Publicerat September 3, 201114 yr Tog en sväng med familjen i bilen på en eftermiddagstur då jag hade en jaktfri dag...döm av min förvåning då det på vägen mot mitt jaktområde satt 18 tjädrar på och brevid vägen!!!!? Hur normalt är det denna årstid?? ...och naturligtvis när man inte ska jaga. Dessutom satt det 6 st till några km längre fram! Hunden hysterisk i bilen, och jag halvt upprörd att man inte jagar idag och att fåglarna naturligtvis inte satt på rätt sida av gränsen!
Publicerat September 3, 201114 yr Jag har legat borta på jakt sedan premiären och åker hem imorgon, något kronår blev det nog inte men visst finns det fågel. Orren verkar lyckats bättre med föryngringen än tjädern lite oroväckande att jag skjutit en rejäl knippa gammeltupp men bara en ungtupp det brukar normalt vara tvärtom. Min ung tik som snart är 1,5år har börjat fungera riktigt bra så är helt nöjd med jakten hitintills nu ska jag vila upp mig med att jobba fyra nätter i veckan då skogen ändå blir full med älgjägare.
Publicerat September 3, 201114 yr Haft en otroligt rolig dag med mkt fågelkontakt. 2 orrar o en påse kantareller följde med hem!
Publicerat September 4, 201114 yr Tog en sväng med familjen i bilen på en eftermiddagstur då jag hade en jaktfri dag...döm av min förvåning då det på vägen mot mitt jaktområde satt 18 tjädrar på och brevid vägen!!!!? Hur normalt är det denna årstid?? ...och naturligtvis när man inte ska jaga. Dessutom satt det 6 st till några km längre fram! Hunden hysterisk i bilen, och jag halvt upprörd att man inte jagar idag och att fåglarna naturligtvis inte satt på rätt sida av gränsen! Det är ganska vanligt att skogsfåglarna sitter på vägarna och pikar i sig sand och småsten för deras matsmältning. Tidiga mornar och kvällar brukar det va ganska stora chanser att få se mycket skogsfågel på vägarna Vägar som ligger i närheten av myrar/tallskog brukar va ganska heta ställen för fågeln:) mvh
Publicerat September 4, 201114 yr Det är ganska vanligt att skogsfåglarna sitter på vägarna och pikar i sig sand och småsten för deras matsmältning. Tidiga mornar och kvällar brukar det va ganska stora chanser att få se mycket skogsfågel på vägarna Vägar som ligger i närheten av myrar/tallskog brukar va ganska heta ställen för fågeln:) mvh Absolut! Fågel ser man överallt denna årstid efter vägarna. Men inte 18 st i en enda hög som om det vore nå´n konferens eller nå´t
Publicerat September 4, 201114 yr Trevlig gårdagsförmiddag med Bretonens första riktiga situation. hyffsat med fågel men dock hamnade 2 andra krabater framför pipan istället...
Publicerat September 4, 201114 yr Absolut! Fågel ser man överallt denna årstid efter vägarna. Men inte 18 st i en enda hög som om det vore nå´n konferens eller nå´t Ja inte är det varje dag man ser så mycket fågel på samma plats samtidigt men det händer Du värkar ha bra med fågel i det området? Får an fråga vars du håller till med så bra fågelmarker? mvh
Publicerat September 4, 201114 yr fågel finns det gott om på mina marker iår, hunnit vara ut 3 gånger och "indianjagat", fått med mej hem 10 fågel. sen så har jag märkt att jaga hare på indianjakt kan vara riktigt bra, men tyvärr så var inte dessa lovliga..
Publicerat September 10, 201114 yr Hade stora problem med fåglarna idag. Först hittade jag knappt någon, och sedan när hunden väl stod så var det vid en väg vilken ett gäng bärplockande thailändare precis körde på, och dessutom fort som fasen. Orrarna flög åt alla håll och kanter och hunden fick ropas in för att inte riskera att bli påkörd. Svor en del pga detta förstås... Nästa gäng orre hade fått för sig att börja spela. Två tuppar kurrade i några talltoppar medan deras kollegor huserade på marken runt om. Hunden fick komma in på ca 100meter innan speltupparna fick för sig att flyga, och då följde resten av flocken givetvis med. Förutom detta elände så var det blött och totalt vindstilla. Sådär, nu har jag fått gnälla av mig.
Publicerat September 11, 201114 yr Fyllde ut vilt väggen med en orrtupp å 1 ripa, kunde vart mer men ni som jagar i skog vet att luckorna är få och små
Publicerat September 11, 201114 yr Fyllde ut vilt väggen med en orrtupp å 1 ripa, kunde vart mer men ni som jagar i skog vet att luckorna är få och små Halleluljah på det!!!!! Men så e de också tjusningen på ngt sätt. Finns inget givet då man ger sig ut! Själv tycker jag det är Stående fågelhundars formel 1 jaktform.
Publicerat September 11, 201114 yr Själv tycker jag det är Stående fågelhundars formel 1 jaktform. Hade inte tänkt posta bilder i denna tråd i år men måste göra ett undantag Tröttnat att se "formel 1´ornas" små spräckliga tuppar med riktiga jakthundar är stortupparna vanliga byten....
Publicerat September 11, 201114 yr Du e go du. Jag har inte sett en enda tjäderkull på min mark o inte heller ngr vägtjädrar. Svårt att skylla på hunden då. Kompisarna med stående har liknande bilder som din på småtuppar (inge avis alls) Skulle gärna testat trädskällarjakt om man bara fick lös tid till det också. Funderat på att försöka låna en jycke men de e bara unghundar hos de ja känner. Var ju faktiskt en trädskällare jag ville ha innan sambon fick sin vilja igenom Men vad skulle jag ha det till i mina tjäderlösa biotoper Jag kan villigt erkänna att ett fåtal stortupparna har setts till i år men.... Nya hunden på 2år har inte riktigt lyckats lära sig deras beteende ännu. De har varit nära men. Än sålänge håller vi oss till orren/ripa/morkulla som han hanterar strålande o ju spräckligare de är desto gladare e jag. Bara skjutit 1 vuxen hittills i år.
Publicerat September 12, 201114 yr Jo det kräver sitt av både hund å förare att komma till skott i skogen, har aldrig varit på fjället å jagat så kan ej uttala mig om det Men jagat lite fasaner som man nästan måste sparka upp under hunden vilket inte är lika kul. Å till Lars som lyckats så bra vill jag bara säga att omväxling förnöjer att aldrig veta vad man har framför hundmäsan;)
Publicerat September 12, 201114 yr Å till Lars som lyckats så bra vill jag bara säga att omväxling förnöjer att aldrig veta vad man har framför hundmäsan;) Hoppas alla förstod att det var ett skämt, det skall alltid gnabbas lite mellan olika raser och blir lite tröttsamt att bara gnälla på Nobsar i längden så även sickelhunna måste få en skopa Jag gillar all jakt och har faktiskt jagat rätt mycket med stående också visst har även det sin tjusning saknar speciellt fjälljakten just för att man aldrig jagar i den naturen med en finne. Har man trädskällare med bra sök vet man sällan vad som finns i trädet så det är lika ovisst och jag gillar jaktformen då den är harmonisk mellan fågeljobben kan man filosofer utan att behöva hålla koll på hunden sedan den klassiska ansmygningen för att få fälla ett vilt som inte är skrämt gillar jag
Publicerat September 12, 201114 yr Jo gillar oxo klanka ned på andras hundar.åkte på en dänga 25 aug då min hund sökte bra men hittade ingen fågel, hade ett gäng förväntansfulla skyttar med mig, tillslut orkade en inte gå å trampa i riset längre å vek av mot vägen, släppte en dvärgsnauzer med raggarsträng från huvud till svans.dom hann bara gå en liten bit så ser vi hur den hunden trycker ut en tjäderkull, den historien har jag fått höra ett par ggr
Publicerat September 12, 201114 yr Hoppas alla förstod att det var ett skämt, det skall alltid gnabbas lite mellan olika raser och blir lite tröttsamt att bara gnälla på Nobsar i längden så även sickelhunna måste få en skopa Jag gillar all jakt och har faktiskt jagat rätt mycket med stående också visst har även det sin tjusning saknar speciellt fjälljakten just för att man aldrig jagar i den naturen med en finne. Har man trädskällare med bra sök vet man sällan vad som finns i trädet så det är lika ovisst och jag gillar jaktformen då den är harmonisk mellan fågeljobben kan man filosofer utan att behöva hålla koll på hunden sedan den klassiska ansmygningen för att få fälla ett vilt som inte är skrämt gillar jag man kan lyckas även med en nobs, fast kanske inte lika som bra som dig lars
Publicerat September 16, 201114 yr Idag visade sig orrarna på sin sämsta sida. Nerverna utanpå fjäderdräkten och det tog en stund för hunden att anpassa sig för de skygga fåglarna. När jycken börjat ställa sig på något längre håll än vanligt så hamnade 2 stycken i säcken. Tjädern satt däremot tryggt. Hunden fick följa en 200-300 meter lång löpa innan det blev fast stånd i en liten sänka i ganska ung gallringsskog. En tjäderhöna fick följa med hem och det blev också dagens sista fågel. Hade en jättefin situation på en tjädertupp men en stor sten räddade tuppen denna gång. Det gjorde dock inget alls då 3 fåglar i ryggsäcken är alldeles tillräckligt. Hade dessutom, strax innan återkomsten till bilen, ett fint stånd på två tjäderhönor. Jag lät dessa flyga vidare eftersom jag redan hade en höna och njöt istället av hundens fina arbete. Bilder??? Nä, för som vanligt glömde jag fota..
Publicerat September 16, 201114 yr Idag visade sig orrarna på sin sämsta sida. Nerverna utanpå fjäderdräkten och det tog en stund för hunden att anpassa sig för de skygga fåglarna. När jycken börjat ställa sig på något längre håll än vanligt så hamnade 2 stycken i säcken. Tjädern satt däremot tryggt. Hunden fick följa en 200-300 meter lång löpa innan det blev fast stånd i en liten sänka i ganska ung gallringsskog. En tjäderhöna fick följa med hem och det blev också dagens sista fågel. Hade en jättefin situation på en tjädertupp men en stor sten räddade tuppen denna gång. Det gjorde dock inget alls då 3 fåglar i ryggsäcken är alldeles tillräckligt. Hade dessutom, strax innan återkomsten till bilen, ett fint stånd på två tjäderhönor. Jag lät dessa flyga vidare eftersom jag redan hade en höna och njöt istället av hundens fina arbete. Bilder??? Nä, för som vanligt glömde jag fota.. Kul att höra att det gick väl men jag tror lövfällningen gör sitt till orrarnas nerver just nu. Ge Titan en klapp på huvet från mig:-)
Publicerat September 16, 201114 yr Kul att höra att det gick väl men jag tror lövfällningen gör sitt till orrarnas nerver just nu. Ge Titan en klapp på huvet från mig:-) Japp, det ska jag göra
Publicerat September 20, 201114 yr Första jakten med Fjällbrisens Mr.Grimm på 7 månader. Otroligt bra med fågel och fina fågelarbeten. Även ett björnmöte
Publicerat September 20, 201114 yr var en bra jakt i helgen med uppehåll i regnet i Norrbotten. Hunden var i kanonform och fick en orre & tjäderhöna på lördagen och en tupp på söndagen. Fredagen var jag ute en snabbsväng men orrarna sitter inte för hunden. Däremot såg jag en som kom ut på vägen då jag var på väg tillbaka till bilen så jag försökte indian-jaga den men den var lurig. Lagade orre och järpar med detta recept; Rolfs skogsfågelgryta supergott! På bilden ser man två orrar som flygit från vägen och satt sig på ett jakttorn, undra hur länge de fick sitta där.