Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten 2011

Featured Replies

Publicerat

barnvänlig bild Kristian! ;)

Nä, respektfull. Inte helt 100 på att du vet vad det innebär dock :D

Krya på dig och sluta spy SNARAST!!!!

• Svar 300
  • Visningar 45,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Nä, respektfull. Inte helt 100 på att du vet vad det innebär dock :D

Krya på dig och sluta spy SNARAST!!!!

vet inte om jag ska ta de som en komplimang eller en pik så låter bli o tolka alls.

jo sluta spy har jag planer på. vet dock inte om dom går i lås riktigt ännu.

Publicerat

vet inte om jag ska ta de som en komplimang eller en pik så låter bli o tolka alls.

Jo nog fan ska det gå, får fundera lite på vad som kan hjälpa!:):unsure:

Publicerat

Jo det är nog bäst det i alla fall på rådjur på räv äre ju skite samma.

För nu var det rätt så grisigt

vulkan har jag haft samma erfarenhet av, väldigt blöt. ska dock få en ny chans i min 6,5:a med minimum laddning för att få ner farten/sprängeffekten.

vulkan överlag är blöt kula, bättre att satsa på någon typ Oryx eller liknande om du ska smälla på älgar och grisar oxå ;)

Publicerat

Tack Gustaf och Richard.:)

Nej, bössan står med i min signatur, det är en pimpad Remington 700 VLS. ;)

Men jag håller med om att den påminner något om en trg, skulle gärna ha en sådan.:)

Okej:)

Jag är inne på telefonen så ser inte signaturen :P

En trg är min största dröm, men får vinna på lotto först,, dom ligger ju en bit över 30k -.-

:)

Publicerat

Äntligen,

Efter stolpe ut i flera dagar med stötta bockar, inget kulfång, dimma osv fick jag idag mig en bock. Satt två timmar i konstant regn innan denna bock dök upp. Något högt skott med platsliggning som följd ;)

Passar även på att gratulera övriga skyttar!

/Kristian

post-139-0-08742700-1313789837_thumb.jpg

Publicerat

Grattis på er skyttar!biggrin.gif

Publicerat

Höll igen på denna på premiärmorgonen, denna gång gavs ingen frist dock. Andra på denna mark nu så blir det markbyte om det ska försökas nå mer, ösregnar just nu men kvällen kan ju bli fin.

post-9336-0-89541500-1313830691_thumb.jp

Publicerat

Höll igen på denna på premiärmorgonen, denna gång gavs ingen frist dock. Andra på denna mark nu så blir det markbyte om det ska försökas nå mer, ösregnar just nu men kvällen kan ju bli fin.

'

grattis till dig och alla andra skyttar.

liten fundering. vad är det för kaliber du kör i enpetaren? samt kulvikt o kula o allt sånt smaskigt :rolleyes:

Publicerat

Mulet och lite pissregn mellan varven.

Trots det kom det rådjur, tyvärr en get med kid. iof kul men Tikkan blev besviken :)

Nya tag ikväll

Publicerat

'

grattis till dig och alla andra skyttar.

liten fundering. vad är det för kaliber du kör i enpetaren? samt kulvikt o kula o allt sånt smaskigt :rolleyes:

Tjena Turbo, tyvärr har jag inget smaskigt att bjuda på när det gäller laddning/ballistik, har ambitionen att börja ladda själv men just nu är det standardammo som gäller. Norma 9,7gr blyspets är den som gått bäst och det är den som fällt de mesta, förutom nån predator som fått en varmint(TNT) i sig. Varmintdelen har jag en kamrat som laddar, där ska nu V-maxen provas för vi var inte riktigt nöjda med TNT kulan.

Det står 7mm Rem mag på pipan, tyckte det var dags att uppgradera ifrån 6.5 till lite mera knuff nu när grisarna förgyller tillvaron mer och mer.

Längst ut sitter en dämpare ifrån A-tec.

Publicerat

Nu har äntligen första viltet fallit på bock jakten men tyvärr inte det djur som jag var ute efter men vad gör man om man vill göra en viltvårdande insats.

Och denna är skjuten med en 308 win med 11.7gramms vulkan

Han inte ens komma ditt jag skulle så ser jag denna komma gåendes snett emot mig på 200meter så jag börjar locka på den

(eller om man kan kalla det för lockning använde bara läpparna för att locka den) och då blev det fart på mickel stannade 40meter ifrån mig och blottade lite av bredsidan och det var det sista den han och göra för då fick han möta vulkan och det tycke den inte om och det blev en riktigt bra knall och fall effekt.

Å jag säg bara en sak den var rensad och klar.

PS sitter nu och överväger om man inte ska använda 308an vid rådjurs jakt när man ser skadorna på den hära

eller va tror ni??

Jag kör Hornadys 165gr SST kula i min 308 och ja är mycket mycket nöjd med den. Har skötet två bockar i år med mycket gott resultat. Jag har träffat i revbenen strax bakom bogarna och ingångshålet syns knappt och utgångshålet är som en femkrona. Båda djuren gick ca 15-20m

Publicerat

Lillebrorsan har haft flyt, sköt en stor bock på premiär morgonen och sköt denna fina bocken igår, men det unnar jag honom! ;)

post-6127-0-72439300-1313875638_thumb.jp

Publicerat

Lillebrorsan har haft flyt, sköt en stor bock på premiär morgonen och sköt denna fina bocken igår, men det unnar jag honom! ;)

riktigt fin bock:) grattis till bror din:)

Publicerat

Ikväll funkade det mesta.

Smög fram till ett gärde där jag sett en bock ett par kvällar i rad men av olika anledningar inte kommit till skott. Idag stod ett djur på ängen när jag kom. Jag smög fram till mitten av ena långsidan och över ett dike. Bra kulfång mot andra långsidan men kasst i övriga riktningar. Lyfter kikaren. Scheiss, det är ju det där smaldjuret jag sett ett par gånger förut. Ett lustigt ett med ljus, nästan silverfärgad, päls.

Så jag blev sittande. Efter ett tag såg jag bocken. Kanske 200 m bort, vid ena kortsidan. Det var inget som stämde. Vinden låg lite fel för att smyga dit, det var även dåligt med skydd. Vände i alla fall på mig. Funderade. Spanade i kikaren. Tänkte på mina uppsatta mål (smyg och max 50 m håll). Kom att tänka på att jag satt i gräs. Modifierade mina mål. Lade till lock som en giltig parameter. Provade ett grässtrå. Inte ett ljud. Provade ett par till. Lika uselt. Hittade sedan ett lite mjukare strå. Det pep till bra. Både smaldjuret och bocken lystrade. Hmm. Lovande. Jag pep lite till. Smaldjuret började gå mot mig. Bocken följde med. Pip pip. Båda djuren närmade sig raskt. Hmm hur fasen skall jag kunna få upp bössan nu utan att de skräms tänkte jag. Slutade pipa. Rörde mig i slow motion. Fick upp både bössa och stöd.

Hittade bocken i kikarsiktet. Rak front.... Näe. Vänta. Vänta. Vänta. Också vände han upp sig och jag lät kula gå. Han sackade ner på knä. Reste sig och hoppade in i skogsbrynet kanske 40 m bort. Hmm. Började fundera på vilka hundar som kunde tänkas finnas tillgängliga om det behövdes eftersök. En tränad drever visste jag fanns ungefär 500 m bort. Får börja med den om jag inte hittar bocken. Lade skjutstödet i skjutriktningen ifall det skulle bli skarpt eftersök.

Gick fram till skogskanten. Där jag i alla fall trodde att den försvunnit in. Och visst. Där låg han. Skönt.

Publicerat

oj, det var en verkligt fin bock, och läckert skott.... vart i landet är den skjuten?

Publicerat

De gick bra i kväll blev en räv efter ca fem minuter på pass, sen blev det en fin 6-taggare lite senare och det gillas starkt +1

Publicerat

De gick bra i kväll blev en räv efter ca fem minuter på pass, sen blev det en fin 6-taggare lite senare och det gillas starkt +1

bra jobbat, och i rätt ordning också! räv går före rå när det skall skjutas ;)

Publicerat

ska ut på fredag och prova min lycka...fick en nordic roe pipa i födelsedags present är det någon här som brukar andvända den och hur bra är den?

Jag stod o fingrade på en i butiken idag faktiskt, men jag snålade och gick hem utan..

Ska bli spännande o höra om det är nån som provat den, isåfall får man kanske slå till och prova den i helgen!

Visst är det den som ser ut som en "vanlig" rund pipa med en eller flera gummiringar som man kan flytta runt för olika läten?

exakt...jag tror att det var 3 olika läten . gumman hadde sett en jakttidning med den i och tyckte att det såg lätt ut och tyckte att den skulle passa mig ;)

Jag har testat Nordic roe på en del bockar som gått på grannens åker här hemma utan något resultat. Varken under brunsten eller nu precis efter så jag skulle nog ge nordik tummen ner här.

Jo nog fan ska det gå, får fundera lite på vad som kan hjälpa!:):unsure:

Kör med jägermeister, inte för mycket och inte för lite, det funkar bra mot alla sorters magproblem.

vulkan har jag haft samma erfarenhet av, väldigt blöt. ska dock få en ny chans i min 6,5:a med minimum laddning för att få ner farten/sprängeffekten.

vulkan överlag är blöt kula, bättre att satsa på någon typ Oryx eller liknande om du ska smälla på älgar och grisar oxå ;)

Jag körde länge fabriksladdad vulcan men tyckte dom gjorde sådana jäkla hål i just rådjuren så gick över till oryx vilken gör typ lika stora hål i rådjuren. Nu vetefan dock vad jag ska använda, tills vidare blir det oryx, mest för att den samskjuter så jäkla fint med normas jaktmatch i min bössa.

Publicerat

okej man kanske ska prova hornadys kula då

Publicerat

okej Swinxs man kanske ska prova hornadys kula då

Publicerat

Årets bidrag som jag haft gående på marken i fyra år.

Förhoppning finns om en ev bronspeng, skulle vara tredje medaljbocken utav de fyra senaste.

Alltid roligt att se "resultat" av all den mat man serverar under vintern.

Bockbild1.jpgBockbild2.jpgBockbild3.jpg

Publicerat

oj, det var en verkligt fin bock, och läckert skott.... vart i landet är den skjuten?

Jo det var väldigt fina horn på den, kan kanske ge brons om han har tur. :) Den är skjuten på Orust(största ön efter Öland). Vi har en bra rådjurs stam här och det skjuts ofta medalj bockar, tog en fin silver bock förra premiären. :)

Publicerat

okej Swinxs man kanske ska prova hornadys kula då

Ja det tycker jag verkligen att du ska göra. Nu har jag i och för sig bara provat den kulan men den har hitintills funkat klockrent :wub:

Publicerat

okej men handladdade du den eller köpte du färdigt ammo och vars köpte du dom