Publicerat Augusti 14, 201213 yr Samma pipa! http://www.racerback.se/lockjakt/ravpredator/pipor/veminator-long-range-tweety/ Tack!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Jag tror mera på en pipa som låter riktigt högt häruppe då avstånden är enorma med referens från södra Sverige. En myr här kan vara lika stor som en normalstor jaktmark därnere och jag föredrar en pipa som låter högt. Hasse använder mest syco tweetyn och han lyckas uppenbarligen jäkligt bra med den. Men förutsatt att rävarna inte är i parningstagen så kommer de på harskrik oavsett vad det är för pipa. Med den mängd räv som var förra säsongen och den konkurrans som blev om maten så behövde man inte vara så nogräknad. En brakskit och en hostning räckte som lock när det var som värst. Men vad jag märkt är att här ska man inte ha för bråttom att byta plats. Pip och låt var tyst pip och var tyst sedan en kort lock och var sedan tyst i minst en halvtimme. Räven kommer ofta smygande om det är skogsrävar långt efter att man slutat låta. Jag hade tur som fasiken några ggr i våras innan jakten tog slut med att det blev så skönt i solen att man bara låg och njöt. Fick på så sätt skjuta någon smygare som jag hade missat om jag gjort patron ur tidigare.
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Ytterligare 2 timmar avverkade. Patronen var och vände i loppet två gånger. Satt mest och låtsassköt på bockarna men det var ju några timmar för tidigt. Går jävligt segt med rävarna ut. På vintern längtar man till sommarlocket, på sommaren längtar man till snön. Nån som har någon typ av karta över rävpopulationen, menar i grova drag. Ni ser var jag är påväg, jag börjar tvivla på att det finns räv hos mig...
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Detta är en populär post. Det kallas bockjakt men fan vet. Började med att det kom ut en räv på vallen jag satt, den jagade sork. Avståndet var dock runt 350m och den reagerade inte på lock och sen försvann den. Fick bryta för att spåra upp en bukskjuten bock, gick bra! Efter fikat så började jag köra runt o kolla efter bock, kollade bl.a i en liten öppning i ett majsfält. Lockade nån minut på bock när plötsligt en räv dök upp på 70-80m, kvickt upp med bössan och skottet gick mot den sittande räven. Räven hoppade upp och vände sig förvånat om och tittade på dammolnet bakom den, sen lunkade han in majsen igen... klar bom. Hamnade till slut hemmavid. Höll då nästan att köra på ett smaldjur o en bock som stod i en buske precis vid vägen. Bocken stack in i ett grane några hundra meter bort o jag satte mig o lockade på honom. Bocken sket i mig men en räv dök upp just som jag lämnat tornet. Smög tillbaks igen o då hade räven hunnit ut till en gödselhög o stod o käkade på nåt gott. Tyckte att räven såg liten ut men sköt o räven stöp. När jag kom hem kollade jag på satelitbild, det var 245m! Kl var 12.15 när den dog så vem säger att rävjakt måste ske i gryning/skymning...
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Denna tik tittade fram vid 19 tiden. Fin i pälsen för att vara en sommarräv! Dock har ju "sommaren" mest liknat höst
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Fin i pälsen för att vara en sommarräv! Dock har ju "sommaren" mest liknat höst Ja den var riktigt fin i pälsen, Lite svajigt sommarväder kan man säga
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Nu har vi släpat ut en död och öppen älgkalv ut till en skogsdunge på en äng, 80 meter från ett torn. Skjuter jag ingen räv där lägger jag ned. Skitjakt på mig själv, om 9 timmar smäller det!
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Sköt min första räv den 16/8 i Skåne Var också första viltet med studsare samt att jag fick inviga min egen studsare
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Ni som skjuter räv under sommaren, vad brukar ni göra med dom? Skinnet är väll inte mkt att ha?
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Ni som skjuter räv under sommaren, vad brukar ni göra med dom? Skinnet är väll inte mkt att ha? Vi grävde ner räven vi sköt. Annars kan man elda upp om man orkar..
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Ni som skjuter räv under sommaren, vad brukar ni göra med dom? Skinnet är väll inte mkt att ha? Mina som jag behagar att skjuta skall bli spårmaterial och apportvilt + att liten del av svansen och pälsstrån ska gå till flugor..men dock har ingen räv behagat att komma..sedan dem blev lovliga
Publicerat Augusti 20, 201213 yr En något annorlunda rävjakt/avlivning idag för en stund sedan. Som anställd i specgruppen på LKAB får man aldrig vara främmande för udda uppdrag. Min telefon ringde för någon timme sedan och vår vakthavande frågade om vi kunde åta oss att skicka en skabbräv till de sälla jaktmarkerna som personalen på Forskning och utveckling stängt in i ett diskrum. Sagt och gjort. Hem och hämta för ändamålet lämpligt vapen och ammunition. Min 22lr och lapua subsonic ansåg jag mest lämpad för att skjuta med inomhus bland ultraljudstvättar och provrör. En kollega gläntade på dörren och lukten som slog emot mig var fruktansvärd. Bakom några plåthinkar stack ett stackars plågat rävhuvud fram. Jag tog sikte högt då avståndet var ca fyra till fem meter. Kulan slog in nästan mitt mellan ögonen och det blev omedelbart helt stilla. Det gick helt enligt planerna utan genomslag men med avsedd verkan. Fy fasiken vilket lidande som drabbar rävarna när de får skabb. Nu återstår att bränna kroppen och att låta anticimex sanera lokalen.
Publicerat Augusti 20, 201213 yr En något annorlunda rävjakt/avlivning idag för en stund sedan. Som anställd i specgruppen på LKAB får man aldrig vara främmande för udda uppdrag. Min telefon ringde för någon timme sedan och vår vakthavande frågade om vi kunde åta oss att skicka en skabbräv till de sälla jaktmarkerna som personalen på Forskning och underhåll stängt in i ett diskrum. Sagt och gjort. Hem och hämta för ändamålet lämpligt vapen och ammunition. Min 22lr och lapua subsonic ansåg jag mest lämpad för att skjuta med inomhus bland ultraljudstvättar och provrör. En kollega gläntade på dörren och lukten som slog emot mig var fruktansvärd. Bakom några plåthinkar stack ett stackars plågat rävhuvud fram. Jag tog sikte högt då avståndet var ca fyra till fem meter. Kulan slog in nästan mitt mellan ögonen och det blev omedelbart helt stilla. Det gick helt enligt planerna utan genomslag men med avsedd verkan. Fy fasiken vilket lidande som drabbar rävarna när de får skabb. Nu återstår att bränna kroppen och att låta anticimex sanera lokalen. Gott jobb!
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Brorsan knep sin första räv igår så grattis till honom Han har fått vänta hutlöst länge på sin VTR cal 308 men lappen kom i dagarna och han fick som sagt inviga den ganska omgående..
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Då kompisen lockade in 3 rävar på samma pass med harskrik i förra veckan var jag tvungen att testa harskrik på sommaren jag med. Körde iofs muspip första kvarten men det gav nada. Gick över till Primos Regulator 10:an och 17 minuter senare kommer räven som på ett snöre. Tyvärr får den vind på ca 150-170 meter och jag får inte till nått vettigt stöd, jaja, få saker svider som en inlockad men icke dräpt räv... Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Var ut ikväll en stund men är förkyld och hostar och rosslar. Inget vidare läge för att få in någon räv alltså. Nu blir det sova tills det är dags att åka på jobbet.
Publicerat Augusti 24, 201213 yr Var ut ikväll en stund men är förkyld och hostar och rosslar. Inget vidare läge för att få in någon räv alltså. Nu blir det sova tills det är dags att åka på jobbet. Sätt pipan i minnen och hosta på, det kanske funkar?
Publicerat September 2, 201213 yr Lockade in en fin hane ikväll med muspip som fick ett piller i stickhålet på 90 meter. Föll ihop på stället, men inget utgångshål. Detta med TTSX 50 i 960 m/s ur 223-pipan. EDIT: åkte tillbaka till räven dagen därpå och gjorde en liten obduktion och fann utgångshålet:
Publicerat September 2, 201213 yr Författare Grattis igen Rikard! snyggt jobbar o de mår rådjuren på marken fint av!
Publicerat September 2, 201213 yr Far sköt en fin räv med 30-06an. Kom rakt mot oss när vi va påväg mot havreåkern. Tror en grävling sorang ut ur åkerb med men det va så mörkt så vi såg ej den.
Publicerat September 3, 201213 yr Lockade in en fin hane ikväll med muspip som fick ett piller i stickhålet på 90 meter. Föll ihop på stället, men inget utgångshål. Detta med TTSX 50 i 960 m/s ur 223-pipan. Klockrent grattis Mvh