Jump to content

Skogsfågeljakten 2011/2012

Recommended Posts

Jaja jag vet det är tidigt att starta denna tråd, men jag kan inte låta bli, jag längtar till den 25 aug så det gör ont. förra hösten blev som den blev då Mirva började löpa veckan före premiären, löpt klart när älgjakten startade så allt blev bakvänt. skade knäet så all jakt stannade av från november.

Har ökat min motionträning för mig och fröken röd, nu är det ju så at hon har bättre flås en husse. Är o pangar med kombin då och då.

Nu får man ju hoppas det blir ett bra fågelår men det verkar ju bli så när man läst olika rapporter, det är ju ett bra sorkår så det kan ju hjälpa till lite.

Så nu är det en lång väntan tills man får släppa hunden och vänta på de första vackra skallen i skogen då hon hittat den första fågeln :wub: , tänk att börja smyga fram och söka efter var den sitter. Oj så man längtar. jag är väl inte ensam om detta eller hur??

• Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Foffe

17

• lille_98

11

• Almenson

10

• Lars

9

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hejsan !

Näe, ensam om att vänta är du ej. Jag jagar dock skogsfågel med stående fågelhund. De flesta rapporter man hört talar om bra sork och lämmelår på flera håll i vårt avlånga land. Vädret sedan kläckningen har oxå varit gynnsamt. Det måste bara krylla av skogsfågel ute i skog och mark. Har semester inbokad och klar för premiären och en tid framöver :D

MVH: Tjäder

Hejsan,

Jo nog längtar man alltid. Det blir premiär i höst. Har precis tagit examen och försöker träna med hagelbössan så mycket jag kan. Ska få äran att följa med min kompis och hans Vorsteh.

Apropå kläckning, när sker det?

Vädret är inte det bästa härikring just nu och jag har förstått att det är bättre med torrt och varmt väder under kläckning.

Hejsan,

Jo nog längtar man alltid. Det blir premiär i höst. Har precis tagit examen och försöker träna med hagelbössan så mycket jag kan. Ska få äran att följa med min kompis och hans Vorsteh.

Apropå kläckning, när sker det?

Vädret är inte det bästa härikring just nu och jag har förstått att det är bättre med torrt och varmt väder under kläckning.

Hejsan !

Lite fakta om den "store svarte":

• könsmognad: tupparna etablerar revir på en spelplats tidigast vid två, men oftast först vid tre års ålder. Hönorna får sin första kull redan vid ett års ålder. Äldre hönors häckningsframgång är dock betydligt bättre än 1-åringars.

• parningarna sker på spelplatsen under den s.k. "hönveckan", en period om ca 10 dagar i slutet av april - början av maj, tidigare i söder och senare i norr.

• äggläggningen påbörjas i anslutning till hönveckan. Hönan lägger normalt 6 - 9 ägg (5 - 12) vilket tar mellan 1 och 1,5 vecka i anspråk. Först därefter påbörjas ruvningen.

• äggen ruvas i 27 - 28 dygn.

• tjädern är borymmare. Det innebär att boet överges samma dag som äggen kläcks. Man finner det med skalhalvorna av varje ägg ofta i varandra. Det skall alltså inte tolkas som att boet blivit rövat.

• hönan håller kontakten med dunkycklingarna genom olika läten. Kycklingarna kan till en början inte hålla värmen själva, utan är beroende av att komma in under hönan och värma sig med jämna mellanrum. Förutom sin insektsdiet (se ovan) lever de under den allra första tiden även av näringen i den s.k. gulesäck de bär med sig.

• hönan lägger normalt en kull per år, men förlorar hon kullen på ett tidigt stadium (i maj) kan hon lägga en ny.

• 70% av redena går förlorade, främst till rovdjur. Detta varierar dock med hur mycket annan föda rovdjuren har att äta.

• 50% av kycklingarna tas av rovdjur under sin första månad. Dödligheten på detta stadium påverkas även av väderleken och hur välnärda kycklingarna är. Regniga kalla somrar då kycklingarna ofta måste värma sig under hönan och dålig tillgång på insekter är negativt.

• en finsk undersökning har visat att tuppkycklingar är mer utsatta för rovdjursangrepp än hönkycklingar. Möjligen beror detta på att tuppkycklingarna växer mycket snabbare än sina systrar och kan därmed vara sämre flygare och mer sårbara vid dåligt väder p.g.a. sitt större näringsbehov.

• enligt finska beräkningar kläcks och överlever normalt endast 7% av ägg/kycklingar fram ett års ålder.

• dödligheten hos de vuxna ligger på 25 - 40% per år och är något högre hos hönor än hos tuppar.

• den flesta vuxna dör vintertid, på spelet eller på boet. Även här handlar det främst om rovdjursangrepp.

• maximal ålder för en tjäder är enligt vissa uppgifter ca 10 år. men med ovan nämnda dödlighet för de vuxna kommer bara mellan 1 och 8 % av alla 1-åringar att uppnå denna ålder.

MVH: Tjäder

Självklart längtar man till premiären har aldrig missat den ännu och tänker fortsätta med det så länge benen bär :D I år har jag två hundar min äldre 8åring samt en fjolårsvalp som verkar lovande så det blir en extra trevlig höst.

Första turen är planerad att bli fram till 5sep då älgjakten börjar då blir det lagom att vila några dagar.

Visst är det gynnsamma förhållanden jag tycker allt pekar på ett kronår men naturens gång kan man aldrig förutspå säkert så osvuret är bäst, har inte varit så mycket i skogen ännu men såg första tjäderkullen för en vecka sedan så dem flesta bör vara kläckta nu :wub:

Almenson

Ja längtan är stor efter 25e augusti. Jag och min vorsteh kommer vara ute från 24e och en vecka framåt till att börja med. Just nu tränas hunden för att nå kanonform.

Ja längtan är stor efter 25e augusti. Jag och min vorsteh kommer vara ute från 24e och en vecka framåt till att börja med. Just nu tränas hunden för att nå kanonform.

Men Almen!! Husse måste ju minst vara i lika bra form som hunden, glöm inte det.. ^_^
Almenson

Men Almen!! Husse måste ju minst vara i lika bra form som hunden, glöm inte det.. ^_^

Hehe, jo jag vet ju det. Ska jobba på det, för i ärlighetens namn är väl inte kondisen jättebra direkt. Men skytte tränar jag i alla fall mycket. Alltid nåt.. :rolleyes:

Ah det är ju skönt att få veta att det inte bara är jag som behöver få upp flåset innan den 25 aug.

jonaswande

ojoj snart bara 2 månader kvar...2,5 vecka ledigt i september + 2,5 vecka i början på oktober är semester lagt..även att det kommer jagas på närliggande marker under jobbveckor å möjligt fjälltur efter premiären...

Även jag längtar, speciellt eftersom jag nummera har fem jaktmarker varav åtminstone två ska vara bra fågelmarker. Blir en del jagande på primärmarken på premiären och där har vi gott om fågel, sedan blir det en vända till orsa i september men då ska det förhoppningsvis hinnas med lite björnjakt utöver fågeljakten också.

På en av dom andra markerna här hemmavid så huserar även en finnspetsuppfödare så ska väl försöka komma ut och jaga lite med honom för trädskällare också, sedan får vi se om det blir en tur till Jokkmokk för tjäderjakt frammåt november. Ser helt enkelt ut att kunna bli en hel del fågel för min del i år.

Tror nog att de flesta kullarna är kläckta här, det verkar inte vara så stora kullar, de som setts innehåller som regel 3-4 kycklingar :( Vädret under kläckningen har varit så där, ingen katastrof men kunde ha varit bättre. Nu är det bara att vänta och hoppas, bara det inte var så långt till augusti.

Jag har inte sett några tjäderhönor efter vägarna sedan maj, vilket jag tolkar som ett gott tecken. Borde ju betyda att de är upptagna med familjebestyr.

Skooog

Tror nog att de flesta kullarna är kläckta här, det verkar inte vara så stora kullar, de som setts innehåller som regel 3-4 kycklingar :( Vädret under kläckningen har varit så där, ingen katastrof men kunde ha varit bättre. Nu är det bara att vänta och hoppas, bara det inte var så långt till augusti.

År det tort,soligt och varmt som är det bästa vädret för de små kycklingarna?

• 3 weeks later...

Har fått fina rapporter om stora tjäderkullar och även sett själv några orrkullar här i norrbotten... Trevligt! Andra som hört eller sett nå´t senaste tiden?

Uppladdning och planeringen för hösten har påbörjats med en del semester förlagd på rätt tid på året.

Har "ny" trädskällare (nobs) för i år (dryga året gammal) då min förra fick ett hjärtfel och tvärdog precis när han hunnit bli injagad. Väldigt synd då han visade ambitioner på att bli en riktig jaktdemon och första fågeln sköts för honom redan vid 5,5 månads ålder efter bra ståndarbete. Nya nobsen visade dock gott gry på de släpp som vi hann med förra säsongen och skällde flertalet fåglar...dock var han lite väl disträ och kunde gärna släppa fågeln för att gå tillbaka till uppflogsplatsen för att leta mer fågel...men det är väl hyfsat normalt för en valp så det får man acceptera då de är små :-)

Har iallafall stora förhoppningar för hösten och längtar nånting oerhört...det här med sommar är egentligen en onödig mellanakt mellan vårvinter (för oss i norr) och höstens jakter. :-)

Almenson

Upp till jaktmarken idag och där genomfördes en 1 mil lång promenad. Fågel såg jag i mängder, både tjäder och orre. Hunden nästan ylade efter ett tag och verkade undra varför han inte fick jaga dom.. 1 månad och 10 dagar kvar nu.

Upp till jaktmarken idag och där genomfördes en 1 mil lång promenad. Fågel såg jag i mängder, både tjäder och orre. Hunden nästan ylade efter ett tag och verkade undra varför han inte fick jaga dom.. 1 månad och 10 dagar kvar nu.

Hehe tyckte du Ylade som hunden när du berättade det igår;-)

• 2 weeks later...

Är hemkommen efter lite fiske i Arjeplog, passade även på att kolla in fågeltillgången. Kan säga jag är orolig såg inte många spår av fågel. Skogen är bra där men det var dåligt.

cypherpunks01

Är hemkommen efter lite fiske i Arjeplog, passade även på att kolla in fågeltillgången. Kan säga jag är orolig såg inte många spår av fågel. Skogen är bra där men det var dåligt.

Du tror inte det mest bara var lokalt? Tycker det verkar bli ett riktigt småviltsår i år vars än jag far fram i norrbotten.

Du tror inte det mest bara var lokalt? Tycker det verkar bli ett riktigt småviltsår i år vars än jag far fram i norrbotten.

Det kan vara så men topp åren på skogsfågel är rätt så långt borta det kommer att ta många år innan vi får se bra fågel år igen. Detta enligt en som har jagat Skogsfågel i över 30 år.

Jag tycker det verkar rätt ojämnt rätt bra med vuxen fågel men inga mängder med kullar, men som alltid är det svårt att veta innan jakten drar igång.

Jag tycker det verkar rätt ojämnt rätt bra med vuxen fågel men inga mängder med kullar, men som alltid är det svårt att veta innan jakten drar igång.

Jo det är sant, vi vet hur det är efter att man släppt hundarna.

Varje år har jag blivit smått bedrövad inför hur skogsfågelstammen ser ut under mina turer i skog och mark på sommaren, när hösten kommer så är det likförbannat bra med fågel. Åtminstone jävligt mycket bättre än vad man sett under sommaren. Jag tror nog att fåglarna är duktiga att gömma sig nu när dom har ungar för att sedan bli lite mer "spridda" då ungarna blivit större.

//

Gabbe

Almenson

Jag har sett riktigt bra med fågel hittills. När jag sprang på jaktmarken senast såg jag 5-6 hönor som ville lura bort mig så jag förutsätter att de hade kycklingar. Detta på en 3 km springtur efter grusvägen... Visserligen hade vi väldigt bra med fågel förra året (har faktiskt aldrig varit riktigt dåligt på senaste 8 åren)men detta år kan bli snäppet bättre. Jag håller till i v-bottens inland.

Minns förra höstens höjdpunkt, kontakt med ca 40 orrar på 2 timmar. Hundarna visste nästan inte vad dom skulle ta sig till. Sköt 2 stycken var och sedan gick vi till tältet för att lugna nerverna..