Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten 2011

Featured Replies

Publicerat

eeh, såg att datumet ner till höger var gravt missvisande...

:lol: Jodu det får du nog ställa in rätt så inte Länsman kommer marcherande. :P

• Svar 300
  • Visningar 45,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Här kommer första inlägget från mig.

Sköt min första bock på premiären. Satt i ett torn och såg bock och get på 200 meter vilket resulterade i en ansmygning på ca 120 meter innan jag kom till skott. Fick lite darriga armar så det fick bli till att hitta lämpligt skjutstöd. Bocken var fullständigt upptagen med att ragga get så han märkte aldrig mig. Faccinerande hur oberörd geten blev av att bocken föll ihop. När jag gick fram till honom stod hon kvar på 30 meter och bara tittade. Provar att bifoga en bild.

Nu är jag riktigt jaktbiten! Nästa mål bli att ta sig an bäveransamlingen vid torpet i Värmland!

post-9698-0-94760100-1314603104_thumb.jp

Publicerat

Härligt där Staffan! Grattis ^_^

Publicerat

Igår kväll knäppte brorsan sin första bock, nytagen jägarexamen för året ^_^

Man hörde direkt att något spännande hade hänt när han ringde :D

En ungbock med 4 taggar blev det.

• 2 weeks later...
Publicerat

Var ute sist i helgen och gjorde ett seriöst smyg försök tidigt på morgonen. Smög lugnt och metodiskt runt och kollade flera intressanta platser där det brukar vara en hel del djur, men såg inte ett enda!

Beslutade till sist att göra ett sista försök genom en dunge till en stor havre åker på andra sidan, väl där såg jag att det var dött även där. Men skymtade något vitt i havren några meter från mig, och ser att det är en stor Grävling!

Sköt direkt med 222:an och den bara sjönk ihop. Nu är detta kanske fel djur här i tråden :rolleyes: men vill bara få fram att man bör ta tillfället i akt och skjuta dem när man får chansen till det, särskilt när man ser skadorna på säden dom orsakat! :)

post-6127-0-42320500-1315506085_thumb.jp

Publicerat

Var ute sist i helgen och gjorde ett seriöst smyg försök tidigt på morgonen. Smög lugnt och metodiskt runt och kollade flera intressanta platser där det brukar vara en hel del djur, men såg inte ett enda!

Beslutade till sist att göra ett sista försök genom en dunge till en stor havre åker på andra sidan, väl där såg jag att det var dött även där. Men skymtade något vitt i havren några meter från mig, och ser att det är en stor Grävling!

Sköt direkt med 222:an och den bara sjönk ihop. Nu är detta kanske fel djur här i tråden :rolleyes: men vill bara få fram att man bör ta tillfället i akt och skjuta dem när man får chansen till det, särskilt när man ser skadorna på säden dom orsakat! :)

härligt! Ja bara passa på att hålla rent från skade djur :)
Publicerat

Grattis till insatsen ^_^

Det är inte fel tråd , du var ju ute på Bockjakt och alla vet väl att räv å Grävling går före bock .

Gott jobbat!

Publicerat

härligt! Ja bara passa på att hålla rent från skade djur :)

Jo det är skönt att man kan lyckas ta några ibland :) Men nu har jag och brorsan byggt en rejäl jakt koja vid havet som vi ska reducera rävstammen med i vinter tänkte vi! :)

Grattis till insatsen ^_^

Det är inte fel tråd , du var ju ute på Bockjakt och alla vet väl att räv å Grävling går före bock .

Gott jobbat!

Tackar :) Exakt, vi har redan 4 bockar i frysen så nu ska det bli en jakt på skadedjur!

• 1 month later...
Publicerat

Idag sköt jag min första bock!

-2 grader halvmulet och nästan helt vindstilla.

Den stod högst upp i ett hörn på en äng.

Trodde aldrig att jag skulle lyckas!

Gräset var fruset + att de låg frysta löv i kanten där jag smög.

Sen var de ett gäng med gäss och svanar på ängen som inte var allt för långt ifrån kanten.

Då jag hade kommit halvvägs i mitt smygande så stötte jag gässen!

Fan nu far den tänkte jag för mig själv!

Som tur var satt svanarna kvar så bocken stod bara kvar och tittade då gässen stack iväg!

Fick smyga ca 600 m innan jag kom på rimligt håll.

Hade glömt avståndsmätaren i väskan så jag uppskattade att jag var på ca 200 m.

Hittade en stolpe att ta stöd emot. Blev lagom höjd för sittande ställning.

Klämde på avtryckaren och bocken tog ett skutt rakt upp och sen försvann i mot skogen.

Jag tänkte för mig själv " varför i h-vete har du inte med dig avståndsmätaren, nu blir de eftersök hela dagen!"

Jag laddade i ett nytt skott och började gå mot skott platsen.

Då jag såg skott platsen blev jag lättad då jag såg ett rejält blodstänk och förstod då att bocken inte tagit sig långt.

Mycke riktigt, ca 15 m från skott platsen låg min första bock i ett dike som skilde ängen från skogen!

post-9376-0-98538200-1319377413_thumb.jp

post-9376-0-42670700-1319377438_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Sen var de ett gäng med gäss och svanar på ängen som inte var allt för långt ifrån kanten.

Som tur var satt svanarna kvar så bocken stod bara kvar och tittade då gässen stack iväg!

Klämde på avtryckaren och bocken tog ett skutt rakt upp och sen försvann i mot skogen.

Jag tänkte för mig själv " varför i h-vete har du inte med dig avståndsmätaren, nu blir de eftersök hela dagen!"

Då jag såg skott platsen blev jag lättad då jag såg ett rejält blodstänk och förstod då att bocken inte tagit sig långt.

Mycke riktigt, ca 15 m från skott platsen låg min första bock i ett dike som skilde ängen från skogen!

Grattis, är det i Kalix den är skjuten?

Publicerat

Fan va det skjuts fulingar... Jag får bara de normala tråkmånsarna i kikaren <_<

Publicerat

kul, grattis till första bocken och till en jättefin trofé!

Publicerat

Grattis till den fina bocken!

Publicerat

Grattis, är det i Kalix den är skjuten?

Tackar. Japp i en by utanför :)

Publicerat

Torsdagskväll stack jag kvickt ut efter kvällsmaten, var ju underbart väder. Tänkte mest sitta o titta efter Kronhjort men när bocken jag jagat hela säsongen dök upp var inte valet svårt. Är ingen stor bock men lämplig att avskjuta. Den var faktiskt äldre än vad jag först trodde för jag märkte att tänderna började lossna och de som var kvar var ganska slitna så 6-7 år och i början av retur.

Kul var att jag satt kvar en stund efter skottet, för bocken gick ner direkt i skottet, och efter en stund dök det upp en Kronhjort men den var dock för stor för att rymmas inom licensen annars skulle det varit en trevlig dubblé.... ^_^

post-424-0-90123600-1319452480_thumb.jpg

Publicerat

Grattis! Det var en vacker förstbock! ^_^

Publicerat

Torsdagskväll stack jag kvickt ut efter kvällsmaten, var ju underbart väder. Tänkte mest sitta o titta efter Kronhjort men när bocken jag jagat hela säsongen dök upp var inte valet svårt. Är ingen stor bock men lämplig att avskjuta. Den var faktiskt äldre än vad jag först trodde för jag märkte att tänderna började lossna och de som var kvar var ganska slitna så 6-7 år och i början av retur.

Kul var att jag satt kvar en stund efter skottet, för bocken gick ner direkt i skottet, och efter en stund dök det upp en Kronhjort men den var dock för stor för att rymmas inom licensen annars skulle det varit en trevlig dubblé.... ^_^

post-424-0-90123600-1319452480_thumb.jpg

Snyggt! Men det var inte en jättestor bock som kom ut efter skottet? ;)

Publicerat

Snyggt! Men det var inte en jättestor bock som kom ut efter skottet? ;)

Satt och funderade just i de termerna men hjorten låg på runt 200kg så jag skulle behövt en traktor/lastare för att få hem den och så fel kan man väl inte se. ;)

Publicerat

Satt och funderade just i de termerna men hjorten låg på runt 200kg så jag skulle behövt en traktor/lastare för att få hem den och så fel kan man väl inte se. ;)

Finns ju dom som skjuter älgkalvar som väger 130kg :P

Publicerat

har fallit 3 bockar iår. 1 sexa och 2 st 5 taggare:)

post-5306-0-84415000-1319625012_thumb.jp

Publicerat

har fallit 3 bockar iår. 1 sexa och 2 st 5 taggare:)

Fin bock!

Grattis!

Publicerat

Nu har äntligen första viltet fallit på bock jakten men tyvärr inte det djur som jag var ute efter men vad gör man om man vill göra en viltvårdande insats.

Och denna är skjuten med en 308 win med 11.7gramms vulkan

Han inte ens komma ditt jag skulle så ser jag denna komma gåendes snett emot mig på 200meter så jag börjar locka på den

(eller om man kan kalla det för lockning använde bara läpparna för att locka den) och då blev det fart på mickel stannade 40meter ifrån mig och blottade lite av bredsidan och det var det sista den han och göra för då fick han möta vulkan och det tycke den inte om och det blev en riktigt bra knall och fall effekt.

Å jag säg bara en sak den var rensad och klar.

PS sitter nu och överväger om man inte ska använda 308an vid rådjurs jakt när man ser skadorna på den hära

eller va tror ni??

Tack vare jag!! :P

Publicerat

Jo ja vet men varför du måste vara och skramel med cykeln hela tiden vet jag inte :P

Publicerat

Blev en skaplig bock förra helgen nere i Skåne! ;) Sprang ifatt den.. jo, den var helt frisk! :P

post-1969-0-16936700-1320513099_thumb.jp

Publicerat

J*vlar va läcker bock Frontier !

Måste va peng på den va !?