Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten 2011

Featured Replies

Publicerat

Härligt skytte! Och kul med ett fungerande strävhår(ser så ut på bilden i alla fall) i skarpt läge!

Tackar! :) Jo det är ett strävhår. :D

Idag har Remingtonen fått dämpare monterad med. :wub:

• Svar 300
  • Visningar 45,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Blev några timmar i kväll, men inget riktigt läge. Ska försöka komma ut i morgon bitti...

Publicerat

inte en bock än så länge har visat sig! förutom på morgonen då men den ville ju inte riktigt med hem ( ännu )

en räv kom halvspringandes på 140m idag och stanna i uppförstbacke precis innan den skulle över en liten höjd som hade gjort att den försvann. den hann dock inte försvinna och istället fick 6xc:n leverera en 105gr a-max in i ryggen.

ingen bild kommer upp då de vart lite grisigt :ph34r:

Publicerat

Det blev en liten bock ikväll.

Kom precis innan det blev mörkt runt nio ikväll.

Kom på lock med Buttalon. Ca 80 meter.

DSC04114.jpg

DSC04109.jpg

Publicerat

Skogsbock i Mälardalen 2011-08-17. Satt på en inäga och han kom ut vid 19.30, lite drygt håll men han stod lugnt och fint så det var inga problem.

DSC_0281-Kopia.jpg

IMGP1728-Kopia.jpg

Fick syn på den här på vägen hem, på grannmarken..

DSC_0305-Kopia.jpg

Publicerat

Fina foton och bockar!

Grattis på er!biggrin.gif

Publicerat

Såg 4 rådjur igår kväll.

Tyvärr hornlösa.

Publicerat

En gammal returbock fick lämna över till nästa generation i går kväll.

post-2426-0-97040800-1313650686_thumb.jp

Publicerat

Nej, jag ger upp bockjagandet. På tre sittningar i samma torn på ca 5-6 ha klövervallar har jag sett in alles, en hare och en räv. Räven dog. Det är soprent med rådjur där det tidigare har varit minst ett par hondjur ute varje kväll. Så nu minimerar vi rådjursjagandet i stället och kör på lite mer med rävar och annat oknytt.

Den enda bock som är undantagen är en bock jag försökt skjuta nu i ett par år. Såg den i början på aug och nu är den ganska rejäl returare.

Publicerat

Underbar läsning i väntan på rådjurs premiären 1 september! Ja å bilderna är inte så tokiga dom heller... :)

Publicerat

vi jagade på en ny mark & det blev 4 bockar & 2 rävar ( 6 pers) tisdag & onsdag. alltid stökigt med ny mark som dessutom har ett fåtal in-ägor, inga åkrar, ett par 3-4 åriga hyggen & resten är stor skog... vi har sett ett tiotal bockar i varierande storlek som får gå kvar.

J.

Publicerat

Har själv inte lyckats skjuta någon bock än i år. Jagade nästan 16 timmar på premiären utan resultat. Igår följde jag med en polare ut och skulle hjälpa honom att locka in en bock som han sett under veckan. Efter 10 minuters lockande kom bocken rakt emot oss, jag mätte till 167 meter polarn låg ned med bra stöd och bocken stöp i skottet. Nästan lika kul utan bössa som med när man lockar, det är den tredje jag lockar in nu med Nordic Roe på bara några få försök.

Grattis till alla andra som lyckats, ska göra ett nytt försök i helgen.

post-7733-0-82867300-1313742746_thumb.jp

Publicerat

I morse blev det äntligen en bock! Trodde jag skulle bli utan denna premiär :(

Har varit hel dött och knäpp tyst de senaste dagarna och i morse var det inte bättre. Men vid 06:30 råka jag vända mig om på passet och insåg att en spets hade smugit sig upp i ryggen på mig. Efter en långsam vändning på ett knakande torn gav han mig bredsidan på 60m och då small det. Han skutta iväg 20m och stöp sen. Roligt slut på en lång vecka :)

Grattis till alla andra skyttar!! Jag ser många fina bockar :)

post-6643-0-43661500-1313752075_thumb.jp

post-6643-0-40335200-1313752171_thumb.jp

Publicerat

Här kommer en bild från kvällen den 18:e. :)

My link

Jag smög mig genom ett skogsparti när det började skymma och kom oupptäckt in på 25m avstånd från räven. Eftersom det fanns lägligt till hands tog jag stöd på en avbruten grangren då jag föredrar stöd hur lätta skott det än handlar om.

När jag sköt stod räven vänd rakt ifrån mig och nosade i marken med framkroppen något högre än bakkroppen vilket resulterade att mitt lungskott genom ryggen öppnade upp såväl bröst som ansikte, jag har därför valt att placera räven i viloställning så att svansplymen censurerar skadorna.

Notera att bössan nu fått dämpare monterad av Roger på RCC samt hönsen i bakgrunden som gärna poserar med sin fallna fiende. ^_^

mvh/ Kristian Bengtsson

Publicerat

My link

Jag smög mig genom ett skogsparti när det började skymma och kom oupptäckt in på 25m avstånd från räven. Eftersom det fanns lägligt till hands tog jag stöd på en avbruten grangren då jag föredrar stöd hur lätta skott det än handlar om.

När jag sköt stod räven vänd rakt ifrån mig och nosade i marken med framkroppen något högre än bakkroppen vilket resulterade att mitt lungskott genom ryggen öppnade upp såväl bröst som ansikte, jag har därför valt att placera räven i viloställning så att svansplymen censurerar skadorna.

Notera att bössan nu fått dämpare monterad av Roger på RCC samt hönsen i bakgrunden som gärna poserar med sin fallna fiende. ^_^

mvh/ Kristian Bengtsson

Grattis till räven! :D

Är det en sako trg du har?:)

Och vilken kaliber?:)

Publicerat

All heder åt dig Kristian som respekterar viltet på detta sätt! :)

Och grattis till räven ^_^

Publicerat

Grattis till räven! :D

Är det en sako trg du har?:)

Och vilken kaliber?:)

Tack Gustaf och Richard.:)

Nej, bössan står med i min signatur, det är en pimpad Remington 700 VLS. ;)

Men jag håller med om att den påminner något om en trg, skulle gärna ha en sådan.:)

Publicerat

barnvänlig bild Kristian! ;)

men liknar TRG? nog för att de är vapen bägge två men va fan :lol:^_^

Publicerat

"Påminner något" är inte det samma som "likadan".

De har grön aluminumbäddad sporterkolv som är justerbar på alla håll, 66cm varmintpipa och kort låda för 308w-patronen. För mig räcker det för att de ska påminna något om varandra. ;)

Publicerat

My link

mvh/ Kristian Bengtsson

Grattis till alla rävarna :rolleyes:

Publicerat

Grattis till alla rävarna :rolleyes:

Tack ^_^

Publicerat

Nu har äntligen första viltet fallit på bock jakten men tyvärr inte det djur som jag var ute efter men vad gör man om man vill göra en viltvårdande insats.

Och denna är skjuten med en 308 win med 11.7gramms vulkan

Han inte ens komma ditt jag skulle så ser jag denna komma gåendes snett emot mig på 200meter så jag börjar locka på den

(eller om man kan kalla det för lockning använde bara läpparna för att locka den) och då blev det fart på mickel stannade 40meter ifrån mig och blottade lite av bredsidan och det var det sista den han och göra för då fick han möta vulkan och det tycke den inte om och det blev en riktigt bra knall och fall effekt.

Å jag säg bara en sak den var rensad och klar.

PS sitter nu och överväger om man inte ska använda 308an vid rådjurs jakt när man ser skadorna på den hära

eller va tror ni??

post-6466-0-25758400-1313783991_thumb.jp

Publicerat

Nu har äntligen första viltet fallit på bock jakten men tyvärr inte det djur som jag var ute efter men vad gör man om man vill göra en viltvårdande insats.

Och denna är skjuten med en 308 win med 11.7gramms vulkan

Han inte ens komma ditt jag skulle så ser jag denna komma gåendes snett emot mig på 200meter så jag börjar locka på den

(eller om man kan kalla det för lockning använde bara läpparna för att locka den) och då blev det fart på mickel stannade 40meter ifrån mig och blottade lite av bredsidan och det var det sista den han och göra för då fick han möta vulkan och det tycke den inte om och det blev en riktigt bra knall och fall effekt.

Å jag säg bara en sak den var rensad och klar.

PS sitter nu och överväger om man inte ska använda 308an vid rådjurs jakt när man ser skadorna på den hära

eller va tror ni??

Sätter du kulan i revbenen så är det nog lugnt.:) benträff med mjuk kula kan bli grisigt.

Publicerat

eller va tror ni??

Det är inga problem med det, för om du träffar i träffområder så finns det ingat av värde där att lägga på talriken ;)

Publicerat

Jo det är nog bäst det i alla fall på rådjur på räv äre ju skite samma.

För nu var det rätt så grisigt