Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2011/2012

Featured Replies

Publicerat

Vad gör ni med räven efter det att ni skjutit den? Spar pälsen eller åker den direkt ner i jorden?

• Svar 651
  • Visningar 72,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag blev de en räv på drev för schillerstövare! Sen drev han en till i gryt, som det skulle komma någon och göra grytprov på Hunden gick in i gryt och höll tydligen på med grävling, för efter en ti

• Det kallas bockjakt men fan vet. Började med att det kom ut en räv på vallen jag satt, den jagade sork. Avståndet var dock runt 350m och den reagerade inte på lock och sen försvann den. Fick bryta för

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Kan nu meddela att jag har fått godkännande av befälhavare vid ledningscentralen

Posted Images

Publicerat

Vi skickade den t grushålan då den va så sönder skjuten.

Publicerat

Som alla vet finns det ju en uppsjö av lockpipor men jag fastnade lite för grejen nedan. Någon som har erfarenhet av den? Tycker gubben får till ett bra ljud!

http://www.foxcalluk.co.uk/

Publicerat

Fick just säsongens 5:e räv.

a_miss_r%C3%A4v2.jpg

Gick en sväng med hunden. Eftersom nötskrikorna börjat komma igång i min ekskog tog jag med mig hagelbrakaren och en näve 6:or. Men kom inte hem med en nötis utan en räv (tik). Avståndet var inte ens 10 m så några betänkligheter att använda 6:or hade jag inte.

Edit: lade till en bild.

Publicerat

Vad gör ni med räven efter det att ni skjutit den? Spar pälsen eller åker den direkt ner i jorden?

Jag använder de för spårläggning till min terrier. Använder klövvilt för de vanliga spåren och räv för de mer utmanande som slutar djupt nere i gryt eller i rotvältor.

Gäller det fullpälsade vinterrävar tar jag givetvis hand om skinnen.

Publicerat

Mina blir färgglada laxflugor.

post-59-0-45235800-1347038021_thumb.jpg

Publicerat

Var ut på morgonen och tittade på en rävsvans som studsade runt i höggräset. Det gick inte att se räven mer än när den tog ett nytt skutt för att ta en sork. Kom inte åt den men snart har gräset lagt sig och då går det sämre för räven.

Publicerat

Min 4:e räv i år gick omkull ikväll, Kunde ha blivit 5:e och 6:e men hållen var för långa för mig.

Publicerat

Kunde ha blivit 5:e och 6:e men hållen var för långa för mig.

Respekt. Man skall känna sina begränsningar!

Men grattis till 4:an!

Publicerat

Respekt. Man skall känna sina begränsningar!

Men grattis till 4:an!

Tack! Ja man ska inte ställa till det för sig

Publicerat

Det kan vara farligt att vara för nyfiken. Det fick den här rävvalpen bistert erfara. Nu har vi skjutit 4 rävar var den här säsongen.

post-59-0-80663300-1347783251_thumb.jpg

Publicerat

Bra jobbat Nils I

• 2 weeks later...
Publicerat

Tack! Nu går det trögt som f-n men snön har börjat lägga på topparna runtomkring så snart stundar bättre jakttider för rävlock. Har varit ut flera gånger efter sista räven men inte en svanstipp har jag sett.

• 4 weeks later...
Publicerat

Hoho?

Här va det dött! Är det verkligen ingen som är ute och spanar räv?

Skitjakt!

Publicerat

Hade egentligen tänkt prova kråkjakt för första gången i helgen men det blir nog rävjakt istället då jag inte hunnit skaffa grejjer och så till kråkjakten. Ska bli mycket spännande, första gången det med.

Mvh // Johannes

Publicerat

Skjut dig en räv och gör den till bulvan. Då kan du testa den på kråkor. Det har jag länge velat göra!

Publicerat

Hehe ja det kanske skulle fungera. Jag har dock aldrig sett kråkor bli direkt upprörda över rävar men det kanske dom blir. Nä, mitt mål är att någon gång göra mig ett par tumvantar i rävskinn. Ja som jag själv skjutit förstås...

Mvh // Johannes

Publicerat

I morgon kommer det bli mitt första seriösa försök att locka lite räv. Efter några längre turer i bilen har pipan börjat låta någorlunda iaf. Återkommer med resultat av jakten imorn.

Publicerat

Hehe ja det kanske skulle fungera. Jag har dock aldrig sett kråkor bli direkt upprörda över rävar men det kanske dom blir. Nä, mitt mål är att någon gång göra mig ett par tumvantar i rävskinn. Ja som jag själv skjutit förstås...

Mvh // Johannes

Jodå visst blir de förbannade på rävar!

lägg en död kråka framför så ökar irritationen avsevärt :cool:

Jag såg en hemmatillverkad rävbulvan som var ett rävskinn på en vippbräda styrd av en fiskelina från gömslet :smile:

Men visst skulle ett par vantar funka också :happy:

Publicerat

Kallt å skönt var det ute i skogen i morse men ingen räv var hemma. Eller så sprang de så långt bort som möjligt då de kanske tyckte att jag spelade falskt på min rävtuta =)

Hur länge på morgonen tror ni det är lönt att försöka locka räv?

Publicerat

Jag har inte många rävar på mitt samvete men jag tycker att det börjar kännas lite ovärt en timme efter att solen har gått upp...men ibland ser man dem ju mitt på blanka dan...Sen finns det ju bevis från Herr Lindroth på att det går att få dem ur daglegan också...

Publicerat

Hur många jagar hellre på kvällen än på morgonen ?

Mvh // Johannes

Publicerat

Jag jagar mest på kvällen och låångt in på natten, men det beror mest på min varma goa Sambo :wub: :wub:

Det blir svårt att lämna bingen då :happy:

Publicerat

Jagar också hellre på kvällar och skjutit samtliga 6 rävar i år på eftermiddagen/kvällen.

Har dock sett fler rävar på morgonen.

Kanske de stressar en sista sökrunda och exponerar sig mer på morgonen?