

Publicerat

Mötte en jaktkompis vid 0400 på plats i skogen 0415, fick en utskällning ca 0500 som kan bero på att vinden snurrade efter hyggeskanten, såg två rävar, tog en tur på marken såg en del getter och en riktigt fin 6:A som skulle sparas till hösten, kommer ut en spetsbock som den större jagar iväg och den kom aldrig mera ut igen lite synd, vart en del snack om optik och bössor, benstöden är monerade provisoriskt och det funkade nästan bra, lite rangligt :rolleyes: men i skjutställning perfekt!

Publicerat

Satt i godan ro och firade valborg nykter och helt plötsligt var kl 0200. Jag petar till kompisen och säger att det är nog dags att göra klart för jakten nu. Så vi lämnar våra inte helt nyktra kamrater och börjar koka kaffe och plockar fram några red bull ur kylen.

kl 0330 kliver vi ur bilen utan att ha sovit en sekund på natten. Vi börjar ta oss genom tät granskog ner mot tornet, hunden är med och vet precis att nu är det jakt, synd för honom att han bara ska få ligga under tornet dock. Vi kommer fram till hygget och en fin tjädertupp lyfter några meter ifrån oss. Vi spanar av hygget så det inte står någon bock där och klättrar sedan upp i tornet.

ca 0415 får jag syn på en silluett som skulle kunna vara ett rådjur, jag spanar i kikaren och tycker att jo det är nog en bock. Jag lägger upp geväret och tar sikte, börjar tveka lite på om det är en bock och ligger och kikar och spanar på den, efter ett tag känner jag att jag inte ens är säker på om det är ett rådjur och sänker bössan.

ca 0430 kliver en älgko med kalv ut på hygget ca 100 m ifrån oss. Dom betar lugnt och rör sig mot oss, kommer väl in på ca 40 m innan dom lugnt går upp i en plantering, det gjorde min morgon kan jag säga.

Strax därefter spanar jag bort mot "rådjuret" jag sett tidigare, i kikaren kan jag nu konsttera att det är en mycket rådjurslik rotvälta jag legat och siktat på. Ibland ser man det man vill se helt enkelt:P

Vi sitter till strax efter 0500 innan vi ger oss ut på lite smygjakt, hunden smyger tyst bredvid kompisen. Vi smygjagar i någon timme men ser bara spår efter älg så vi bestämmer oss för att prova ett annat område.

Vi åker ner till ett område som ligger precis utanför den fredade zonen av en foderplats och börjar smyga oss fram genom den öppna skogen. Klockan hinner bli 0900 innan vi ger upp och bestämmer oss för att reka av lite områden inför senare jaktturer på bock och bäver. Vi börjar spana av lite olika platser där vi vet att det rör sig en del bock i höstas men inte ett spår.

Vi spanar av lite dammar och bäckar och konstaterar att det finns gott om bäver iallafall, likaså hittar vi en hel del gräsand och kanadagås, även en del bon med ägg tillhörande dom fjäderfäna. Också en del knipor och ytterligare ett gäng tjädrar och järpar får vi se så till hösten får det bli fågeljakt.

Närapå deprimerade över att inte ens ha sett spår av rådjur bestämmer vi oss för att det måste göras något drastiskt. Någonstans måste ju rådjuren vara. Vi tittar på kartan och inser att vi glömt ett hörn på jaktområdet, ett hörn vi nästan aldrig besöker eftersom man måste åka ut från området och runt hela skiten och in från ett annat håll, det är mest hyggen på den biten så vi bestämmer oss för att åka och ta en titt.

På den delen av området får vi dock se en hel del spår efter rådjur och ett gäng kanadagäss. Så nu får vi sätta oss och fundera på om den delen ska fredas eller jagas på, kanske ska vi spåra av lite mer av resten av området innan vi bestämmer oss.

Nåja, ingen bock skjuten på årets första vårjaktsdag och frågan är om det öht blir någon rådjursjakt i år.

Publicerat

Åkte ut en stund igår kväll för att få lite lugn och ro, dvs en sådan där ladda batterierna kväll. Tanken fanns inte så mycket på att få skjuta utan bara sitta still en stund och vila sinnet.

Kom ut i skogen och upptäckte att favorit passet var upptagen, hade stora problem att hitta något annat bra ställe att sitta på speciellt med den vinden som var.

Gick upp till ett ställe i storskogen där djuren brukar gå när de är på väg från daglegan och ska ut på födosök.

Såg inte en klöv men mycket fåglar, skönt väder och inte en enda mygga.

Ett tag var det något som gick innanför mig i en tätning, det prasslade och knakade grenar. Ska jag vara ärlig så var det gott nog för mig.

Gissar att det var Älg eller Kron, skymtade lite av ryggkonturen och så stora Rådjur finns det inte på min mark allefall.

Nytt försök någon annan kväll.

Publicerat

Blev en liten bock ikväll med tikkan

post-3894-0-35921700-1304628581_thumb.jp

post-3894-0-86747700-1304628598_thumb.jp

Publicerat

Grattis!

Publicerat

Grattis!

Publicerat

Grattis

Längtar efter min första vårbock..

//

Publicerat

Jag och kollegan var ute i morse på hans mark. Vi tog ett "friskvårdspass" innan jobbet.... :rolleyes:

Vi hade planerat att bryta vid 06.30 för att ha marginal om det skulle skjutas nått. Ca 06.15 smög det fram en bock på min sida. Efter en stund tittade den ut på fältet vi hade framför oss. Jag visslade och kollegan sköt.. ^_^

Rätt fin 6:a, men jag kan inte bedöma ålder. Ganska långa smala horn, men rejäl pärling i nederkant....

mvh/Må

post-698-0-35308200-1304669879_thumb.jpg

Publicerat

Hej

Nyfiken fråga från en som aldrig jagat vårbock.

Hur är köttet så här tidigt på året. Annrolunda i smak och textur? Magert eller ej?

För att "kalibrera" svaren så kan ni väl sätta det i jämförelse med skillnaden mellan en bock skjuten i slutet Augusti och en i Oktober. Intressant också att veta om ni fodrat och i så fall med vad.

Publicerat

Hej

Nyfiken fråga från en som aldrig jagat vårbock.

Hur är köttet så här tidigt på året. Annrolunda i smak och textur? Magert eller ej?

För att "kalibrera" svaren så kan ni väl sätta det i jämförelse med skillnaden mellan en bock skjuten i slutet Augusti och en i Oktober. Intressant också att veta om ni fodrat och i så fall med vad.

Ja, det kan jag berätta efter ikväll när första biten ska avnjutas :)

Har aldrig ätit vårbock tidigare, men med tanke på de ca 400 fästingar som satt på den borde det inte smaka blod iaf. :)

Publicerat

Ja, det kan jag berätta efter ikväll när första biten ska avnjutas :)

Har aldrig ätit vårbock tidigare, men med tanke på de ca 400 fästingar som satt på den borde det inte smaka blod iaf. :)

Oj, en följdfråga. Om man skulle göra råbiff på en sån bock. Kan man smittas av borelia då...

Inte för att det är aktuellt men jag är lite nyfiken.

Publicerat

Rätt fin 6:a, men jag kan inte bedöma ålder. Ganska långa smala horn, men rejäl pärling i nederkant....

mvh/Må

Grattis- kul med lite samarbete o action på passet.

Verkar ha varit en otroligt trevlig morgon.

/Christian

Publicerat

Grattis- kul med lite samarbete o action på passet.

Verkar ha varit en otroligt trevlig morgon.

/Christian

Kollegan var nöjd. Han kommer sig inte för att gå ut fast han har kanonfina marker, så man får "pusha" lite för att det ska hända nått.... Och jag börjar bli van att sitta bredvid när det smäller.... :rolleyes:

/Må

Publicerat

Må- så är det lite även för mig, ibland i varje fall men det gör inte jakten mindre spännande, eller hur?

/Christian

Publicerat

Må- så är det lite även för mig, ibland i varje fall men det gör inte jakten mindre spännande, eller hur?

/Christian

Visst är det så. Jag hade nog minst samma puls som skytten, om inte mer.. :D

/Må