Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten 2011

Featured Replies

Publicerat

Årets andra bock la sig kl 08.50 efter att ha smakat bly.

Hur gör ni när ni hänger era djur? Med eller utan skin?

Grattis, det går bra nu,

Hur hänger du, i kylrum, då är det med päls på som gäller enligt mig.

är det i ett vanligt förråd är det med tanke på årstiden/flugor fortfarande päls på oaktat om man har viltsäck.

/Christian

• Svar 300
  • Visningar 45,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Bild va det mä ja

kylrums plats fixat åt dig nu

Publicerat

Igår kväll ramlade bock nummer 2, det var en gammal returbock med grå nos och vassa horn (ett avbrutet)

Det intressanta är att jag inte sett någon av dessa 2 bockar tidigare även om jag har varit på markerna mycket sedan 1 Augusti, däremot har det sprungit flera 6 och 4 taggars bockar som lyst med sin frånvaro, för mig ivarje fall :ph34r:

Utan tvekan lyckad start på säsongen med 2 st bockar som ändå ska gallras bort pga dåliga anlag eller hög ålder.

Så här såg gammlingen ut -_-post-4850-0-75459700-1313570104_thumb.jp

Publicerat

Kom till detta passet 19.45 såg bocken på vägen. Smög närmare och såg han stå mitt i åkern. La an och pang så var han död första viltet med bössan och egenladdat en 165 gr hornady sst.

Läckraste bilden hittills! ;)

Publicerat

Ingen märkvärdigt men när den större herren inte vill vara med och leka måste man ju improvisera lite, mat på bordet och puls B)

post-9336-0-10728100-1313574032_thumb.jp

Publicerat

Ser ut som många bockar är skjutna på vallar?

Publicerat

Grattis, det går bra nu,

Hur hänger du, i kylrum, då är det med päls på som gäller enligt mig.

är det i ett vanligt förråd är det med tanke på årstiden/flugor fortfarande päls på oaktat om man har viltsäck.

/Christian

Nyfiken varför du vill ha pälsen på i dessa fall?

Publicerat

Läckraste bilden hittills! ;)

Ja den blev nice. Tack så mycket :)

Publicerat

Här kommer en bild från min premiärmorgon. :)

My link

Räven i mitten är en riktigt gammal hane, de andra två är valpar ur en kull på fyra som jag jagar vidare på. B)

Jag upptäckte kullen som sprang och lekte på ett stort fält. Jag lade mig ner, andades djupt, sänkte pulsen och sköt två snabba skott och tog två av valparna, de andra flydde in i skogen. Någon millisekund innan mitt första skott small det hos grannen ca 150m bort. Efter ca 20 min väntan utan att valparna kom tillbaka bestämde jag mig för att resa mig och se efter vad grannen skjutit. Då upptäckte jag gammelräven som varit dold bakom en kulle medan jag satt ner. Efter en kortare ansmygning runt en liten höjd kunde jag fälla ut benstöden uppe på en kulle och skjuta den också. Samtliga fälldes på ca 150m håll.

Grannen hade skjutit på en större bock från sitt torn och på skottplatsen fanns mörkt blod blandat med växtfibrer. Jag beslutade att vi väntar två timmar innan vi går efter. Tiden användes till att släpa fram mina rävar och prata om allt och inget vilket jag tänkte skulle fördriva tiden och dämpa ångesten man får vid en skadeskjutning.

Rådjuret hade hoppat in i det lokala sumpträsket som är djupt, blött och överväxt med björk och salix. Det var definitivt inte lätt för min orutinerade hund då det alltid springer rådjur kors och tvärs där inne men efter många om och men lyckades vi stöta upp bocken. Jag drog av spårhalsbandet och det tog inte många sekunder för min vorsteh att komma ikapp bocken och dra omkull den. Jag var orolig att han skulle bita i benen eller ryggen som en del hundar gör i början men icke! När jag kom fram satt han stadigt fast i bockens hals trots att den sparkade och stångade honom och jag kunde sticka den utan problem. :wub: Det visade sig att skottet gått in genom lever/vom och ut genom låret.

Det var verkligen en fin sexa och tillika den bock jag hade spanat in som premiärbyte. :ph34r:

Publicerat

Krya på dig Henrik! (vad är det nu som har hänt? :unsure: )

Jäkligt läcker bild Daniel! :rolleyes:

Kul att många har lyckats, och grattis till Kristian med rävarna där ;)

En annan stötte två rådjur som jag aldrig såg på väg till passet kl 04:00 igår morse. Sen dess har jag spenderat drygt tio timmar på det passet utan att se något fyrbent. Vinden var hemsk hela dan och min vittringen torde ha snurrat runt runt. Har dock roats av både nötskrikor och duvor, så direkt långtråkigt har det inte blivit. Samt mottagit ett antal mms. "Oj, vad kan det vara för bild den 16/8?" :D Nästa år funderar jag på att skicka mms till samtliga jaktkompisar kl 05:15 föreställande en badanka :P

Publicerat

Nyfiken varför du vill ha pälsen på i dessa fall?

I det ena fallet uttorkning av köttet och det andra att pälsen är en naturlig barriär mot flugorna.

Det är varmt ute fortfarande.

/Christian

Publicerat

I det ena fallet uttorkning av köttet och det andra att pälsen är en naturlig barriär mot flugorna.

Det är varmt ute fortfarande.

/Christian

Alla har vi våra olika sätt :)

Jag vill kyla ned kroppen så fort som möjligt och tar alltid av pälsen. Är det kallare än 10 grader ute behåller jag pälsen på.

Flugorna kan ju ändå inte flyga igenom viltsäcken.

Publicerat

Förövrigt fick jag äran att fälla en fin bock 04:30 i morse.

Kul att man i norrbottens inland kan bedriva jakt på rådjur, år efter år!

post-549-0-69999800-1313588675_thumb.jpg

post-549-0-82548600-1313588676_thumb.jpg

post-549-0-89519300-1313588677_thumb.jpg

Publicerat

My link

Räven i mitten är en riktigt gammal hane, de andra två är valpar ur en kull på fyra som jag jagar vidare på. B)

Jag upptäckte kullen som sprang och lekte på ett stort fält. Jag lade mig ner, andades djupt, sänkte pulsen och sköt två snabba skott och tog två av valparna, de andra flydde in i skogen. Någon millisekund innan mitt första skott small det hos grannen ca 150m bort. Efter ca 20 min väntan utan att valparna kom tillbaka bestämde jag mig för att resa mig och se efter vad grannen skjutit. Då upptäckte jag gammelräven som varit dold bakom en kulle medan jag satt ner. Efter en kortare ansmygning runt en liten höjd kunde jag fälla ut benstöden uppe på en kulle och skjuta den också. Samtliga fälldes på ca 150m håll.

Grannen hade skjutit på en större bock från sitt torn och på skottplatsen fanns mörkt blod blandat med växtfibrer. Jag beslutade att vi väntar två timmar innan vi går efter. Tiden användes till att släpa fram mina rävar och prata om allt och inget vilket jag tänkte skulle fördriva tiden och dämpa ångesten man får vid en skadeskjutning.

Rådjuret hade hoppat in i det lokala sumpträsket som är djupt, blött och överväxt med björk och salix. Det var definitivt inte lätt för min orutinerade hund då det alltid springer rådjur kors och tvärs där inne men efter många om och men lyckades vi stöta upp bocken. Jag drog av spårhalsbandet och det tog inte många sekunder för min vorsteh att komma ikapp bocken och dra omkull den. Jag var orolig att han skulle bita i benen eller ryggen som en del hundar gör i början men icke! När jag kom fram satt han stadigt fast i bockens hals trots att den sparkade och stångade honom och jag kunde sticka den utan problem. :wub: Det visade sig att skottet gått in genom lever/vom och ut genom låret.

Det var verkligen en fin sexa och tillika den bock jag hade spanat in som premiärbyte. :ph34r:

Gott jobbat !

Både med rävar och eftersök.

Det låter som det var din trofe till slut ändå ;)

Publicerat

Alla har vi våra olika sätt :)

Jag vill kyla ned kroppen så fort som möjligt och tar alltid av pälsen. Är det kallare än 10 grader ute behåller jag pälsen på.

Flugorna kan ju ändå inte flyga igenom viltsäcken.

Ja alla har vi lite olika prioriteringar,

jag har också sett att det kan vara idé att pälsa omgående ibland,

vi, de andra sköt ett gäng dov, som kom att ligga för länge innan de hängdes, på dem fick man kassera olika stora delar av hals/nacke, kylningen hade helt enkelt varit för dålig och viltet för varmt.

Angående flugorna så, nja ibland sitter de på säcken men visst det är ju upp till var och en.

Tycker att det är bra att det meddelas olika synpunkter.

/Christian

Publicerat

My link

Härligt skytte! Och kul med ett fungerande strävhår(ser så ut på bilden i alla fall) i skarpt läge!

Publicerat

Förövrigt fick jag äran att fälla en fin bock 04:30 i morse.

Kul att man i norrbottens inland kan bedriva jakt på rådjur, år efter år!

Härligt Simon! Här uppe i byn är det då stendött, varit ute tre svängar men intet ett liv. Nåja bara jobba vidare ;)

Publicerat

Här hemma finns det knappt några rådjur längre :o

Har sett kanske två bockar och två getter på hela sommaren...

Fick se en ensam get igår som kom in för buttolon =)

Å imorse smög jag på en älgko som jag också lockade in till 15 meter, filmade hela tiden :D

Publicerat

Har sett en del bockar men inte den gammle som jag e ute efter.

I går kväll hadde jag älg på passet.

I morsse 2 bockar o 5 dov 2 av dom var riktigt fina skovlar, kameran var hemma :(

Publicerat

ska ut på fredag och prova min lycka...fick en nordic roe pipa i födelsedags present är det någon här som brukar andvända den och hur bra är den?

Publicerat

ska ut på fredag och prova min lycka...fick en nordic roe pipa i födelsedags present är det någon här som brukar andvända den och hur bra är den?

Jag stod o fingrade på en i butiken idag faktiskt, men jag snålade och gick hem utan..

Ska bli spännande o höra om det är nån som provat den, isåfall får man kanske slå till och prova den i helgen!

Visst är det den som ser ut som en "vanlig" rund pipa med en eller flera gummiringar som man kan flytta runt för olika läten?

Publicerat

Jag stod o fingrade på en i butiken idag faktiskt, men jag snålade och gick hem utan..

Ska bli spännande o höra om det är nån som provat den, isåfall får man kanske slå till och prova den i helgen!

Visst är det den som ser ut som en "vanlig" rund pipa med en eller flera gummiringar som man kan flytta runt för olika läten?

exakt...jag tror att det var 3 olika läten . gumman hadde sett en jakttidning med den i och tyckte att det såg lätt ut och tyckte att den skulle passa mig ;)

Publicerat

exakt...jag tror att det var 3 olika läten . gumman hadde sett en jakttidning med den i och tyckte att det såg lätt ut och tyckte att den skulle passa mig ;)

Vad jag har läst mig till så ska den va lite svår att använda och det krävs lite träning för att få till bra ljud. men har inte testat själv så har ingen egen erfarenhet av nordik roe. Men ett tips kan va att söka på tuben där det finns klipp med nordik roe och den värkar ju ganska bra;)

mvh

Publicerat

Skjöt den här på premiär kvällen 19,20 han kom efter ett smaldjur ^_^

post-6248-0-60336700-1313607925_thumb.jp

Publicerat

Gott jobbat !

Både med rävar och eftersök.

Det låter som det var din trofe till slut ändå ;)

Nej, den fick grannen allt behålla. Möjligen får han och hunden dela. B)